AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #1 Skrevet 23. juli 2018 Hva gjør andre når barnas kjærester bare "flytter" inn i barnas foreldrehjem? Er det vi som er sære som ikke synes dette er greit? Det er ikke gratis og bo for noen, men når vi antyder at det kanskje går an å bidra litt for det man benytter av både mat, dusj, hygieneartikler, klesvask ja alt som hører til det å bo får vi via vår sønn høre at vi er smålig. Hva er vanlig egentlig? Anonymkode: 439a3...d4b 3
Gjest Springfjær Skrevet 23. juli 2018 #2 Skrevet 23. juli 2018 Skal de bo der så får de bidra. Det er ikke smålig, men vanlig folkeskikk
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #3 Skrevet 23. juli 2018 Be om husleie. Symbolsk sum på et par tusen kroner i måneden. Eller gi henne plikter så hun kan jobbe for kost og losji. . Anonymkode: ec5bb...fe2 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #4 Skrevet 23. juli 2018 Få skikk på ungene dine. Du er ikke smålig. Anonymkode: ef251...01b 14
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #5 Skrevet 23. juli 2018 Tenker du at di gjer husarbeid eller bidrar økonomisk? Veit ikkje kva som er vanlig men søstera mi sin kjæraste budde heima sjå foreldra mine i fem år gratis utan å bidra med noko som helst. Veit at pappa ikkje syntest det var heilt greitt med tanke på matbudsjettet. Mamma syntest det var greitt. Di vart begge veldig lei seg når søstra mi og han flytta ut nokre år seinare, det vart veldig stille i huset. Anonymkode: 1cceb...5fb
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #6 Skrevet 23. juli 2018 Si at så og så mye koster det og så deler dere i prosenter i forhold til hva de tjener. Alle må bidra både med strøm og mat og hygieneartikler. Blås nå i hva sønnen din sier, du kunne i "verste" fall forsørget han, men å fø på både sønnen og kjæresten er jo bare snylting fra ungdommens side. Anonymkode: a15db...bb0 10
Valmuefrø Skrevet 23. juli 2018 #7 Skrevet 23. juli 2018 Spørs hva «flytte inn» er for noe. Er hun der fredag-mandag? Eller har hun fast base hos dere hver eneste ukedag? Og tidsaspekt: hvor lenge har dette pågått? 16
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #8 Skrevet 23. juli 2018 Hvor gammel er barna? Anonymkode: 2e0f4...246 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #9 Skrevet 23. juli 2018 Spørs på alder. Går de på videregående ville jeg ikke laget noe stort nummer ut av det, men er de over den alderen og går på videreutdanning/jobber/arbeidsledig så ville jeg krevd litt for kost og losji. Hvor gamle er dem? Anonymkode: f0a7a...037 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #10 Skrevet 24. juli 2018 Det kommer en dag. En dag der barna er utflyttet, gjerne langt av gårde, og du kanskje bare ser de til jul. Nyt tiden! Det kommer til å bli stille en dag. Så utrolig heldig du er som kan skape et bånd med kjæresten hans allerede nå! Det kommer til å bli nyttig den dagen de får barn. Mitt beste råd er å la de bo der gratis, men at de kan bidra litt her og der. Ikke still så mye krav mtp det økonomiske og vær sur på de for at de bor der. Det kommer bare til å skape dårlig stemning, og dårlige tanker om deg den dagen de flytter. Dumt å skape en dårlig relasjon med kjæresten. Anonymkode: 5b552...d03 10
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #11 Skrevet 24. juli 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer en dag. En dag der barna er utflyttet, gjerne langt av gårde, og du kanskje bare ser de til jul. Nyt tiden! Det kommer til å bli stille en dag. Så utrolig heldig du er som kan skape et bånd med kjæresten hans allerede nå! Det kommer til å bli nyttig den dagen de får barn. Mitt beste råd er å la de bo der gratis, men at de kan bidra litt her og der. Ikke still så mye krav mtp det økonomiske og vær sur på de for at de bor der. Det kommer bare til å skape dårlig stemning, og dårlige tanker om deg den dagen de flytter. Dumt å skape en dårlig relasjon med kjæresten. Anonymkode: 5b552...d03 Dette. Jeg og min nåværende samboer bodde hjemme hos foreldrene mine da