AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #1 Skrevet 23. juli 2018 Vil gjerne ha noen formeninger fra dere damer som er single og bor i byen. Jeg er 28 år og tjener 490,000 i året. Jeg har ikke hatt denne stillingen veldig lenge, og da jeg fikk den var det jubel. Forrige stilling var nemlig grufullt underbetalt – jeg hadde 300,000 i fastlønn pluss provisjon, men det viste seg at det ofte var «hindere» for å få bonusen min, og jeg endte derfor opp med 25 utbetalt i mnd. Da gikk jeg fullstendig i minus og når jeg anerkjente det råtne regimet, fikk jeg mot til meg til å søke nye stillinger. Jeg bor i Oslo og her er det ikke rimelig, men jeg er heldig som eier leilighet. Typisk har jeg 30,000 utbetalt. Så snart lønnen er inne betales boliglån, renter + avdrag, fellesutgifter til sameiet og studielån. Etter det strømutgifter, innboforsikring, mobil, internett og månedskort for kollektivtransport. Jeg handler det meste av maten min på Kiwi eller Rema, og kjøper evt. fisk og kjøtt og middagsvarer som datovarer, nedsatt på 40%. Handler lite klær, og når jeg gjør det, forsøker jeg å gjøre noen kupp på Ebay. Drar heller ikke mye ut, men er singel og dater litt, og som kvinne anno året må man belage seg på halvparten av regningen, som jo tilsier litt på barer og restauranter her i Oslo. Jeg har opplevd en rekke uforutsette utgifter. Kommunen foretok sjekk av sikringsskapet og fant en feil – voila, 6000,- i elektrikeravgift. Markisen over balkongen kollapset under kraftig vind – jeg måtte sette opp ny, til 20.000,-. Sameiet informerte om at noen utbedringer av felles heis var nødvendig, og at kostnadene ville spres på beboere – vær så god, faktura på 6.000,-. Ingen av disse tingene har jeg enda klart å ha noen buffer for, og derav har et par rullert videre til inkasso med ekstra utgifter. Det er ikke fordi de ikke er prioritert – jeg har rett og slett ikke hatt pengene. Jeg begynte i ny stilling for et par måneder siden, så før det var det 300 i årslønn. Selv i min nye stilling føles det knapt. Jeg ser selvsagt at noe av dette vil endre seg - jeg hadde dårlig lønn inntil nylig, og noen av disse utgiftene må betales ned før jeg kommer i pluss. Likevel føles det noe knapt. Så nå vil jeg gjerne høre erfaringer fra andre, sparetips, hvordan dere føler økonomien er. Selv har jeg venninner med veldig god råd, og sliter litt med å utveksle erfaringer 😊 Anonymkode: d2f71...055
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #2 Skrevet 23. juli 2018 Hvor mye betaler du i boutgift da? 30.000 er ikke dårlig, jeg tjener 540.000 og får utbetalt 31.000, har det romslig men har lave boutgifter. Anonymkode: 84a5d...b4b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #3 Skrevet 23. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye betaler du i boutgift da? 30.000 er ikke dårlig, jeg tjener 540.000 og får utbetalt 31.000, har det romslig men har lave boutgifter. Anonymkode: 84a5d...b4b 11.000,- (Fast, utelukket de ekstra utgiftene jeg har fått relatert til pipe, heis m.m.). TS Anonymkode: d2f71...055
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #4 Skrevet 23. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 11.000,- (Fast, utelukket de ekstra utgiftene jeg har fått relatert til pipe, heis m.m.). TS Anonymkode: d2f71...055 Men da har du jo igjen 19.000 hva går alle de pengene til da? Du sier du handler mat på tilbud og shopper ikke... Anonymkode: 84a5d...b4b 10
