Gå til innhold

Skift gulv selv (hvordan? hvilket gulv anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er dame og flyttet inn i en leilighet for et par år siden. Kjøkkenet (+ gulv) var nytt i 2015, gjort av de forrige eierne. Ut i fra hvordan gulvet ser ut velger jeg å tro de har gjort det selv - litt dårlig kappet og ser litt rart ut! Men det er helt greit - det hadde sikkert blitt sånn hvis jeg gjorde det selv også.

Mitt problem med gulvet er at det er så "mykt" (?) så det har blitt flere hakk i det - både fra meg og forrige eier. Disse hakkene gjør at gulvet ser ganske skittent ut hele tiden. I tillegg er det kvist i dette gulvet (parkett-etterligning) som har havnet i klynger, slik at det ser ut som det er spesielt skittent på visse områder. Kjøkkengulvet er ca 5-8 kvm tror jeg.

Er det noen andre damer som har lagt gulv selv her? Jeg har vurdert både å flislegge, og å bytte til en ny type belegg som er mer slitesterkt. Er det gjennomførbart selv? Hvor kan jeg eventuelt lære hvor man gjør dette?

Hva slags gulv anbefaler dere? Jeg vil ha noe som er lett og vaske, slitesterkt, og som ser bra ut. 

Anonymkode: ec9a7...b4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har gjort dette? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og gubben gjorde dette i forrige kåk. Nå var det riktignok han som håndterte saga (har fått for meg at den er litt skummel...) - men bortsett fra det gjorde vi så mye sammen, at hvis jeg måtte, kunne jeg nok gjort det selv. (Unntatt hvis du har døråpninger på alle rommets vegger, det var et helvete. I såfall er det bare å betale noen for å gjøre det med en gang.) 

I forrige kåk la vi selv både parkett, og superbillig-laminat. Parketten hadde bra klikk-system og var grei å legge, laminatet var  «$»#%»$#%»$ :( :( :( Never ever billig dritt-laminat igjen. I nåværende kåk har vi kjøpt dyrere laminat (som vi fikk noen til å legge for oss). Merk at uansett må du tenke på lister, dørkarmer osv - kanskje må dette av, og så på igjen (det samme eller nytt) - så sannsynligvis blir jobben litt større enn bare nytt gulv.

Kommer selv aldri igjen til å velge parkett til kjøkkenet, det blir altfor utsatt for vannsøl, hakk fra «miste-kniv-og-annet-drit-i-gulvet» osv. Mykt gulv/ parkett = økt sannsynlighet for hakk. Dessuten får du mye fint i laminat hvis du er villig til å betale 400-500 pr kvm. Vi har valgt dette nå - slitesterkt, lett å vaske og livstidsgaranti fra produsent. Og dødslekkert. Det er uansett såpass lite område at det bør ikke koste så mye å få noen til å gjøre dette for deg - snakk med butikker som selger gulv. 

Anonymkode: b97b8...040

AnonymBruker
Skrevet
På 23.7.2018 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er dame og flyttet inn i en leilighet for et par år siden. Kjøkkenet (+ gulv) var nytt i 2015, gjort av de forrige eierne. Ut i fra hvordan gulvet ser ut velger jeg å tro de har gjort det selv - litt dårlig kappet og ser litt rart ut! Men det er helt greit - det hadde sikkert blitt sånn hvis jeg gjorde det selv også.

Mitt problem med gulvet er at det er så "mykt" (?) så det har blitt flere hakk i det - både fra meg og forrige eier. Disse hakkene gjør at gulvet ser ganske skittent ut hele tiden. I tillegg er det kvist i dette gulvet (parkett-etterligning) som har havnet i klynger, slik at det ser ut som det er spesielt skittent på visse områder. Kjøkkengulvet er ca 5-8 kvm tror jeg.

Er det noen andre damer som har lagt gulv selv her? Jeg har vurdert både å flislegge, og å bytte til en ny type belegg som er mer slitesterkt. Er det gjennomførbart selv? Hvor kan jeg eventuelt lære hvor man gjør dette?

Hva slags gulv anbefaler dere? Jeg vil ha noe som er lett og vaske, slitesterkt, og som ser bra ut. 

Det høres jo ut som det er parkett dere har nå. Hvis du vil ha et slitesterkt gulv med lite kvist er nok laminatgulv noe for dere. Koster noen hundrelapper per kvadratmeter og er ganske lett å legge.

Anonymkode: 8b1bb...360

Skrevet

Jeg er frelst av laminat ❤️ Super-enkelt å legge, slitesterkt og nydelige konturer. 

Fliser er forsåvidt også enkelt å legge, men krever stor presisjon og stødighet hvis det skal bli beint. 

Du finner masse filmer på youtube (f.eks. av sinnasnekkeren) hvor de viser hvordan man legger ulike gulv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...