AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #1 Skrevet 23. juli 2018 Jeg er så enormt usikker på hva jeg skal velge videre, derfor lurer jeg på hva dere arbeider som? Jeg trenger inspirasjon og råd. Jeg har relativt gode karakterer, ender opp med et snitt på litt over 5. Trivsel og arbeidsmuligheter er det viktigste for meg, dog vil jeg gjerne ha en jobb der det er mulig å jobbe seg oppover. Lenge har jeg vurdert å studere økonomi, men hører stadig at dette ikke er lurt da det kommer til å være færre tilgjengelige jobber enn økonomer. Har noen noen innvendinger mot dette? Videre har jeg tenkt på sykepleie, men hører mye dritt om både yrket og lønna her 🙄 Jeg ønsker et litt fleksibelt yrke, med muligheter for utvikling og spesialisering. Dog har jeg slått fra meg tanken på å studere medisin, da jeg hadde måttet ta opp fag i flere år eller studert i utlandet (hvilket jeg har fortstått at gjør det vanskelig å få turnusplass når en kommer hjem?). Jeg ønsker ikke å bli ingeniør, da jeg ikke er over gjennomsnittet interessert i den type fag. Som dere kanskje forstår er jeg meget forvirret. Fortell gjerne hva du jobber som, veien dit, hvordan du trives og hva du tjener! Hilsen ei forvirret jente som skal søke videre studier til våren Anonymkode: 21e7e...3c6
Fame Skrevet 23. juli 2018 #2 Skrevet 23. juli 2018 Jeg er sykepleier Elsker jobber min. Synes ikke lønna er så dårlig, klarer meg fint jeg. Skal bli jordmor om et par år, tenkte jeg. Jeg jobber turnus på en barneavdeling og har ikke noe i mot turnusarbeid. Det er et veldig givende yrke og jeg føler jeg gjør mye nyttig for pasientene mine og deres pårørende. Hvis du ikke trives med turnus ville jeg dog anbefalt noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #3 Skrevet 28. juli 2018 Jeg er vernepleier. Et veldig variert og spennende yrke med mange muligheter for videreutdannelser. Vernepleierutdanningen er både helse og sosialrettet og er dermed svært ettertraktet yrkesgruppe. Vernepleiere kan jobbe i barnehage, barnevern, pu, skole, sykehjem, psykiatri, fengsel, nav osv. Anonymkode: bb5ce...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vernepleier. Et veldig variert og spennende yrke med mange muligheter for videreutdannelser. Vernepleierutdanningen er både helse og sosialrettet og er dermed svært ettertraktet yrkesgruppe. Vernepleiere kan jobbe i barnehage, barnevern, pu, skole, sykehjem, psykiatri, fengsel, nav osv. Anonymkode: bb5ce...d6b Jeg er også utdannet vernepleier og fikk høre at man kunne jobbe alle de stedene. Lettere sagt enn gjort. Har søkt en del jobber nå og vi får ikke jobb i bhg (sikkert en sjelden gang, fortell meg gjerne hvordan!).. Jobber også som vernepleier. Anonymkode: 0f9e8...a5d 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 Er "bare" helsefagarbeider. Jobber i boliger for psykisk utviklingshemmede. Elsker jobben, får kjærlighet og utfordringer hver eneste dag, man lærer noe nytt daglig. Anonymkode: c0883...87d
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 Jeg er sykepleier, men skal utvide til psykiatrisk sykepleier, nå til høsten. Anonymkode: e93e0...348
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også utdannet vernepleier og fikk høre at man kunne jobbe alle de stedene. Lettere sagt enn gjort. Har søkt en del jobber nå og vi får ikke jobb i bhg (sikkert en sjelden gang, fortell meg gjerne hvordan!).. Jobber også som vernepleier. Anonymkode: 0f9e8...a5d Det er klart at det ikke alltid er lett å få de jobbene man har som høyeste ønske i noen yrker. Barnehage, VGS-tilrettelagt) og nav er det rift om pga dagtidsarbeid. Anonymkode: bb5ce...d6b
hjärterdam Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 Er sosionom og jobber nå som sosialkurator i barneverntjenesten, enklere sagt kontaktperson for familier som har hjelpetiltak i hjemmet.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #9 Skrevet 29. juli 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er klart at det ikke alltid er lett å få de jobbene man har som høyeste ønske i noen yrker. Barnehage, VGS-tilrettelagt) og nav er det rift om pga dagtidsarbeid. Anonymkode: bb5ce...d6b Ser ikke vernepleier stillinger heller i bhg. Er barnehagelærere og barne og ungdomsarbeidere dessverre.. Anonymkode: 0f9e8...a5d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #10 Skrevet 30. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke vernepleier stillinger heller i bhg. Er barnehagelærere og barne og ungdomsarbeidere dessverre.. Anonymkode: 0f9e8...a5d Riktig. Det blir aldri utlyst vernepleier stillinger i barnehagen. Skal man jobbe i barnehage som vernepleier, får man assistent lønn og det er helt på trynet spør du meg. Ligge lavt i lønn som en ufaglært assistent gir ingen mening når man faktisk har en bachelor... 🤨 (Jeg er ikke vernepleier, men holder på å utdanne meg til pedagog) Anonymkode: ae214...83a
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #11 Skrevet 30. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Riktig. Det blir aldri utlyst vernepleier stillinger i barnehagen. Skal man jobbe i barnehage som vernepleier, får man assistent lønn og det er helt på trynet spør du meg. Ligge lavt i lønn som en ufaglært assistent gir ingen mening når man faktisk har en bachelor... 🤨 (Jeg er ikke vernepleier, men holder på å utdanne meg til pedagog) Anonymkode: ae214...83a Tull med assistentlønn.. De ansetter gjerne vernepleiere for å håndtere ekstra utfordringer (atferd) eller at barn f eks med autisme, trenger får hjelp til å lære å snakke osv. Vernepleiere er knallgode på atferdsanalyse og det er også styrken i barnehagen. Jeg har aldri hørt om vernepleiere med assistentlønn i barnehage! Vernepleiere er ganske nye innen barnehage enda, dermed så er det ikke allestyrere som har åpnet øynene for denne yrkesgruppen, men det blir flere og flere 😊 Anonymkode: bb5ce...d6b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #12 Skrevet 30. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tull med assistentlønn.. De ansetter gjerne vernepleiere for å håndtere ekstra utfordringer (atferd) eller at barn f eks med autisme, trenger får hjelp til å lære å snakke osv. Vernepleiere er knallgode på atferdsanalyse og det er også styrken i barnehagen. Jeg har aldri hørt om vernepleiere med assistentlønn i barnehage! Vernepleiere er ganske nye innen barnehage enda, dermed så er det ikke allestyrere som har åpnet øynene for denne yrkesgruppen, men det blir flere og flere 😊 Anonymkode: bb5ce...d6b Gjør det virkelig det? Barnehagelovens utdanningskrav syns jeg gjør det svært vanskelig ettersom vernepleiere ikke er under det. Anonymkode: 0f9e8...a5d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #13 Skrevet 30. juli 2018 Jeg er helsesøster og trives veldig godt i jobben. Det kan være hektisk, men jeg legger opp dagen selv i stor grad. Like over 500.000 i lønn. Jobber kun dagtid i ukedager. For å bli helsesøster må du først bli sykepleier, og ta videreutdanning etter at du har jobbet i minst 1 år i en 100 % stilling. Det er vanskelig å komme inn på videreutdanning pga få studieplasser og mange søkere, så det hjelper å ha gode karakterer på bacheloren. Anonymkode: 35312...661
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #14 Skrevet 30. juli 2018 Jobber innen gjenvinning (utendørs), og det er vel ikke helt den karriereretningen du har tenkt deg. Lønna er dritt Anonymkode: f95c6...2c8 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #15 Skrevet 30. juli 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjør det virkelig det? Barnehagelovens utdanningskrav syns jeg gjør det svært vanskelig ettersom vernepleiere ikke er under det. Anonymkode: 0f9e8...a5d Utdanningskravet gjelder for stillinger som pedagogisk leder eller Barnehagelærer. Man kan bli ansatt som vernepleier og få lønn for utdanningen, men da er det arbeid knyttet opp mot barn med særlige behov. Du vil da bli ansatt som vernepleier, ikke barnehagelærer, og utdanningskravene vil være annerledes. Anonymkode: 76d8a...8f2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #16 Skrevet 30. juli 2018 Er elektroingeniør. Fin jobb med varierte oppgaver 😁 jeg planlegger de elektriske anlegget i for eksempel store kontorbygg, skoler, sykehus osv. Byggebransjen er fin, og oss damer er i undertall ☺️ Anonymkode: 89bf7...4f1
Ahs23 Skrevet 30. juli 2018 #17 Skrevet 30. juli 2018 Jeg er utdannet Telekommunikasjonsmontør, jobber med fiber til tv og internett mest bedriftskunder. jobbet med det i 6 år.🤗🤗 Trenger fler damer i denne bransjen, da vi er inne hos mange privat kunder igjennom en dag og bedriftskunder. 2 år på VGS 1år elektro 2år Data-elekotrnikk 2.5 år i læra. Tjener mellom 450-500k i året uten vakt og overtid. noe og tenke på kanskje? sikker jobb i denne bransjen
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #18 Skrevet 31. juli 2018 Jobber som apotektekniker 😊 Virkelig stortrives med den jobben og gleder meg til å gå på jobb hver dag. Ordentlig møkka lønn, men det får bare være så lenge jeg gleder meg til jobb hver dag Anonymkode: bd987...d96
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #19 Skrevet 31. juli 2018 Jobber som saksbehandler/veileder ved et NAV-kontor, og trives veldig godt med det. Har bachelor i historie, men mye arbeidserfaring fra tidligere som viste seg å bli relevant i stillingen. De fleste kollegaene mine er riktignok sosionomer, pedagoger m videreutdanninger, sykepleierutdannet e.l. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg valgt pedagogikk med videreutdanning/spesialisering innen et eller annet. Pedagogikk kan brukes innen veldig mange områder og det virker som man kan ha gode muligheter for å utvikle seg. Feks ser jeg at blant annet leder-/mellomlederstillinger og stillinger som innebærer veiledning av mennesker gjerne ber om pedagogisk erfaring el utdanning. Anonymkode: e107f...984 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #20 Skrevet 31. juli 2018 På 29.7.2018 den 20.50, AnonymBruker skrev: Er "bare" helsefagarbeider. Jobber i boliger for psykisk utviklingshemmede. Elsker jobben, får kjærlighet og utfordringer hver eneste dag, man lærer noe nytt daglig. Anonymkode: c0883...87d Ikke noe «bare»💗 Min mor jobber som hf.arbeider med eldre. Hun må være det mest varme og lidenskapelige mennesket jeg kjenner. Det er mange usynlige hverdagshelter blant oss❤️ Anonymkode: 0b388...107
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå