AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 Venninnen min setter all barnetrygd inn i aksjesparekonto. Hun er 100% sikker på at det er trygt. I andre tråder her inne leser jeg at folk ville aldri satt alle sine sparepenger i aksjer, men heller fordelt mellom vanlig bankinnskudd og aksjer. Mange har vel heller ikke mulighet til å spare hele barnetrygden og da kan jeg forstå at det ikke kjennes som noen vits å opprette aksjesparekonto. Selv har jeg prioritert å betale ned boliglån raskere, men er nå i en situasjon hvor jeg har råd til å spare til barna. De er 13 og 15 år gamle så da er det kanskje for sent å begynne med aksjesparekonto?? Tatt i betraktning at pengene må stå lenge for å vokse..... Anonymkode: 5ccb8...e97
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #2 Skrevet 24. juli 2018 Ja, jeg syns det er for sent. Sett pengene på høyrentekonto. Anonymkode: 3ff8c...088
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #3 Skrevet 24. juli 2018 Jeg mener ikke det er for sent. På en høyrentekonto vil man i praksis få mindre penger år for år, siden inflasjonen er høyere enn rentenivået. Men det kommer litt an på hva du tenker å spare til. Sparer du til førerkort, vil tidshorisonten bli ganske kort, i alle fall for den eldste. Men sparer du til egenkapital til leilighet, er tidshorisonten gjerne 10+ år for begge to, og da ville jeg helt klart spart i fond. Her ble pappaen og jeg ikke enige, så vi bestemmer over halvparten av barnetrygden hver - jeg sparer i fond, han sparer på konto. Så får vi se hvem som ler høyest når barna blir 18 år. Jeg tror det blir jeg som gjør det, for å si det sånn. 😉 Nå skal jeg legge til at pengene på konto vil flyttes til andre kontoer før de blir 18. Nå står de på sparekonto i barnas navn, men vi tenker ikke å la dem få tilgang på pengene når de blir 18. Anonymkode: 76997...edf
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #4 Skrevet 24. juli 2018 Halvparten i aksjefond og halvparten på bankkonto er et greit kompromiss, synes jeg. Anonymkode: 9c27a...eab
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #5 Skrevet 24. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Venninnen min setter all barnetrygd inn i aksjesparekonto. Hun er 100% sikker på at det er trygt. I andre tråder her inne leser jeg at folk ville aldri satt alle sine sparepenger i aksjer, men heller fordelt mellom vanlig bankinnskudd og aksjer. Ingenting er egentlig trygt, de har bare forskjellige former for risiko som i varierende grad er forutsigbare. Risikoen med bankinnskudd er at pengene blir spist opp av skatt og inflasjon. Hvis barna er små er sparing i aksjefond et ganske bra valg. En ekstra fordel er at du ikke vil måtte skatte av en evt. avkastning, slik du må av renta hvis pengene står på bankkonto. I stedet vil barna kunne selge litt av gangen slik at de holder seg under frikortgrensa og på den måten får avkastningen skattefritt. Anonymkode: 03123...c05
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #6 Skrevet 24. juli 2018 Sparekonto gir jo maks 2 % rente, med årlig inflasjon på 7,5 %-ish. Det er sikkert lurt... Den eneste risikoen med aksjesparekonto/aksjefond er at fondet kan legges ned: jeg får hele tiden brev/e-brev fra banken om at disse og disse fondene er lagt ned. Ja; du mister ikke ALLE pengene slik du gjør med enkeltaksjer der firmaet går konk, men du kan ha investert i et elendig fond, slik at de må legge det ned: da flyttes resten av pengene dine til et annet lavrisiko-fond. Det beste for deg ville jo vært en mellomting; altså et pengemarkedsfond, eller lavrisiko-fond: men de oppfyller ikke kravene til å opprette ASK som har sine skattefordeler osv. Anonymkode: 6678b...0c3
