Gå til innhold

Min datter vil bli vegetarianer!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter har ingen mangler og er sunn og frisk. Hormonhelvete, men likevel. 

Anonymkode: 16067...a51

AnonymBruker
Skrevet

Å hoi, å hoi. Mye rart i denne tråden. Mye feilinformasjon som blir spredd av vegetarianere og veganere her, men disse her to tok kaka.

På 26.7.2018 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Jern er lettere å få i seg via grønnsaker da det tars opp i tykktarmen og ikke er lettmat som de fleste som inntar kjøttprodukter får i seg som taes opp i tynntarmen. 

Anonymkode: 196d5...021

Jern lett å ta opp fra grønnsaker? Da må jeg informere deg om at det finnes flere typer jern, og vi klassifiserer  dem som hemjern og ikke-hemjern (noen ganger også kalt ionisk jern). I dyreriket finner du både hemjern og ikke-hemjern. I planteriket finner du kun ikke-hemjern. Opptaket av hemjern er mye høyere enn ikke-hemjern, og opptaket av hemjern er nesten ikke påvirket av hva annet du spiser. Og hemjern finnes altså bare i dyreriket. I tillegg inneholder planter med mye jern samtidig også stoffer som hemmer opptaket av ikke-hemjern, altså den eneste typen jern som finnes i planter. Spinat er en veldig dårlig jernkilde siden det inneholder oksalsyre. Fytater hemmer opptaket av ikke-hemjern og finnes i korn, belgfrukter, nøtter og frø. C-vitamin øker opptaket av ikke-hemjern der de har blitt inntatt sammen med hemmende stoffer som oksalsyre og fytater. En ren biff med et glass ferskpresset appelsinjuice vil altså ikke øke opptaket av jern fra biffen siden det ikke er noen stoffer som hemmer jernopptaket.

Det er vel ingen som sier at man automatisk får vitaminmangler hvis man kutter ut dyreprodukter. Men det er vanskeligere å få dekket vitamin- og mineral-behovet med planter enn med kjøtt. Vegatarianere er generelt mer opptatt av helse enn alteteren, og derfor også obs på å få i seg vitaminer og mineraler. Men TS sin 13-åring vil jeg ikke tro har lest seg opp på helse. TS sier at hun har blitt skremt av ei venninne, og det ser ut til å være motivasjonen hennes.

På 26.7.2018 den 21.24, Overrasket skrev:

Alt av næring i kjøtt har planteverdenen som kilde. Det er ikke slikt at næringsstoffer som vitaminer og mineraler plutselig oppstår inne i dyrekroopen. Dyrene selv må få tak i næringen i maten de spiser. Så hvorfor ikke kutte ut kjøttleddet og gå rett til kilden - dyrket mark.

Hvis vi måler i kalorier er mat fra planteverdenen veldig næringspakket. 100 gram spinat inneholder ikke mye, men 100 kalorier spinat er overraskende næringsrikt. Tenk deg da 2 000 kalorier fra planteverdenen!

Plantebasert kosthold og næringsmangel er ganske enkelt ikke et generelt problem i det omfanget du tror det er. 

Du vil kutte ut et ledd, ja? OK, da fortsetter jeg å spise biff, og så begynner du å spise gress, så får vi se hvem av oss som har best helse og som lever lengst...

Eller hvorfor ikke kutte ut enda et ledd? Spis jord! Alt av næring i planter har jord, luft og vann som kilde. Det er ikke slik at næringsstoffer som vitaminer og mineraler plutselig oppstår inne i planten. Plantene selv må få tak i næring. Så hvorfor ikke kutte ut planteleddet og gå rett til kilden - jord.

Du må gjerne også sette deg inn i biotilgjengelighet... Samme som personen jeg har sitert over... At noe inneholder vitaminer og mineraler er ikke det samme som at kroppen klarer å ta opp disse stoffene. Og les gjerne litt biologi også når du er i gang. Så vil du se at det som er næring for ett dyr er ikke nødvendigvis næring for et annet dyr.

Anonymkode: 3a833...d39

• Liker 3
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Å hoi, å hoi. Mye rart i denne tråden. Mye feilinformasjon som blir spredd av vegetarianere og veganere her, men disse her to tok kaka.

Jern lett å ta opp fra grønnsaker? Da må jeg informere deg om at det finnes flere typer jern, og vi klassifiserer  dem som hemjern og ikke-hemjern (noen ganger også kalt ionisk jern). I dyreriket finner du både hemjern og ikke-hemjern. I planteriket finner du kun ikke-hemjern. Opptaket av hemjern er mye høyere enn ikke-hemjern, og opptaket av hemjern er nesten ikke påvirket av hva annet du spiser. Og hemjern finnes altså bare i dyreriket. I tillegg inneholder planter med mye jern samtidig også stoffer som hemmer opptaket av ikke-hemjern, altså den eneste typen jern som finnes i planter. Spinat er en veldig dårlig jernkilde siden det inneholder oksalsyre. Fytater hemmer opptaket av ikke-hemjern og finnes i korn, belgfrukter, nøtter og frø. C-vitamin øker opptaket av ikke-hemjern der de har blitt inntatt sammen med hemmende stoffer som oksalsyre og fytater. En ren biff med et glass ferskpresset appelsinjuice vil altså ikke øke opptaket av jern fra biffen siden det ikke er noen stoffer som hemmer jernopptaket.

Det er vel ingen som sier at man automatisk får vitaminmangler hvis man kutter ut dyreprodukter. Men det er vanskeligere å få dekket vitamin- og mineral-behovet med planter enn med kjøtt. Vegatarianere er generelt mer opptatt av helse enn alteteren, og derfor også obs på å få i seg vitaminer og mineraler. Men TS sin 13-åring vil jeg ikke tro har lest seg opp på helse. TS sier at hun har blitt skremt av ei venninne, og det ser ut til å være motivasjonen hennes.

Du vil kutte ut et ledd, ja? OK, da fortsetter jeg å spise biff, og så begynner du å spise gress, så får vi se hvem av oss som har best helse og som lever lengst...

Eller hvorfor ikke kutte ut enda et ledd? Spis jord! Alt av næring i planter har jord, luft og vann som kilde. Det er ikke slik at næringsstoffer som vitaminer og mineraler plutselig oppstår inne i planten. Plantene selv må få tak i næring. Så hvorfor ikke kutte ut planteleddet og gå rett til kilden - jord.

Du må gjerne også sette deg inn i biotilgjengelighet... Samme som personen jeg har sitert over... At noe inneholder vitaminer og mineraler er ikke det samme som at kroppen klarer å ta opp disse stoffene. Og les gjerne litt biologi også når du er i gang. Så vil du se at det som er næring for ett dyr er ikke nødvendigvis næring for et annet dyr.

Jeg tror du siterer i vilden sky bare fordi du føler du har noe på hjertet, det er en veldig slitsom debatteknikk. I tillegg forsøker du å latterliggjøre deg jeg sier ved å komme opp med noe tøv om å spise jord. 

For det første, la meg være helt klar, dersom du har lyst til å spise jord så må du gjerne gjøre det for meg. Jeg har ingenting i mot å spise jord. Jeg har faktisk spist jord selv, fordi en vinmaker jeg kjenner var så stolt av den rene jorden sin at han insisterte på at jeg smakte på den. Det var helt greit, men jeg ville nok ikke bestilt jord på restaurant. 

For det andre slår du i hjel hele jord-tøvet ditt med dine egne ord, så her møter du deg i døren. Jord inneholder f.eks. ikke proteiner. Dertil kan jord ikke delta i fotosyntesen, som vi vet fører fotosyntesen til kjemiske reaksjoner i planter som ikke skjer i jord. Dertil er mye av næringen i jorden bundet opp på en måte som gjør at menneskekroppen ikke kan ta det opp. 

Så, jo mennesket MÅ faktisk spise planter, ikke jord. Men mennesket MÅ ikke spise kjøtt. Det er denne tvangstanken om at mennesker MÅ ha kjøtt som førte til svaret mitt som du siterte. Planter HAR næring som jord ikke har. Kjøtt har IKKE næring som planter eller andre animalske kilder utenom kjøtt ikke har. 

Avslutningsvis vil jeg også legge til at opptaket for de to jerntypene ikke er "mye høyere" for den ene typen enn den andre, særlig ikke ved aktivt inntakt av C-vitamin. Så igjen beviser du at du går rundt og tror en hel masse ting og tang. Tang er forvørig svært spiselig – anbefales på det sterkeste. 

Så siden du insiterer på å strø om deg med arrogante "råd" om hva folk bør lese, kan jeg sende et råd i retur, nemlig at du selv lærer deg å tenke før du snakker.

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg tror du siterer i vilden sky bare fordi du føler du har noe på hjertet, det er en veldig slitsom debatteknikk. I tillegg forsøker du å latterliggjøre deg jeg sier ved å komme opp med noe tøv om å spise jord. 

For det første, la meg være helt klar, dersom du har lyst til å spise jord så må du gjerne gjøre det for meg. Jeg har ingenting i mot å spise jord. Jeg har faktisk spist jord selv, fordi en vinmaker jeg kjenner var så stolt av den rene jorden sin at han insisterte på at jeg smakte på den. Det var helt greit, men jeg ville nok ikke bestilt jord på restaurant. 

For det andre slår du i hjel hele jord-tøvet ditt med dine egne ord, så her møter du deg i døren. Jord inneholder f.eks. ikke proteiner. Dertil kan jord ikke delta i fotosyntesen, som vi vet fører fotosyntesen til kjemiske reaksjoner i planter som ikke skjer i jord. Dertil er mye av næringen i jorden bundet opp på en måte som gjør at menneskekroppen ikke kan ta det opp. 

Så, jo mennesket MÅ faktisk spise planter, ikke jord. Men mennesket MÅ ikke spise kjøtt. Det er denne tvangstanken om at mennesker MÅ ha kjøtt som førte til svaret mitt som du siterte. Planter HAR næring som jord ikke har. Kjøtt har IKKE næring som planter eller andre animalske kilder utenom kjøtt ikke har. 

Avslutningsvis vil jeg også legge til at opptaket for de to jerntypene ikke er "mye høyere" for den ene typen enn den andre, særlig ikke ved aktivt inntakt av C-vitamin. Så igjen beviser du at du går rundt og tror en hel masse ting og tang. Tang er forvørig svært spiselig – anbefales på det sterkeste. 

Så siden du insiterer på å strø om deg med arrogante "råd" om hva folk bør lese, kan jeg sende et råd i retur, nemlig at du selv lærer deg å tenke før du snakker.

👏👍

Anonymkode: 82505...b7e

Skrevet
On 7/23/2018 at 12:06 PM, AnonymBruker said:

Og det er i utgangspunktet greit, det. Jeg har sagt meg villig til å lage vegetarretter 1-2 ganger i uka og sørge for å ha salater og grønnsaker til når vi andre har kjøtt eller gryterett. Så hun kan spise dette. Har puttet linser og slikt oppi for å få det til å mette.

Jeg har altså sagt at når vi har dette får hun spise dette tilbehøret. Da protesterte hun vilt, for da kunne hun lage sin egen mat! Hun liker nemlig ikke linser og vil ha tofugreier og vegetarburgere osv. 

Problemet er bare at jeg har ikke råd til 2 forskjellige middager hver dag og spesialprodukter for at hun skal spise vegetarmat. Hun har fått ideen fra ei venninne som hun sier får lov til det. Jeg har ikke så mye å rutte med. Og har et barn til og en mann som ikke vil bli vegetarianere. 

Jeg føler meg som en dårlig mor og lurer på hvordan løse dette? 

Anonymkode: 16067...a51

Hei! Jeg blir så glad av å lese at du støtter datteren din! Hun setter mer pris på det enn du aner. Jeg har selv en mamma som støtter meg.. Jeg ble vegetarianer som 21 åring, og veganer for 2 år siden. I starten kunne hun ikke lage mat til meg.. Men nå skjer det stadig at hun baker boller, lager taco, pizza, kjøper vegansk rømme og kjøper ost til meg. Hun har lært seg så mye de siste årene, og jeg syns det er så koselig at mamman min velger å støtte meg i stedet for å jobbe mot meg (har dessverre hørt en del historier). Hun har til og med snakket masse positivt om vegansk mat på jobben som i sin tur har ført til at flere har kuttet ned på kjøttet sitt og blitt mindre fordomsfulle.

1. Jeg syns det er urimelig av henne å bli sur hvis hun ikke får "maten hun vil ha". Hun kan i så fall lage selv.. Det var slik jeg ble oppdratt. Jeg har laga masse mat fra veldig ung alder pga at jeg var sta og det var ikke noe problem. En annen ting er at hun bør spise linser og tofu.. Dette er proteinkilden hennes, og hun bør lære seg å tilberede det og like det.

2. Du er ikke en dårlig mor! Du prøver jo å imøtekomme henne! Er du klar over hvor mange som nekter barna sine å få spise vegetarisk? Dette må gå begge veier. Din datter er voksen nok til å lage mat, og kan ikke kreve at du fikser to ulike middager uten at hun involverer seg.. 

Mitt forslag: hun bør oppsøke kunnskap via internett og lære seg å lage mat. Hun kan bidra til å lage middag og da kan både du og hun lære seg å lage vegetarmat sammen. Et annet kompromiss er at dere alle i familien spiser vegetar X antall dager i uka? Jeg selv spiser sjeldent ferdigvarer, så om man lager veggismat med bønner/linser så er kostprisen svært lav per hode.

Til slutt ser jeg at det er noen selvutnevnte ernæringseksperter her som prøver å skremme mor. La oss håpe at folk  slutter å spre fake news og falske myter om vegansk og vegetarisk kost! Jeg er så mektig lei av at de samme "veggis-trollene" kupper alle tråder som handler om vegetarmat med myter som "proteinmangel" osv.  Jeg refererer til Helsedirektoratet som sier følgende om vegetar- og vegansk kosthold (håper diskusjonen ender der):

"Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for individer i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere"

Det er noen ting man skal være bevisst på, men det er rett og slett bare kunnskap. Her er noen kilder til dere som ikke har oppdatert dere på vegetarisk mat siden 1600-tallet:

https://hepla.no/2015/02/19/helsedirektoratet-om-vegetarisk-kosthold/ (nederst på siden er lenker til helsenorge for ulike temaer)

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/pass-pa-naringsstoffer-vegetar 

• Liker 2
Skrevet (endret)
On 7/26/2018 at 7:05 PM, tussi84 said:

Er det bare meg som synes dette er helt feil? En 13 åring er fortsatt i vekst og under utvikling og skal derfor ikke ha noen spesiell kost som feks lavkarbo, veganer eller vegetarian mat. Hadde hun vært 16 år og eldre hadde det vært noe annet, men hun kunne betalt maten sin selv så lenge hun bodde hjemme. Ellers så hadde hun måtte spise det som ble servert.

En annen ting er at varsel lampene mine lyser her når en tenåring sier hun skal kutte ut en rekke matvarer og bli vegetarianer. Det kan være et ønske om å slanke seg selv om hun ikke skulle trenge det. Det kan være at hun begynner å få en spise forstyrrelse eller allerede har en.

Skal hun absolutt være vegetarianer så følg nøye med på vekta hennes sier jeg bare. Du trenger ikke å vite tallene, men du vil jo se ettervært om hun går ned eller blir slik hun er idag. Og sørg for at hun tar jo vitaminer. Jeg kjenner noen som har vært vegetarianere og som ble syke fordi de ikke tok vitaminer som kroppen trengte.

Jeg er som sagt i mot et spes type kosthold på barn og ungdom, men hva andre gjør er ikke mitt ansvar. Lykke til.

Ut i fra nicknavnet ditt så tolker jeg at du er født i 1984, men til tross for at du er bare 34år så trenger du åpenbart en oppdatering. Helsedirektoratet sier følgende (https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/naringsrik-vegetarkost😞

Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for folk i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere.

Om et kosthold er sunt eller ikke, avhenger av matvarene vi velger, hvordan disse kombineres og hvor mye vi spiser av dem. Uavhengig av hva slags kosthold vi velger, er det en fordel å kunne litt om ernæring og hvordan vi på en god måte kan sette sammen et balansert og variert kosthold. "

Det med vekt som du begynne å bable om er rent tull. Det er lite som gjør meg mer irritert enn folk som ikke har peiling på hva de uttaler seg om og likevel tror de vet noe som helst. Eier du ikke skam? Jeg spiste kjøtt da jeg slanka meg som 13 åring og var svært undervektig (168cm, 48kg, og ja jeg hadde problemer). Vekta mi gikk ned med kjøtt, ost, melk osv i kosten! I tillegg hadde jeg folatsyre og B12 mangel (og det har jeg fortsatt ikke fått på vegansk kost)(funfact: det var da jeg ble veggis at vekta gikk opp for da begynte jeg å spise mer og sunnere). Det å spise kjøtt eller ikke kjøtt, kan ikke blåkopieres til årsak som vektnedgang og slanking slik du gjør. Det er rett og slett bare frekt og respektløst ovenfor de med spiseforstyrrelser. 

Endret av Paprika91
adde mer
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Paprika91 skrev:

Det med vekt som du begynne å bable om er rent tull. Det er lite som gjør meg mer irritert enn folk som ikke har peiling på hva de uttaler seg om og likevel tror de vet noe som helst. Eier du ikke skam? Jeg spiste kjøtt da jeg slanka meg som 13 åring og var svært undervektig (168cm, 48kg, og ja jeg hadde problemer). Vekta mi gikk ned med kjøtt, ost, melk osv i kosten! I tillegg hadde jeg folatsyre og B12 mangel (og det har jeg fortsatt ikke fått på vegansk kost)(funfact: det var da jeg ble veggis at vekta gikk opp for da begynte jeg å spise mer og sunnere)Det å spise kjøtt eller ikke kjøtt, kan ikke blåkopieres til årsak som vektnedgang og slanking slik du gjør. Det er rett og slett bare frekt og respektløst ovenfor de med spiseforstyrrelser.

Så mye idiotisk..

"Hos voksne er anbefalt inntak av vitamin B12 ca. 2 μg/dag. Vanlig norsk kost inneholder vesentlig større mengder enn dette. De samlede lagrene i kroppen av kobalaminer er 2-5 milligram (2000-5000 mikrogram)."

Skal ganske mye til for å få B12 mangel med vanlig kost, så at du fikk B12 mangel (hvis du i det hele tatt fikk det), så er det "1 in a million".

Funfact: 

"The liver can store 3 to 5 years worth of vitamin B12 and we only lose 0.1% of our B12 stores in urine each day so signs of a dietary deficiency aren't usually immediate."

Anonymkode: 0bf25...38c

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mye idiotisk..

"Hos voksne er anbefalt inntak av vitamin B12 ca. 2 μg/dag. Vanlig norsk kost inneholder vesentlig større mengder enn dette. De samlede lagrene i kroppen av kobalaminer er 2-5 milligram (2000-5000 mikrogram)."

Skal ganske mye til for å få B12 mangel med vanlig kost, så at du fikk B12 mangel (hvis du i det hele tatt fikk det), så er det "1 in a million".

Funfact: 

"The liver can store 3 to 5 years worth of vitamin B12 and we only lose 0.1% of our B12 stores in urine each day so signs of a dietary deficiency aren't usually immediate."

Seriøst?

Jeg hadde også b12 mangel som yngre og vet om flere andre som har hatt det,så det er fult mulig og er ikke noe 1 in a million

Anonymkode: 4b02c...1af

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Så mye idiotisk..

Funfact: 

Du begynner innlegget ditt med en beskrivelse av det du så har kopiert og limt inn fra et sted uten kilde? 

Videre skjønner jeg ikke helt hva du prøver å antyde? At det jeg sier er løgn? I så fall bør du, som TYDELIGVIS er google-lege, ringe min fastlege og informere om at analysene de tok av meg var helt feil, og at sprøytene jeg fikk var helt unødvendig, for du sitter på fakta om alles helse i verden pga en "funfact" du fant på X?

Funfact: les fakta i stedet for å leke Dr.Kvinneguiden:  https://nhi.no/sykdommer/blod/anemier/vitamin-b12-mangel/

AnonymBruker
Skrevet
On 8/1/2018 at 9:11 PM, AnonymBruker said:

Mye av det vi tror om næring er feil. Det er ikke slik at du kan ta et næringsstoff og måle opptak av det. Hva vi tar opp kommer an på hvilke andre næringsstoffer som hjelper opptak og hva vi trenger. Man ser for eks at veganere tar opp mer DHA enn de som spiser kjøtt, selv om de som spiser kjøtt har mer DHA i kosten 

Kroppen tilpasser seg. 

Anonymkode: 19629...8c1

Skrevet
På 26.7.2018 den 20.05, tussi84 skrev:

Jeg ser i alle fall at mange på vegetar kost utvikler jernmangel. Og jeg hadde som sagt krevd at barnet mitt spiste det som ble servert, for hadde ikke giddet og kokt forskjellige middager.  Kjøtt, fugl og fisk er ikke så farlig. Det er bra å spise noe mengde med kjøtt pga fett, og jern og D-vitamin når det kommer til fisk. Det er mengden som teller, og hva slags kjøtt. Eneste fettet vegetarianer får er vel fra nøtter..

Jeg har slitt med jernmangel hele livet, men nå etter jeg begynte å spise vegansk har mine nivåer blitt mye bedre. Ja, jeg passer på å få i meg mye jern gjennom kosten, men det gjorde jeg da jeg spiste kjøtt også (liker dog ikke lever og slikt). Sier ikke at det gjelder alle for det har jeg overhode ingen kunnskap til å si. 

Fett finnes i mye mer enn nøtter. Min favoritt er avokado, så det bli mye av det. Ellers steker vi maten i olje, samt at jeg lager mye hummus. 

Det er forresten flere kjøtteter en veganer med B12 mangel (i prosent). Alkoholikere er veldig utsatt, men også andre. Jeg tar B12 tilskudd og D-vitamin tilskudd i vinterhalvåret. Ellers får jeg i meg mye mer vitaminer nå som jeg kun spiser planter enn da jeg spiste kjøtt. Middagene er utrolig fargerike og varierte. Faktisk er maten mye mer variert nå, og mer variert enn det jeg ser venner og familie spiser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...