Gå til innhold

Gir mye ost noen ulemper? Forhøyet kolesterol?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vært mye snakk om dette pga all oste-fettet. Hva tenker dere? Gir det forhøyet kolesterol som igjen gir hjertesykdommer.

Anonymkode: ca283...be5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du er i faresonen  for høyt kolesterol er ost noe du definitivt bør være forsiktig med. Om ikke er det bare å kjøre på.

Anonymkode: 2fabe...488

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er i faresonen  for høyt kolesterol er ost noe du definitivt bør være forsiktig med. Om ikke er det bare å kjøre på.

Anonymkode: 2fabe...488

Men finnes vel grenser, selvom en ikke er i faresonen? Er vel ikke lurt å dytte i seg ost hver dag.

Skrevet

Ost inneholder mye mettet fett og også en del transfett. Det positive er null karbohydrater, en del protein og mye kalsium.

AnonymBruker
Skrevet

Mye kalorier. Faren er overvekt og forhøyet kolestrol.

Anonymkode: 83d93...f5b

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, isw skrev:

Ost inneholder mye mettet fett og også en del transfett. Det positive er null karbohydrater, en del protein og mye kalsium.

Transfett i ost? Trodde det bare gjaldt margarin og bakevarer?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Transfett i ost? Trodde det bare gjaldt margarin og bakevarer?

Jeg vet det høres rart ut, men det er naturlig transfett i melkefett. Det lages av kuene. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, isw skrev:

Jeg vet det høres rart ut, men det er naturlig transfett i melkefett. Det lages av kuene. 

Men det er naturlig? Eller er det transfettet like dårlig som i bakevarer/margarin?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er naturlig? Eller er det transfettet like dårlig som i bakevarer/margarin?

Det er like dårlig, men jeg tror ikke det er så mye. Tror det var et par prosent av fettinnholdet som er transfett i meieriprodukter.

Skrevet
16 timer siden, isw skrev:

Kalsium fra meieriprodukter gjør oss faktisk benskjøre, så det er ikke et pluss at det er kalsium i ost. Norge er på toppen i melkedrikking, og på toppen i beinskjørhet. 

15 timer siden, isw skrev:

Det er like dårlig, men jeg tror ikke det er så mye. Tror det var et par prosent av fettinnholdet som er transfett i meieriprodukter.

Fett i meieriprodukter og andre animalske produkter er ikke bra for oss. Meieriproduktene er verst og vi bør ikke få de i oss (om du tenker helse). Kjøtt og andre animalske produkter kan vi spise begrenset av. Vi er altetende, men bør få i oss hoveddelen av næringen fra planter og ikke fra kjøtt slik som det er for de fleste i dag.

Skrevet
5 minutter siden, Inwe skrev:

Kalsium fra meieriprodukter gjør oss faktisk benskjøre, så det er ikke et pluss at det er kalsium i ost. Norge er på toppen i melkedrikking, og på toppen i beinskjørhet. 

Fett i meieriprodukter og andre animalske produkter er ikke bra for oss. Meieriproduktene er verst og vi bør ikke få de i oss (om du tenker helse). Kjøtt og andre animalske produkter kan vi spise begrenset av. Vi er altetende, men bør få i oss hoveddelen av næringen fra planter og ikke fra kjøtt slik som det er for de fleste i dag.

1. Kalsium: Jeg er enig i at vi neppe trenger så mye kalsium fra melk, og at problemet vel så mye handler om at vi trenger magnesium sammen med kalsium

2. Melkefett: Helt enig med deg.

Skrevet
15 minutter siden, isw skrev:

1. Kalsium: Jeg er enig i at vi neppe trenger så mye kalsium fra melk, og at problemet vel så mye handler om at vi trenger magnesium sammen med kalsium

2. Melkefett: Helt enig med deg.

Nja. Det handler om at siden vi tilfører kalsium via melk, som forsåvidt er for kalver, slutter vi å produsere det selv. Problemer er at vi ikke kan anvende det kalsiumet som vi tilfører via melken. Så dermed ender vi opp med beinskjørhet til tross for at vi drikker melk som vi alltid har fått beskjed om at skal hjelpe mot beinskjørhet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Inwe skrev:

Nja. Det handler om at siden vi tilfører kalsium via melk, som forsåvidt er for kalver, slutter vi å produsere det selv. Problemer er at vi ikke kan anvende det kalsiumet som vi tilfører via melken. Så dermed ender vi opp med beinskjørhet til tross for at vi drikker melk som vi alltid har fått beskjed om at skal hjelpe mot beinskjørhet. 

Dette må du vise troverdige kilder på, for dette stemmer ikke så vidt meg bekjent 

Anonymkode: 2f50b...4b5

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du vise troverdige kilder på, for dette stemmer ikke så vidt meg bekjent 

Anonymkode: 2f50b...4b5

Det er fult mulig å finne om man leter litt. Jeg ser mest dokumentarer og hører på podcaster, men det går igjen i de fleste jeg har sett/hørt. Jeg har ingen forskningsartikler på det og ikke har jeg tid til å søke det frem akkurat nå heller. 