Grandidosa83 Skrevet 24. juli 2018 #7 Skrevet 24. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Venninnen min setter all barnetrygd inn i aksjesparekonto. Hun er 100% sikker på at det er trygt. I andre tråder her inne leser jeg at folk ville aldri satt alle sine sparepenger i aksjer, men heller fordelt mellom vanlig bankinnskudd og aksjer. Mange har vel heller ikke mulighet til å spare hele barnetrygden og da kan jeg forstå at det ikke kjennes som noen vits å opprette aksjesparekonto. Selv har jeg prioritert å betale ned boliglån raskere, men er nå i en situasjon hvor jeg har råd til å spare til barna. De er 13 og 15 år gamle så da er det kanskje for sent å begynne med aksjesparekonto?? Tatt i betraktning at pengene må stå lenge for å vokse..... Anonymkode: 5ccb8...e97 Jeg mener man må se på dette litt helhetlig: 1. Hvis du/dere sparer egne penger for barna er det jo egentlig bare å tenke hva dere selv er komfortabel med. Jeg er komfortabel med risiko og har ingen problemer å forstå at man kan få litt svingninger. Typisk vil jeg da gjøre en av to ting hvis ungen(e) trenger penger i en bølgedal: tatt litt av egne penger/lånt opp boligen eller eventuelt sagt til dem at de må vente litt før de får pengene. 2. Dersom man sparer barnets penger (gaver mottatt på merkedager/ av besteforeldre osv). Her må man være mindre villig til risiko etter min mening. Jeg har valgt å putte alt i fond, men tar selv risikoen. Typisk vil jeg se hva de minimum ville fått ved å pengene på bankkonto og gitt dem dette hvis alt «går til Helvette». I det store og det hele er det (i de fleste tilfeller) såpass små beløp det er snakk om, at jeg ikke ser hensikten med å styre unna risiko. Alternativt ville jeg heller betalt ned så mye jeg kunne på boliglån, og deretter bare lånt opp litt for å gi startkapital til ungen(e).
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #8 Skrevet 24. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Halvparten i aksjefond og halvparten på bankkonto er et greit kompromiss, synes jeg. Anonymkode: 9c27a...eab Ja, da er det i alle fall ikke noe å krangle om! Anonymkode: 76997...edf
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #9 Skrevet 24. juli 2018 2 timer siden, Grandidosa83 skrev: Jeg mener man må se på dette litt helhetlig: 1. Hvis du/dere sparer egne penger for barna er det jo egentlig bare å tenke hva dere selv er komfortabel med. Jeg er komfortabel med risiko og har ingen problemer å forstå at man kan få litt svingninger. Typisk vil jeg da gjøre en av to ting hvis ungen(e) trenger penger i en bølgedal: tatt litt av egne penger/lånt opp boligen eller eventuelt sagt til dem at de må vente litt før de får pengene. 2. Dersom man sparer barnets penger (gaver mottatt på merkedager/ av besteforeldre osv). Her må man være mindre villig til risiko etter min mening. Jeg har valgt å putte alt i fond, men tar selv risikoen. Typisk vil jeg se hva de minimum ville fått ved å pengene på bankkonto og gitt dem dette hvis alt «går til Helvette». I det store og det hele er det (i de fleste tilfeller) såpass små beløp det er snakk om, at jeg ikke ser hensikten med å styre unna risiko. Alternativt ville jeg heller betalt ned så mye jeg kunne på boliglån, og deretter bare lånt opp litt for å gi startkapital til ungen(e). Høres fornuftig ut. Pengegaver til bursdager etc utgjør jo max et par tusen i året, så det får man bare erstatte av egen lomme / inntekt skulle all sparingen gå helt skeis Anonymkode: 5ccb8...e97
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #10 Skrevet 24. juli 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Den eneste risikoen med aksjesparekonto/aksjefond er at fondet kan legges ned: jeg får hele tiden brev/e-brev fra banken om at disse og disse fondene er lagt ned. Da bør du droppe å sette penger i fond fra den fondsforvalteren. Det er noe de gjør for å late som de har bedre historikk på fondene sine enn de egentlig har. Når de gjør det ofte er det fordi de gjør en elendig jobb med å forvalte dem. Anonymkode: 03123...c05
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #11 Skrevet 24. juli 2018 Barnetrygd x2, her går en tusing i aksjefond og 940kr på sparekonto. Greit og ha penger øremerket barna igjennom oppveksten som du kan ta ut med en gang. Anonymkode: b2c58...a38 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #12 Skrevet 24. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Da bør du droppe å sette penger i fond fra den fondsforvalteren. Det er noe de gjør for å late som de har bedre historikk på fondene sine enn de egentlig har. Når de gjør det ofte er det fordi de gjør en elendig jobb med å forvalte dem. Anonymkode: 03123...c05 Hva mener du her, egentlig? Det er ikke mine fond som går konkurs, hvis det var det du trodde? Men siden jeg investerer i fond i f.eks. Nordea, DNB osv. så får jeg jo selvfølgelig oversikter og brev med hvordan det går med fondene deres, og at nå er det og det fondet lagt ned, dette fond endrer navn fordi administrasjonen flyttes til et annet land-brev, osv. Jeg er mer bekymret hvis dere ikke får oppdateringer om hvordan bankenes fond gjør, det; når jeg får slike brev? Posten min var uansett kun en orientering: en orientering om at nei, fond kan ikke gå konk: men de kan bli lagt ned. Det er forskjellige ting, hvis du skal vurdere risiko f.eks. vs enkeltaksjer Anonymkode: 6678b...0c3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #13 Skrevet 26. juli 2018 På 24.7.2018 den 8.59, AnonymBruker skrev: Venninnen min setter all barnetrygd inn i aksjesparekonto. Hun er 100% sikker på at det er trygt. I andre tråder her inne leser jeg at folk ville aldri satt alle sine sparepenger i aksjer, men heller fordelt mellom vanlig bankinnskudd og aksjer. Mange har vel heller ikke mulighet til å spare hele barnetrygden og da kan jeg forstå at det ikke kjennes som noen vits å opprette aksjesparekonto. Selv har jeg prioritert å betale ned boliglån raskere, men er nå i en situasjon hvor jeg har råd til å spare til barna. De er 13 og 15 år gamle så da er det kanskje for sent å begynne med aksjesparekonto?? Tatt i betraktning at pengene må stå lenge for å vokse..... Anonymkode: 5ccb8...e97 Poenget med ASK (aksjesparekonto) er nettopp langsiktighet. Jeg setter kr 300 inn hver mnd i et globalt fond med lave omkostninger. Sønnene mine er nå 16 og 20. Dette er "pensjonspenger". Jeg har også opprettet boligsparekonto for barn. Der har jeg spart tilsvarende siden de var små. Bedre rente enn høyrentekonto. Eldste bruker nå av disse til å fylle opp det årlige BSU beløpet. Utover det har vi en avtale om at 25% av gavepenger (bursdag/jul) settes inn på sparekonto til f eks førerkort. Eldste styrer selvsagt økonomien sin selv nå,men ser at det å ha lært å spare jevnt, gjør at han fortsetter med det nå som han har egen inntekt. Anonymkode: badf6...be9 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #14 Skrevet 26. juli 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget med ASK (aksjesparekonto) er nettopp langsiktighet. Jeg setter kr 300 inn hver mnd i et globalt fond med lave omkostninger. Sønnene mine er nå 16 og 20. Dette er "pensjonspenger". Jeg har også opprettet boligsparekonto for barn. Der har jeg spart tilsvarende siden de var små. Bedre rente enn høyrentekonto. Eldste bruker nå av disse til å fylle opp det årlige BSU beløpet. Utover det har vi en avtale om at 25% av gavepenger (bursdag/jul) settes inn på sparekonto til f eks førerkort. Eldste styrer selvsagt økonomien sin selv nå,men ser at det å ha lært å spare jevnt, gjør at han fortsetter med det nå som han har egen inntekt. Anonymkode: badf6...be9 Hei ! Hvilken bank er det som gir bedre rente enn høyrentekonto på boligsparekonto for barn? 300 kr mnd i globalt fond : nysgjerrig på hvilket.... , jeg har sparer i storebrand multi..global, er 0,75% i årlig forvaltningsgebyr, men med lang horisont burde jeg sikkert valgt noe enda rimeligere - ? Jeg syns det er vanskelig å forstå dette med ulike indekser, men det er kanskje ikke så viktig. Som jeg har forstått det- når det gleder globale indeksfond er forvaltningsgebyret den viktigste faktoren...? Anonymkode: 5ccb8...e97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå