Gå til innhold

Når barna driter i sommerjobben sin..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datters samboer på 14 år er ikke vant til å gjøre stort... 

Da vi oppdrar felles barn og har barn på begge kanter, har jeg gitt klar beskjed til samboer at ingen av barna får utdelt "ferie"penger før de har gjort "sommerjobben" sin...

Siden vi voksne jobber mer enn 100% hele sommeren slik at vi kan få råd til den ferien barna våre ønsker, så har vi overlatt det som må gjøres på huset til de største barna som ikke går i barnehagen.. Da er det snakk om maling, beising, spyling, plenklipping og husarbeid.. Alle har fått overkommelig med arbeid, som tilsvarer en ukes arbeid ila. hele sommeren, og de får lov til å skrive timer. Dersom alt blir gjort, får de en bonus per time.  

Men greia er at to av ungdommene (mine) har gjort ferdig sitt arbeid for lenge siden.. Samboers barn sier at hun ikke bryr seg om pengene, og har planer om å besøke bestefaren før sommerferien(for å få feriepenger). Så da står hennes del "umalt", mens hun farter rundt med venner og ser på netflix om dagene. Dette irriterer meg.. Samboer har forsøkt å snakke med hun til ingen nytte. 

Er det innafor å be bestefar holde tilbake feriepengene? Evt. si at han har ført de over på sparekontoen?

Og er det innafor å betale de to andre for å gjøre ekstra jobb(hennes jobb), og så får hun ingenting?

Jeg tenker at hun må lære at penger ikke kommer av seg selv.. Og at bestefar ikke alltid er løsningen.. 

Anonymkode: 8bcea...ea7

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din datters samboer på 14 år??

• Liker 30
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min datters samboer på 14 år er ikke vant til å gjøre stort... 

😂😂😂

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hun er vel for ung til sommerjobb, vent til hun er 16.

Anonymkode: 9c59f...633

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min SAMBOERS DATTER 🤣

• Liker 28
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun er vel for ung til sommerjobb, vent til hun er 16.

Anonymkode: 9c59f...633

Hun er da ikke det.

Jeg ville ikke bedt bestefar være med på deres kamp.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, visp skrev:

Hun er da ikke det.

Jeg ville ikke bedt bestefar være med på deres kamp.

Jeg skjønner, men det er jo forståelig at jenta ikke vil jobbe, når hun allikevel får penger fra bestefar når hun trenger det

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Hun må lære ar det får konsekvenser når hun ikke gjør som avtalt. 

Anonymkode: 0135d...f69

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Si til bestefaren at hun ikke kan få feriepenger. Hvis han ønsker å gi henne noe kan han føre over på sparekonto som du også skrev. 

La hun få en sjange til å male selv når hun skjønner at hun ikke får penger av andre. Kontakt andre som er villige til å gi henne penger også, det er en del av læreprossessen. Men jeg synes ikke dine barn skal ta hennes jobb, hun må få en sjanse til å rette opp i det. Kanskje de andre barna kan isåfall ta den jobben etter ferien hvis hun fortsatt ikke vil, og da få betalt selvsagt. 

Anonymkode: 4cdef...062

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Synes forslagene dine er helt ok, hun bør jo lære at penger ikke kommer av seg selv. Du bør få samboeren din med på det, ev. få han til å snakke med bestefaren. Hvis du gjennomfører det uten å ha avklart det med ham, er nok helvete løs.

Anonymkode: b9ca6...e66

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner, men det er jo forståelig at jenta ikke vil jobbe, når hun allikevel får penger fra bestefar når hun trenger det

Ja, men jeg ville absolutt ikke blande meg borti relasjonen hun har med bestefar. Det er ubehagelig for han også og bli blandet inn i deres "straffetiltak".

Hun er 14 år, så hun får jo bare se pengene gå til de andre som da må gjøre jobben hennes.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hun må lære ar det får konsekvenser når hun ikke gjør som avtalt. 

Ja.. konsekvensene her, er jo at søsknene får lønn, men ikke hun.. Men så får hun penger uansett, fordi hun skal besøke bestefar. Men vi har ingen problemer med å si at det er vi som har bedt bestefar om å holde tilbake..

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spurt henne enda en gang om hun ville ha jobben, og hvis ikke er den "up for grabs"- altså hvis de andre barna ønsker å tjene ekstra ved å ta hennes del, så er det greit. Men da kan hun ikke endre standpunkt i etterkant, da er det sånn det er. Går hun pengelens resten av sommeren, så er det synd, men gjort er gjort og valgt er valgt.

Jeg synes ikke dere kan fortelle bestefar hva han skal og ikke skal gjøre, MEN jeg hadde absolutt informert om situasjonen. Så kan han selv velge hva han synes blir riktig.

Men arbeidet har dere jo full kontroll på, så der kan dere gjøre som dere vil. Gidder hun ikke bidra, så er det greit, men da blir konsekvensene tilsvarende.

Anonymkode: 5431e...add

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes forslagene dine er helt ok, hun bør jo lære at penger ikke kommer av seg selv. Du bør få samboeren din med på det, ev. få han til å snakke med bestefaren. Hvis du gjennomfører det uten å ha avklart det med ham, er nok helvete løs.

Anonymkode: b9ca6...e66

Samboeren min er med på "laget" :) 

• Liker 3
Gjest padawan
Skrevet

Ingen Netflix eller feriepenger fra bestefaren før jobben er gjort.

Gjest Autumnia
Skrevet

Samboeren min er med på "laget" :) 

Da hadde jeg kontaktet bestefar, forklart situasjonen og spurt om han heller kunne overført på sparekonto. Så hadde jeg tatt en prat til med 14åringen, forklart at hun kan få en sjanse til for å tjene noen kroner i ferien, eller så får de andre hennes jobb - og derav hennes penger. La henne få vite at bestefar vil sette på sparekonto i år, sånn hun virkelig får en sjans til å innse at uten å jobbe litt for det i år - så blir det ikke store shoppingen.

AnonymBruker
Skrevet

Men så fortell henne at det ikke er valgfritt, men nor hun må gjøre. Slik var det før og ingen ble traumatisert for livet. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvilke summer det er snakk om her, men jeg tenker det går an å snakke med bestefar og informere, og be om at han kun gi henne en liten sum cash og setter resten på konto. F.eks 200 i hånden og  resten på konto. Så hadde jeg satt med ned med 14-åringen og forklart at penger ikke kommer av seg selv, og at hun ikke kan forvente masse penger fra bestefar for å levet livet resten av sommeren. Vili hun har mer penger må hun enten gjøre noe for det, eller så tar stesøsknene jobben. 

Anonymkode: 708c7...05e

• Liker 6
Skrevet

Endre passord på Netflix, snakk med bestefar og gi henne en siste sjanse. 

Nei, man skal ikke dra bestefar inn i kampen forsåvidt, men det er ikke sikkert han synes det er veldig hyggelig å bli sett på som "bank"... 

Hvis bestefar er enig, informerer dere henne, fortsatt uten tilgang på Netflix, og sier at hun har en frist til da og da (ganske kort), ellers går jobben OG lønna til de som faktisk gjennomfører! Legg til at det skal være ordentlig gjort om hun gjør det, ingen slurving, slamring med dører og surmuling.

Si at dere ikke kommer til å spørre igjen etter at hun har fått fristen til å bestemme seg. Har hun ikke svart, går jobben til de andre. Og da kan hun ikke komme og si at hun hadde tenkt å gjøre det. 

Vær hyggelige men bestemte i tonen, og ikke dra det ut. Da blir det hennes valg og hun som evt må ta konsekvensene! 

• Liker 26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...