Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg beklager på forhånd hvis det har vært ørten innlegg som omhandler det her. 

I sommer har vår vegg-mot-vegg-nabo hatt fester hver eneste helg med høylytt musikk og bråk til 03-04 om morgenen. Dette innebærer blant annet at de har ytterdøren og balkongdøren åpen og alle festdeltagerne brøler rett utenfor min leilighet. Vi bor i et borettslag, og jeg vet ikke om andre naboer har blitt plaget med dette, men det ser i alle fall ikke slik ut siden de fortsetter som de gjør, uten forståelse for at det skal være ro på nattestid. Jeg har nå skrevet en lapp til dem og bedt om ro og fred (tør ikke å prate ansikt til ansikt da jeg har hørt deres ufattelig grove samtaler om folk da de har dørene åpne store deler av dagen - dette er unge menn som ikke virker å ha respekt for noen). Forhåpentligvis roer det seg neste helg, men man kan jo aldri være sikker. Det jeg lurer på er om det er innafor å kontakte politiet, og om det er gratis å ringe dem? Jeg leser på nett at deres nr på 02800 (eller noe) koster 3 kr i minuttet... Og ja, jeg vet jeg kan ta kontakt med styret i borettslaget, men det har seg slik at denne naboen eier leiligheten han bor i, så han kan ikke bli sparket ut heller. 

Takker for alle svar.

Anonymkode: def69...f52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke gjøre som man vil bare fordi man eier en leilighet. Reglene gjelder alle. Så klart kan du ringe politiet. Du kan også snakke med styret, at du ikke har gjort det enda er for meg et under. 

Anonymkode: 97363...042

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt å ringe politiet for sånne ting. Jeg ringer stort sett hver kveld i russetiden jeg, når russebussene parkerer utenfor her :P 

Anonymkode: 4474d...fc5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er villig til å spandere en tier på nattesøvn tror jeg ikke det er så veldig viktig for deg

Anonymkode: e8da1...ef9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man kan bli kastet ut selv om man eier leiligheten. Litt lettere i sameie enn i borettslag, men det går an. Ring politiet du og informer samtidig styret.

Anonymkode: 1d1af...87d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg leser på nett at deres nr på 02800 (eller noe) koster 3 kr i minuttet...

Du kan finne det vanlige nummeret til sentralen nær deg her: https://www.politiet.no/kontakt-oss/ring-politiet/

Anonymkode: dc15b...ee9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring 112, ikke bry deg med 02800

Anonymkode: 5258e...c31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ring 112, ikke bry deg med 02800

Anonymkode: 5258e...c31

Man ringer ikke nødnummer på grunn av en fest!! 

• Liker 6
Gjest studentmammaen
Skrevet (endret)

Ringer politiet kort tid etter 23 jeg 😆

Endret av studentmammaen
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig!!

Anonymkode: d4a62...184

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, studentmammaen skrev:

Ringer politiet kort tid etter 23 jeg 😆

Hvis naboen bare har fest et par ganger i året og henger opp nabovarsel også? :P

Skrevet (endret)

For det første, hvorfor har du latt det pågå lenge? 

For det andre så kan man selvfølgelig bli kastet ut fra et borettslag selv om man eier leiligheten, men det skal noen klager og advarsler til. Første gangen det var musikk til langt på natt burde du har gitt beskjed til naboen enten ved hjelp av en lapp som du er sikker på at han leser eller ved å sende sms siden du ikke vil snakke med han. Hadde det skjedd flere ganger så skulle du ha sendt en skriftlig klage til styret i borettslaget. Antageligvis står det noe om utkastelse i vedtektene, så du kunne da vært kvitt problemet nå hvis han vil bli boende. 

For det tredje så burde du ha ringt politiet for lenge siden. Det kunne du gjort første natten. Her står prisene: https://www.politiet.no/kontakt-oss/ring-politiet/. Siden musikken høres utenfor blokka så er det enda større grunn til å ringe politiet. Det kalles ordensforstyrrelser.

Sitat

§ 181. Ordensforstyrrelse

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer

a) den alminnelige fred og orden,
b) lovlig ferdsel,
c) omgivelsenes nattero, eller
d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg.

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.

Endret av penny_
  • Liker 4
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis naboen bare har fest et par ganger i året og henger opp nabovarsel også? :P

Man kan ikke spille så høy musikk man vil hele natten selv om man henger opp nabovarsel. Hvor stor forskjell utgjør det på nattesøvnen om man vet om det på forhånd eller ikke? Hvis alle i ei blokk skulle hatt fest til langt på natt to ganger i året, så ville det blitt hver helg. 

Endret av penny_
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet neste gang. Fortsett å ringe hver gang de holder på utover natta så blir det til slutt upopulært for eier å ha fest. Etter gjentagende klager hender det politiet tar poppanlegget ifra de. 

Og nabovarsel er ikke fritt frem det heller. De må fortsatt forholde seg til lov om ro og orden. 

Anonymkode: 55887...c87

• Liker 1
Gjest studentmammaen
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en bråkete nabo her,ingen varsel..

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I sommer har vår vegg-mot-vegg-nabo hatt fester hver eneste helg med høylytt musikk og bråk til 03-04 om morgenen. Dette innebærer blant annet at de har ytterdøren og balkongdøren åpen og alle festdeltagerne brøler rett utenfor min leilighet. Vi bor i et borettslag, og jeg vet ikke om andre naboer har blitt plaget med dette, men det ser i alle fall ikke slik ut siden de fortsetter som de gjør, uten forståelse for at det skal være ro på nattestid. Jeg har nå skrevet en lapp til dem og bedt om ro og fred (tør ikke å prate ansikt til ansikt da jeg har hørt deres ufattelig grove samtaler om folk da de har dørene åpne store deler av dagen - dette er unge menn som ikke virker å ha respekt for noen). Forhåpentligvis roer det seg neste helg, men man kan jo aldri være sikker. Det jeg lurer på er om det er innafor å kontakte politiet, og om det er gratis å ringe dem? Jeg leser på nett at deres nr på 02800 (eller noe) koster 3 kr i minuttet... Og ja, jeg vet jeg kan ta kontakt med styret i borettslaget, men det har seg slik at denne naboen eier leiligheten han bor i, så han kan ikke bli sparket ut heller. 

Takker for alle svar.

Du må ha skriftlig klage til styret. Skriv dato og hvor lenge de holder på. Når man har 3 advarsler kan de få melding om tvangssalg, i verste fall. Det skal være ro etter kl. 23 uansett. Du ringer ikke 112 men 02800. Vi har nabo som har bodd her bare noen mnd og allerede i fare med og bli kasta ut. De driter i lover og regler for borettslaget. 

Anonymkode: 51bbf...3bc

• Liker 4
Gjest studentmammaen
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringer ikke nødnr. om du mente meg 😆

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Takker for alle svar.

Skrevet

Klart man kan kaste ut de som eier leilighet i borettslag. Man eier den ikke egentlig, man har kjøpt en borett. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...