Gå til innhold

Uenighet om barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fastsatt bidrag igjennom NAV. Det har hele veien vært mye klaging på vedtaket fra hans side. En gang oppga han også feil informasjon for å betale mindre, jeg synes ikke det var riktig og sa ifra til NAV om dette.

Idag sa han at han vil ha ned bidraget betraktelig og ba om en privat avtale. Jeg svarte at han måtte snakke med Nav, men han sa at det måtte han ikke. Jeg forstår jo at det er kjipt å betale bidrag, men jeg er student og har boliglån og trenger de pengene for at barnet skal få alt det det trenger. Han sa at han hadde snakket med Nav og de sa at vi kunne avtale det oss imellom, men hvis jeg ikke vil ha det nedsatt er det vel ikke mye han kan gjøre? Han kan jo ikke tvinge meg til å skrive under?

Han er vanskelig å prate med og avtale med, og er ofte frekk og svarer ikke på meldinger. Jeg er nok alt for hyggelig, men jeg ser ingen grunn til å la andres oppførsel definere min. Jeg prøver å avtale om å skaffe nytt pass, men får ikke svar. Sist gang nektet han og politiet måtte sende han brev i posten om at han enten måtte signere eller reise krav om bortføring. Det er mye mer som jeg ikke orker å nevne, jeg blir sliten av hele greiene. Skulle ønske vi kunne komme overens (i det minste latt som) for barnets del.

Tror jeg skal ta kontakt med Nav og høre om råd imorgen når det gjelder bidraget, noen som vet hva som er riktig? Summen er ikke så høy med tanke på inntektene og utgiftene våres, den er rettferdig synes jeg. Og noen som vet hva man kan gjøre for et bedre samarbeid når den ene parten gjør seg vrang?

Anonymkode: e48a1...e9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gjør NOEN TING!!!! Hvorfor må du ringe nav? De har sagt hva han skal betale - slutt å være en tøffel og ikke svare han. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Outlander skrev:

Ikke gjør NOEN TING!!!! Hvorfor må du ringe nav? De har sagt hva han skal betale - slutt å være en tøffel og ikke svare han. 

Jeg tenkte å forhøre med om forskuddsbetaling, slik at nav betaler en del av bidraget hvis han ikke betaler inn i tide. Har hørt dette kan være en løsning, pengene kommer jo til slutt uansett.

Tusen takk for svar :)

Anonymkode: e48a1...e9d

• Liker 1
Skrevet

Med en slik klagehistorikk kan du ikke avtale noe privat med han. Det blir bare tull. Ikke gjør en dritt og forhold deg til det NAV sier.

• Liker 7
Skrevet

Det er en god idé å ringe NAV og høre om forskuddsbetaling, eller lese om det på nettsidene deres.

Når dere har fått fastsatt bidrag gjennom NAV må dere være enige om at dere vil ha privat avtale. Det eneste han kan gjøre er å søke om ny fastsettelse, eventuelt argumentere ved at du ville hatt høyere inntekt om du jobbet fulltid. Om du ikke har utdannelse fra før har han ingen god sak.

Han kan selvsagt motarbeide deg og gjøre seg vanskelig, der har jeg dessverre ingen gode råd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye betaler han da? Må jo være ganske stor sum for den reaksjonen å bidrag blir jo stort sett satt latterlig lavt av nav 

Anonymkode: 989e4...b4d

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen tvil om at å være raus gir et bedre samarbeidsmiljø.. 

hør om han heller vil være med på utgifter.. kanskje han kan betale barnehage (regner med dette bare er 40% av normal takst) og klær..så står du for alt annet..?

Anonymkode: 0b1ef...0c7

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil om at å være raus gir et bedre samarbeidsmiljø.. 

hør om han heller vil være med på utgifter.. kanskje han kan betale barnehage (regner med dette bare er 40% av normal takst) og klær..så står du for alt annet..?

Anonymkode: 0b1ef...0c7

Dette er et helt elendig råd. TS har sagt at barnets far setter seg på bakbeina for alt, og måtte få brev fra politiet for å undertegne på pass - da er ikke lösningen å gi han kontroll over mer. 

TS - ikke inngå privat avtale om bidraget, det som er fastsatt av NAV er riktig ifht det regelverket for bidrag som er vedtatt i Norge. Med noe samvär blir man uansett ikke rik av det. Neste skritt er å be NAV om å innkreve bidraget, da vil du uansett få noe på samme tidspunkt hver måned (iallfall så lenge du er student og har lav inntekt) og så får du resten når NAV har krevd inn pengene. En slik lösning bidrar til färre konflikter, fordi da trenger ikke DU å väre den som skal «innkreve» bidraget. 

Og til slutt: noen konflikter MÅ man bare ta. Det er helt greit at man skal väre imötekommende etc, men pass deg så du ikke blir dörmatte. Hvis du har forsökt å väre imötekommende, å tilrettelegge og å generelt sett gjöre det så enkelt som mulig for denne mannen, og det bare avstedkommer bråk og surhet, så Finn på noe annet. Det er eneste måten å få en annen lösning på. Du får nemlig ikke et nytt resultat når du kun gjör det samme. Du må gjerne väre hyggelig, men sett grenser. Hvis han ikke svarer på meldinger så slutt å send melding. MÅ ting avtales? Si en gang hva du mener er rimelig, be han evt foreslå endring og hvis han ikke svarer, så ta det for et ja. Det er bedre for både deg og ungen om du slutter å stresse med dette, vil han ikke så la han slippe. (Og jada, nå kommer helt sikkert argumentene om at «Jamen, han må jo få samvär etc», men han har også et ansvar for at ting skal fungere). 

Lykke til! 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...