Gå til innhold

Min datter vil bli vegetarianer!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Jeg kjenner litt på føleøsen av å måtte planlegge og sette meg inn ENDA mer når det er 2 barn som skal kjøres hit og dit og 100% jobb og fritodsaktiviteter. (har kun en bil for øyeblikket) Ting må være enkle og raske. Bløte opp ditt og datt kvelden før osv er jeg litt dårlig på. Økonomien er trang så bruker mye first price produkter til hele familien. 

Nå ble det litt utlufting og klaging fra mor! 

Anonymkode: 16067...a51

Før datteren min ble vegetarianer hadde vi allerede innført meatlessmonday, så på mandager spiste vi stort sett suppe. Dette har vi fortsatt med, og har i tillegg nå en dag i uka der vi spiser vegetarisk, men mer som i type grateng/pai/omelett osv. Omelett med feks potetrester og løk er kjempegodt (enkel variant av spansk omelett) med brød og salat til. Pai er også enkelt, paibunnen kan lages kvelden før, dette kan jo datteren din også gjøre, og så fyller dere bare i feks spinat, fetaost, soltørka tomat osv og steker, Trines matblogg har en oppskrift som er kjempegod. 

Når vi skal ha spagetti, steker jeg hvitløk, løk og tilsetter revet gulrot, noen ganger litt linser, de er som regel så små at de knapt merkes. Hiver oppi tomat og krydder osv, og lar dette putre i en kjele mens jeg steker kjøttdeig. Datteren min forsyner seg først av sausen, og deretter blander jeg kjøttdeigen i sausen til oss andre. Revet gulrot og linser er forøvrig økonomisk å bruke i hverdagsspagetti. 

Jeg skjønner at du synes det er vanskelig nå i starten, men det går seg til. 

Anonymkode: d623a...3a1

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En anekdote viser ikke mye. Jeg har hørt om mennesker som røyker hver dag som har blitt over 100 år, det betyr ikke at det er sunt å røyke.

Er det skremselspropaganda å si at man risikerer sin egen helse ved å spise et kosthold som i mange tilfeller ikke klarer å tilføre alle vitaminene og mineralene kroppen trenger? Man må jo ha kosttilskudd eller eksotiske, langreiste matvarer. Jeg vet om mange eks-vegetarianere og veganere som måtte begynne å spise kjøtt igjen på grunn av helseproblemer.
For eksemple klarer mange mennesker faktisk ikke å konvertere betakaroten effektivt nok til retinol (a-vitamin) og får a-vitamin-mangel hvis de ikke spiser kjøtt. Det finnes ikke a-vitamin i planteriket, bare betakaroten.
Mange sliter også med jern, siden planteriket kun inneholder ikke-hemjern som vi kun tar opp en liten del av sammenlignet med hemjern som finnes i animalske råvarer. Planteriket er i tillegg så sleipe at de fleste matvarer som er rike på jern (spinat, nøtter og sånt) inneholder stoffer som hemmer opptaket av ikke-hemjern.

Jeg sier ikke at det går an å være sunn vegetarianer, hvis man i tillegg reduserer andre helserisikofaktorer.  Det er et negativt grep for helsa å kutte ut kjøtt.

OK, du ville dra frem Okinawa, ja. Du vet at Okinawa-studien slettes ikke taler for vegetarianisme eller redusert kjøttinntak i det hele tatt? Nei, de spiste ikke så lite som 3% kjøtt. Folkene i Okinawa spiste MER kjøtt og mindre fisk, totalt mer kjøtt+fisk (nesten bare svin) i forhold til resten av Japan. 200g per dag, mot 70g i resten av Japan. 280g i dagens USA. De spiste betraktelig mer fett og mindre karbohydrater. Stekte maten i smult. Inntak av animalske råvarer var assosiert med økt levealder. De fant ikke en eneste vegetarianer blant de som hadde blitt over 100 år... Så mye for "kutt ned på kjøttet og animalske råvarer og lev lengre"...

