Gå til innhold

Mamma forfordeler meg/mine barn med tanke på arv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min har tre barn, og jeg fikk nettopp tilfeldigvis vite, gjennom det som åpenbart var en forsnakkelse, at mamma har sørget for at mormor har gitt dem en solid pengegave.

Mamma har en bror, min onkel, som er barnløs, men gift og har stebarn og stebarnebarn. Han har mye penger, og mamma vil ikke at arven etter morfar skal gå til dem. Der er vi enige. Mormor er 95 år gammel og har hatt en solid enkepensjon etter morfar i 20 år. Hun bor fremdeles hjemme i uskiftet bo, og har ingen utgifter. Dermed hoper det seg opp penger. For ti år siden sørget mamma for at det ble utbetalt en del «forskudd på arv», 480.000, hvor hun og onkel fikk 120.000 hver, jeg og min søster og bror 80.000 hver, altså noe onkel godkjente.

Men nå har mamma altså, dette var i fjor, sørget for at min søsters tre barn, 7, 4 og 2 år, fikk 100.000 hver. Jeg og min bror hadde ikke barn på det tidspunktet, men jeg fikk barn tidligere i år.

Synes det blir helt feil at jeg/mine barn skal gjøres «arveløs» på denne måten! 

Jeg har ikke tatt det opp. På hvilken måte kan jeg gjøre det? Det er jo ikke rettferdig!

Anonymkode: 2b877...2b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke tatt det opp. På hvilken måte kan jeg gjøre det? Det er jo ikke rettferdig!

Det moren din gjør mot broren sin er vel det som kan kalles urettferdig her. Og ulovlig.

Anonymkode: 13b75...417

• Liker 30
Skrevet

Totalt sett så har din søsters familie arvet 300 000 mer enn du og din bror (?). 

Jeg tenker jo egentlig at gitt er gitt, og hennes barn ble vel sett på som selvstendige arvinger. Men jeg hadde syntes det var fryktelig surt at f.eks 3 av 6 søskenbarn fikk 100 000 hver av oldemors arv, utelukkende fordi de er eldst (og født på rett tidspunkt). 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Livet er urettferdig.

Anonymkode: 7a201...2f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det moren din gjør mot broren sin er vel det som kan kalles urettferdig her. Og ulovlig.

Anonymkode: 13b75...417

Nei, som jeg skrev: han har sagt det er greit, dvs. at arven etter morfar/mormor i hovedsak går til barnebarna deres.

Mormor er ikke senil, men mamma har en sterk påvirkningskraft. Hadde kanskje trodd det skulle «rettes opp» i dåpen til mitt barn, men nei, ble 5000. Men mesteparten av kontantene ble vel tømt i fjor og tar tid å bygge opp.

Skrevet

Synes hele problemstillingen er ufin. Har alltid trodd folk overdrev når det var snakk om at eldre folk ble skrøpelige og bygdeslarvet sa at arvingene bare gikk og ventet, men dette er jo verre, her er det snakk om planlegging og fordeling minst ti år (!) før den gamle går bort. 

Mye vil ha mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Arv er lovfestet og ikke noe moren din kan styre over. Det moren din holder på med er strengt forbudt og rett og slett kvalmende. 

Anonymkode: a246a...896

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Penger er alltid en kilde til konflikt. Du kan nevne det for din mor at du syntes det var leit å høre at dine barn ikke blir prioritert. Samtidig synes jeg ikke du skal lage noen sak ut av det. Det er "bare" penger, og man kan egentlig aldri forvente å få noe som helst.

Vend det andre kinnet til og si til din mor og bestemor at det viktigste for deg er at barna dine aldri finner ut at de kommer i andre rekke og at du ikke vil tenke penger den tiden du har igjen med din mormor. 

Anonymkode: b9b14...66b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, ti10 skrev:

Synes hele problemstillingen er ufin. Har alltid trodd folk overdrev når det var snakk om at eldre folk ble skrøpelige og bygdeslarvet sa at arvingene bare gikk og ventet, men dette er jo verre, her er det snakk om planlegging og fordeling minst ti år (!) før den gamle går bort. 

Mye vil ha mer. 

Fordelingen av den halve millionen for ti år siden var noe alle var enige om, også mormor og onkel.

Men det i fjor visste verken jeg, min bror om. Vet ikke om onkel vet.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arv er lovfestet og ikke noe moren din kan styre over. Det moren din holder på med er strengt forbudt og rett og slett kvalmende. 

Anonymkode: a246a...896

Spørs om det er forskudd på arv, og det står jo i gåseøyne, så da antar jeg at  det er en mulighet for at dette er en disposisjon som gjøres i live, dvs. ikke arv. Det vil i så fall innebære at den gamle kan disponere pengene som hun vil uavhengig av arveregler, og hvis hun godkjenner at moren til TS kan disponere for henne, så er det teknisk sett ikke ulovlig selv om det er litt kvalmt. 

Anonymkode: 8c4d4...b84

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Penger er alltid en kilde til konflikt. Du kan nevne det for din mor at du syntes det var leit å høre at dine barn ikke blir prioritert. Samtidig synes jeg ikke du skal lage noen sak ut av det. Det er "bare" penger, og man kan egentlig aldri forvente å få noe som helst.

Vend det andre kinnet til og si til din mor og bestemor at det viktigste for deg er at barna dine aldri finner ut at de kommer i andre rekke og at du ikke vil tenke penger den tiden du har igjen med din mormor

Anonymkode: b9b14...66b

For det er ikke passivt-aggressivt i det hele tatt :ironi:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, ti10 skrev:

Mye vil ha mer. 

Mormor er for øvrig ved god helse og kan leve i mange år til. Det dreier seg kun om at jeg ikke skjønner hvorfor man skal hoppe over enda et ledd og fordele til bare de oldebarna hun tilfeldigvis hadde i fjor.

• Liker 1
Skrevet

Bestemoren din er ikke død ennå, så da velger hun selv hva hun gjøre med pengene sine.

Samtidig er det jo kjipt når sånt skjer, men du har dessverre ikke noe å si på det her.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs om det er forskudd på arv, og det står jo i gåseøyne, så da antar jeg at  det er en mulighet for at dette er en disposisjon som gjøres i live, dvs. ikke arv. Det vil i så fall innebære at den gamle kan disponere pengene som hun vil uavhengig av arveregler, og hvis hun godkjenner at moren til TS kan disponere for henne, så er det teknisk sett ikke ulovlig selv om det er litt kvalmt. 

Har ikke sagt det er ulovlig, det vet jeg ingenting om.

Godt mulig de ikke tenkte så langt som til at jeg også ville få barn.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, EvaLena skrev:

Bestemoren din er ikke død ennå, så da velger hun selv hva hun gjøre med pengene sine.

Samtidig er det jo kjipt når sånt skjer, men du har dessverre ikke noe å si på det her.

Det er mamma sitt verk, tro du meg.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er mamma sitt verk, tro du meg.

Ja, det er surt og dårlig gjort. Du har uansett ikke noe å si i saken

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en lillesøster som har myyyyye mer kontakt med vår far enn meg, jeg forventer derfor også å få mye mindre enn henne når den tid kommer. Og det synes jeg at bare er rettferdig. 

Anonymkode: b6e0f...69d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Søsteren min har tre barn, og jeg fikk nettopp tilfeldigvis vite, gjennom det som åpenbart var en forsnakkelse, at mamma har sørget for at mormor har gitt dem en solid pengegave.

Mamma har en bror, min onkel, som er barnløs, men gift og har stebarn og stebarnebarn. Han har mye penger, og mamma vil ikke at arven etter morfar skal gå til dem. Der er vi enige. Mormor er 95 år gammel og har hatt en solid enkepensjon etter morfar i 20 år. Hun bor fremdeles hjemme i uskiftet bo, og har ingen utgifter. Dermed hoper det seg opp penger. For ti år siden sørget mamma for at det ble utbetalt en del «forskudd på arv», 480.000, hvor hun og onkel fikk 120.000 hver, jeg og min søster og bror 80.000 hver, altså noe onkel godkjente.

Men nå har mamma altså, dette var i fjor, sørget for at min søsters tre barn, 7, 4 og 2 år, fikk 100.000 hver. Jeg og min bror hadde ikke barn på det tidspunktet, men jeg fikk barn tidligere i år.

Synes det blir helt feil at jeg/mine barn skal gjøres «arveløs» på denne måten! 

Det er din mor som skal arve din mormor/morfar, ikke du eller dine barn, dine søsken eller deres barn. 

Og hva legger du i at det hoper seg opp verdier? Hva er totalen. Hadde ikke hengt meg opp i 300 000 dersom totalen er på 10 mill liksom.

Anonymkode: f748b...521

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en lillesøster som har myyyyye mer kontakt med vår far enn meg, jeg forventer derfor også å få mye mindre enn henne når den tid kommer. Og det synes jeg at bare er rettferdig. 

Anonymkode: b6e0f...69d

Jeg har vært oftere på besøk til mormor enn min søster, men er egentlig liten forskjell. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke det er det minste rart at moren din og mormoren ønsket å dele ut penger til oldebarna, særlig ikke dersom dette kan forhindre at arven havner opp hos steoldebarna. Mormoren din er 95 år, og det er slett ikke sikkert hun har lenge igjen. Ting kan skje raskt, og dersom mormoren din blir syk så kan arvingene påstå at dette var en dødsdisposisjon dersom pengene ble delt ut da, og kreve at dette skal være en del av arven som skal deles mellom din mor og hennes bror. Ergo må gaver gis mens giveren fortsatt er ved sine fulle fem, og med tanke på din mormors alder hadde de ikke nødvendigvis god tid. 

Problemet her er vel at du har fått barn i mellomtiden, og at «kassa» nå er tom (?) 

Dersom mormoren din klarer å spare opp samme beløp håper jeg hun utgjevner forskjellen til fordel for ditt barn, evt. at moren din gjør det når boet skal gjøres opp. 

Anonymkode: 65dd3...d79

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...