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #5 Skrevet 23. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men da har du jo igjen 19.000 hva går alle de pengene til da? Du sier du handler mat på tilbud og shopper ikke... Anonymkode: 84a5d...b4b Det er tingene jeg har listet opp, inkl. uforutsette utgifter. Ett elektrikerbesøk er jo tilsvarende boliglån... TS Anonymkode: d2f71...055 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #6 Skrevet 23. juli 2018 Hm, jeg kan svare deg om noen måneder. Jeg får utbetalt 26.000 kr og har nettopp flytta til Oslo Men, boutgiftene mine er på ca 17.000 kr(!!), så dette kan bli spennende og kanskje tilogmed umulig👏🏻 (Jeg eier selv, og har satt ned betalingstiden til 12 år for å få unna litt ) Jeg levde veldig fint på 5-6000 kr i måneden i studietiden, så bør vel gå greit med 9000 for en kort periode håper jeg Anonymkode: b1591...3c4 1
Anette.94 Skrevet 23. juli 2018 #7 Skrevet 23. juli 2018 (endret) Jeg er 23, singel, nettopp ferdig med studiene og akkurat flyttet til Oslo, hvor jeg nå leier rom i kollektiv sammen med 3 andre. Ser heldigvis ikke så mye til de andre som bor her - eneste grunnen til at jeg bor i kollektiv er for å spare opp fortere til egen leilighet her. Jeg har en jobb som baserer seg 100% på provisjon, men de første 6 månedene får jeg 20 000 kr (før skatt) i fastlønn, i tillegg til diverse godtgjørelser. Etter skatt ender jeg opp på 14 400 kr utbetalt av lønnen, og jeg har et veldig stramt budsjett for å få endene til å møtes med lave utgifter. På grunn av at jeg senere kommer til å bli avhengig av provisjonsinntekt har jeg delt opp alle postene i budsjettet mitt i kontoer i nettbanken. Her fører jeg over ved lønning over budsjettert konsum, i tillegg til en ekstra pott som funker som en slags buffer. Dersom jeg ikke skulle selge nok en måned til å nå 14 400 er tanken den at jeg har litt til å redde meg inn igjen på. Noe som funker veldig bra for meg er å gi alle pengene mine en "jobb" med en gang de kommer inn - betaling av fk skal inn på regningskontoen, sparing inn på sparekontoene, transportpengene inn på transportkontoen. Det gjør at ingenting er overlatt til tilfeldighetene, og jeg syntes det er enklere å ha kontroll slik Boutgiftene mine er veldig lave - 4 400 kr for et møblert rom på 12m2, inkl alt (TV, bredbånd, strøm++) og garasjeplass i lukket anlegg. Jeg har en jobb hvor jeg er avhengig av bil, og bruker kun bilen i jobbsammenheng - er verken en god sjåfør eller glad i å kjøre, haha, så dersom det hadde vært en mulighet hadde jeg aldri skaffet meg bil. Spesielt ikke her i Oslo! Matbudsjettet holder jeg også lavt, på under 1000 kr i måneden (budsjettert er 1000kr). Handler utelukkende på Meny og innvandrerbutikkerHar også en liten pott på 500kr til husholdningsprodukter (alt fra toalettpapir og såpe til nye håndklær, laken og sengesett. Kjøper masse på salg så jeg slipper å handle på en stund) og 500kr til take-away, kafebesøk etc. Jeg gir meg selv 1 500 kr i lommepenger hver måned; dette dekker alt som ikke er nødvendig. Kino, restaurantbesøk, klær, sminke osv trekkes herfra. Endret 23. juli 2018 av Anette.94 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #8 Skrevet 23. juli 2018 1 time siden, Anette.94 skrev: Jeg er 23, singel, nettopp ferdig med studiene og akkurat flyttet til Oslo, hvor jeg nå leier rom i kollektiv sammen med 3 andre. Ser heldigvis ikke så mye til de andre som bor her - eneste grunnen til at jeg bor i kollektiv er for å spare opp fortere til egen leilighet her. Jeg har en jobb som baserer seg 100% på provisjon, men de første 6 månedene får jeg 20 000 kr (før skatt) i fastlønn, i tillegg til diverse godtgjørelser. Etter skatt ender jeg opp på 14 400 kr utbetalt av lønnen, og jeg har et veldig stramt budsjett for å få endene til å møtes med lave utgifter. På grunn av at jeg senere kommer til å bli avhengig av provisjonsinntekt har jeg delt opp alle postene i budsjettet mitt i kontoer i nettbanken. Her fører jeg over ved lønning over budsjettert