Gå til innhold

Student, skal leie for første gang. Hvor lenge er det vanlig at man må leie om gangen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig at utleier vil at man leier for ett helt år? selv i sommermåneden man ikke er der? Noen som har erfaring med ting som er viktige å spør om før man skriver under på kontrakten? 

Anonymkode: 5e92d...781

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er best med vanlig 3 måneders oppsigelse. Ellers er det vell forskjellig fra person til person som leier ut. Lurt å spørre om det ihvertfall.

Anonymkode: f835a...871

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hvor lenge du skal bo der. F. eks. hvis du skal studere et sted i flere år, blir det mye styr å finne nytt bosted og flytte ut og inn hver vår og høst. Hvis du VET at du kun trenger hybelen til for eksempel 15. juni neste år, kan du jo prøve å få kontrakten til å gjelde til da. Husk bare på at det som oftest tar mer tid og er mer slitsomt å flytte enn man tror:) 

Anonymkode: 3338c...b3c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har leiet med både årskontrakt og kontrakt med gjensidig tre-måneders oppsigelse. Har inntrykk av at disse to er mest vanlig. Ved årskontrakt ville jeg vært ekstra nøye med sjekk av leilighet siden du binder deg over såppas lang tid. Plussiden med det er jo at du er sikret i et år og ikke blir «kastet» ut midt i semesteret.

• Liker 1
Skrevet

Et års leiekontrakt er helt normalt, men jeg ville ikke gått med på en sånn kontrakt om jeg allerede visste at jeg ikke skulle bo der mer enn 10 måneder. 

Går eventuelt ann å høre om du kan fremleie disse månedene, men det er jo alltids en risiko i det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For studenter som har kort boperspektiv og som kan ta raske og spontane valg er så kort oppsigelsestid som mulig det beste. Helst 1 måned, men de fleste utleiere krever minst 3 måneder. Du får vurdere selv hvor viktig dette er for deg.

Men for all del. Ikke inngå en tidsbestemt kontrakt på minimum ett år. Skulle det oppstå noe som gjør at du vil flytte er du låst.

Finn en leilighet med tidsubestemt kontrakt. Den kan du si opp. Bare husk avtalt oppsigelsestid, og ikke vær redd for å forhandle.

Anonymkode: 2acbc...cd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig å måtte betale i sommermånedene ja, selv om man ikke er der. Få utleiere godtar at du leier fra august og ut mai. 

Anonymkode: ac72c...12a

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig med både tidsbestemt og tidsubestemt kontrakt. Du må finne ut av hva som passer deg. 
Tidsbestemt kontrakt er bra for utleier fordi da vet vedkommende at leiligheten ikke blir stående tom uten at noen betaler det neste året. I tillegg vet du at du har en plass å bo det hele året, men det kan være vanskelig å komme seg ut av den hvis du ikke trives.

Hjelper ikke nødvendigvis å spørre utleier om noe for det finnes mange sleipinger der ute som enten prøver å lure deg eller som ikke har satt seg inn i det de driver med. Du bør kunne husleieloven sånn rimelig greit og aldri sett depositum på utleiers konto. Opprettelse av depositumskonto i ditt navn skal utleier betale for og det er denne du skal betale depositumet til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det ikke er adgang til å inngå tidsbestemt kontrakt for mindre enn tre år av gangen, med mindre det er kjeller/loftsleilighet og utleier selv bor i samme hus. Dersom det inngås tidsbestemt leiekontrakt som strider mot reglene i husleieloven, skal den være å anse som tidsubestemt og du kan si opp. Bare vit det dersom du skulle slumpe til og skrive under på en tidsbestemt kontrakt på en utleieleilighet som ikke er i et hus, tomannsbolig etc. :) 

Anonymkode: 57b32...4a9

• Liker 2
Skrevet

Skal studere 2 år og fått årskontrakt. Må søke på nytt neste år 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Når det står at man skal skrive litt om seg selv på melding. Hvor mye skal man skrive om seg selv?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri inngått tidsbestemt avtale som ikke kunne sies opp. Det gjorde jeg, og da det viste seg at en av de jeg delte leilighet med var svært psykisk ustabil, og at leiligheten/rommet var betydelig mindre enn annonsert, så fikk jeg ikke lov å si opp, og måtte bo der et år. Siden jeg bodde i utlandet måtte jeg ta rommet usett. Dette var skikkelig surt/irriterende, og jeg vil advare alle om å gå på samme smellen som jeg gjorde. 

Anonymkode: ce159...b75

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :)

Når det står at man skal skrive litt om seg selv på melding. Hvor mye skal man skrive om seg selv?

De vil vite noe om deg som sier noe om du er en sikker betaler, om du alltid har masse fester, om du er flink eller dårlig til å ta vare på leiligheten, om du er en "bråkmaker" som ringer utleier og klager to ganger om dagen osv.

Bare sett deg inn i utleiers posisjon, hva ville du selv vite om dersom du skulle leie ut.

Husk at de fleste utleiere i Norge er privatpersoner og amatører. De kan ikke regler noe bedre enn deg. I motsetning til andre land hvor utleiere stort sett er profesjonelle firmaer.

Anonymkode: 2acbc...cd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...