Skrevet (endret)
24 minutter siden, Inwe skrev:

Ja og nei.

Det kan stemme at kalsium inntatt gjennom melk er vanskeligere å ta opp da det er bundet til melkeprotein. Men jeg har selv greid å få hyperkalsemi som følge av å ha spist for mye meieriprodukter. Så noe av det må man nødvendigvis ta opp.

Jeg har mer tro på at nordmenns D-vitaminmangel i vinterhalvåret og manglende magnesiuminntak påvirker opptak og absorpsjon av kalsium til beinvev.

Vi produserer ikke grunnstoffet kalsium selv

Endret av isw
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Inwe skrev:

Du mener man ikke skal spise av for mye kjøtt? Rødt kjøtt ja, vanlig kyllingfile osv er ekstremt bra for oss.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener man ikke skal spise av for mye kjøtt? Rødt kjøtt ja, vanlig kyllingfile osv er ekstremt bra for oss.

Ingen animalske produkter i store mengder er bra for oss, men kyllingfile og annet magert kjøtt er bedre enn kjøtt med mye fett. Det er nemlig det animalske fettet som vi ikke bør få i oss for mye av. Det gjelder forresten også fisk og egg. Det er mange sammenhenger mellom stort forbruk av kjøtt og livsstilsykdommer som diabetes og hjerte- og karsykdommer. Jeg synes det er utrolig hvor mye feil informasjon som er gitt ut om slike ting. Jeg trodde jeg spiste sunt helt til jeg begynte å dykke ned i dette, nå vet jeg at det jeg trykket i meg før absolutt ikke var bra for meg. Jeg forventer forsåvidt ikke at du eller andre her inne skal tro meg, jeg gjør dette for meg og min helse. Hva andre velger å tro på og gjøre for sin helse er likegyldig for meg (rent bortsett fra de jeg er glad i da, men jeg jobber ikke aktivt for å "vende" noen). 

I tillegg, om de mot formodning tar feil har jeg reddet mange dyr og miljøet ved å spise på denne måten. Maten er bedre også, så det er ikke som jeg kommer til å sitte der om de motbeviser dette (veldig tvilsomt) om noen år og tenke, nei faen tenk hvor mange år jeg gikk glipp av kjøtt nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Inwe skrev:

Ingen animalske produkter i store mengder er bra for oss, men kyllingfile og annet magert kjøtt er bedre enn kjøtt med mye fett. Det er nemlig det animalske fettet som vi ikke bør få i oss for mye av. Det gjelder forresten også fisk og egg. Det er mange sammenhenger mellom stort forbruk av kjøtt og livsstilsykdommer som diabetes og hjerte- og karsykdommer. Jeg synes det er utrolig hvor mye feil informasjon som er gitt ut om slike ting. Jeg trodde jeg spiste sunt helt til jeg begynte å dykke ned i dette, nå vet jeg at det jeg trykket i meg før absolutt ikke var bra for meg. Jeg forventer forsåvidt ikke at du eller andre her inne skal tro meg, jeg gjør dette for meg og min helse. Hva andre velger å tro på og gjøre for sin helse er likegyldig for meg (rent bortsett fra de jeg er glad i da, men jeg jobber ikke aktivt for å "vende" noen). 

I tillegg, om de mot formodning tar feil har jeg reddet mange dyr og miljøet ved å spise på denne måten. Maten er bedre også, så det er ikke som jeg kommer til å sitte der om de motbeviser dette (veldig tvilsomt) om noen år og tenke, nei faen tenk hvor mange år jeg gikk glipp av kjøtt nå. 

Hva bør man spise da? Bare grønnsaker? :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva bør man spise da? Bare grønnsaker? :) 

Jeg spiser kun planter ja, men ikke som i salat liksom. I går hadde jeg tortillas med hummus, guacomole, stekt sopp, løk, paprika, aubergine, tomat, salsa og jalapeno. I dag skal vi ha taco, laget på samme måte som den vanlige fredagstacoen, bare med linser og chillibønner istedet for kjøttet, ingen ost og ingen rømme (fordi jeg ikke finner gode erstatninger i det landet jeg bor i nå). Til frokost spiser jeg enten brød med hummus og vegansk skinke eller havregrøt laget på havremelk med banan og peanøttsmør. Maten jeg lager i dag er mye mer smakfull enn den jeg laget før. 

Du finner mye gode oppskrifter på feks http://www.veganmisjonen.com/p/arkiv_9685.html om du vil prøve å lage noe selv. Det hjelper å bare bytte ut noen av kjøttmåltidene med noe plantebasert også. Det er ikke slik at man må gå all in for å få en helsebevisst, selvom den selvsagt blir større jo mer man gjør :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...