konsum, i tillegg til en ekstra pott som funker som en slags buffer. Dersom jeg ikke skulle selge nok en måned til å nå 14 400 er tanken den at jeg har litt til å redde meg inn igjen på. Noe som funker veldig bra for meg er å gi alle pengene mine en "jobb" med en gang de kommer inn - betaling av fk skal inn på regningskontoen, sparing inn på sparekontoene, transportpengene inn på transportkontoen. Det gjør at ingenting er overlatt til tilfeldighetene, og jeg syntes det er enklere å ha kontroll slik Boutgiftene mine er veldig lave - 4 400 kr for et møblert rom på 12m2, inkl alt (TV, bredbånd, strøm++) og garasjeplass i lukket anlegg. Jeg har en jobb hvor jeg er avhengig av bil, og bruker kun bilen i jobbsammenheng - er verken en god sjåfør eller glad i å kjøre, haha, så dersom det hadde vært en mulighet hadde jeg aldri skaffet meg bil. Spesielt ikke her i Oslo! Matbudsjettet holder jeg også lavt, på under 1000 kr i måneden (budsjettert er 1000kr). Handler utelukkende på Meny og innvandrerbutikkerHar også en liten pott på 500kr til husholdningsprodukter (alt fra toalettpapir og såpe til nye håndklær, laken og sengesett. Kjøper masse på salg så jeg slipper å handle på en stund) og 500kr til take-away, kafebesøk etc. Jeg gir meg selv 1 500 kr i lommepenger hver måned; dette dekker alt som ikke er nødvendig. Kino, restaurantbesøk, klær, sminke osv trekkes herfra. Oi, jobber du 100%? Hvordan klarer du holde matbudsjettet til 1000 kr/mnd? Du må leve på vegetarisk kost! Og ikke minst: hvordan klarer du å bare ha 1500 kr i lommepenger? Får du spist ute, dratt ut o.l.? Men du er flink! Anonymkode: b1591...3c4 1
Anette.94 Skrevet 23. juli 2018 #9 Skrevet 23. juli 2018 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, jobber du 100%? Hvordan klarer du holde matbudsjettet til 1000 kr/mnd? Du må leve på vegetarisk kost! Og ikke minst: hvordan klarer du å bare ha 1500 kr i lommepenger? Får du spist ute, dratt ut o.l.? Men du er flink! Anonymkode: b1591...3c4 Takk! Jobber 100% ja, så er ikke store lønnen, hehe, men siden jeg jobber provisjon så er jo mulighetene der, men merker det er tungt nå i starten! Spiser mye vegetarisk ja; har aldri vært sånn kjempeglad i kjøtt, så det er ikke noe jeg savner. Derimot så kjøper jeg dersom jeg vil ha, men da må det være rent kjøtt (kyllingfiléter eller laksefileter) og jeg kjøper i store kvanta slik at jeg har en stund. Da passer jeg gjerne på å kjøpe på salg eller de som nærmer seg å gå ut på dato, fryser ned halve fileter og sper dem heller ut med bønner/linser eller ekstra ris/pasta når jeg spiser dem. Forrige måned fikk jeg skikkelig lyst på kylling, og da fant jeg tilfeldigvis tilbud på 1 kg til 80kr, og det varte jo hele måneden gjennom og enda litt til Hjelper at jeg spiser få måltider også, og heller har en større middag. Spiser kun frokoster i helger, og da er det mer kombinert frokost/lunsj egentlig! Da er det alt fra havregrøt toppet med banan og bær til first price baguetter med avokado, egg, tomat, paprika og agurk. På hverdager spiser jeg lunsj på jobb i 12-13 tiden, blir aldri sulten før det, hvis jeg blir det tar jeg med meg en banan eller et eple hjemmefra. Vi får spandert deler av lunsjen på jobb - de kjøper inn skiver eller rundstykker, juice, grønt osv også stiller vi med pålegg og evt annet selv. Da tar jeg med kokt skinke fra first price som varer lenge og jeg syntes er veldig godt. Spiser ellers ganske variert også til middag. Elsker taco og har wraps minst en gang i uka med ris, gode grønnsaker, salsasaus, bønner og mais. Ellers går det i pizzabaguetter (ta FP baguetter og del i to, smør på tomatpure, pesto eller salsa og topp med det du ville hatt på pizza eller rester du har tilgjengelig. Stek i fem minutter - god og sprø enmannspizza ;), ris med bønner eller kikerter, pasta med diverse digg til, omelett laget av restemat osv. Nå er det jo så varmt, men når det blir kaldere i lufta blir det også å eksperimentere seg frem med gode, hjemmelagde supper og gryteretter. Bruker hovedsakelig pengene på frukt og grønt som jeg supplerer basisvarene med, og handler dette nesten utelukkende på innvandrerbutikker hvor jeg får mye for pengene. Jeg liker frukt bedre enn jeg liker snop for tiden, så istedenfor chips og sjokolade i helgene har jeg kjøpt inn billig vannmelon og kost meg masse med det. Ene butikken her hadde 4,9 pr kg så da ble det vannmelon den helga for å si det sånn! Et tips som funker veldig bra er å bruke opp det man har fra før. Laget middager for halvannen uke på restemat som jeg hadde liggende og som kunne kombineres med hverandre og sparte nok litt på de matutgiftene der Føler det funker bra med 1 500 kr - har ikke store nettverket her, så er ikke så mye ute på byen og sånt. Et par kafebesøk blir det jo i løpet av en måned, men så lenge jeg planlegger rundt det går det vanligvis helt fint Øremerker 500kr av de til klær dersom det er noe jeg trenger (det er det jo alltid!), og har ellers blitt veldig flink på å begrense unødvendige innkjøp i det siste. Endret 23. juli 2018 av Anette.94 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #10 Skrevet 23. juli 2018 30 minutter siden, Anette.94 skrev: Takk! Jobber 100% ja, så er ikke store lønnen, hehe, men siden jeg jobber provisjon så er jo mulighetene der, men merker det er tungt nå i starten! Spiser mye vegetarisk ja; har aldri vært sånn kjempeglad i kjøtt, så det er ikke noe jeg savner. Derimot så kjøper jeg dersom jeg vil ha, men da må det være rent kjøtt (kyllingfiléter eller laksefileter) og jeg kjøper i store kvanta slik at jeg har en stund. Da passer jeg gjerne på å kjøpe på salg eller de som nærmer seg å gå ut på dato, fryser ned halve fileter og sper dem heller ut med bønner/linser eller ekstra ris/pasta når jeg spiser dem. Forrige måned fikk jeg skikkelig lyst på kylling, og da fant jeg tilfeldigvis tilbud på 1 kg til 80kr, og det varte jo hele måneden gjennom og enda litt til Hjelper at jeg spiser få måltider også, og heller har en større middag. Spiser kun frokoster i helger, og da er det mer kombinert frokost/lunsj egentlig! Da er det alt fra havregrøt toppet med banan og bær til first price baguetter med avokado, egg, tomat, paprika og agurk. På hverdager spiser jeg lunsj på jobb i 12-13 tiden, blir aldri sulten før det, hvis jeg blir det tar jeg med meg en banan eller et eple hjemmefra. Vi får spandert deler av lunsjen på jobb - de kjøper inn skiver eller rundstykker, juice, grønt osv også stiller vi med pålegg og evt annet selv. Da tar jeg med kokt skinke fra first price som varer lenge og jeg syntes er veldig godt. Spiser ellers ganske variert også til middag. Elsker taco og har wraps minst en gang i uka med ris, gode grønnsaker, salsasaus, bønner og mais. Ellers går det i pizzabaguetter (ta FP baguetter og del i to, smør på tomatpure, pesto eller salsa og topp med det du ville hatt på pizza eller rester du har tilgjengelig. Stek i fem minutter - god og sprø enmannspizza ;), ris med bønner eller kikerter, pasta med diverse digg til, omelett laget av restemat osv. Bruker hovedsakelig pengene på frukt og grønt som jeg supplerer basisvarene med, og handler dette nesten utelukkende på innvandrerbutikker hvor jeg får mye for pengene. Jeg liker frukt bedre enn jeg liker snop for tiden, så istedenfor chips og sjokolade i helgene har jeg kjøpt inn billig vannmelon og kost meg masse med det. Ene butikken her hadde 4,9 pr kg så da ble det vannmelon den helga for å si det sånn! Et tips som funker veldig