AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #1 Skrevet 23. juli 2018 Hei! Jeg har gått hele VGs i USA og gikk nå IB linja de to siste årene. Jeg endte opp med å ikke få IB diploma. Og jeg strøk også et fag på vitnemålet. Har kommet inn på en skole (høyskole) i USA, noen som vet om jeg får støtte fra Lånekassen til dette? Jeg har ikke mulighet for å ringe Lånekassen å spørre pga jeg jobber, og da får jeg ikke være på telefonen, derfor jeg spør! Takk på forhånd Anonymkode: 8a937...cf0
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #2 Skrevet 23. juli 2018 Du kan sende lånekassen melding om du logger deg på minside og du kan også sende søknad der Anonymkode: e05d6...5cd 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #3 Skrevet 23. juli 2018 har gjordt det allerede, men står at det tar 10-14 uker før jeg får svar Anonymkode: 8a937...cf0
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #4 Skrevet 23. juli 2018 Jeg tenker at om høyskolen i USA er godkjent for Lånekassen så får du lån. De ser ikke på vitnemålene dine bare at de må ha bevis for at du er tatt opp som student. Anonymkode: 1ecc7...163 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #5 Skrevet 23. juli 2018 Okei, tusentakk!! Skolen er godkjent av Lånekassen :) Anonymkode: 8a937...cf0
Icelander Skrevet 23. juli 2018 #6 Skrevet 23. juli 2018 Ville søkt tar sikkert fortere tid å få svar på søknaden en en melding
Stoltskeiv Skrevet 23. juli 2018 #7 Skrevet 23. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at om høyskolen i USA er godkjent for Lånekassen så får du lån. De ser ikke på vitnemålene dine bare at de må ha bevis for at du er tatt opp som student. Anonymkode: 1ecc7...163 Jo, men fordi hun strøk i det fag så er det ikke sikkert hun får lån fra lånekassen☺️ Du burde vente på svar 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #8 Skrevet 23. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har gått hele VGs i USA og gikk nå IB linja de to siste årene. Jeg endte opp med å ikke få IB diploma. Og jeg strøk også et fag på vitnemålet. Har kommet inn på en skole (høyskole) i USA, noen som vet om jeg får støtte fra Lånekassen til dette? Jeg har ikke mulighet for å ringe Lånekassen å spørre pga jeg jobber, og da får jeg ikke være på telefonen, derfor jeg spør! Takk på forhånd Anonymkode: 8a937...cf0 Om skolen er godkjent, du har opprinnelig bosteds adresse i Norge så bør du vel kunne få det. Men om du jobber så har du vel matpause du kan bruke til å ta en telefon. Men hvordan reglene er når du har strøket i fag er litt usikkert. Det er andre regler på dette med skole i utlandet. Du hadde ikke kommet inn på høyskole uten bestått og med vitnemål fra VGS her hjemme Anonymkode: 56dfe...1af
Serafin Skrevet 23. juli 2018 #9 Skrevet 23. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har gått hele VGs i USA og gikk nå IB linja de to siste årene. Jeg endte opp med å ikke få IB diploma. Og jeg strøk også et fag på vitnemålet. Har kommet inn på en skole (høyskole) i USA, noen som vet om jeg får støtte fra Lånekassen til dette? Jeg har ikke mulighet for å ringe Lånekassen å spørre pga jeg jobber, og da får jeg ikke være på telefonen, derfor jeg spør! Takk på forhånd Anonymkode: 8a937...cf0 Du får ikke lån hvis du ikke har vitnemål fra vgs. Jeg har en kompis som jeg studerte med i utlandet og han måtte leve på oppsparte midler fordi han ikke hadde fått bestått i alle fag fra vgs og fikk dermed ikke studielån fra Lånekassen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #10 Skrevet 23. juli 2018 Ja, har opprinnelig bosteds adresse i Norge! Tusentakk for svar, skal prøve å få tatt en telefon inn dit😊 Anonymkode: 8a937...cf0
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #11 Skrevet 23. juli 2018 31 minutter siden, Icelander said: Ville søkt tar sikkert fortere tid å få svar på søknaden en en melding Tar 10-14 uker å få svar fra Lånekassen, derfor jeg spør her haha Anonymkode: 8a937...cf0
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #12 Skrevet 23. juli 2018 Joa, men jeg har jo vitnemål fra amerikansk VGS, er bare at jeg strøk i et fag som tilsier at jeg ikke har oppnådd generell studiekompetanse i Norge, men er godkjent i USA Anonymkode: 8a937...cf0
Skilpadden Skrevet 23. juli 2018 #13 Skrevet 23. juli 2018 Hei! Jeg vet det slik at hvis du tilsammen ikke har over 60 studiepoeng forsinkelse, kan du trygt søke lån og stipend så lenge skolen er godkjent av Lånekassen. Hvis du strøk i ett fag, har det ikke noe å si. Det spiller ingen rolle for Lånekassen hva du søker lån til.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #14 Skrevet 23. juli 2018 13 minutter siden, Skilpadden said: Hei! Jeg vet det slik at hvis du tilsammen ikke har over 60 studiepoeng forsinkelse, kan du trygt søke lån og stipend så lenge skolen er godkjent av Lånekassen. Hvis du strøk i ett fag, har det ikke noe å si. Det spiller ingen rolle for Lånekassen hva du søker lån til. Ok, supert! Tusentakk for svar 😊 Anonymkode: 8a937...cf0
Serafin Skrevet 23. juli 2018 #15 Skrevet 23. juli 2018 18 minutter siden, Skilpadden skrev: Hei! Jeg vet det slik at hvis du tilsammen ikke har over 60 studiepoeng forsinkelse, kan du trygt søke lån og stipend så lenge skolen er godkjent av Lånekassen. Hvis du strøk i ett fag, har det ikke noe å si. Det spiller ingen rolle for Lånekassen hva du søker lån til. Ja, det stemmer, det med 60 studiepoeng forsinkelse. Men det gjelder jo forsinkelse i fag ved høyere utdanning. Trådstarter har jo ikke bestått alle fag fra vgs. Og da får man jo ikke studiestøtte fra Lånekassa.
Stoltskeiv Skrevet 23. juli 2018 #16 Skrevet 23. juli 2018 Jeg strøk i et fag her i Norge, men jeg får ikke noe lån fra Lånekassen fordi jeg strøk 😜
Skilpadden Skrevet 23. juli 2018 #17 Skrevet 23. juli 2018 1 hour ago, Serafin said: Ja, det stemmer, det med 60 studiepoeng forsinkelse. Men det gjelder jo forsinkelse i fag ved høyere utdanning. Trådstarter har jo ikke bestått alle fag fra vgs. Og da får man jo ikke studiestøtte fra Lånekassa. Hei Det er riktig at studiepoeng gjelder for høyere utdanning. 60 studiepoeng tilsvarer ca. mellom 6-700 skoletimer på videregående. Fellesfagene er totalt 842 timer, for eksempel. Noen fag har mere timer enn andre fag. Historie og norsk, for eksempel, er de største fagene. Overstiger du dette må du fullføre de manglende fagene før du kan få gjennoppta støtte. Dette er såklart gjeldende for norske skoler. Men jeg tenker jo at så lenge TS har fått studieplass og hun ikke har forsinkelse, bør jo det gå an. Har du noen du kan få til å ringe for deg, TS?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå