AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #1 Skrevet 23. juli 2018 Hei! Jeg har gått så mange runder med meg selv nå uten å komme til noen konklusjon at jeg nå trenger andres synspunkt på jobb som henholdsvis lærer og sykepleier. Jeg vet at fristen har gått ut for å endre prioritering - for øyeblikket har jeg lærer på første og sykepleie på andre. Jeg må bestå forkurs for å komme inn på lærerutdanningen, og om jeg ikke består havner jeg automatisk på andrevalget mitt som er sykepleie. Med andre ord kan jeg fortsatt velge mellom disse to da jeg er rimelig sikker på at jeg består forkurset om jeg prøver. Men, jeg kan også velge å stryke med vilje og få plass på sykepleie. Jeg vet ikke hvilken av disse yrkene jeg ville trivdes best i. Jeg er veldig glad i å jobbe med mennesker, og jeg vil ha en aktiv jobb hvor man ikke sitter stille og ser inn i en pc-skjerm hele dagen. Samtidig vil jeg gjerne hjelpe folk, være der for mennesker som trenger ekstra støtte/hjelp og ha muligheten til å klatre litt oppover og stadig utvikle meg. For meg er den største negativiteten med lærer mangelen på videreutdanninger og den største positiviteten at det ikke er turnus og mye ferie. Med sykepleie er den største negativiteten at det er turnus og lite ferie og positiviteten mange videreutdanninger. Har satt opp en liste over negative og positive ting med begge yrker: Lærer - Positivt: mye ferie, ingen turnus, kommer inn i byen jeg vil, får jobb overalt, avskrevet 50.000 av studielånet, trives med å undervise - Negativt: liten mulighet for videreutdanning, liten mulighet for å bytte arbeidsmarked om jeg ikke trives som lærer Sykepleie - Positivt: mange videreutdanninger og stor mulighet for å jobbe mange forskjellige plasser/instutisjoner om man går lei, virker som en svært givende jobb hvor man får være aktiv og støtte mennesker i vanskelige situasjoner, jobb hvor som helst - Negativt: "vanlig" ferie, turnus med eventuelle småbarn i fremtiden, jobbing jul og helligdager, folk kan dø om man gjør feil, kommer ikke inn i byen jeg vil studere i år, gjerne lange vikariat før fast jobb Hadde jeg kommet inn på sykepleien i byen jeg ønsker og om sykepleierne hatt lærerne sine ferier og arbeidstider tror jeg valget ville vært enkelt... Anonymkode: d7eb9...21e
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #2 Skrevet 23. juli 2018 Som lærer kan du ta master i spesialpedagogikk dersom du ønsker å bytte felt, da kan du blant annet jobbe i ppt og bup. Jeg har også hørt at du kan ta familierådgivning og dermed jobbe på familievernkontor (men sistnevnte er jeg litt mer usikker på, jeg leste bare at man kunne komme inn på familierådgivning med pedagogikk i bunn). Som sykepleier kan du jobbe som helsesøster, da jobber du ikke turnus. En av de store forskjellene er at lærerutdanningen er 5 år mens sykepleierutdanningen er 3 år. Anonymkode: 43748...038 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #3 Skrevet 23. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som lærer kan du ta master i spesialpedagogikk dersom du ønsker å bytte felt, da kan du blant annet jobbe i ppt og bup. Jeg har også hørt at du kan ta familierådgivning og dermed jobbe på familievernkontor (men sistnevnte er jeg litt mer usikker på, jeg leste bare at man kunne komme inn på familierådgivning med pedagogikk i bunn). Som sykepleier kan du jobbe som helsesøster, da jobber du ikke turnus. En av de store forskjellene er at lærerutdanningen er 5 år mens sykepleierutdanningen er 3 år. Anonymkode: 43748...038 En sannhet med modifikasjoner. Dagjobber (som helsesøster) er veldig vanskelige å få, da det er mange søkere. Helsesøsterutdanningen har også høyt snitt. Yrket helsesøster er også preget av små stillingsprosenter delt over flere kommuner, spesielt i distriktene. TS må regne gjerne 10 år med turnus før hun får seg en dagstilling. TS. Du må tenke på hva du trives med. En lærer som velger yrket bare pga feriene og arbeidstidene blir en dårlig lærer som blir utbrent etter få år. Lærer er et veldig tøft yrke, med lange kvelder og gjerne helgearbeid med prøveretting og planlegging osv. Du må ha god tålmodighet, og jeg tror det kan være en skikkelig prøvelse. Sykepleier er også et tøft yrke, hvor man har rævva arbeidstider og et sinnsykt ansvar - men hvis du trives med faget er det veldig overkommelig. Du må rett og slett finne ut hva du subjektivt ønsker, uten å tenke på arbeidstider osv. Anonymkode: 52d31...685 4
Neutral90 Skrevet 23. juli 2018 #4 Skrevet 23. juli 2018 Jeg vet ikke om du har søkt på lektorprogrammet eller grunnskolelærer. Det er to temmelig forskjellige hverdager i yrket. 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #5 Skrevet 23. juli 2018 Jeg har søkt på grunnskolelærer! At lærer har 5 års utdannelse og sykepleie 3 spiller egentlig liten rolle i og med at jeg ønsker å videreutdanne meg uansett. Men takk for svar Anonymkode: d7eb9...21e
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #6 Skrevet 23. juli 2018 Du kan videreutdanne deg som lærer etter å ha vært sykepleier noen år. Da kan du undervise på høyskoler f.eks. Anonymkode: 6a938...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #7 Skrevet 23. juli 2018 Ikke bli sykepleier om du bare liker å jobbe med mennesker og vil ha variasjon. Faget i seg selv må virke interessant da det er mye sykdomslære og som de andre sier, ansvar. Du skal stå i stell og tørke avføring, du skal håndtere sinte pårørende og vanskelige pasienter, du skal holde hånden til terminale pasienter og være tilstede når de trekker sitt siste pust, du skal stelle dem når de går bort, det er forventet at du må jobbe til sent og stå opp tidlig for en ny dag på jobb, det er vanskelig å finne 100 % stilling med mindre du vil jobbe på sykehjem, også må du være flink til å observere endringer i helsen deres og Evnt. sette inn tiltak som du mener er nødvendig....det er mye stress har jeg inntrykket av og det er virkelig et yrke du må like for å stå i det. Det er jo mange muligheter til videreutdanninger MEN du må jobbe minst 2 år i spesialisthelsetjenesten før du kan søke om dette...og når det er lite tilgang på 100 % stillinger, så kan det ta sin tid det og. Arbeidstidene er ugunstige for når man får familie, mye ansvar på gulvet og relativt dårlig betalt. Foruten utdanner jeg meg selv til å bli sykepleier fordi ingen av de punktene skremmer meg nok til å løpe vekk fra yrket. 😅 Anonymkode: bf21a...48c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #8 Skrevet 23. juli 2018 Styr unna begge deler. Anonymkode: f70b8...52c 2 1
smartbimbo Skrevet 23. juli 2018 #9 Skrevet 23. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Styr unna begge deler. Anonymkode: f70b8...52c Samfunnet trenger flere lærere og sykepleiere... Hvorfor skal TS styre unna disse yrkene? Jeg går selv grunnskolelærer på mitt 3. år, og kommer fra en familie med flere lærere. Mange av mine venninner er sykepleiere. Begge yrkene er krevende, men utrolig givende. Du bør begrunne svaret ditt. 7
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #10 Skrevet 23. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan videreutdanne deg som lærer etter å ha vært sykepleier noen år. Da kan du undervise på høyskoler f.eks. Anonymkode: 6a938...7b7 Du må ha doktorgrad for å få fast ansettelse i akademisk stilling på en høyskole, mangler det folk kan det være nok med master. Men kun videreutdanning gir deg ikke høyskolejobb. Anonymkode: d27f7...94c
Vampen Skrevet 23. juli 2018 #11 Skrevet 23. juli 2018 Vel, du kan klarte i læreryrket også, feks med å ta videreutdanning innen ledelse. Jeg synes lærere driver med etter- og videreutdanning i ett sett.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #12 Skrevet 23. juli 2018 Er sykepleier. Aldri i verden om jeg hadde valgt det igjen. Mange grunner. Men en av de største er turnusjobbing. Du vet aldri om kan feire jul med familien dette året, eller neste osv. Du jobber kveld når det skjer ting med barna og når de har fri. Du blir nødt til å prioritere jobben foran familietid aaalt for ofte. Og ja, jeg jobber med å komme meg bort fra dette. Anonymkode: d2d77...48b 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #13 Skrevet 24. juli 2018 Begge yrkene er helt sikkert givende. Selv er jeg lærer og anbefaler det på det varmeste. Det er en variert og spennende hverdag. Hvis du er glad i den menneskelige siden ved jobben, kan du jobbe på en skole med elever med sosiale utfordringer. Det gjør jeg, og jeg føler at jeg er like mye en omsorgsarbeider som en fagperson i fagene jeg underviser i. En siste mulighet kan kanskje være å ta sykepleie + PPU og så jobbe som lærer på helsefag? Anonymkode: 102be...48a
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #14 Skrevet 24. juli 2018 17 timer siden, Vampen skrev: Vel, du kan klarte i læreryrket også, feks med å ta videreutdanning innen ledelse. Jeg synes lærere driver med etter- og videreutdanning i ett sett. Men de er fortsatt undervisere i skolen. Altså jobber du på sykehjem som sykepleier og tar anestesiutdanning - får du to vidt forskjellige arbeidshverdager som knapt kan sammenlignes. Er du lærer og tar videreutdanning, får du mer kompetanse og tyngde (som er supert!) men du har fortsatt den samme hverdagen 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Begge yrkene er helt sikkert givende. Selv er jeg lærer og anbefaler det på det varmeste. Det er en variert og spennende hverdag. Hvis du er glad i den menneskelige siden ved jobben, kan du jobbe på en skole med elever med sosiale utfordringer. Det gjør jeg, og jeg føler at jeg er like mye en omsorgsarbeider som en fagperson i fagene jeg underviser i. En siste mulighet kan kanskje være å ta sykepleie + PPU og så jobbe som lærer på helsefag? Anonymkode: 102be...48a Er jo absolutt en mulighet for ts å bli sykepleierlærer, men for å komme inn på ppu må man jo ha master - og for å få master som sykepleier må man jobbe to år i 100% stilling for å komme inn på skolen. Utdannelsen vil da ta minst 8 år 😱 Anonymkode: 52d31...685
Vampen Skrevet 24. juli 2018 #15 Skrevet 24. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de er fortsatt undervisere i skolen. Altså jobber du på sykehjem som sykepleier og tar anestesiutdanning - får du to vidt forskjellige arbeidshverdager som knapt kan sammenlignes. Er du lærer og tar videreutdanning, får du mer kompetanse og tyngde (som er supert!) men du har fortsatt den samme hverdagen Er jo absolutt en mulighet for ts å bli sykepleierlærer, men for å komme inn på ppu må man jo ha master - og for å få master som sykepleier må man jobbe to år i 100% stilling for å komme inn på skolen. Utdannelsen vil da ta minst 8 år 😱 Anonymkode: 52d31...685 Mnja, jeg er ikke helt enig i at du får samme hverdag, men arenaen (skolen) er jo den samme. Med mindre man får seg jobb i en av de organisasjonene som jobber inn mot skolen.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #16 Skrevet 28. juli 2018 Som vernepleier kan du jobbe i både skole og somatikken på et sykehjem f eks.. Et veldig variert yrke som er litt av alt. Anonymkode: fede1...206 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #17 Skrevet 29. juli 2018 Har dessverre ikke søkt vernepleier, så det er ikke et alternativ. Men, når det skal sies har jeg vurdert det opp og ned og frem og tilbake på lik linje med lærer og sykepleie, men fant til slutt ut at jeg ikke vil jobbe med psykisk utviklingshemmede eller mennesker som har det "vanskelig" på den måten en vernepleier kanskje er spesialisert til. Om det blir sykepleie ønsker jeg å utdanne meg innen noe akutt, og jeg føler sykepleie blir mer riktig enn vernepleie da. Lærer/vernepleie har jeg ikke tenkt over at har en sammenheng en gang, men jeg skjønner jo at det har det nå når du sier det Og takk for alle svar! Jeg har bestemt meg for å ta forkurset til lærer og la skjebnen velge for meg - består jeg ikke begynner jeg på sykepleie og består jeg begynner jeg på lærer. Er uansett innstilt på å prøve en av delene for om ikke kommer jeg nok til å ha akkurat samme dilemma neste år og det gidder jeg ikke! Ts Anonymkode: d7eb9...21e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #18 Skrevet 29. juli 2018 Det høres ut som en bra plan. Lykke til! Anonymkode: 63a25...219
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #19 Skrevet 29. juli 2018 Anbefaler Vernepleier som er en god mix mellom de to! Også muligheter for videreutdanning. Anonymkode: 56275...91a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå