Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har altså da klart - midt i sommerferien - å pådra meg en skikkelig forkjølelse. Nesen renner konstant, hodet er fullt av bomull, og jeg ligger rett ut på sofaen hele dagen. Er dette grunnlag for å dra til legen og få en sykemelding og dermed å få ta igjen disse feriedagene senere? Det føles litt "pinglete" å dra til legen for en forkjølelse, men dette er en bitter bruk av en svært etterlengtet ferie... :sukk:

Anonymkode: 3c99c...394

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må i såfall kontakte lege første dag av sykdom. Dt nytter ikke og komme etter en uke da legen ikke kan tilbakedatere sykmelding. Forkjøla kan alle bli, selv i ferien. Du må nesten høre med legekontoret om du får time. Har selv vært forkjøla men ikke fått ferie tilgode. 

Anonymkode: bc97f...5cf

AnonymBruker
Skrevet

Forkjølelse er sånn som skjer, hadde ikke giddet å styre med sykemelding for det. Bittert at det er i ferien, men sånn er det. 

Anonymkode: a70ed...de3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må være syk over en uke for at du skal få tilbake ferie. God bedring!

Anonymkode: e0145...ddf

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Dette har du krav på dersom du blir syk i løpet av ferien:

Du har krav på én ny feriedag per virkedag du er syk. Lørdager regnes også som virkedager.

De utsatte feriedagene har du rett til å ta ut samme ferieår, eller du kan overføre dem til neste år dersom du heller ønsker det. 

For å ha krav på ferieutsettelse må du anses som helt arbeidsufør. Dette skal dokumenteres med en legeerklæring som bør leveres til arbeidsgiver så fort du er tilbake på jobb. Blir du syk mens du er på ferie i utlandet bør du oppsøke en lege på stedet for å få legeerklæring mens du fremdeles er syk. 

Du kan ikke utsette ferien din på grunn av syke barn.

NB! Blir du syk før ferien i det hele tatt har startet, har du også krav på utsatt ferie. For å få innvilget kravet må du huske å levere legeerklæring til arbeidsgiveren din senest siste arbeidsdag før ferien din skulle ha startet. 

(Kilde: dinside.no, lovdata.no)

https://karrierestart.no/jus-og-rettigheter/755-syk-i-ferien-dette-har-du-krav-pa-rettigheter-ved-sykdom-i-ferien

Anonymkode: cc669...c70

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Takk for svar. Ifølge det som står i det siste svaret over meg her, ser det jo ut som om jeg kan få ta igjen ferie. Jeg kjenner kroppen min og sykdomsmønsteret mitt, så jeg er rimelig sikker på at jeg vil være syk hele uken.

Noen andre som har erfaring med å få sykmelding på denne måten i ferien?

Anonymkode: 3c99c...394

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dratt til lege. Legen må jo da skrive under på at du er så syk at du ikke kunne ha jobbet. Hvis ikke har du ikke rett på å få ferie tilbake. 

Anonymkode: dcbb3...a20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...