vi sparte opp. Vi var 17 år. Han bodde ett stykke unna og jobbet i samme by som vi bodde, så det ble enklest sånn. Han flyttet ikke inn sånn sett, med alt han eide, men klærne sine og «duppedingser.» Så ble to tre dager i uka til flere uker i strekk, uker ble til måneder og vips ble han fast en del av gjengen Ingen krevde noen økonomisk støtte fra hverken han eller meg, men vi hjalp godt til i huset. Vasket faste dager, tok oppvaskmaskinen/vaskemaskinen, vasket klær etc. Kjøpte inn noen av våre egne middager og div. pålegg osv. Dette falt naturlig i vår familie, hadde de krevd husleie fra han hadde det føltes veldig rart. For oss alle sammen. Pappaen min lo da kjæresten spurte om han skulle betale noe. Evig glad i familien min. I dag er vi 26 år, og samboeren min har et veldig nært forhold til dem!! Når jeg har hatt jentekveld her er det ofte han har tatt baby med over til dem, og vært over natta, han har nok blitt sønnen de aldri fikk Anonymkode: bc203...359 18
Lill3My Skrevet 24. juli 2018 #12 Skrevet 24. juli 2018 Hvis de egge er i arbeid og begge bor hjemme gratis i dette huset så krever du økonomisk bidrag for losji og at de dekker noe av strømregning og kommunale avgifter. Hvor mye du krever bør avhenge av hvor mye de bidrar ellers i huset mtp plikter ol, hvor gamle de er, inntekt og også situasjonen deres - sparer de opp penger for å kunne kjøpe selv eller bor de gratis og lever livet? Er de ansvarlig og greie å ha i hus eller er det et ork og en belastning? Hvis de er studenter bør du kreve mindre enn om de begge er i full jobb osv... Begrunn det saklig for dem. Forklar st det ikke er gratis å bo og leve. De bør òg skal i det aller minste iallfall dekke egne utgifter mtp mat og forbruk. Å betale en viss andel av strøm og vann osv bør egentlig også være en selvfølge 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #13 Skrevet 24. juli 2018 Vil si det avhenger litt av situasjonen. Er det slik at han faktisk har flyttet inn eller at han tilbringer mye tid der? Dersom det er sistnevnte ville jeg ikke krevd noe betaling. Selvfølgelig bør de bidra på andre måter da. Dersom kjæresten kun tilbringer mye tid der, vil nok det å kreve betaling føre til dårlig stemning. Anonymkode: 09e53...e92 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #14 Skrevet 24. juli 2018 21 minutter siden, Lill3My skrev: Hvis de egge er i arbeid og begge bor hjemme gratis i dette huset så krever du økonomisk bidrag for losji og at de dekker noe av strømregning og kommunale avgifter. Hvor mye du krever bør avhenge av hvor mye de bidrar ellers i huset mtp plikter ol, hvor gamle de er, inntekt og også situasjonen deres - sparer de opp penger for å kunne kjøpe selv eller bor de gratis og lever livet? Er de ansvarlig og greie å ha i hus eller er det et ork og en belastning? Hvis de er studenter bør du kreve mindre enn om de begge er i full jobb osv... Begrunn det saklig for dem. Forklar st det ikke er gratis å bo og leve. De bør òg skal i det aller minste iallfall dekke egne utgifter mtp mat og forbruk. Å betale en viss andel av strøm og vann osv bør egentlig også være en selvfølge ... Vannavgift? Det var jo å ta litt hardt i? Strøm, husleie, vannavgift, matutgift, kommunale utgifter (som søppel også da, tenker du...?) Nei glad er nå jeg for at jeg slapp unna med hushjelp og matutgifter når jeg bodde hjemme som student til jeg fikk spart meg opp. Skal ikke barna få noen muligheter til å spare opp noe før de flytter ut...? Anonymkode: bc203...359 4
Lycka Skrevet 24. juli 2018 #15 Skrevet 24. juli 2018 Hvor gamle er de? Hvis de er voksne, er det jo helt bak mål at de skal bo gratis. Er de tenåringer og uten jobb, får de bidra med husarbeid og matlaging osv. Har hun bare flyttet inn sånn helt uten videre? Har ikke din sønn diskutert det med dere og spurt om lov på forhånd? 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #16 Skrevet 24. juli 2018 Ta husleie, spare noe av pengene på egen konto som de kan få som tilskudd til egenkapital når de flytter ut? Kjøpe maten sin selv? Dele på strøm? Anonymkode: 76ab1...6c0 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #17 Skrevet 24. juli 2018 Jeg har vært i denne situasjon tidligere, og man vet ikke helt hvordan man skal reagere. Det er jo ikke noe som nødvendigvis skjer over natten at det kommer en person til i huset. Det skjedde over uker/mnd som nevnt ovenfor her. Og i mitt tilfelle var det en som som gikk på vgs. Men jeg fikk meg ikke til å kreve noen som helst, selv om jeg på det tidspunktene allerede hadde tre tenåringer i huset og var alene om kostnadene. For det koster mer å ha flere i hus. Det går mer strøm og ikke minst mat. Det dusjes og vaskes klær hele tiden. Dessuten følte jeg meg ikke hjemme i mitt eget hjem på samme måte som før, når jeg hele tiden visste at det var en "fremmed" i huset. For min del ble det kortvarig, men som en nevnte over her så hadde hennes søster og kjæresten bodd hjemme i 5 år! Da hadde jeg som voksen blitt gal. Jeg har dessverre ikke noe direkte svar f\til deg. Som e andre nevner så avhenger det av alderen på kjæresten og ditt barn, om de jobber eller går skole/ studerer, og ikke minst hvor mye de bidrar med i husholdningen fra før. Er ditt barn vant med å lage middag til familien/ vaske klær/ støvsuge så vil det være enklere å forvente at kjæresten gjør det samme. Mitt barn var bortskjemt med at mor ordnet slike ting, så da var det unaturlig å be om hjelp fra kjæresten også. Anonymkode: afec6...be0 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #18 Skrevet 24. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør andre når barnas kjærester bare "flytter" inn i barnas foreldrehjem? Er det vi som er sære som ikke synes dette er greit? Det er ikke gratis og bo for noen, men når vi antyder at det kanskje går an å bidra litt for det man benytter av både mat, dusj, hygieneartikler, klesvask ja alt som hører til det å bo får vi via vår sønn høre at vi er smålig. Hva er vanlig egentlig? Anonymkode: 439a3...d4b Bodde hos min eks d jeg var 17 år. Begynte å jobbe så fort jeg var ute hjemmefra og første jeg foreslo var å betale leie. Er man moden nok til å bo med kjæresten så er man moden nok til å i hvert fall foreslå. De ville ikke ha betalt så jeg bidro med middag og renhold i hvert fall. Anonymkode: de00a...9d0 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #19 Skrevet 24. juli 2018 Takk for mange svar. De er 20 og jobber begge to. Det er hun som har kommet hit pga hun mener man ikke skal bo hjemme etter 18 år. Sønnen vår sparer til sitt eget og vi har ikke ment at han skal betale noe da vi selvfølgelig vil hjelpe ham slik vi har gjort med brødrene hans. Han har 3 eldre brødre. De hadde også kjærester (2 av dem) men det var helt anderledes. Disse to var også her i perioder men var mer "voksne" av seg - selv når de var yngre. Hun her har bare vært her i snart 2 år. Før hun begynte å jobbe bare var hun her mens han var på jobb, uten å løfte en finger for å hjelpe til. Jeg synes det er så vanskelig å si noe, men blir irritert over uhøflig og umoden oppførsel. Ligger på sofaen og reiser seg ikke når vi kommer en gang. Ikke at det har så mye ned saken ågjøre altså. Men sier litt om oppførsel. Hun har tilbud om å bo nærmere jobben sin men må da betale 2000 i mnd og det har hun ikke råd til. Det har hun vel egentlig, men bruker alle pengene på klær og sminke. Vi har snakket med sønnen vår om dette og han har og sagt ifra til henne men det skjer ikke noe. Jeg ønsker jo ikke å skape vansker for henne, og respekterer selvsagt hans valg av kjæreste men må si jeg er bekymret for fremtiden. Hun vil og at de skal gifte seg og få barn og mener at med foreldrepenger så er ikke det noe problem. Hun mener også at NAV må skaffe henne husrom fordi hun ikke har nok penger. Må legge til at dette er noe hun er vant til hjemmefra. Foreldrene er i flg henne gode på å finne smutthull i NAV. Anonymkode: 439a3...d4b 1
Muts Skrevet 24. juli 2018 #20 Skrevet 24. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er barna? Anonymkode: 2e0f4...246 De er 20.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå