AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #101 Skrevet 26. juli 2018 5 minutter siden, tussi84 skrev: Er det bare meg som synes dette er helt feil? En 13 åring er fortsatt i vekst og under utvikling og skal derfor ikke ha noen spesiell kost som feks lavkarbo, veganer eller vegetarian mat. Hadde hun vært 16 år og eldre hadde det vært noe annet, men hun kunne betalt maten sin selv så lenge hun bodde hjemme. Ellers så hadde hun måtte spise det som ble servert. En annen ting er at varsel lampene mine lyser her når en tenåring sier hun skal kutte ut en rekke matvarer og bli vegetarianer. Det kan være et ønske om å slanke seg selv om hun ikke skulle trenge det. Det kan være at hun begynner å få en spise forstyrrelse eller allerede har en. Skal hun absolutt være vegetarianer så følg nøye med på vekta hennes sier jeg bare. Du trenger ikke å vite tallene, men du vil jo se ettervært om hun går ned eller blir slik hun er idag. Og sørg for at hun tar jo vitaminer. Jeg kjenner noen som har vært vegetarianere og som ble syke fordi de ikke tok vitaminer som kroppen trengte. Jeg er som sagt i mot et spes type kosthold på barn og ungdom, men hva andre gjør er ikke mitt ansvar. Lykke til. Du mangler tydeligvis mye kunnskap om vegetarisk og vegansk kosthold. Og det med spiseforstyrrelser har blit luftet allerede. Anonymkode: 4b02c...1af 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #102 Skrevet 26. juli 2018 7 minutter siden, tussi84 skrev: Er det bare meg som synes dette er helt feil? En 13 åring er fortsatt i vekst og under utvikling og skal derfor ikke ha noen spesiell kost som feks lavkarbo, veganer eller vegetarian mat. Hadde hun vært 16 år og eldre hadde det vært noe annet, men hun kunne betalt maten sin selv så lenge hun bodde hjemme. Ellers så hadde hun måtte spise det som ble servert. En annen ting er at varsel lampene mine lyser her når en tenåring sier hun skal kutte ut en rekke matvarer og bli vegetarianer. Det kan være et ønske om å slanke seg selv om hun ikke skulle trenge det. Det kan være at hun begynner å få en spise forstyrrelse eller allerede har en. Skal hun absolutt være vegetarianer så følg nøye med på vekta hennes sier jeg bare. Du trenger ikke å vite tallene, men du vil jo se ettervært om hun går ned eller blir slik hun er idag. Og sørg for at hun tar jo vitaminer. Jeg kjenner noen som har vært vegetarianere og som ble syke fordi de ikke tok vitaminer som kroppen trengte. Jeg er som sagt i mot et spes type kosthold på barn og ungdom, men hva andre gjør er ikke mitt ansvar. Lykke til. Du synes det er bedre at hun får i seg masse unaturlige hormoner gjennom kjøttprodukter når hun vokser? Du trenger ikke å ta vitamintilskudd som vegetarianer, bortsett fra B12, så lenge man spiser variert og sunt. Kjenner haugetalls av folk som spiser kjøtt, men har både den ene mangelen etter den andre, og syke. Noen har til og med dødd. Betyr det at det gjelder alle? Kan det hende at denne vegetarianere hadde litt ensformig kosthold? Du vet at de som spiser mye kjøtt ikke bare har vitaminmangeler, men også mye mer disponibel for livsstilssykdommer? Les deg opp på vegetar mat og ernæring før du uttaler deg! Anonymkode: 82505...b7e 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #103 Skrevet 26. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du synes det er bedre at hun får i seg masse unaturlige hormoner gjennom kjøttprodukter når hun vokser? Du trenger ikke å ta vitamintilskudd som vegetarianer, bortsett fra B12, så lenge man spiser variert og sunt. Kjenner haugetalls av folk som spiser kjøtt, men har både den ene mangelen etter den andre, og syke. Noen har til og med dødd. Betyr det at det gjelder alle? Kan det hende at denne vegetarianere hadde litt ensformig kosthold? Du vet at de som spiser mye kjøtt ikke bare har vitaminmangeler, men også mye mer disponibel for livsstilssykdommer? Les deg opp på vegetar mat og ernæring før du uttaler deg! Anonymkode: 82505...b7e 🙌🏻 Anonymkode: 4b02c...1af
tussi84 Skrevet 26. juli 2018 #104 Skrevet 26. juli 2018 (endret) Jeg blir aldri enig i at vegetar kost er det beste for en tenåring. Endret 26. juli 2018 av tussi84 1
Gjest Overrasket Skrevet 26. juli 2018 #105 Skrevet 26. juli 2018 (endret) On 7/25/2018 at 12:22 AM, AnonymBruker said: Jeg hadde aldri i verden støttet at et barn hadde fått for seg noen sånne usunne idéer. Hun burde være takknemlig for at du faktisk godtar denne ugjennomtenkte og potensielt veldig farlige perioden hun har. Jeg håper hun klarer å lese seg opp på emnet senere slik at hun faktisk klarer å spise sånn noenlunde sunt til tross for at hun ikke spiser kjøtt, eller at hun går tilbake til å spise kjøtt. Det er IKKE sunt å kutte ut kjøtt. Man kan likevel ha et bedre kosthold enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren, men det er til tross for mangelen på kjøtt, ikke på grunn av. Det finnes ikke bevis som støtter at rent kjøtt er usunt. Studier av vestlige vegetarianere viser at de røyker mindre, drikker mindre alkohol og trener mer. Dette er grep vi vet er positive for helsa. Og det er der fortrinnet deres er. At de lever et generelt sunnere liv som veier opp for mangelen på kjøtt. Studier av østlige vegetarianere (røyker, drikker og trener like mye som kjøttspiserne) viser at vegetarianere har dårligere helsemarkører enn kjøttspiserne. Og grunnen til at det har blitt allment godtatt som fakta at det er sunt å kutte ut kjøtt er at vegetarianerne er flinke til å drive med lobbyvirksomhet og propaganda basert på løgn. Google "The China Study debunked". The China Study er studien som vegetarianerne lener seg på. Som altså ikke støtter kostholdet deres... Anonymkode: 8a977...83f Det er ikke noe problem å være en sunn person med et velbalansert kosthold som vegetarianer. Det er ingenting – ikke noen ting – i kjøtt som ikke kan inntas i et kjøttfritt kosthold. Hvis det var meningen at mennesker skulle være så avhengige av å spise kjøtt, så hadde det vært naturlig å gå ut i åkeren, løfte opp en okse og ta en skikkelig god munnfull på direkten. Men neida, bearbeidelses- og varmeprosessen som må til før kjøttet er klart som mat viser at kjøtt kan manipuleres til å bli menneskeføde, men det er helt åpenbart ikke naturlig at mennesket skal være avhengig av kjøtt. 6 hours ago, AnonymBruker said: Bare nei... Hvis du feks kun spiser hvit sjokolade så får du langt ifra i deg "nok" proteiner bare du har fått i deg dagens dose med kalorier. Hvordan i det hele tatt greier du å dra en så ekstremt feilaktig sluttning? Er dette en felles greie? At veganere ikke egentlig kan noe om hvordan kosthold fungerer? Anonymkode: f0dd5...5b3 Proteiner er faktisk ikke noe problem som vegetarianer. Det er en mye at proteiner er så himla vanskelig. Hvis vi tar utgangspunkt i kalorier, ikke gram, ser vi at på 100 kalorier spinat får man 13 gram proteiner. Gjett hvor mye det tilsvarende tallet er for biff? 13 gram. Hvis vi ser på broccoli er det samme tallet 12. Det er marginalt lavere for rosenkål, på 10 gram. Det er hevet over enhver tvil at proteininntaket er vegetarianernes minste bekymring. 36 minutter siden, tussi84 said: Er det bare meg som synes dette er helt feil? En 13 åring er fortsatt i vekst og under utvikling og skal derfor ikke ha noen spesiell kost som feks lavkarbo, veganer eller vegetarian mat. Hadde hun vært 16 år og eldre hadde det vært noe annet, men hun kunne betalt maten sin selv så lenge hun bodde hjemme. Ellers så hadde hun måtte spise det som ble servert. En annen ting er at varsel lampene mine lyser her når en tenåring sier hun skal kutte ut en rekke matvarer og bli vegetarianer. Det kan være et ønske om å slanke seg selv om hun ikke skulle trenge det. Det kan være at hun begynner å få en spise forstyrrelse eller allerede har en. Skal hun absolutt være vegetarianer så følg nøye med på vekta hennes sier jeg bare. Du trenger ikke å vite tallene, men du vil jo se ettervært om hun går ned eller blir slik hun er idag. Og sørg for at hun tar jo vitaminer. Jeg kjenner noen som har vært vegetarianere og som ble syke fordi de ikke tok vitaminer som kroppen trengte. Jeg er som sagt i mot et spes type kosthold på barn og ungdom, men hva andre gjør er ikke mitt ansvar. Lykke til. Jeg synes ikke det er feil i det hele tatt. Det er ingen grunn til at en 13-åring må ha kjøtt bare fordi personen er 13 år. Er jeg enig med deg i at 13-åringens kosthold bør styres og veiledes. Uten tvil! Men det gjelder alle 13-åringer uansett. Hvor mange kjøttspisende foreldre er det ikke som tar ungen med på McDonald's og tror at man er snill fordi man tar med ungen på et måltid på "barns premisser", eller hvor mange slenger ikke likt kokt vann i en Toro-pose og kaller det middag? Det er mye bedre at 13-åringen får et bevisst kosthold som personen vil ha, enn at man bare retningsløst og ubevisst kjører på med vestens samlebåndproduksjon av billige kalorier. Endret 26. juli 2018 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #106 Skrevet 26. juli 2018 Selv om dette er noe datteren din har valgt. Hva hvis det var andre veien? Hva om du bestemte at dere alle skulle bli vegetarianere? Flere veganere og vegetarianere jeg kjenner kan så vidt se på kjøtt og kan ikke bruke noe av det samme kjøkkenutstyret som har blitt brukt til kjøtt. At dere spiser kjøtt er også et valg dere har tatt, selv om det er mer en "selvfølge" at man spiser kjøtt. Anonymkode: 81552...792
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #107 Skrevet 26. juli 2018 28 minutter siden, tussi84 skrev: Jeg blir aldri enig i at vegetar kost er det beste for en tenåring. Men det er helt irrelevant hva du mener og ikke mener, men ikke kom med kostholdsråd når du ikke har nok kunnskap! For det er riv ruskende feil informasjon du gir. Anonymkode: 82505...b7e
tussi84 Skrevet 26. juli 2018 #108 Skrevet 26. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er helt irrelevant hva du mener og ikke mener, men ikke kom med kostholdsråd når du ikke har nok kunnskap! For det er riv ruskende feil informasjon du gir. Anonymkode: 82505...b7e Jeg ser i alle fall at mange på vegetar kost utvikler jernmangel. Og jeg hadde som sagt krevd at barnet mitt spiste det som ble servert, for hadde ikke giddet og kokt forskjellige middager. Kjøtt, fugl og fisk er ikke så farlig. Det er bra å spise noe mengde med kjøtt pga fett, og jern og D-vitamin når det kommer til fisk. Det er mengden som teller, og hva slags kjøtt. Eneste fettet vegetarianer får er vel fra nøtter..
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #109 Skrevet 26. juli 2018 Jeger i utgangspunktet ikke så bekymret for at hun holder på å utvikle anoreksi i alle fall. Hun er veldig glad i mat egentlig. Men litt redd for at venninnen har påvirket henne veldig, med fæle bilder og filmer av dyr som blir mishandlet for at vi skal få spise. Så tror det er dyrevelferd som driver henne. Hun elsker dyr. Anonymkode: 16067...a51
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #110 Skrevet 26. juli 2018 20 minutter siden, tussi84 skrev: Jeg ser i alle fall at mange på vegetar kost utvikler jernmangel. Og jeg hadde som sagt krevd at barnet mitt spiste det som ble servert, for hadde ikke giddet og kokt forskjellige middager. Kjøtt, fugl og fisk er ikke så farlig. Det er bra å spise noe mengde med kjøtt pga fett, og jern og D-vitamin når det kommer til fisk. Det er mengden som teller, og hva slags kjøtt. Eneste fettet vegetarianer får er vel fra nøtter.. Og hvor ser du der om jeg tør spørre? Er selv veganere og jeg er mye mere obs på vitaminer,mineraler osv osv nå er før jeg la om,og dette ser jeg også hos alle andre i ulike veganforum også. Og som min lege og ernæringsfysiolog bekrefter så er vegetarianer og veganere all over mere påpasselig og obs på kostholdet enn den generelle alteter. og seriøst kun nøtter? Du har så manglende kunnskap at du burde virkelig slutte å kommentere Anonymkode: 4b02c...1af 2
Gjest Overrasket Skrevet 26. juli 2018 #111 Skrevet 26. juli 2018 35 minutter siden, tussi84 said: Jeg ser i alle fall at mange på vegetar kost utvikler jernmangel. Og jeg hadde som sagt krevd at barnet mitt spiste det som ble servert, for hadde ikke giddet og kokt forskjellige middager. Kjøtt, fugl og fisk er ikke så farlig. Det er bra å spise noe mengde med kjøtt pga fett, og jern og D-vitamin når det kommer til fisk. Det er mengden som teller, og hva slags kjøtt. Eneste fettet vegetarianer får er vel fra nøtter.. Jern får man generelt fra grønne grønnsaker og linser. D-vitamin får man fra sopp. Du sier at kjøtt, fugl og fisk ikke er farlig, men grønnsaker er heller ikke farlig. Det er rett og slett propaganda og mase og mase om mangelsykdommer.
tussi84 Skrevet 26. juli 2018 #112 Skrevet 26. juli 2018 1 minutt siden, Overrasket skrev: Jern får man generelt fra grønne grønnsaker og linser. D-vitamin får man fra sopp. Du sier at kjøtt, fugl og fisk ikke er farlig, men grønnsaker er heller ikke farlig. Det er rett og slett propaganda og mase og mase om mangelsykdommer. Dette blir for dumt. Har jeg nevnt noe om at grønnsaker er feil? Det stemmer det jeg sier at en vegetarianer kan få lite jern, lite d, b12 vitamin, hvis man ikke er bevist på hva maten inneholder. Så om du kun spiser grønnsaker, og ikke noe annet er det farlig. Derfor er feks linser, egg, kikkerter, osv bra. Når man ikke får i seg jern via kjøtt feks så må man erstatte det med et annet produkt som gir jern. . 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #113 Skrevet 26. juli 2018 8 minutter siden, tussi84 skrev: Dette blir for dumt. Har jeg nevnt noe om at grønnsaker er feil? Det stemmer det jeg sier at en vegetarianer kan få lite jern, lite d, b12 vitamin, hvis man ikke er bevist på hva maten inneholder. Så om du kun spiser grønnsaker, og ikke noe annet er det farlig. Derfor er feks linser, egg, kikkerter, osv bra. Når man ikke får i seg jern via kjøtt feks så må man erstatte det med et annet produkt som gir jern. . Nei det ikke farlig. Igjen så lyser din kunnskapsløshet igjennom. Og d vitamin really? Grensa på d vitamin mangel ble reduser fra 75 til 50,for 90 % av befolkningen i Norge har d vitamin fordi vi vi har flere årstider. Det anbefales faktisk alle å ta d i måneder med r i seg. Anonymkode: 4b02c...1af 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #114 Skrevet 26. juli 2018 27 minutter siden, tussi84 skrev: Dette blir for dumt. Har jeg nevnt noe om at grønnsaker er feil? Det stemmer det jeg sier at en vegetarianer kan få lite jern, lite d, b12 vitamin, hvis man ikke er bevist på hva maten inneholder. Så om du kun spiser grønnsaker, og ikke noe annet er det farlig. Derfor er feks linser, egg, kikkerter, osv bra. Når man ikke får i seg jern via kjøtt feks så må man erstatte det med et annet produkt som gir jern. . De fleste som spiser kjøtt i Norge har d vitamin mangel eller i det minste lave verdier. Jern er lettere å få i seg via grønnsaker da det tars opp i tykktarmen og ikke er lettmat som de fleste som inntar kjøttprodukter får i seg som taes opp i tynntarmen. I norge spiser kvinner mellom 250-300 gram grønnsaker om dagen, menn spiser rundt 200-250g. Laveste anbefale dose grønnsaker om dagen er 500-600g. Og dette er faktisk svært lite ifølge de fleste kostholdseksperter. Anonymkode: 196d5...021 1
tussi84 Skrevet 26. juli 2018 #115 Skrevet 26. juli 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det ikke farlig. Igjen så lyser din kunnskapsløshet igjennom. Og d vitamin really? Grensa på d vitamin mangel ble reduser fra 75 til 50,for 90 % av befolkningen i Norge har d vitamin fordi vi vi har flere årstider. Det anbefales faktisk alle å ta d i måneder med r i seg. Anonymkode: 4b02c...1af Det du sier om referanse verdier for d vitaminer stemmer i alle fall ikke. Har d vitamin selv og tar blod prøver jevnlig pga det. Legen ville ha det på over 75..
Gjest Overrasket Skrevet 26. juli 2018 #116 Skrevet 26. juli 2018 27 minutter siden, tussi84 said: Dette blir for dumt. Har jeg nevnt noe om at grønnsaker er feil? Det stemmer det jeg sier at en vegetarianer kan få lite jern, lite d, b12 vitamin, hvis man ikke er bevist på hva maten inneholder. Så om du kun spiser grønnsaker, og ikke noe annet er det farlig. Derfor er feks linser, egg, kikkerter, osv bra. Når man ikke får i seg jern via kjøtt feks så må man erstatte det med et annet produkt som gir jern. . Det som blir for dumt er å fremstille det som om det er en automatikk mellom mangelsykdommer og kjøttfritt kosthold. Det er propaganda og løgn. Alt av næring i kjøtt har planteverdenen som kilde. Det er ikke slikt at næringsstoffer som vitaminer og mineraler plutselig oppstår inne i dyrekroopen. Dyrene selv må få tak i næringen i maten de spiser. Så hvorfor ikke kutte ut kjøttleddet og gå rett til kilden - dyrket mark. Hvis vi måler i kalorier er mat fra planteverdenen veldig næringspakket. 100 gram spinat inneholder ikke mye, men 100 kalorier spinat er overraskende næringsrikt. Tenk deg da 2 000 kalorier fra planteverdenen! Plantebasert kosthold og næringsmangel er ganske enkelt ikke et generelt problem i det omfanget du tror det er.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #117 Skrevet 26. juli 2018 5 minutter siden, tussi84 skrev: Det du sier om referanse verdier for d vitaminer stemmer i alle fall ikke. Har d vitamin selv og tar blod prøver jevnlig pga det. Legen ville ha det på over 75.. Hva din lege vil og fakta er er to forskjellige ting.75 er optimalt men 50 er tilstrekkelig. Anonymkode: 4b02c...1af
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #118 Skrevet 26. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeger i utgangspunktet ikke så bekymret for at hun holder på å utvikle anoreksi i alle fall. Hun er veldig glad i mat egentlig. Men litt redd for at venninnen har påvirket henne veldig, med fæle bilder og filmer av dyr som blir mishandlet for at vi skal få spise. Så tror det er dyrevelferd som driver henne. Hun elsker dyr. Anonymkode: 16067...a51 Vær stolt over datteren din. Hun står opp for noe hun tror på. Og jeg er selv aktivist og jeg kan fortelle deg at de videoene faktisk viser hvordan ting foregår bak lukkede dører. Så hvis du tenker at det er mishandling burde du kanskje se de selv og så ta stilling til dine egne handlinger. Og jeg dømmer deg ikke assa :)Jeg har jo selv vært kjøtteter. Anonymkode: 4b02c...1af 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #119 Skrevet 26. juli 2018 3 timer siden, tussi84 skrev: Er det bare meg som synes dette er helt feil? En 13 åring er fortsatt i vekst og under utvikling og skal derfor ikke ha noen spesiell kost som feks lavkarbo, veganer eller vegetarian mat. Hadde hun vært 16 år og eldre hadde det vært noe annet, men hun kunne betalt maten sin selv så lenge hun bodde hjemme. Ellers så hadde hun måtte spise det som ble servert. En annen ting er at varsel lampene mine lyser her når en tenåring sier hun skal kutte ut en rekke matvarer og bli vegetarianer. Det kan være et ønske om å slanke seg selv om hun ikke skulle trenge det. Det kan være at hun begynner å få en spise forstyrrelse eller allerede har en. Skal hun absolutt være vegetarianer så følg nøye med på vekta hennes sier jeg bare. Du trenger ikke å vite tallene, men du vil jo se ettervært om hun går ned eller blir slik hun er idag. Og sørg for at hun tar jo vitaminer. Jeg kjenner noen som har vært vegetarianere og som ble syke fordi de ikke tok vitaminer som kroppen trengte. Jeg er som sagt i mot et spes type kosthold på barn og ungdom, men hva andre gjør er ikke mitt ansvar. Lykke til. Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for folk i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere. https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/naringsrik-vegetarkost Anonymkode: 4b02c...1af
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #120 Skrevet 26. juli 2018 2 timer siden, tussi84 skrev: Jeg ser i alle fall at mange på vegetar kost utvikler jernmangel. Og jeg hadde som sagt krevd at barnet mitt spiste det som ble servert, for hadde ikke giddet og kokt forskjellige middager. Kjøtt, fugl og fisk er ikke så farlig. Det er bra å spise noe mengde med kjøtt pga fett, og jern og D-vitamin når det kommer til fisk. Det er mengden som teller, og hva slags kjøtt. Eneste fettet vegetarianer får er vel fra nøtter.. Her tar du feil igjen. Du er nødt å lese deg opp og ikke komme med slikt tull. Vet du forresten forskjell på en vegetarianer og en veganer i henhold til kosthold? Vegetarianere kan blant annet spise ost og andre meieriprodukter som er fulle av fett, noen spiser egg, og en egen gruppe kalles pescetarianere som også spiser fisk. De kan spise det meste bortsett fra rene kjøttprodukter. Litt mer sunne alternativer: olivenolje, Cocos, nøtter, frø, avokado, kjerner, bananer. Når det kommer til jern tar du nok engang feil. Det er flere som spiser mye kjøtt som har jernmangel. Et variert og sunt kosthold for å unngå vitaminmangel gjelder uansett kosthold, med eller uten kjøtt. Mye jern i plantekost. D- vitamin mangel er et stort problem i Norge uansett hva du spiser. Det har noe med at sommeren vår er kort og vi får lite sol på kroppen. Vitamin tilskudd D er anbefalt på vinterhalvåret uavhengig hva du putter i munnen. Også har kostholdet vårt mye å si på hvordan kroppen tar opp vitaminene og hvordan de ulike matvarene fungere. De har funnet ut at de som spiser plantekost har sunnere mageflora og enklere for å ta opp de nødvendige mineralene og vitaminene kroppen trenger. I tillegg fremmer dette en god helse som flere prøver å vise deg her. (Sånn enkelt forklart). Anonymkode: 82505...b7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå