Gå til innhold

Underutviklet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en stesønn som er ni år, men ser ut, og oppfører seg, langt yngre. Han er liten av vekst og har små hender og føtter. Når han treffer fremmede tipper de at han er rundt seks år. Ikke kun på grunn av veksten, men måten han snakker på, ansiktsuttrykk og så videre. Han har en eldre bror som er elleve, men som på sin side er svært bråmoden.

Gutten foretrekker å leke med jenter, og gjerne yngre jenter. Han begynner i fjerde klasse nå, men har ikke lært å lese (under utredning). 

Barna har vært med oss fem uker sammenhengende nå, og med fri fra jobb og skole, så har vi vært sammen hele tiden. Det har dermed blitt veldig tydelig at han henger etter i forhold til jevnaldrende. Han kan ikke kaste en ball med en hånd, men kaster den med begge hender fra bak hodet (som yngre barn). Han har svømming på skolen, i tillegg til å ha gått på to svømmekurs på fritiden, men kan ikke svømme, og er ikke interessert i å lære det. Han plukker opp "søppel" (visne blader/blomster, en plastpinne etc.) og kan veldig lett putte det i munnen. Han tørker hendene på klærne når vi spiser, selv om det ligger en serviett der, og uansett hvor mange ganger han blir påminnet å bruke den.

Ellers står og går han på keitete måter, mer som en 5-åring enn en 9-åring. Han velter glass og kopper daglig. Går og står i møbler - igjen: Selv om han blir påminnet at de er til å sitte i. Han snakker mumlete og babyaktig hvis han vil oppnå noe.

Er det grunn til bekymring, eller er enkelte bare trege?

Anonymkode: 3bca0...3c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke normal utvikling, spesielt det med å ta ting i munnen og å ikke kunne lese når en går i 4. klasse. Be legen sjekke for dyspraksi (en motorisk skevutvikling der barnet er normalt oppegående i hodet, men får ikke "vist" det pga problemer med motorikken) 

http://www.dyspraksi.no/om-dyspraksi.html

Hilsen lærer

Anonymkode: d55e8...e71

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. En del av det som står om dyspraksi stemmer, mens andre ting er helt feil. Han er for eksempel veldig god til å tegne og å bygge lego. 

Jeg selv har lurt på om han holdes igjen i utviklingen, av en storebror som gjør "alt" for ham, og en mor som gjerne vil han skal være liten baby. Samtidig virker det rart at det skal gå så langt at han rett og slett ikke er interessert i å lære å svømme, eller at det skal hemme veksten.

Han spør om helt merkelige ting også, som at om han skal ta på seg vinter- eller sommerjakke når det er 20 grader ute. Han har ingen følelse av tid (hvor lenge er ti minutter?!), og lærer ikke klokka selv om det blir repetert både hjemme og på skolen. Han kan spørre om noe og få svar, for så å repetere spørsmålet litt senere.

Jeg har forsøkt å snakke med faren om dette, men han mener at gutten bare har en "kunstnersjel", hva nå enn det skal bety. Og jeg har egentlig ikke vært direkte bekymret før nå, da det i samspill med jevnaldrende ble så tydelig at han henger etter. At han har dysleksi visste vi, men vi har nok ikke vært våkne nok når det gjelder resten. For eksempel gikk jeg ut fra at han kunne svømme, da han har gått på kurs og dessuten selv har sagt at han kan det.

AnonymBruker
Skrevet

Det å lære klokka er ikke så enkelt lengre pga vi veksler mellom digitale og gammeldagse ur. Mine gikk i 4 klasse når jeg spurte om det på skolen og det var ikke unormalt at barn i dag brukte lengre tid på å lære klokka en før. Svømming, er rart han ikke har interesse for å lære og han burde få det til med litt innsats hjemme i tillegg til kursene. Det jeg henger meg mest oppi er alt det andre som hvilke klær som passer til årstiden, putte ting i munnen, ballkast osv. Få han inn på ppt til utredning, om ikke lenge vil han merke at han henger etter og da vil det bli vanskelig både motorisk og psykisk å ha det slik. 

Anonymkode: 761a0...5e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

PPT er riktig instans å kontakte tvert! Dette er ikke "normal" utvikling.

Hilsen vernepleier

Anonymkode: b8eb7...2eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke normal utvikling. Han bør nok utredes grundigere enn kun for lesingen. Hilsen lærer.

Anonymkode: 3425b...f3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det grunn til bekymring: over foreldrene, skolen, barnehagen! Han har ikke lært å lese, han henger så mye etter motorisk, språklig, sosialt - hallo!! Jeg kjenner en niåring som er akkurat slik du beskriver, og han er utredet i flere omganger, fysisk og psykisk og pedagogisk, fra fødsel til nå. Han henger etter minst to pr i generell utvikling, akkurat som han du beskriver. Gratulerer med ny mann, han der kommer du til å slite med. Hva har dere gjort til nå da..,. 

Anonymkode: 98b8b...d53

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar til alle.

Hva har vi gjort til nå? Jeg, som stemor, får ikke gjort så mye annet enn å ta ting opp med faren. Jeg fikk overbevist ham om at gutten måte utredes for lesevansker, og det var vanskelig nok. Moren mente at gutten bare var nærsynt, og dro ham med til flere optikere, som alle tre konkluderte med at synet er i orden. Når han til sist ble utredet i vår, så har de foreløpig konkludert med dysleksi. Under denne utredningen ble både foreldrene og skolen intervjuet om andre aspekter ved utviklingen, men alle forteller om en gutt med venner som er enkel og grei å ha med å gjøre. For meg virker det som om både foreldre og skolen "venter og ser".

Jeg har ikke barn selv, og kan dermed ikke fullt og helt sette meg inn i følelsene foreldre har for barna sine. Men det som skjer her, er at uansett hva jeg sier og hvor pent jeg sier det, så blir far (og mor hvis far tar noe opp med henne, for eksempel lesevanskene) i forsvarsposisjon og tar det man sier som stygg kritikk. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar til alle.

Hva har vi gjort til nå? Jeg, som stemor, får ikke gjort så mye annet enn å ta ting opp med faren. Jeg fikk overbevist ham om at gutten måte utredes for lesevansker, og det var vanskelig nok. Moren mente at gutten bare var nærsynt, og dro ham med til flere optikere, som alle tre konkluderte med at synet er i orden. Når han til sist ble utredet i vår, så har de foreløpig konkludert med dysleksi. Under denne utredningen ble både foreldrene og skolen intervjuet om andre aspekter ved utviklingen, men alle forteller om en gutt med venner som er enkel og grei å ha med å gjøre. For meg virker det som om både foreldre og skolen "venter og ser".

Jeg har ikke barn selv, og kan dermed ikke fullt og helt sette meg inn i følelsene foreldre har for barna sine. Men det som skjer her, er at uansett hva jeg sier og hvor pent jeg sier det, så blir far (og mor hvis far tar noe opp med henne, for eksempel lesevanskene) i forsvarsposisjon og tar det man sier som stygg kritikk. 

Jeg synes at det er bra at du har tatt dette opp med far til barnet. Gutten er heldig som har en stemor som bryr seg. 

Da gutten tydeligvis ikke utvikler slik som han skal må da skolen ytret ønske om utredning? Har han gått i barnehage? Jeg skjønner at dette er sårt for foreldrene og at mor går i forsvarsposisjon men dette gjelder faktisk barnets fremtid. Dersom mor står i veien for videre utredning bør far ta hensyn til barnets behov og se til at han får den hjelpen som han trenger. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at det er vanskelig å være stemor her. Er stemor til et to år eldre barns elv (starter i 6. klasse) og hun er laaangt foran. Riktig nok jente også, men husker jo for to år tilbake (da jeg kom inn i bildet) at hun både leste engelsk og norsk. Nå er problemet helt snudd - hun er på mye høyere nivå enn meg (😅) spesielt i matematikk og grammatikk.

Men det jeg tenkte å si -- foreldrene er med på foreldresamtaler på skolen en (to?) ganger i året. Her må vel det komme frem noe informasjon? Vet det ikke er supervanlig at steforldre er med, men er det en mulighet for det? Evt snikprate litt med læreren i forkant og fortelle om dine opplevelser? Ofte er det "damen" i huset som er mest med barna, og - til din og andres fordel - ofte har steforledre litt annet syn på barna når det gjelder ikke-perfekte ting...

Anonymkode: 9de93...f66

AnonymBruker
Skrevet

Høres nesten ut som at han har en sterk Autisme.

Anonymkode: f46e5...8d8

Skrevet

Gutten bør utredes videre, det er rart at det ikke er grepet tak i tidligere.

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 23.7.2018 den 14.52, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. En del av det som står om dyspraksi stemmer, mens andre ting er helt feil. Han er for eksempel veldig god til å tegne og å bygge lego. 

Jeg selv har lurt på om han holdes igjen i utviklingen, av en storebror som gjør "alt" for ham, og en mor som gjerne vil han skal være liten baby. Samtidig virker det rart at det skal gå så langt at han rett og slett ikke er interessert i å lære å svømme, eller at det skal hemme veksten.

Han spør om helt merkelige ting også, som at om han skal ta på seg vinter- eller sommerjakke når det er 20 grader ute. Han har ingen følelse av tid (hvor lenge er ti minutter?!), og lærer ikke klokka selv om det blir repetert både hjemme og på skolen. Han kan spørre om noe og få svar, for så å repetere spørsmålet litt senere.

Jeg har forsøkt å snakke med faren om dette, men han mener at gutten bare har en "kunstnersjel", hva nå enn det skal bety. Og jeg har egentlig ikke vært direkte bekymret før nå, da det i samspill med jevnaldrende ble så tydelig at han henger etter. At han har dysleksi visste vi, men vi har nok ikke vært våkne nok når det gjelder resten. For eksempel gikk jeg ut fra at han kunne svømme, da han har gått på kurs og dessuten selv har sagt at han kan det.

IKKE engang tenk at dette er noe du kan ha gjort med din oppdragelse. Her er det så mye denne gutten sliter med at du umulig kunne ha klart å gjøre dette ved å dulle med han. 

Jeg har selv vært der, lurt på om det egentlig bare er meg... at det er min skyld... jeg har en gutt på 7 år som har barneautisme og moderat psykisk utviklingshemming. Han er en veldig krevende gutt og jeg føler meg ofte som en dårlig mamma. Men så glemmer jeg hvor mye jeg gjør for barnet mitt, han må ha tilsyn hele tiden, jeg er der med han hele tiden. Jeg er med på alle hans mega sære interesser, timesvis hver eneste dag... klart jeg er en god mamma. Jeg er der for barnet mitt, hjelper han opp og frem i livet, kjemper kamper for han... husk på at du er mamma og det er lov å dulle med barna sine. Det er omsorg og kjærlighet. Det at du gjør alt for han vil jeg gjette handler mye om tid. Kanskje han kan gjøre en ting selv, men det er en kamp å få han til å gjøre det? Eller det tar veldig lang tid og/eller skaper mye ekstra arbeid om han gjør det selv? Isåfall kjenner jeg meg godt igjen 

En ting jeg lurer på er om han har vært veldig lenge under utredning eller om det er sånn at ingen har tatt tak i dette før nylig. Jeg kan ikke forstå hvorfor det er så lite kunnskap blant skoler og BHG om viktighet av tidlig intervensjon. Og når barnet avviker normalen så mye når det gjelder utvikling OG vekst... er det ingen som reagerer eller gjør noe... det er rart (hvis det er tilfelle) 

Edit: så først nå at du var stemor. Men uansett, jeg mener det jeg skriver :) 

Endret av Missy1
...
  • Liker 2
Skrevet

Men hvordan kan dette ikke ha kommet frem på foreldre samtalene med skolen??

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, lillemy02 skrev:

Men hvordan kan dette ikke ha kommet frem på foreldre samtalene med skolen??

Og barnehagen? Og på helsestasjonen? Og fastlegen? Og i 1.klasse? SFO? Fritidsaktiviteter? Annen familie? Venner av familien? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og barnehagen? Og på helsestasjonen? Og fastlegen? Og i 1.klasse? SFO? Fritidsaktiviteter? Annen familie? Venner av familien? 

Jeg bare lurer litt sånn inni meg om ikke det er noe litt sånn stemor syndrom

Anonymkode: c17ff...7b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Skolen tok opp lesevansker. I barnehagen ble det tatt tak i at han ikke kunne uttale lydene r og f og han gikk til logoped. En tante på morssiden har nevnt at hun synes han er sent utviklet. En venn av familien nevnte at hun synes de er rart at han er så oppslukt av enkelte ting, og totalt uinteressert i alt annet.

Som stemor er jeg ikke med på foreldremøter og andre slike ting.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Skolen tok opp lesevansker. I barnehagen ble det tatt tak i at han ikke kunne uttale lydene r og f og han gikk til logoped. En tante på morssiden har nevnt at hun synes han er sent utviklet. En venn av familien nevnte at hun synes de er rart at han er så oppslukt av enkelte ting, og totalt uinteressert i alt annet.

Som stemor er jeg ikke med på foreldremøter og andre slike ting.

Hva med helsestasjonen? De må jo ha reagert på barnet?

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer litt sånn inni meg om ikke det er noe litt sånn stemor syndrom

Av alle trådene skrevet av stemødre her inne, er vel dette den tråden som i minst grad viser et stemorsyndom. :opplyser: Har du i det hele tatt LEST hovedinnlegget?

Hvis man legger faktainformasjonen som blir gitt til grunn, tyder alt på at det er et barn som på mange områder ikke utvikler seg som andre, og som har foreldre som bagatelliserer eller ikke «vil se» at de har et barn som har behov for grundig utredning. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Ullvott skrev:

Av alle trådene skrevet av stemødre her inne, er vel dette den tråden som i minst grad viser et stemorsyndom. :opplyser: Har du i det hele tatt LEST hovedinnlegget?

Hvis man legger faktainformasjonen som blir gitt til grunn, tyder alt på at det er et barn som på mange områder ikke utvikler seg som andre, og som har foreldre som bagatelliserer eller ikke «vil se» at de har et barn som har behov for grundig utredning. 

A jeg har lest tråden selvsagt men den er tross alt skrevet av stemor. En kan skrive akkurat det en ønsker det betyr verken at den er sant eller at den ikke har flere sider. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...