Gå til innhold

Faren min er alkoholiker.. 😥

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor jeg skal begynne.. Vet heller ikke hva jeg søker her, men skriver kanskje mest for å rydde tankene og følelsene mine.. Om noen vil komme med råd er jeg evig takknemlig.. 

Pappaen min har i nesten 30 år slitt med nerver, angst, og depresjon.. Noe han i store perioder har selvmedisinert med store mengder alkohol. Han har flere ganger oppsøkt psykolog-hjelp, og like mange gang falt tilbake til gamle vaner.. 

Han har også hatt flere seriøse forhold, men etter det ble slutt med hans siste kone (gjennom 10år) har han falt helt sammen! 

Jeg og broren min har lenge innsett at han drakk en del, men idag ble jeg oppringt av Husverten hans med informasjon om at faren min trenger hjelp.. 

Jeg dro da til leiligheten, og det som møtte meg er det verste jeg noen gang har sett!! 

Det stinket avføring. På badet var der avføring i toalettet, på doringen, på gulvet, på veggene, i vasken, og det lå masse skitne klær fulle av avføring overalt! I stuen stod en stol full av avføring både i stolen og på gulvet rundt! På bord og kjøkkenbenken stod bunker av reklameblad, tomme juicekartonger, matrester, smuler, skit, whiskey-flasker, rødvinsdunker! Inne på soverommet lå faren min å sov naken på en overmadrass som var full av avføring!! 

Blir helt kvalm av å skrive og gjenleve dette!! 

Brakk helt sammen da, og fikk komme inn til Husverten å sitte der.. Han ringte legen, og sammen fikk vi bestilt sykebil til pappa og han ble så lagt inn.. 

På sykehuset fant de flere sår i lysken, på scrotum, og på baken- noe faren min forklarer med at det nok har kommet etter lang periode med diaré men at han ikke har orket og klart og gå på toalettet for å vaske seg!!! Han har sittet og ligget i egen avføring i vel 1,5 uke uten å ta grep eller si ifra til noen!! 

Oppå alt dette var postkassen stappfull av fakturaer på totalt over 40 000kr fra div inkasso saker...! Og nå blir han altså oppsagt i leiligheten sin og er dermed husløs når han blir skrevet ut av sykehuset! 

Så HJELP!! HVA GJØR JEG??? 

Selv har jeg eget hus, men har IKKE lyst å ta han inn her mtp jeg har to små barn som skal skjermes for hans alkoholmisbruk, og selv ønsker han ikke innleggelse for alkoholen... 

NOEN RÅD? 

Anonymkode: 2afa8...a10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fastlege og med kommunen (bistand og rustjenesten). De får hjelpe med å skaffe egnet bolig, samt oppfølging av helse, rus og boevne. Mulig at NAV også kan hjelpe. 

Anonymkode: a7f78...a09

• Liker 10
Skrevet

Han må legges inn et sted. Han trenger oppfølging. 

Misbruk er en ting, men hvis man ikke greier ta seg av seg selv fysisk trenger man HJELP.

Det er ikke du og broren din som må hjelpe. Han har krav fra kommunen til hjelp. 

Får han plass på et sted, vil han få hjelp til seg selv og det økonomiske han skylder.

Selvsagt... Det er Norge... Må vel sikkert på venteliste...

• Liker 7
Skrevet

Huff, jeg har ikke noe vettugt å komme med, men klarer ikke å gå ut av tråden uten å sette ved et ❤ 

Og en :klem:

Gjest rabrabara
Skrevet

Kan du ringe Blåkors? Det er mulig de har pårørendestøtte der. Det er grusomt, men flere har opplevd det, dessverre. Kan hende de har gode råd til ha du kan eller bør gjøre. 

Skrevet

Ring til Retretten. De er også til for pårørende. http://www.retretten.no/

Det høres ut som det ikke kun er alkoholen. De færreste ligger i sin egen avføring bare fordi de har drukket. Men alle er forskjellige, det kan være han har kommet i en tilstand av alkoholdemens der leveren ikke jobber som den skal pga. alkohol. Det er heldigvis en tilstand som kan gå over. Det kan ta opptil fire uker. Men har det gått  hardt utover leveren, må han slutte å drikke. En venn av meg var ganske ung da han måtte få ny lever, han har fortalt hvordan man kan havne i en type demens hvis leveren svikter. 

Forstår at du ikke kan ta det fulle ansvaret og la han flytte til dere, men jeg ville - hvis jeg var i samme situasjon - sagt klart i fra at alkohol er forbudt i deres hjem, og bedt han på besøk med jevne mellomrom når han har kommet på beina igjen. Et samlivsbrudd etter ti år er tøft, det kan virke som han drikker fordi han er ensom. Uten at jeg kan vite om det stemmer. Uansett tror jeg at helsevesenet må komme på banen, evt. med hjemmesykepleie i alle fall for en periode. Han kan også få omsorgsbolig (er ikke sikker på hva det heter). Å ta ansvar for han på fulltid tror jeg vil bli for mye for deg. Kontakt kommunen, men ring også Retretten, de kan gi deg råd. Lykke til både til deg og din far. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med ansvarlig behandler der han er innlagt nå. Sørg for at behandleren vet at din far har mistet leiligheten sin. Så ber du ham journalføre at du som pårørende gjerne vil hjelpe, ser du deg ikke i stand til å ta ansvar for din far, og at av hensyn til dine barn kommer han ikke til å kunne bo hos dere. Ved å be om å få dette journalført ansvarliggjør du behandlingsstedet, så de forhåpentligvis ikke skriver ham ut uten å forsikre seg om at han har et annet tilbud. 

Anonymkode: 9a44f...f18

• Liker 6
Skrevet

Få de til å henvise faren din til en sosionom på sykehuset som kan ordne med en plass på avrusing.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Faren min var alkoholiker, dvs. at han døde av alkoholen. Var ikke engang fylt 50 før han gikk bort. 

Først og fremst ville jeg fått en fullstendig undersøkelse på sykehuset, spesielt leverfunksjoner, bukspyttkjertel, og slikt. Min erfaring er dessverre at alkoholikere på siste steg sliter veldig mye med magen. Konstant diare og oppkast - en daglig affære. 

Videre må dere vite at det IKKE går an å slute med alkohol på dagen! Da kan han i verste fall dø. Det må nedtrappes, med mindre alkohol hver dag. Få ham på avrusning, men også få ham til å innse at han ikke har flere sjanser i livet. 

Har han vært alkoholiker veldig lenge, og har skadet kroppen mye, så kan det være skadene er permanente. Mange av kompisene til pappa døde dessverre etter et par år, selv om de hadde sluttet å drikke - skrumplever og kreft er normalt noe som følger livslang alkoholisme. Men alt dette burde dere få avklart med sykehus. 

Anonymkode: 19432...122

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dette må jo være mer en bare alkoholen. Det at han ligger i sin egen avføring med store sår i tillegg, over en uke tyder jo på en dyp dyp depresjon eller noe annet i den sjangeren. Herligheten for en grusom situasjon:( ett under at han ikke har dødd av en eller annen form for betennelse:( 

Anonymkode: da217...c88

• Liker 1
Skrevet

Han må jo på avrusning før det skjer noe annet. Antakelig blir han sendt direkte til en avrusning klinikk etter sykehuset. Her vil han få kontakt med folk som hjelper han etter hvert.  Du skal selvsagt ikke ta ansvar for ham eller problemene hans. Du kan kontakte NAV for ham og høre hvordan du skal forholde deg til all gjelden. 

Håper han får hjelp og at han velger å bli alkoholfri. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å få han direkte i behandling etter sykehuset,regner med han er avruset etter sykehusoppholdet. Da er han over den værste kneika,å det er nå kampen for å holde seg rusfri begynner.Hver kommune er vel pålagt å ha rus/psykiatri akuttplasser,her i byen er det på et sykehjem som om også har KØH plasser,dette er noe han kvalifiserer til.Kansje en omsorgsbolig med bemanning hadde vært noe for din far den første tiden når han skal hjem.

Anonymkode: 6d311...58c

• Liker 1
Skrevet

Høres forferdelig ut. :( 
Om det er en eller to dager, frem til han får en fast plass å bo hadde det kanskje ikke gjort noe? Kanskje broren din kan passe på han frem til han får den hjelpen han trenger. Han kan jo ikke være alene. Håper det bedrer seg. Prøv å frys gjelden hans om du vil, for han kan jo ikke ta vare på seg selv. Han trenger noen til å hjelpe seg. :( 

Håper han blir frisk, men skjønner det er vanskelig. 
Har og slektninger som elsker alkohol. :( Det de trenger er støtte.

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt sosionomen på sykehuset. Regner med at behandlende lege allerede har tatt kontakt med sosionom, slik at han eller hun kan ta opp tråden og sette i gang med prosessen for å ordne opp. Kanskje trenger din far en verge. Sosionomen må kontakte kommunen og ordne bosted osv. Du skal ikke måtte bli belastet med noe av dette. 

Anonymkode: a864e...3fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt rustjenesten i kommunen din (søk etter nummer på nettet), de kan fikse veldig mange praktiske ting på kort tid. Også i samarbeid med Kirkens Bymisjon Boteam etc slik at han kan få sted  bo.

Hvis ikke er vel Frelseseermen siste valg? Der kan alle misbrukere bo.. Han har krav på hjelp, og tydelig at han virkelig trenger det...

Anonymkode: 4a7c9...3ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med det noen over her skriver, han kan faktisk ikke være alene. Han trenger noen NÅ! Hvis du vil skåne barna, send dem bort noen dager hvis det er mulighet for det. 

Så kan han være hos deg et par dager, hvis han er så drøy alkoholiker som du sier må han også gå på nedtrapping iforhold til rusen. Dette burde sykehuset etc ha forklart. Han kan bli dødssyk av å ikke drikke alkohol, hvis han ikke får nedtrapping. 

Han burde bare legges inn akutt på en avrusningstjeneste og videre i behandling, der kan de hjelpe han med både gjeld, bopell og det han sliter med.. Lykke til

Anonymkode: 4a7c9...3ce

AnonymBruker
Skrevet

Har han venner eller familie han kan snakke fortrolig med i det hele tatt? Ikke rart at det går til helvete om han er helt alene uten noen han føler han kan støtte seg på. 

En studie viser at mennesker pleide oppgi at de hadde i snitt 5 mennesker de kunne kontakte om det var krise. Idag oppgir mange at de ikke har en eneste de kan kontakte om det skjer noe alvorlig. Trur kanskje snittet var 1 person. 

All isoleringen og murene vi bygger rundt oss selv er ganske skadelig på sikt

Anonymkode: 6e4b0...ba6

Skrevet

Jeg skjønner godt at du vegrer deg for å ta ham inn i hjemmet ditt når du har 2 små barn. Likevel så skjønner du jo at du som datter har en type ansvar, og det går ut på å snakke med din far om hvor bekymret du er. At du hadde hatt det bedre med deg selv om han dro rett på avrusning. Da hadde dere hatt litt bedre tid til å ordne bolig  (sannsynligvis kommunal), fikse økonomiske ytelser og få ham inn i en gjeldsordning. Si at du ønsker ham i nærheten av dere, og at selv om ungene gjør at han ikke kan flytte inn hos dere, så tenker du at hvis han klarer å holde seg nyktern når han skal treffe dem inviterer du gjerne på middag flere ganger i uka. Bare vær tydelig på at han oppsøker og tar i mot hjelp for DERES skyld, ikke nødvendigvis egen. 

Ønsker han ikke hjelp kan han ikke tvinges. Men å gi ham en følelse av at han gjør noe for noen andre enn seg selv kan være en motivator.

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange svar fra folk som ikke har vært i samme situasjon. Jeg har vært i en tilsvarende, og har fått terapi og hjelp fra en organisasjon som jobber med pårørende til rusavhengige. Du må ikke under noen omstendighet la han bo hos deg. Ditt ansvar ligger først og fremst hos dine barn. Det å være pårørende er imidlertid beintøft, på den måten at du må kjempe en kamp for å få hjelp. Det offentlige kommer til å forsøke å skyve ansvar over på deg. Forhåpentligvis går din far med på å få hjelp. 

Jeg vil bare si at jeg har all sympati. Det er så jævlig å se at slike ting hender med en man er glad i. 

Anonymkode: 1f68b...ea4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vet hvordan du har det, vokste selv med en far som var alkoholiker 😕 

Anonymkode: 28ed2...385

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...