Gå til innhold

Om alkohol var en medisin

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere det da ville blitt ansett som a-, b-, eller c-preparat? Det finnes mange millioner alkoholikere, så ingen tvil om at det er avhengighetsskapende, men nøyaktig hvor mye? Bare et lite tankeeksperiment, altså. Jeg heller mot b-preparat.

Anonymkode: 0b043...219

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol gir rus og eufori, og er avhengighetsskapende, men ikke på nivå med heroin. Det ville nokså klart blitt et B-preparat.

Anonymkode: 69e5b...cb3

• Liker 1
Skrevet

Tipper B. For meg funker alkohol bedre enn feks tramadol. Synd man ikke kan drikke daglig. 😆😆 Hadde man fått en alkopille uten bivirkninger, så hadde jeg glatt tatt den.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Silfen skrev:

Tipper B. For meg funker alkohol bedre enn feks tramadol. Synd man ikke kan drikke daglig. 😆😆 Hadde man fått en alkopille uten bivirkninger, så hadde jeg glatt tatt den.

Man kan drikke en enhet daglig uten at det gjør noe, foruten for de som har hang til avhengighet. Men sånn er det med medisiner også. 

Anonymkode: d390e...875

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan drikke en enhet daglig uten at det gjør noe, foruten for de som har hang til avhengighet. Men sånn er det med medisiner også. 

Anonymkode: d390e...875

Joda, men det tar 2-3 f.eks cider for at det funker som smertestillende for min del, så slik egenmedisinering lar jeg heller være.

AnonymBruker
Skrevet

Alkohol ble forøvrig solgt på apotek som medisin under forbudstiden, men den gangen var det ikke noen inndeling i A-, B- og C-preparater.

Det finnes mye å lese om forbudstiden, for de som er interessert.

Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere det da ville blitt ansett som a-, b-, eller c-preparat? Det finnes mange millioner alkoholikere, så ingen tvil om at det er avhengighetsskapende, men nøyaktig hvor mye? Bare et lite tankeeksperiment, altså. Jeg heller mot b-preparat.

Anonymkode: 0b043...219

Det er viktig å begrense seg. 

Jeg drikker gjerne en øl eller to en gang i uken for å roe ned stress. Det er herlig. Men jeg begrenser veldig. Viktig å begrense seg. 

Endret av Marina234
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Marina234 said:

Det er viktig å begrense seg. 

Jeg drikker gjerne en øl eller to en gang i uken for å roe ned stress. Det er herlig. Men jeg begrenser veldig. Viktig å begrense seg.

Hvis du ikke er beboer på et alders-/sykehjem, eller har tilsvarende begrensninger, er det fremdeles god anledning til å bli alkoholiker.

AnonymBruker
Skrevet

Som tidligere rusmisbruker av først alkohol og så andre stoffer, så vil jeg si A. Alkohol er det stoffet jeg havnet på sykehus for. Alkohol er det stoffet hvor jeg mistet all vett og forstand. Alkohol er det eneste stoffet som førte til forhøyede leververdier. 

Jeg har ikke hatt et opiatmisbruk, men jeg har vært sprøyte- og pillenarkoman. 

Hadde alkohol kommer som nytt rusmiddel den dag i dag så hadde det garantert blitt ulovlig. Men det har vært en naturlig del av samfunnet så utrolig lenge og staten tjener store penger på det. 

Det er langt lettere å ta overdose på alkohol enn det stoffet jeg selv har misbrukt. 

Nå er ikke jeg forkjemper for at andre rusmidler skal bli lovlig, men jeg synes det er rart at alkohol som er så giftig for kroppen er lov, mens enkelte andre stoffer som faktisk er mildere for kroppen er både ulovlig og sett svært ned på å bruke. 

Anonymkode: 00537...593

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som tidligere rusmisbruker av først alkohol og så andre stoffer, så vil jeg si A. Alkohol er det stoffet jeg havnet på sykehus for. Alkohol er det stoffet hvor jeg mistet all vett og forstand. Alkohol er det eneste stoffet som førte til forhøyede leververdier. 

Jeg har ikke hatt et opiatmisbruk, men jeg har vært sprøyte- og pillenarkoman. 

Hadde alkohol kommer som nytt rusmiddel den dag i dag så hadde det garantert blitt ulovlig. Men det har vært en naturlig del av samfunnet så utrolig lenge og staten tjener store penger på det. 

Det er langt lettere å ta overdose på alkohol enn det stoffet jeg selv har misbrukt. 

Nå er ikke jeg forkjemper for at andre rusmidler skal bli lovlig, men jeg synes det er rart at alkohol som er så giftig for kroppen er lov, mens enkelte andre stoffer som faktisk er mildere for kroppen er både ulovlig og sett svært ned på å bruke. 

Nei da.

Alkohol er et helvete for de som blir alkoholikere. Men det er nå en gang sånn at folk med et alkoholproblem klarer å gjøre jobben sin veldig lenge. Det samme kan man ikke si om brukere av mange andre rusmidler.

Skrevet

B. 

Årsaken til at det ikke er langt flere som misbruker alkohol er at det lukter og er stigmatisert (heldigvis, kan man si). Det er ikke innafor å stinke fyll på tirsdag formiddag, spesielt på jobb, da er det lettere å røyke en joint eller hive i seg noe benzo hvis man trenger beroligende effekt. 

Men rent farmakologisk og addiktivt er alkohol langt verre enn mange vanedannende medikamenter.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei da.

Alkohol er et helvete for de som blir alkoholikere. Men det er nå en gang sånn at folk med et alkoholproblem klarer å gjøre jobben sin veldig lenge. Det samme kan man ikke si om brukere av mange andre rusmidler.

Ikke meg du svarte, men hvor lenge man klarer å gjøre jobben er individuelt. Noen såkalt fungerende alkoholikere klarer en stund, men før eller senere bærer det på sykehus, i graven eller fengsel. Andre faktorer som psykisk helse spiller også inn på hvor lenge man klarer å fungere. Alkohoen rammer ikke bare den som er avhengig, men familie, økonomi, arbeidsforhold og den tar over hele livet. Alkohol kan ha ruinert livet til en person som tilsynelatende er oppegående.

Alkohol er ren gift for kroppen og abstinensene kan være dødelige. Abstinenser for andre rusmidler som dop eller piller er mindre akkutt farlig, men de varer lenger.

Anonymkode: 69e03...cf4

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei da.

Nåja. Det kommer helt an på om misbruket er under kontroll eller ikke. ;)

Og hvorfor skulle jeg være forkjemper for legalisering av amfetamin? Det kom på slutten av 1800-tallet og var blant annet ment som antidepressiva og noen andre psykiske lidelser jeg ikke husker i farta. Så ble det jo oppdaget hvor sterkt og avhengighetsskapende det er. Ritalin og Elevanse er jo beslektet med amfetamin, men med færre/mildere bivirkninger. Og skal jo tas oralt framfor slik misbrukere av amfetamin inntar det. Jeg brukte amfetamin som selvmedisinering, men følgene av bruken var til slutt ikke like hyggelig. Som ekstrem angst og sterk depresjon når det gikk ut av kroppen, søvnløshet som gav psykotiske symptomer, nedsatt til fraværende matlyst noe som første til vekttap og ikke minst den risikoen man tar i forhold til kvaliteten på det man kjøper. Er kvaliteten dårlig så kan en bli kjempedårlig av det. Dyrt og ulovlig er det også. 

Jeg savner det likevel hver dag, men jeg er ikke for at det skal bli lovlig. 

Alkohol derimot savner jeg ikke i det hele tatt lenger. Alle gangene jeg besvimte midt på et utested eller ute på gata. På grunn av alkoholforgiftning. Eller for den saks skyld, havnet i fyllearresten. Har aldri havnet i slike situasjoner av sentralstimulerende stoffer. Ikke så kult å oppleve psykotiske symptomer, men jeg har såpass sterk psyke at det har bare vært symptomer og som jeg har vært helt bevisst på. Aldri vært i noen psykose. 

Men jeg skulle ønske jeg aldri hadde havnet utpå. Å bli vedvarende rusfri er en daglig kamp. De negative konsekvensene er større enn de positive. Skulle veldig gjerne sluppet å streve med dette i tillegg til alt annet. 

Men jeg mener likevel alkohol er verre. Basert på personlig erfaring. Har aldri havnet på sykehus eller fyllearrest uten at jeg har vært påvirket av alkohol. Eller joda, et par ganger helt nykter i forbindelse med å ha blitt tatt for oppbevaring av ulovlige rusmidler. Men poenget er bare det at jeg har vært langt mer samlet og kontrollert ved bruk av andre ting enn alkohol. Å er Ikke 15 øl for så å stikke på byen og etter en stund besvime og være umulig å vekke. Med promille på 3. I løpet av én sommer fikk jeg forhøyede leververdier. Drakk en til to ganger i uken gjennom hele sommeren. Til slutt hadde jeg altså så høy toleranse at jeg kunne drikke 15 øl før jeg datt om. 

Skrevet (endret)

Ja det er skummelt. 

Merker det nesten selv etter 14 dager på ferie. Ikke mye drikking som i noe fyll, men et glass vin til lunch og middag og et par øl i sola hver dag. Det føles rart å ikke drikke når man kommer hjem. Ikke som i at det er noe problem egentlig, men skremmende hvor raskt man legger seg til uvaner hva angår alkohol. 

Endret av isw
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er beboer på et alders-/sykehjem, eller har tilsvarende begrensninger, er det fremdeles god anledning til å bli alkoholiker.

Kommer aldri til å bli en alkoholiker. Jeg er ikke så glad i alkohol. Får fort nok, så ingen fare :) .

Endret av Marina234

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...