Gå til innhold

Barn og jobbing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig så galt med at barn jobber litt? Hører ofte folk slenger ut ting som barnearbeid for den minste lille ting barn gjør som de tjener penger på. Jobber de gratis så er det visst greit.

Har nå store problemer med en nabo som truer med ditt og datt fordi sønnen min på 12 jobber litt hos en annen nabo som å klippe plenen, vanne blomstene og smårydde litt i boden. Det får han 500 kr for i måneden. Et det virkelig så galt? Han gjør jo dette frivillig, selv om det er jo for pengene da. Først ble naboen kritisert for å utnytte min stakkars sønn til å slave rundt som han kalte det, men da han hørte at han fikk 500 kroner for jobben så blir visst jeg kritisert fordi jeg har sønn som utnytter en eldre nabo for penger.

For 20 år siden var det jo vanlig med 14-åringer som gikk med avisen, gjør dem ikke det lenger? Har hørt andre kritisere det for det er visst barnearbeid, men er det blit slutt på det?

Anonymkode: 34578...c5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er en grei ordning for naboen, din sønn og deg, så bare gi blaffen i hva andre synes. Høres ut som en grei løsning for både nabo og sønn.

Anonymkode: 42c8c...d57

• Liker 5
Skrevet

Er jo bare nyttig dette etter mitt syn. Mener å huske at man kan som 12 åring kan etter lovens forstand tjene penger på å hjelpe med forskjellige oppgaver som klipping av plan, handle, gjøre ærend men man kan ikke ha fast jobb og man kan ikke tvinges til det. Man har heller ikke lov til å ha noen arbeid som går ut over skole eller helse.

Din nabo kan gjerne true med ditt og datt men det hjelper ikke noe ettersom det er ingen lov mot det.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke helt se hvorfor det er et problem at sønnen din får litt penger for å hjelpe en eldre nabo. Den sure naboen din kommer ingen veier meg truslene sine, så det er bare å ignorere

Anonymkode: 8b0f9...6b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at det å rydde i boden til din nabo skal være noe som ditt barn skal gjøre, uansett hvor frivillig eller betalt det er. 

De andre oppgavene du nevner høres ut som fine sommerjobber.

Anonymkode: e7e18...919

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for at ungene kan gjøre slikt om de selv ønsker det. Men jeg er sterkt imot hvor underbetalt barn og ungdommer er. 

Her jeg bor er det stort sett ungdommer som måker snø om vinteren og på sommeren rydder de hager og klipper gress. Heldigvis vet de å ta seg skikkelig betalt, det er tross alt hardt arbeid. 

Hvor mye (mange timer i uka) jobber barnet for å tjene kun 500 i mnd?  Kan ikke være mye. Jeg betalte 500,- for 2 timers hagearbeid til en på 14 nylig.

Anonymkode: 5c336...2fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...