bra er å bruke opp det man har fra før. Laget middager for halvannen uke på restemat som jeg hadde liggende og som kunne kombineres med hverandre og sparte nok litt på de matutgiftene der Føler det funker bra med 1 500 kr - har ikke store nettverket her, så er ikke så mye ute på byen og sånt. Øremerker 500kr av de til klær dersom det er noe jeg trenger (det er det jo alltid!), og har ellers blitt veldig flink på å begrense unødvendige innkjøp i det siste. Oi, så flink du er! Sunn er du og som spiser så mye vegetarisk! Lykke til med leilighet Kan jeg spørre hvordan du kutta ut snop/chips? Jeg har en sånn svakhet for chips, men må kutte det ut! Handler du en dag i uka? Anonymkode: b1591...3c4
Afernando Skrevet 23. juli 2018 #11 Skrevet 23. juli 2018 40 minutter siden, Anette.94 skrev: Takk! Jobber 100% ja, så er ikke store lønnen, hehe, men siden jeg jobber provisjon så er jo mulighetene der, men merker det er tungt nå i starten! Spiser mye vegetarisk ja; har aldri vært sånn kjempeglad i kjøtt, så det er ikke noe jeg savner. Derimot så kjøper jeg dersom jeg vil ha, men da må det være rent kjøtt (kyllingfiléter eller laksefileter) og jeg kjøper i store kvanta slik at jeg har en stund. Da passer jeg gjerne på å kjøpe på salg eller de som nærmer seg å gå ut på dato, fryser ned halve fileter og sper dem heller ut med bønner/linser eller ekstra ris/pasta når jeg spiser dem. Forrige måned fikk jeg skikkelig lyst på kylling, og da fant jeg tilfeldigvis tilbud på 1 kg til 80kr, og det varte jo hele måneden gjennom og enda litt til Hjelper at jeg spiser få måltider også, og heller har en større middag. Spiser kun frokoster i helger, og da er det mer kombinert frokost/lunsj egentlig! Da er det alt fra havregrøt toppet med banan og bær til first price baguetter med avokado, egg, tomat, paprika og agurk. På hverdager spiser jeg lunsj på jobb i 12-13 tiden, blir aldri sulten før det, hvis jeg blir det tar jeg med meg en banan eller et eple hjemmefra. Vi får spandert deler av lunsjen på jobb - de kjøper inn skiver eller rundstykker, juice, grønt osv også stiller vi med pålegg og evt annet selv. Da tar jeg med kokt skinke fra first price som varer lenge og jeg syntes er veldig godt. Spiser ellers ganske variert også til middag. Elsker taco og har wraps minst en gang i uka med ris, gode grønnsaker, salsasaus, bønner og mais. Ellers går det i pizzabaguetter (ta FP baguetter og del i to, smør på tomatpure, pesto eller salsa og topp med det du ville hatt på pizza eller rester du har tilgjengelig. Stek i fem minutter - god og sprø enmannspizza ;), ris med bønner eller kikerter, pasta med diverse digg til, omelett laget av restemat osv. Nå er det jo så varmt, men når det blir kaldere i lufta blir det også å eksperimentere seg frem med gode, hjemmelagde supper og gryteretter. Bruker hovedsakelig pengene på frukt og grønt som jeg supplerer basisvarene med, og handler dette nesten utelukkende på innvandrerbutikker hvor jeg får mye for pengene. Jeg liker frukt bedre enn jeg liker snop for tiden, så istedenfor chips og sjokolade i helgene har jeg kjøpt inn billig vannmelon og kost meg masse med det. Ene butikken her hadde 4,9 pr kg så da ble det vannmelon den helga for å si det sånn! Et tips som funker veldig bra er å bruke opp det man har fra før. Laget middager for halvannen uke på restemat som jeg hadde liggende og som kunne kombineres med hverandre og sparte nok litt på de matutgiftene der Føler det funker bra med 1 500 kr - har ikke store nettverket her, så er ikke så mye ute på byen og sånt. Et par kafebesøk blir det jo i løpet av en måned, men så lenge jeg planlegger rundt det går det vanligvis helt fint Øremerker 500kr av de til klær dersom det er noe jeg trenger (det er det jo alltid!), og har ellers blitt veldig flink på å begrense unødvendige innkjøp i det siste. Wow, ja så flink du er. Jeg handler på 50% på kiwi på snart utgåtte varer, og sparer en del der, men jeg spiser kjøtt nesten hver dag da. Og spiser ris nesten hver dag da der er billig, men nå må jeg snart endre på det, da det ikke er lenge til før jeg blir lei av ris. men matforbruket mitt er nok høyere enn 1500,- i måneden, så jeg har kanskje litt å jobbe der. Jeg bruker kanskje 500,- i mat hver uke...så tilsvare 2000,- i måneden. Jeg ser nå at jeg fint kan kutte mer. Jeg trener nesten hver dag, og det er sikkert noe jeg gjør som nødvendigvis TS ikke gjør, som betyr at matlysten og inntak av kalorier for meg er en hakke forskjell. gutt 25 år.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #12 Skrevet 23. juli 2018 Hvor er alle disse single fattige damene i Oslo? Med min inntekt og formue burde jeg være en catch for disse. Ikke at jeg insinuerer at jeg skal være noen sugardaddy, men liker å skjemme bort damene.. Anonymkode: 5853c...2c9
Anette.94 Skrevet 23. juli 2018 #13 Skrevet 23. juli 2018 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, så flink du er! Sunn er du og som spiser så mye vegetarisk! Lykke til med leilighet Kan jeg spørre hvordan du kutta ut snop/chips? Jeg har en sånn svakhet for chips, men må kutte det ut! Handler du en dag i uka? Anonymkode: b1591...3c4 Det er utrolig vanskelig å kutte det ut! Spesielt lørdager, merker jeg; når man er oppvokst med at lørdager er den spesielle dagen hvor man får lov til å kose seg litt ekstra. Jeg har hatt perioder tidligere hvor jeg har spist veldig sunt, falt tilbake på junkfoodvogna, og kroppen min har reagert skikkelig på det jeg har spist. Fordøyelsesproblemer, hodepine, kviseutbrudd++. I tillegg føler jeg meg skikkelig dårlig etter at jeg har spist snop, både fysisk og mentalt. Smaker veldig godt der og da, men ettersmaken er ikke så grei, og det har egentlig vært litt motivasjon i seg selv. Etter mange år med problemer med overspisingslidelse (som jeg egentlig fremdeles sliter med, er derfor jeg må holde meg totalt borte), fant jeg ut at jeg skulle erstatte snop og junk med frukt. Jeg elsker frukt, og kunne helt ærlig sikkert overlevd på det, og jeg føler meg mye bedre både når jeg spiser det og etterpå. Så hver fredag drar jeg ned til innvandrerbutikken her, plukker ut det jeg vil kose meg med den helgen, og fyller på med grønnsaker hvis jeg trenger det. Har en storhandel i måneden hvor jeg stikker på Meny og fyller godt opp vogna, 99% first price. Bruker vanligvis rundt 250kr på denne handleturen og får 3 godt fylte poser for den prisen. Mesteparten jeg kjøper er jo tørrvarer og holder seg godt i lengden - 4kg pose med ris hvis jeg trenger, pasta, kikerter, bønner, opphakkete tomater, egg++ Handler også bananer på Meny, og de 1 kg posene med epler fra first price når jeg føler for det. Når tørrvarene begynner å tømme seg, vanligvis ca halvveis i måneden, ser jeg an hva jeg trenger og handler inn mer. Vanligvis havner ikke denne regningen på mer enn 100kr. Ellers er det de fredagene med frukt og grønt da Forrige måned brukte jeg rett i underkant av 700kr og ligger an til det samme nå også. Brukt 321 kr så langt (spiste opp alt i skapet før jeg handlet, så slapp å handle før den 17), men blir litt innkjøp av krydder og oljer i slutten av måneden så det får jo opp prisen litt. Skriver alt jeg handler opp i excel med automatiske utregninger, så da er det lett å hele tiden ha kontroll på hvor mye man til enhver tid har brukt og har igjen. Endret 23. juli 2018 av Anette.94 2
Missyme2 Skrevet 24. juli 2018 #14 Skrevet 24. juli 2018 Jeg er 31, bor i Trondheim, har utbetalt 15.000kr i måneden, og eier egen leilighet. Betaler i overkant av 6000kr i måneden på lån og felleskostander. Utenom kommer selvfølgelig strøm, forsikringer etc. Har spart meg opp en buffer til disse uforutsette utgiftene du nevner, da det er et must med en slik økonomi 😅 har også en nyere bil (el bil selvfølgelig 😂) og hund 😊 1
Puny Skrevet 24. juli 2018 #15 Skrevet 24. juli 2018 Hva med å leie ut til en venninne hvis du har 3 roms, eller separat kjøkken og stue. Da kan du få inn litt ekstra en periode.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #16 Skrevet 24. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor er alle disse single fattige damene i Oslo? Med min inntekt og formue burde jeg være en catch for disse. Ikke at jeg insinuerer at jeg skal være noen sugardaddy, men liker å skjemme bort damene.. Anonymkode: 5853c...2c9 Jeg har opplevd å være på date, bli invitert ut til en dyr restaurant, spise treretters der han velger en dyr vinpakke, for så å splitte regningen på slutten av måltidet. Han ba meg ut flere ganger og det var det samme hver gang, og til slutt måtte jeg bare droppe ham. Jeg vet (fra et enkelt google-søk) at han har veldig mye penger, så det var ikke det det handlet om. Misforstå meg rett; jeg synes det er helt rettferdig å dele utgifter, men jeg synes det er håpløst å bare ville spise dyre steder (fordi man har mye penger) og samtidig insistere på å dele regningen. Men slik er det faktisk for en del menn nå, virker det som. Dating blir veldig dyrt. TS Anonymkode: d2f71...055 9
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #17 Skrevet 24. juli 2018 Jeg har utebetalt det samme som deg hver mnd, og syns jeg har det ganske romslig. Jeg shopper ikke mye, men spiser en del ute. Etter å ha sett over regnskapet de siste mnd ser det ca slik ut hver mnd Boutgifter (lån+fellesutgifter) 15 500 Strøm 800 Forsikring 2500 Tlf/internett 800 Transport 1000 Mat ca 2500 Sparing 3000 Div (spise ute, klær, lege, kosmetikk osv) ca 4000 Jeg har over tid lagt opp en solid buffer jeg kan ta fra hvis noe skjer. Det dummeste du gjør er å droppe å betale og la det gå til inkasso slik du har gjort, da er det bedre å ta det på kredittkort og betale ned så raskt som mulig. Anonymkode: feaf1...b0c 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #18 Skrevet 24. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Boutgifter (lån+fellesutgifter) 15 500 Strøm 800 Forsikring 2500 Tlf/internett 800 Transport 1000 Mat ca 2500 Sparing 3000 Div (spise ute, klær, lege, kosmetikk osv) ca 4000 Anonymkode: feaf1...b0c Er dette nylige strømregninger eller et snitt gjennom året? Jeg har selvsagt klart å holde det veldig lavt nå om sommeren, men om vinteren får jeg ville strømregninger...har ikke tørketrommel, og er nøye med lys osv., men det er høyt under taket og så utrolig strømkrevende å holde det varmt når det er kaldt. TS Anonymkode: d2f71...055
Daria Skrevet 24. juli 2018 #19 Skrevet 24. juli 2018 Jeg bor alene i Oslo, har 27 000 utbetalt og boutgifter på 8000 og synes jeg har det romslig, så jeg skjønner ikke helt hvordan du kan få det til å bli snaut? Har tjent en del mindre også uten at jeg egentlig følte at det var noe problem. Før detaljert regnskap noen måneder, så ser du hvor pengene går og hvor du kan kutte. Prioriter buffersparing, om så bare noen hundre i måneden til å begynne med. Og tenk gjennom store innkjøp/utgifter - jeg skjønner at markise er gull verdt i denne hetebølgen, men har man ikke pengene må jo sånne ting bare vente. 3
WCKD Skrevet 24. juli 2018 #20 Skrevet 24. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dating blir veldig dyrt. Ja, den likestillingen hadde visst endel nedsider kvinner ikke hadde tenkt på 😉 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå