Gå til innhold

Tips til å slutte med bleie og smokk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en treåring som nekter å slutte med smokk. Har prøvd så mye, bortsett fra å kaste alle ut.

Vil ikke slutte med bleie heller enda det er full kontroll på når det skjer noe. Da blir det bedt om å få på bleie. Går med truse ellers. Litt redd for do og potte...av en el annen grunn. 

Triks til hvordan gå frem?

Anonymkode: f612d...da5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en treåring som nekter å slutte med smokk. Har prøvd så mye, bortsett fra å kaste alle ut.

Vil ikke slutte med bleie heller enda det er full kontroll på når det skjer noe. Da blir det bedt om å få på bleie. Går med truse ellers. Litt redd for do og potte...av en el annen grunn. 

Du bør si sannheten til barnet. Altså at det er babyer som basjer i bleier og at hen er ikke en baby lenger. Du bør gjerne fortelle historier eller ting som fremstiller positivt eller gir masse ros til det å være en stor gutt/jente. Gjerne med actionfylt historier... Du bør snakke om det å være en stor jente/ gutt som om det var noe alle har lyst til å bli. 

Mitt har sluttet med bleier i løpet av 1 uke...fordi hen syntes det var så kult og moro med å gjøre sånn som de store barna gjør...."se! Se! Mamma! En stor basj på do og tiiiiiiiiiis. Hahaha...jeg er en stor jente/gutt mamma!" pleide hen å si og til og med i dag. 

Lykke til masse! Dette fikser du og lille skatten snart. 

Anonymkode: cbac3...242

Gjest BearMama
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Smokken har vi fjernet totalt på dagtid. Han får den kun ved legging og dupp. Da sovner han med den og så detter den ut når han sovner, ser ikke at det er et problem enda da det ikke er den store faren for tennene hans de få minuttene før han sovner.

Han har innsett at det ikke hjelper å sutre eller grine seg til smokken så han har gitt opp.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville brukt tid på å finne ut hva som er grunnen til at barnet ditt er redd, og forklare hvorfor det ikke skummelt og ufarliggjøre det hele. 
Vi brukte litt tid på å få gutten vår til å bæsje på do fordi han trodde det fantes monster der og ikke ville sitte, bare stå og tisse. 

Samarbeid med barnehagen! 

Anonymkode: ba16b...c83

Skrevet

Har dere prøvd klistremerker for å få ham til å bli mer motivert for å gå på do/potte? Jeg gjorde det med mitt ene barn og det funka bra. Fikk et klistremerke hver gang han tissa eller bæsja i do eller potte, og han valgte selv om han ville ha dem i en liten bok eller på hånda. Han syns det var stor stas.

Ang smokkeslutt fortalte jeg bare barna at vi dessverre ikke fant smokken, så de måtte klare seg uten. Og de kjøpte den forklaringen, men de var et år yngre og muligens litt mer naive... tror ikke de tenkte på at vi bare kunne kjøpt en ny.

Skrevet

Vi har også en treåring som ikke vil gå på do eller potte. Vi har forsøkt klistremerker og tøffe truser med favorittfigurene på. Han har forsøkt alene en gang på natt, og fikk kjempe skryt selvom det var tiss utover hele badet. I samråd med barnehage lar ci det ligge en stund, helesøster og lege på helsestasjonen mente også det var lurt å vente. Han er godt utviklet og har veldig godt språk, så de mente at bleieslutt og smokkeslutt kunne bli ekstra vanskelig. Han går dog uten bleie ute i hagen og på privat familiestrand. Jeg ville samarbeidet med barnehage og muligens helsestasjon om det lar vente lenge på seg. Smokkene her forsvinner til jul, da gis de til julenissen

AnonymBruker
Skrevet

Klipp et lite hull i smokken. Klipp så bort mer og mer av smokken hver dag/annenhver dag til det ikke er noe mer igjen å sutte på 👍

Anonymkode: 4fc61...c63

• Liker 1
Skrevet

Bleieslutt ja.....Dette stressa helt ærlig jeg med, med jenta vår. For hun ville ikke slutte med bleie, og til slutt følte jeg meg litt flau over dette. Heldigvis hadde vi en fin dialog ned barnehagen, og de sa at dette helt sikkert ville ordne seg når hun var klar. Gradvis ble det til at hun ikke ville ha bleie, og turte å gå på do. Hun har ikke hatt uhell verken dag eller natt. Så vår datter ble 4,5 år før det gikk seg til. Mitt råd er å ikke presse barnet, men oppmuntre.

Skrevet

Jentungen her var klar til å slutte med bleie rent fysisk, men ikke alle er så gode på endringer og overganger. Hun fikk klistremerke hver gang hun var på do, og to eller et stort dersom hun faktisk gjorde noe på do. Å bæsje satt langt inne, men hun fikk en Smarties (jadda!) hver gang hun gjorde det, og i løpet av ei uke var det helt normalt og Smarties ble glemt.... 

Hun var 2 år og 7 mnd da. Da vi sluttet med klistremerker og Smarties fikk hun en sparkesykkel hun hadde ønsket seg lenge (som jeg tenkte hun skulle fått uansett, men som jeg holdt igjen litt som gulrot). 

Nesten samtidig tok jeg smokken. Jeg forklarte at hun var så stor at smokk var unødvendig. Jeg regnet med litt urolige netter, så jeg timet det til faren var bortreist så hun lå i min seng. Han var borte i 10 dager, og smokken var glemt da han kom tilbake. 

Man må bare stålsette seg og evt tilby en annen "gode". Hun hadde bare smokk i senga om natta, men da brukte hun den til gjengjeld mye. Jeg trodde faktisk det skulle bli verre enn det ble! 

Skrevet

Jeg ventet med å gå for bleieslutt og sutteslutt til jeg bestemte meg for at hun skulle slutte. Da går det som en lek. 

Med bleiene så startet jeg i mange månedene i forveien. Dvs hun gikk med bleie som normalt og gikk samtidig på do også. Til slutt ble hun veldig vant med doen, og da tok vi av bleien. Har gått kjempefint. 

Vedrørende sutten. Jeg gruet meg til denne for hun var helt avhengig og hekta på den. Jeg snakket mye om at hun nå var så stor og at hun skulle slutte med sutten. Begynte flere måneder i forveien her også. En dag satt vi på bussen og så brølte hun "nei" til meg med all sin kraft (i en annen sammenheng faktisk), og jeg ble så forbanna av hele seansen at jeg fikk den bestemtheten til å klippe alle suttene med det samme vi kom hjem. Og det gjorde jeg. "Nå er du ferdig med sutten", sa jeg. Jeg har ikke hørt et eneste ord om den sutten i etterkant. Noe som har overrasket meg. Men bestemthet i deg selv har mye å si. De bare skjønner at nok er nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...