Karianne Skrevet 8. mars 2005 #1 Skrevet 8. mars 2005 Er det noen smaksmessig forskjell på om jeg bruker hvitløk eller hvitløkspulver? Til nå har jeg bare brukt pulver, og da ca. 1 ts pr fedd (er det forresten riktig?). Er det sånn at pulver ikke er the real thing, så ønsker jeg tips på dette, sånn at jeg kanskje kjøper meg en hvitløkspresse og ordentlig hvitløk. Men hvis det er hipp som happ, fortsetter jeg med pulver.
Gjest piaf Skrevet 8. mars 2005 #2 Skrevet 8. mars 2005 Jeg syns nok det er en smakmessig forskjell, dvs. at fersk er best, særlig hvis den ferske hvitløken man bruker er frisk (dvs. saftspent og uten grønne spirer i midten... ). Men pulver er jo også "ekte" hvitløk, bare at den er tørket og malt. Et tips: Du trenger ikke hvitløkspresse. Bare hakk den ferske hvitløken i småbiter, det er mye greiere. Eller evnt. mos den til en "grøt" med kniven sammen med havsalt på skjærefjøla hvis du feks skal bruke den rå i dressing eller rømmesaus.
Angelizer Skrevet 8. mars 2005 #3 Skrevet 8. mars 2005 Jeg synes definitivt det er bedre med fersk hvitløk enn pulver. Men du bør heller finhakke hvitløken istedet for å bruke presse. Da unngår du mye av lukta.
Nella Skrevet 8. mars 2005 #4 Skrevet 8. mars 2005 Jeg syns fersk hvitløk er best og spesielt kinesisk hvitløk. Bruker heller aldri hvitløkspresse. Syns det er mye pes og har hørt flere steder at det ikke er så bra for smaken. Enten bare finhakker jeg den ellers så "knuser" jeg den litt i tillegg med siden av knivbladet.
Karianne Skrevet 8. mars 2005 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2005 Takk for gode tips! Da dropper jeg hvitløkspressen, men skal kjøpe meg hvitløk neste gang jeg er på butikken.
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2005 #6 Skrevet 8. mars 2005 Jeg bruker også bare kinesisk hvitløk, både fordi den smaker best og fordi den er lettere å bruke. Vi har en slags løk-kutter, som kutter vanlig løk og agurk og lignende, og det tar meg 30 sekunder å skrelle og småhakke fem seks kinahvitløk med en sånn sak. Den er genial og fåes kjøpt på Glasmagasinet til under 300 kroner
la_luz Skrevet 8. mars 2005 #7 Skrevet 8. mars 2005 Man får ihvertfall mye dårliger ånde av pulveret enn av the real thing. Hvis noen bryr seg om det da....
Arkana Skrevet 9. mars 2005 #8 Skrevet 9. mars 2005 Ja, det er milevis forskjell mellom hvitløk og hvitløkspulver. Jeg bruker alltid fersk hvitløk unntatt i f.eks. krydderblandinger, der bruker jeg hvitløkspulver. Et annet unntak er rømmedressingen min, hvis jeg bruker fersk hvitløk der blir hvitløksmaken for overdøvende. Jeg foretrekker vanlig hvitløk framfor kinesisk, synes den kinesiske er litt mildere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå