AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #1 Skrevet 23. juli 2018 Jeg har et strekt ønske om å få igjen en valp av minn hannhund mix. hvordan finner man en eventuell partner? koster det noe? Ønsker svar fra de som har gjennomført dette. Anonymkode: b1f22...3ab
Million Skrevet 23. juli 2018 #2 Skrevet 23. juli 2018 Jeg ser stadig annonser under DYR på Finn.no, fra folk som enten ønsker å tilby sin hannhund til avl, eller folk som har en tispe de ønsker å sette valper på og søker dugandes hannhund til det. Sjekk der, eller legg ut din egen annonse. Når det gjelder rasehunder eller populære blandinger, så tar hannhundeierne normalt et beløp for tjenesten. Hos rasehunder kan det være noen tusenlapper, men det er nok ikke stort for hannhunder av blandinger som ikke er noe spesielt populære. Alle blandinger med pudler og chihuahua f.eks er jo så poppis, og de tar seg betalt for hannhundenes tjenester. Andre hannhundeiere ser ut til å sveve i den villfarelsen at hannhunden deres "bare må få seg noe, stakkar" og tilbyr hans tjenster omtrent gratis, bare fordi de tror at hannhunder må få sex på linje med dem selv. Har du en hannhund av en populær rase eller en populær blanding, kan du tilby hans tjenster i avl mot at du får en valp i betaling. Det er helt vanlig i hundeavlbransjen (eller prisen av en valp i betaling, ikke selve valpen som regel, men man kan velge det også). Hvis ikke hunden din har et spesielt godt og populært utseende, og en populær størrelse (miniatyrhunder er f.eks. alltid populære), kan det nok ta litt tid før du evt får napp på Finn-annonsen din. Det koster altså ikke DEG noe å sette hannhunden din i avl, hvis han er av en sånn type tispe-eiere faktisk ønsker å bruke, så kan du tjene litt på det. Du får skrive i annonsen at betalingen du ønsker er en valp av x kjønn. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #3 Skrevet 23. juli 2018 9 minutter siden, Million skrev: Jeg ser stadig annonser under DYR på Finn.no, fra folk som enten ønsker å tilby sin hannhund til avl, eller folk som har en tispe de ønsker å sette valper på og søker dugandes hannhund til det. Sjekk der, eller legg ut din egen annonse. Når det gjelder rasehunder eller populære blandinger, så tar hannhundeierne normalt et beløp for tjenesten. Hos rasehunder kan det være noen tusenlapper, men det er nok ikke stort for hannhunder av blandinger som ikke er noe spesielt populære. Alle blandinger med pudler og chihuahua f.eks er jo så poppis, og de tar seg betalt for hannhundenes tjenester. Andre hannhundeiere ser ut til å sveve i den villfarelsen at hannhunden deres "bare må få seg noe, stakkar" og tilbyr hans tjenster omtrent gratis, bare fordi de tror at hannhunder må få sex på linje med dem selv. Har du en hannhund av en populær rase eller en populær blanding, kan du tilby hans tjenster i avl mot at du får en valp i betaling. Det er helt vanlig i hundeavlbransjen (eller prisen av en valp i betaling, ikke selve valpen som regel, men man kan velge det også). Hvis ikke hunden din har et spesielt godt og populært utseende, og en populær størrelse (miniatyrhunder er f.eks. alltid populære), kan det nok ta litt tid før du evt får napp på Finn-annonsen din. Det koster altså ikke DEG noe å sette hannhunden din i avl, hvis han er av en sånn type tispe-eiere faktisk ønsker å bruke, så kan du tjene litt på det. Du får skrive i annonsen at betalingen du ønsker er en valp av x kjønn. Tusen takk for svar Anonymkode: b1f22...3ab
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 Hvorfor avle fram flere uregistrerte blandingsvalper? Hundeavl er så mye mer enn søt hund + søt hund = herlige valper. Dette burde vært forbudt! Anonymkode: f1e35...6f3 11
Portvinpiken Skrevet 26. juli 2018 #5 Skrevet 26. juli 2018 Altså. Det er et overskudd av hunder og hunder som trenger nye hjem. Jeg mener det er svært egoistisk å sette et helt valpekull til verden fordi man ønsker en valp fra hunden sin. Det er et stort ansvar og mye jobb i tillegg til at du bør følge opp valpene på en god måte og sørge for GODE hjem. Ingen tvil om at du sikkert kan få tak i noen som har en tispe som er villig til å tjene noen "lettjente kroner", men huff så useriøst. 11
Julie Skrevet 26. juli 2018 #6 Skrevet 26. juli 2018 5 timer siden, Portvinpiken skrev: Altså. Det er et overskudd av hunder og hunder som trenger nye hjem. Jeg mener det er svært egoistisk å sette et helt valpekull til verden fordi man ønsker en valp fra hunden sin. Det er et stort ansvar og mye jobb i tillegg til at du bør følge opp valpene på en god måte og sørge for GODE hjem. Ingen tvil om at du sikkert kan få tak i noen som har en tispe som er villig til å tjene noen "lettjente kroner", men huff så useriøst. Amen! 2
Sirah Skrevet 26. juli 2018 #7 Skrevet 26. juli 2018 Enig med @Portvinpiken Jeg forstår godt at du har lyst på en valp etter hunden din TS. Jeg ønsker meg veldig valper etter mine to også. Problemet er bare at det mest sannsynlig bare er meg som ser sjarmen i de to lurvetrolla jeg har. En hund kan få ganske mange valper. Si at tispa får 8 valper og jeg ønsker å beholde 1 valp. Hva med de 7 andre? Kan jeg garantere at jeg får solgt dem til gode hjem? Selv om dette er noe jeg virkelig ønsker så kommer jeg ikke til å gjøre det og jeg syntes du også skal droppe det. Det finnes så mange flotte hunder der ute som trenger nye hjem. Velg heller en av dem 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #8 Skrevet 26. juli 2018 «jeg ønsker kattunge fordi mammaen er så fin» «jeg syns dyrene skal få et kull» «jeg syns dyrene skal få leve naturlig» «jeg syns hunden min er så fin/snill at jeg bare mååå ha en valp av han selv om jeg ikke aner noe som helst om gener og arveanlegg» Anonymkode: 6f869...b4b 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #9 Skrevet 26. juli 2018 Ikke gjør dette TS. Selv om din hannhund er superfrisk og verdens snilleste betyr det ikke at alle valpene blir det, det er ikke slik gener fungerer. Jeg går mye daglig med hunden min, og treffer på mange skjønne blandingshunder/uregistrerte hunder hver dag. Felles for mange av dem er merkelig eksteriør og ustabilt lynne. Sistenevnte har nok ikke foreldredyrene fullt ansvaret for, tipper at oppdretter/valpekjøper har tatt litt lett på sosialiseringen i tillegg.. Gener er ikke alltid enkelt, og jeg kjenner flere som har fått valper på den flotte hunden sin, uten at resultatet ble som forventet. En bekjent ville ha en valp fra tispa si. Hun har nå mor og datter. Mor har et nydelig lynne, mens datter er et stressa nervevrak av en hund. Noen andre bekjente skulle ha valper på tispa si, men siden de ikke har en snev av kunnskap innen hundeavl parret de tispa med en hannhund med flere sterke trekk de helst ville ha dempet i tispa. F.eks varsling, avreagering, energinivå. Parringen ble kun gjort fordi hundene hadde såååå fine farger. Anonymkode: 596d8...c45
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #10 Skrevet 29. juli 2018 For det første ba jeg om svar på de som har gjennomført dette, ikke hva dere syns er rett og galt. For det andre har jeg stål kontroll på hundeatferd om hva man skal se etter og håndtere ting. Jeg må si jeg syns mer synd på innavla hunder som schæfer, mops, bulldog og tibber. Schæfer er en rase som har slitt med hofte problemer i flere generasjoner, mops og den type hunderase som sliter i varmen, må operes for å få puste skikkelig, takk men nei takk, det kaller jeg dyreplageri, da velger jeg blandingshunder fremfor renrasa hunder som sliter med helsa, og dermed med den grunn er det mer spennede og kunne få et individ av noe helt nytt, uansett er blandingshunder sterkere i gener og tåler masse Så beklager, hvis jeg ønsker å få en valp av min hannhund er det min avgjørelse, og heldigvis ikke deres Anonymkode: b1f22...3ab 2
Portvinpiken Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første ba jeg om svar på de som har gjennomført dette, ikke hva dere syns er rett og galt. For det andre har jeg stål kontroll på hundeatferd om hva man skal se etter og håndtere ting. Jeg må si jeg syns mer synd på innavla hunder som schæfer, mops, bulldog og tibber. Schæfer er en rase som har slitt med hofte problemer i flere generasjoner, mops og den type hunderase som sliter i varmen, må operes for å få puste skikkelig, takk men nei takk, det kaller jeg dyreplageri, da velger jeg blandingshunder fremfor renrasa hunder som sliter med helsa, og dermed med den grunn er det mer spennede og kunne få et individ av noe helt nytt, uansett er blandingshunder sterkere i gener og tåler masse Så beklager, hvis jeg ønsker å få en valp av min hannhund er det min avgjørelse, og heldigvis ikke deres Anonymkode: b1f22...3ab Åpningsinnlegget ditt viser at du på ingen måte har stålkontroll på noe som helst dessverre. Hvis du hadde hatt det hadde du ikke stilt disse helt grunnleggende spørsmålene på Kvinneguiden i det hele tatt. Jeg jobber med hunder til daglig og ser så mange blandingshunder (og rasehunder) som blir omplassert og avlivet av mange ulike årsaker. Derfor er jeg ekstra skeptisk til ukritisk avl på et svært tynt grunnlag (ønske valp fra egen hund). Det er allerede et stort overskudd av hunder, så enda flere trenger vi strengt talt ikke. 9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #12 Skrevet 29. juli 2018 26 minutter siden, Portvinpiken skrev: Åpningsinnlegget ditt viser at du på ingen måte har stålkontroll på noe som helst dessverre. Hvis du hadde hatt det hadde du ikke stilt disse helt grunnleggende spørsmålene på Kvinneguiden i det hele tatt. Jeg jobber med hunder til daglig og ser så mange blandingshunder (og rasehunder) som blir omplassert og avlivet av mange ulike årsaker. Derfor er jeg ekstra skeptisk til ukritisk avl på et svært tynt grunnlag (ønske valp fra egen hund). Det er allerede et stort overskudd av hunder, så enda flere trenger vi strengt talt ikke. Ja, du får tro det, er det noe jeg kan så er det hund og deres atferd. Sorry for at jeg ikke kan så mye om hundeavl, men det er noe jeg gjerne ønsker å lære. Er ikke bare du som jobber med hund daglig takk, har selv tre hundre jeg elsker mer enn noe annet Anonymkode: b1f22...3ab
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #13 Skrevet 29. juli 2018 På 23.7.2018 den 12.51, Million skrev: Jeg ser stadig annonser under DYR på Finn.no, fra folk som enten ønsker å tilby sin hannhund til avl, eller folk som har en tispe de ønsker å sette valper på og søker dugandes hannhund til det. Sjekk der, eller legg ut din egen annonse. Når det gjelder rasehunder eller populære blandinger, så tar hannhundeierne normalt et beløp for tjenesten. Hos rasehunder kan det være noen tusenlapper, men det er nok ikke stort for hannhunder av blandinger som ikke er noe spesielt populære. Alle blandinger med pudler og chihuahua f.eks er jo så poppis, og de tar seg betalt for hannhundenes tjenester. Andre hannhundeiere ser ut til å sveve i den villfarelsen at hannhunden deres "bare må få seg noe, stakkar" og tilbyr hans tjenster omtrent gratis, bare fordi de tror at hannhunder må få sex på linje med dem selv. Har du en hannhund av en populær rase eller en populær blanding, kan du tilby hans tjenster i avl mot at du får en valp i betaling. Det er helt vanlig i hundeavlbransjen (eller prisen av en valp i betaling, ikke selve valpen som regel, men man kan velge det også). Hvis ikke hunden din har et spesielt godt og populært utseende, og en populær størrelse (miniatyrhunder er f.eks. alltid populære), kan det nok ta litt tid før du evt får napp på Finn-annonsen din. Det koster altså ikke DEG noe å sette hannhunden din i avl, hvis han er av en sånn type tispe-eiere faktisk ønsker å bruke, så kan du tjene litt på det. Du får skrive i annonsen at betalingen du ønsker er en valp av x kjønn. En hannhund som har parret seg én gang, kan bli VELDIG stresset og eventuelt aggressiv om den går forbi en tispe i løpetid på gaten, uten å få seg noe i nærmeste framtid. Gjelder slettes ikke alle, men noen. Og for de er det viktig å få parret seg jevnlig for å få hormonene litt under sjakk igjen. (Selv om beste gjerne er å bare kjemisk kastrere disse hundene) Anonymkode: 881dd...1d4
Portvinpiken Skrevet 29. juli 2018 #14 Skrevet 29. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du får tro det, er det noe jeg kan så er det hund og deres atferd. Sorry for at jeg ikke kan så mye om hundeavl, men det er noe jeg gjerne ønsker å lære. Er ikke bare du som jobber med hund daglig takk, har selv tre hundre jeg elsker mer enn noe annet Anonymkode: b1f22...3ab Nei takk og lov for at vi er flere som jobber med hund profesjonelt. Jeg må innrømme at jeg stusser når du sier at du i tillegg til å jobbe med hund og har stålkontroll og vet så mye om atferd, så velger du å poste på kvinneguiden spørsmål om hvordan du skal avle på hunden din! Det bryr ikke meg om det er blanding eller rase. Det har ingen betydning. Det som bekymrer meg er hundenes og valpenes velferd for dette virker veldig lite gjennomtenkt. Og siden du sier du vet så mye om dette så forundrer det meg at du blir sur og overrasket over at du får disse litt negative svarene som du selvfølgelig ikke vil høre - om at det ikke er så lurt å gjøre det du tenker. Jeg har heller aldri møtt noen som jobber med hund og som vil ha et kull på egen hund fordi man har lyst på en valp. Det i seg selv er svært, svært "useriøst". 5
Portvinpiken Skrevet 29. juli 2018 #15 Skrevet 29. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En hannhund som har parret seg én gang, kan bli VELDIG stresset og eventuelt aggressiv om den går forbi en tispe i løpetid på gaten, uten å få seg noe i nærmeste framtid. Gjelder slettes ikke alle, men noen. Og for de er det viktig å få parret seg jevnlig for å få hormonene litt under sjakk igjen. (Selv om beste gjerne er å bare kjemisk kastrere disse hundene) Anonymkode: 881dd...1d4 I alle dager. Hvor har du dette fra?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #16 Skrevet 29. juli 2018 2 minutter siden, Portvinpiken skrev: Nei takk og lov for at vi er flere som jobber med hund profesjonelt. Jeg må innrømme at jeg stusser når du sier at du i tillegg til å jobbe med hund og har stålkontroll og vet så mye om atferd, så velger du å poste på kvinneguiden spørsmål om hvordan du skal avle på hunden din! Det bryr ikke meg om det er blanding eller rase. Det har ingen betydning. Det som bekymrer meg er hundenes og valpenes velferd for dette virker veldig lite gjennomtenkt. Og siden du sier du vet så mye om dette så forundrer det meg at du blir sur og overrasket over at du får disse litt negative svarene som du selvfølgelig ikke vil høre - om at det ikke er så lurt å gjøre det du tenker. Jeg har heller aldri møtt noen som jobber med hund og som vil ha et kull på egen hund fordi man har lyst på en valp. Det i seg selv er svært, svært "useriøst". Har aldri skrevet om hvordan jeg skal avle på hunden, jeg spør om noen har gjennomført det, du får bare tenke at dette er useriøst og så får vi slå oss til ro at vi er uenige Anonymkode: b1f22...3ab
Portvinpiken Skrevet 29. juli 2018 #17 Skrevet 29. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har aldri skrevet om hvordan jeg skal avle på hunden, jeg spør om noen har gjennomført det, du får bare tenke at dette er useriøst og så får vi slå oss til ro at vi er uenige Anonymkode: b1f22...3ab Som sagt så er jeg ikke så opptatt av det, som jeg er av velferden til hunder og derfor reagerer jeg. Og siden du også jobber med hunder så synes jeg det er enda mer trist. og jo, du spør jo helt, helt basic ting som hvor du finner en parringspartner til hunden din! Når du ikke vet det (og til og med jobber med hund) så er det mildt talt sjokkerende. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #18 Skrevet 29. juli 2018 1 minutt siden, Portvinpiken skrev: Som sagt så er jeg ikke så opptatt av det, som jeg er av velferden til hunder og derfor reagerer jeg. Og siden du også jobber med hunder så synes jeg det er enda mer trist. og jo, du spør jo helt, helt basic ting som hvor du finner en parringspartner til hunden din! Når du ikke vet det (og til og med jobber med hund) så er det mildt talt sjokkerende. beklager for å skuffe deg Anonymkode: b1f22...3ab
Portvinpiken Skrevet 29. juli 2018 #19 Skrevet 29. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: beklager for å skuffe deg Anonymkode: b1f22...3ab Jeg blir ikke skuffet av deg. Jeg kjenner deg ikke. Jeg bryr meg mest om hundene! Men du finner sikkert ut av det. Som du jo vet du også så får vi inn flere hunder som skal omplasseres eller avlives så da kan du jo indirekte bidra til det istedenfor å jobbe for bedre avl på de hundene som allerede eksisterer. 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #20 Skrevet 29. juli 2018 3 minutter siden, Portvinpiken skrev: Jeg blir ikke skuffet av deg. Jeg kjenner deg ikke. Jeg bryr meg mest om hundene! Men du finner sikkert ut av det. Som du jo vet du også så får vi inn flere hunder som skal omplasseres eller avlives så da kan du jo indirekte bidra til det istedenfor å jobbe for bedre avl på de hundene som allerede eksisterer. 👍 Anonymkode: b1f22...3ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå