Gå til innhold

Følelser for en jeg ikke kan få, feil å date andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt følelser for en god venn i et par år, men det kommer aldri til å bli oss to.

Er ofte andre menn som viser interesse for meg, vil bli kjent eller ber meg ut, men har alltid sagt nei da jeg føler det er urettferdig så lenge jeg har følelser for noen andre.

Kommer nok aldri til å komme over kompisen min, men vil ikke være alene resten av livet. Vil heller ikke kutte han ut da han betyr mye for meg og har vært der gjennom vanskelige perioder og alltid stilt opp.

Hva ville dere gjort? Tenker ikke rebound her, men kanskje jeg greier å utvikle følelser for noen andre om jeg prøver? Er dårlig på å forklare så håper noen skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: f31c9...cfc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følelsene består fordi du har tatt et aktivt valg å beholde denne kompisen i livet ditt. Hvis jeg var mannen du hadde begynt å date for å "ha noen i livet ditt" ville jeg følt meg litt bedratt.

Anonymkode: f08b9...3ef

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Følelsene består fordi du har tatt et aktivt valg å beholde denne kompisen i livet ditt. Hvis jeg var mannen du hadde begynt å date for å "ha noen i livet ditt" ville jeg følt meg litt bedratt.

Er det jeg synes også, men synes likevel det er vanskelig. Vil jo ikke lure noen, men si at det er litt komplisert men at jeg ønsker å bli kjent og se om det kan utvikle seg. Det er jo det jeg håper på, men vet jo ikke om det utvikler seg følelser for noen andre (men det vet man jo ikke uansett tenker jeg).

Er også litt i tvil om hvor ærlig jeg bør være om jeg velger å si ja til å gå ut med noen.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det jeg synes også, men synes likevel det er vanskelig. Vil jo ikke lure noen, men si at det er litt komplisert men at jeg ønsker å bli kjent og se om det kan utvikle seg. Det er jo det jeg håper på, men vet jo ikke om det utvikler seg følelser for noen andre (men det vet man jo ikke uansett tenker jeg).

Er også litt i tvil om hvor ærlig jeg bør være om jeg velger å si ja til å gå ut med noen.

Jeg hadde bare skydd banen om du kom med alt dette her. Denne forelskelsen er selvvalgt og du oppfører deg litt som om det bare er noe som har "hendt deg".

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Personlig, så er den eneste måten å «komme over en fyr på» å knulle en annen. 

Hvis ts. i ditt scenario, fikk følelser/crush på deg... Hadde du fortsatt følt deg, bedratt? 

Jeg ser ikke problemet, med å erstatte en fyr, med en annen. 

Anonymkode: 18c5e...9e7

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Personlig, så er den eneste måten å «komme over en fyr på» å knulle en annen. 

Hvis ts. i ditt scenario, fikk følelser/crush på deg... Hadde du fortsatt følt deg, bedratt? 

Anonymkode: 18c5e...9e7

Hun erstatter jo ikke. Hun skal beholde ham som "kompis". Hun nekter å kutte ham ut, og vil heller nære forelskelsen, få smuler av hans oppmerksomhet. 

Jeg tror neppe TS vil komme over fyren så lenge hun a) glorifiserer alt ved ham, og b) beholder ham i livet sitt. Nye kandidater vil jo bare måles opp mot denne mannen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Har hatt følelser for en god venn i et par år, men det kommer aldri til å bli oss to.

Er ofte andre menn som viser interesse for meg, vil bli kjent eller ber meg ut, men har alltid sagt nei da jeg føler det er urettferdig så lenge jeg har følelser for noen andre.

Kommer nok aldri til å komme over kompisen min, men vil ikke være alene resten av livet. Vil heller ikke kutte han ut da han betyr mye for meg og har vært der gjennom vanskelige perioder og alltid stilt opp.

Hva ville dere gjort? Tenker ikke rebound her, men kanskje jeg greier å utvikle følelser for noen andre om jeg prøver? Er dårlig på å forklare så håper noen skjønner hva jeg mener.

Er det noe som gjør det vanskelig, alder, jobb, avstand eller andre venner? Jeg ville bare sendt en tekst om det jeg følte for han, men kan vvære lurt å sende følere om hva han tenker om deg.  

Anonymkode: 46386...ebe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du bør komme igang med å møte menn så fort som mulig, som du selv skriver kommer det aldri til å bli deg og denne kompisen og da er det bare å kaste bort livet sitt å sitte å vente. Og hvem vet? Kanskje møter du etter hvert en du liker bedre? Når det er sagt vil det være dypt urettferdig om du går inn i et forhold med en annen mann mens du fortsetter å nære forelskelsen til kompisen din. Jeg har vært på motsatt side og følt meg som andrevalget for en jeg var sammen med, og det var en forferdelig følelse som jeg ikke unner noen! Anbefaler deg å ta litt avstand til kompisen din en stund; den beste måten å bli kvitt en forelske er nemlig å slutte å treffe vedkommende. Om det er en god venn kan du forklare ham grunnen og han vil forstå; så kan dere evt. bli venner igjen når følelsene dine går over. 

Anonymkode: 09a1d...0b8

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke tenk for mye. Bare prøv å gå ut med noen andre. Kanskje du sakte men sikkert vil glemme han du har følelser for. 

Hvorfor kan det aldri bli deg og han forresten?

AnonymBruker
Skrevet

TS her, tusen takk for mange gode svar :)

Ønsker jo ikke å erstatte min venn, men håper jeg kan bli kvitt følelsene for han og falle for noen jeg kan bli lykkelig med. Har aldri gått ut med noen før når jeg fortsatt har hatt følelser for noen andre, men nå har det vart veldig lenge.

Hun erstatter jo ikke. Hun skal beholde ham som "kompis". Hun nekter å kutte ham ut, og vil heller nære forelskelsen, få smuler av hans oppmerksomhet. 

Jeg tror neppe TS vil komme over fyren så lenge hun a) glorifiserer alt ved ham, og b) beholder ham i livet sitt. Nye kandidater vil jo bare måles opp mot denne mannen.

Jeg har få venner, og denne mannen betyr utrolig mye for meg. I fare for å bli gjenkjent, han holdt meg med selskap hver dag i over en måned etter to dødsfall i min nære familie da jeg ikke greide å ta vare på meg selv, om jeg er lei meg slipper han alt han har i hendene for å trøste, han inkludererer meg alltid, vi har gode og dype samtaler og kan prate om alt, han har vært i livet mitt i over 10 år som en venn og det er veldig vanskelig å bare "kutte han ut", kjenner også brødrene og foreldrene hans godt og er ofte invitert dit på grilling med han. Glorifiserer han ikke, han er gjennomsnittlig utseendemessig, kan være skikkelig furten og sur, blir lett hissig og kan bite fra seg, han har mange dårlige sider og hadde nok aldri falt for han om det ikke var for alt vi har vært gjennom som venner.

Hadde du greid å kutte ut din beste venn fordi du fikk følelser?

Er det noe som gjør det vanskelig, alder, jobb, avstand eller andre venner? Jeg ville bare sendt en tekst om det jeg følte for han, men kan vvære lurt å sende følere om hva han tenker om deg. 

Han vet hva jeg føler, men det er ikke gjensidig.

Jeg synes du bør komme igang med å møte menn så fort som mulig, som du selv skriver kommer det aldri til å bli deg og denne kompisen og da er det bare å kaste bort livet sitt å sitte å vente. Og hvem vet? Kanskje møter du etter hvert en du liker bedre? Når det er sagt vil det være dypt urettferdig om du går inn i et forhold med en annen mann mens du fortsetter å nære forelskelsen til kompisen din. Jeg har vært på motsatt side og følt meg som andrevalget for en jeg var sammen med, og det var en forferdelig følelse som jeg ikke unner noen! Anbefaler deg å ta litt avstand til kompisen din en stund; den beste måten å bli kvitt en forelske er nemlig å slutte å treffe vedkommende. Om det er en god venn kan du forklare ham grunnen og han vil forstå; så kan dere evt. bli venner igjen når følelsene dine går over. 

Ja det er sånn jeg prøver å tenke, kaster bort livet nå på noe som mest sannsynlig aldri kommer til å skje. Jeg hadde aldri gått inn i et forhold med mindre jeg var forelsket, og følelsene for min venn var borte. Har hatt sex 2 ganger med min venn, på 10 år, men aldri noe fysisk utover det og vi er heller ikke klistra inntil hverandre når vi er sammen. Om jeg innleder et forhold med en ny så er det fordi det er bare han, men med dating så er det litt annerledes, vanskelig å vite om jeg kan få følelser siden jeg er sånn som gjerne bruker noen uker på å finne ut om "det er noe der".

Har snakket med min venn om avstand og litt tid til å bearbeide, men han har en vanskelig periode i livet sitt akkurat nå, og med tanke på hvor mye han har stilt opp for meg orker jeg ikke å kutte han ut. Han sa "klarer ikke at du forsvinner nå" da jeg snakket med han om det, selv om han forstår hva jeg mener.

Hvorfor kan det aldri bli deg og han forresten?

Han føler ikke det samme for meg. Vi er begge single og har vært det lenge, bor i samme by og ingen hindringer bortsett fra hva han føler. Det gjør meg trist, men ikke noe jeg kan gjøre med det. Han kjenner meg veldig godt og har sett alle sider av meg, og jeg vet han er glad i meg, men ikke på den måten :(

Skal på en fest i helga, der en av de som tidligere har vist interesse for meg også kommer. Veldig usikker på om jeg bør gjøre noe, kommer til å prate med han og er litt nervøs for hvordan jeg reagerer om han ber meg ut på noe uten at jeg har tenkt ut svaret på forhånd.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke dater andre. Kommer du ikke over denne personen og kommer deg ikke videre i livet ditt. Blir som alle de jentene som skal spare seg til Justin Bieber skal komme ridende på en hvit hest og oppdage deg i sofaen. 

Anonymkode: d065b...08f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du ikke dater andre. Kommer du ikke over denne personen og kommer deg ikke videre i livet ditt. Blir som alle de jentene som skal spare seg til Justin Bieber skal komme ridende på en hvit hest og oppdage deg i sofaen. 

Ville du forklart situasjonen til den du dater da? Evt hvor mye og når?

AnonymBruker
Skrevet

Fikk melding på messenger fra han ene som har vist litt interesse, han spurte om jeg kommer på fredag og skrev litt om hva han har holdt på med i løpet av uka. Skulle ønske jeg møtte han om 1 år istedetfor nå :(

Har ikke svart han enda, jeg skal jo dit men om jeg starter å prate mye med han så gir det kanskje feil signal om jeg bestemmer meg for å ikke gå ut med han. Eller kanskje han ikke ser sånn på meg, men som en venn.

TS

AnonymBruker
Skrevet
På 24.7.2018 den 7.44, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bare skydd banen om du kom med alt dette her. Denne forelskelsen er selvvalgt og du oppfører deg litt som om det bare er noe som har "hendt deg".

Forelskelse er ikke selvvalgt!!  Jeg skulle vært foruten alle forelskelsene jeg har hatt! 

Anonymkode: 612e1...85d

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kommet meg videre uten å date andre. Jeg har også kommet meg videre selv om jeg hadde personen i livet mitt. 

Hva er det med nivået på folk her? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 24.7.2018 den 7.21, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan det ikke bli dere egentlig? 

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor kan det ikke bli dere egentlig? 

Svarte litt mer på det tidligere, men han er ikke interessert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke nevnt dette for de jeg skulle date. Det skremmer de gjerne vekk , eller de krever/forventer gjerne at du kutter kontakten med vennen din. Så lenge følelsene for han forsvinner når du utvikler følelser for en annen spiller det jo ingen rolle.

Anonymkode: cf0cf...068

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke nevnt dette for de jeg skulle date. Det skremmer de gjerne vekk , eller de krever/forventer gjerne at du kutter kontakten med vennen din. Så lenge følelsene for han forsvinner når du utvikler følelser for en annen spiller det jo ingen rolle.

Anonymkode: cf0cf...068

Takk for svar, TS her :)

Litt av problemet er at de kjenner han også, ble kjent med dem gjennom han så de vet litt men ikke alt fra før av. Får bare unngå å snakke om det og se hva som skjer. Blir en lang arbeidsdag før jeg skal ut :icon_frown:

Håper egentlig på å bli mer kjent med en, uten at det skal være mye flørting/utvikle seg for fort. Føler at de forholdene jeg har hatt har vært basert på en drøm om hvordan ting kan bli, mer enn å kjenne den andre godt og like han for den han er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...