Abstract quote:

The present paper examines the relationship of nutritional status to further life expectancy and health status in the Japanese elderly based on 3 epidemiological studies. 1. Nutrient intakes in 94 Japanese centenarians investigated between 1972 and 1973 showed a higher proportion of animal protein to total proteins than in contemporary average Japanese. 2. High intakes of milk and fats and oils had favorable effects on 10-year (1976-1986) survivorship in 422 urban residents aged 69-71. The survivors revealed a longitudinal increase in intakes of animal foods such as eggs, milk, fish and meat over the 10 years. 3. Nutrient intakes were compared, based on 24-hour dietary records, between a sample from Okinawa Prefecture where life expectancies at birth and 65 were the longest in Japan, and a sample from Akita Prefecture where the life expectancies were much shorter. Intakes of Ca, Fe, vitamins A, B1, B2, C, and the proportion of energy from proteins and fats were significantly higher in the former than in the latter. Intakes of carbohydrates and NaCl were lower.

Mer fra studien:
The food intake pattern in Okinawa has been different from that in other regions  of  Japan.  The people  there  have  never  been  influenced  by Buddhism. Hence, there has been no taboo regarding eating habits. Eating meat was not  stygmatised, and consumption of pork and goat was historically high.  It was exceptional among Japanese food consumption.
The intake of meat was higher in Okinawa... On the other hand, the intake of fish was lower... Intake of NaCl was lower... Deep colored vegetables were taken more in Okinawa... These characteristics of dietary status are thought to be among the crucial factors  which convey longevity and good health to the elderly in Okinawa Prefecture. 

Anonymkode: 8a977...83f

Nå er ikke det et studie på plantekost, og heller ingenting om det du skrev tidligere om livsstilen til en som spiser plantekost vs de som spiser kjøtt. Heller ikke finner jeg noe om metodene som er brukt, det ser ut som jeg må logge meg inn. 

Menneskene i studiene spiste mye større mengde grønt og frukt enn resten av befolkningen i landet, 50% høyere, men 20-30% høyere kjøttinntak. Likevel spiser de langt mindre kjøtt enn gi. snitt nordmann. Det som er interessant er at i senere tid sank mengden grønt og frukt i kostholdet dens, kjøttmengden økte og blant annet hjerte og kar sykdommer økte. 

Når du leser deg inn på flere studier og beskrivelse av studie er det ingen tvil om at de har et veldig høyt inntak av grønnsaker, lite fett og spiser få kalorier, tross de spiser mye. Maten er organisk og kortreist. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18924533/

I tillegg er det andre faktorer som skiller ut denne befolkningen fra resten av Japan. De har mindre stress i hverdagen, de gamle blir godt tatt vare på, de er aktive osv. 

Synes ikke akkurat dette beviser så mye annet enn at man bør kutte ned på kjøtt og spise mer grønt. 

Anonymkode: 82505...b7e

AnonymBruker
Skrevet
On 7/23/2018 at 9:48 PM, AnonymBruker said:

Nei man må ikke finne en proteinkilde for å erstatte kjøtt. All mat inneholder proteiner,så så lenge man har et variert kosthold og får i seg nok kalorier får man automatisk i seg nok proteiner

Anonymkode: 4b02c...1af

Bare nei... Hvis du feks kun spiser hvit sjokolade så får du langt ifra i deg "nok" proteiner bare du har fått i deg dagens dose med kalorier. Hvordan i det hele tatt greier du å dra en så ekstremt feilaktig sluttning? Er dette en felles greie? At veganere ikke egentlig kan noe om hvordan kosthold fungerer?

Anonymkode: f0dd5...5b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare nei... Hvis du feks kun spiser hvit sjokolade så får du langt ifra i deg "nok" proteiner bare du har fått i deg dagens dose med kalorier. Hvordan i det hele tatt greier du å dra en så ekstremt feilaktig sluttning? Er dette en felles greie? At veganere ikke egentlig kan noe om hvordan kosthold fungerer?

Nå skrev hun vel et variert kosthold, så å kun spise hvit sjokolade er da vel ikke akkurat variert? 

Tror du misforsto litt der ja! 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du bare spiser sjokolade er du jo ikke akkurat smart, men du får i deg proteiner fra melken da, noe en veganer ikke vil spise. Uansett så får du ikke proteinmangel om du så bare spiser potet, sett at du spiser så mange kalorier du trenger i løpet av en dag. Potet er en av de råvarene vi har med minst protein, men du vil antagelig få en haug av andre mangler om du bare spiser det. Vi trenger virkelig ikke så mye protein som mange ser ut til å tro. Kan du vise meg noen kilder på veggiser som lider av proteinmangel?

Uansett så synes jeg det er morsomt at det alltid kommer argumenter for at vegetarianere og veganere må spise så variert. Det er faktisk noe vi alle bør. Mer farger og grønnsaker på tallerkenen er bra for oss alle uansett kosthold. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå skrev hun vel et variert kosthold, så å kun spise hvit sjokolade er da vel ikke akkurat variert? 

Tror du misforsto litt der ja! 

Takk! Skal man kverulerer er det greit å ha lest kommentaren ordentlig først ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje greit å lese hva jeg skriver for du går til angrep!

Og jeg er 100% sikker på at veganere kan mere om kosthold enn den gjennomsnittlige alteter. Dette er også bekreftet fra lege og ernæringsfysiolog.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/25/2018 at 3:41 PM, AnonymBruker said:

Å bli 67 år er da ikke så gammelt. Uansett tror jeg et kosthold både med og uten kjøtt er sunt. Om man gjør det riktig. 

Jeg tror ikke den 13 år gamle jenta mi er moden nok til å styre kosthold selv helt enda. 

Altså, han kan ikke akkurat reise frem i tid og bli eldre. Når det er sagt så har du en hjertekirurg som er 98 som har vært veganer i over 50 år. Det finnes jo flere av disse, men jeg tviler på at de ønsker stå frem for å bli intervjuet av den grunn. 

Anonymkode: 19629...8c1

AnonymBruker
Skrevet

Altså, han var hjertekirurg til han ble pensjonert* 

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Er det skremselspropaganda å si at man risikerer sin egen helse ved å spise et kosthold som i mange tilfeller ikke klarer å tilføre alle vitaminene og mineralene kroppen trenger? Man må jo ha kosttilskudd eller eksotiske, langreiste matvarer. Jeg vet om mange eks-vegetarianere og veganere som måtte begynne å spise kjøtt igjen på grunn av helseproblemer.
For eksemple klarer mange mennesker faktisk ikke å konvertere betakaroten effektivt nok til retinol (a-vitamin) og får a-vitamin-mangel hvis de ikke spiser kjøtt. Det finnes ikke a-vitamin i planteriket, bare betakaroten.
Mange sliter også med jern, siden planteriket kun inneholder ikke-hemjern som vi kun tar opp en liten del av sammenlignet med hemjern som finnes i animalske råvarer. Planteriket er i tillegg så sleipe at de fleste matvarer som er rike på jern (spinat, nøtter og sånt) inneholder stoffer som hemmer opptaket av ikke-hemjern.

Vi tilsetter jod i salt og til kuer for at det skal være jod i melk. Nordmenn hadde mye jodmangel frem til vi begynte tilsette dette i mat. Dvs du får ikke atl du trenger på et normalt kosthold der du spiser dyreprodukter, du vil få jodmangel. 

D vitaminmangel er ikke unormalt i den norske befolkning, det er ikke uvanlig å finne d vitaminmangel i nordmenn

Gravide kvinner får tilskudd på d vitamin og folat fordi de ikke får i seg nok på kostholdet sitt der de spiser kjøttprodukter

B12 mangel er heller ikke uvanlig blant nordmenn som spiser dyreprodukter

Jernmangel er ikke uvanlig blant kvinner som spiser dyreprodukter (hadde faktisk selv jernmangel den gangen jeg spiste daglig leverposteit og kjøtt)

Fiberinntak hos nordmenn er for lavt. 

Så du er ikke trygg for mangler om du spsier dyreprodukter. Du får det til å virke som om det er abre på plantekost man kan få mangler, men faktisk ser man at mange ikke får i seg det de trenger selv når de spiser dyreprodukter

16 hours ago, AnonymBruker said:

Abstract quote:

The present paper examines the relationship of nutritional status to further life expectancy and health status in the Japanese elderly based on 3 epidemiological studies. 1. Nutrient intakes in 94 Japanese centenarians investigated between 1972 and 1973 showed a higher proportion of animal protein to total proteins than in contemporary average Japanese.

Okinawaene spiste mindre enn 3% dyreprodukter frem til ca 50-taller, da endret vanene seg. Så det er ingen motsetning her. Okinawaene hadde blant verdens lengstlevende folk frem til 1950- tallet.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, han kan ikke akkurat reise frem i tid og bli eldre. Når det er sagt så har du en hjertekirurg som er 98 som har vært veganer i over 50 år. Det finnes jo flere av disse, men jeg tviler på at de ønsker stå frem for å bli intervjuet av den grunn. 

Men det finnes folk som spiser kjøtt som blir så gamle også. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men det finnes folk som spiser kjøtt som blir så gamle også. 

Ja, men du må nesten lese tilbake og se hva vi snakket om. Det var en kontekst inne i bildet. At en veganer er gammel var ikke poenget...

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke det et studie på plantekost, og heller ingenting om det du skrev tidligere om livsstilen til en som spiser plantekost vs de som spiser kjøtt. Heller ikke finner jeg noe om metodene som er brukt, det ser ut som jeg må logge meg inn. 

Menneskene i studiene spiste mye større mengde grønt og frukt enn resten av befolkningen i landet, 50% høyere, men 20-30% høyere kjøttinntak. Likevel spiser de langt mindre kjøtt enn gi. snitt nordmann. Det som er interessant er at i senere tid sank mengden grønt og frukt i kostholdet dens, kjøttmengden økte og blant annet hjerte og kar sykdommer økte. 

Når du leser deg inn på flere studier og beskrivelse av studie er det ingen tvil om at de har et veldig høyt inntak av grønnsaker, lite fett og spiser få kalorier, tross de spiser mye. Maten er organisk og kortreist. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18924533/

I tillegg er det andre faktorer som skiller ut denne befolkningen fra resten av Japan. De har mindre stress i hverdagen, de gamle blir godt tatt vare på, de er aktive osv. 

Synes ikke akkurat dette beviser så mye annet enn at man bør kutte ned på kjøtt og spise mer grønt. 

Er du ikke enig i at det er relevant å se på hva de har spist før 1988 (15 år før studien ble publisert) for å se hvorfor de tidligere hadde høyere forventet levealder og hvorfor de har mer hjertesykdom? Inntak av animalske råvarer var positivt assosiert med høyere levealder. Altså, de som spiste mye animalske råvarer var av de som levde lengre, og de som spiste mindre var av de som levde kortere.

Tidligere spiste de mer rent kjøtt (nesten bare svin) og mer naturlig fett og mindre karbohydrater enn resten av Japan. Og ja, mye grønnsaker, men nesten bare søtpotet.
Så gikk de over til å spise mindre kjøtt i alle fall.
Nå spiser de mer vestlig med fastfood og mer raske karbohydrater.

Igjen, studier av folkene i Okinawa beviser ikke at det er sunt å kutte ned på kjøtt slik veg*anere påstår.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du ikke enig i at det er relevant å se på hva de har spist før 1988 (15 år før studien ble publisert) for å se hvorfor de tidligere hadde høyere forventet levealder og hvorfor de har mer hjertesykdom? Inntak av animalske råvarer var positivt assosiert med høyere levealder. Altså, de som spiste mye animalske råvarer var av de som levde lengre, og de som spiste mindre var av de som levde kortere.

Tidligere spiste de mer rent kjøtt (nesten bare svin) og mer naturlig fett og mindre karbohydrater enn resten av Japan. Og ja, mye grønnsaker, men nesten bare søtpotet.

Igjen, studier av folkene i Okinawa beviser ikke at det er sunt å kutte ned på kjøtt slik veg*anere påstår.

Frem til 1950 var de et av verdens lengstlevende folk. At de spiser mye junk food nå som har redusert levealderen deres er irrelevant. Poenget er at de levde lenge og hadde god helse den tiden de spiset lite dyreprodukter. 

Vet ikke helt hva du ønsker å oppnå her? Nordmenn er feite, har mye kreft, diabetes og hjertesykdom. Om vi spiste mer planter ville vi redusert alle de faktorene. Hvorfor er det så fælt for deg å se på det som et alternativ? 

Vi er veldig mange mennesker og dersom alle skal spise like mye dyreprodukter som nordmenn vil verden og naturen gå under. Den eneste måten vi som mennesker vil overleve på er om flere spiser mer planter og om noen spiser plantebasert vil det hjelpe

Om du liker det eller ei må etterkommerne våre spise mer planter for å overleve. Nordmenn akkurat nå lever i en drømmeverden der de kan spise hva de vil og kjøpe alt av møbler og annen dritt de vil. Men det er begrenset hvor mye plass vi har til søppel, og hvor mye kjætt vi kan produsere. Dess mer kjøtt som vi må produsere, dess større lidelse for husdyr. Vi kan ikke masseprodusere kjøtt uten at dyr må lide under dårlige levebetingelser og dårlig slakt. Og dyr er intelligente vesner med følelser og ege vilje og ønsker

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi tilsetter jod i salt og til kuer for at det skal være jod i melk. Nordmenn hadde mye jodmangel frem til vi begynte tilsette dette i mat. Dvs du får ikke atl du trenger på et normalt kosthold der du spiser dyreprodukter, du vil få jodmangel. 

D vitaminmangel er ikke unormalt i den norske befolkning, det er ikke uvanlig å finne d vitaminmangel i nordmenn

Gravide kvinner får tilskudd på d vitamin og folat fordi de ikke får i seg nok på kostholdet sitt der de spiser kjøttprodukter

B12 mangel er heller ikke uvanlig blant nordmenn som spiser dyreprodukter

Jernmangel er ikke uvanlig blant kvinner som spiser dyreprodukter (hadde faktisk selv jernmangel den gangen jeg spiste daglig leverposteit og kjøtt)

Fiberinntak hos nordmenn er for lavt. 

Så du er ikke trygg for mangler om du spsier dyreprodukter. Du får det til å virke som om det er abre på plantekost man kan få mangler, men faktisk ser man at mange ikke får i seg det de trenger selv når de spiser dyreprodukter

Okinawaene spiste mindre enn 3% dyreprodukter frem til ca 50-taller, da endret vanene seg. Så det er ingen motsetning her. Okinawaene hadde blant verdens lengstlevende folk frem til 1950- tallet.

Selvfølgelig er du ikke trygg bare fordi du spiser kjøtt. Men du er tryggere. Du er ikke garantert at du overlever en kollisjon med bil hvis du bruker bilbelte, men du sannsynligheten øker. 

Du er klar over at Japan, inkludert Okinawa ikke hadde det så godt på 40-tallet? 2. verdenskrig påvirket dem mye. Så det var en periode der mattilgangen ikke var så god. Det er ikke representativt for hva de tradisjonelt har spist. Selvfølgelig endret matvanene seg etter krigen. Det gjorde det i Norge også. Ikke like mye fisk stekt i tran som ble servert på middagsbord etter krigen og nesten ikke en grønnsak å se bortsett fra potet og kålrot... Hjertesykdom gikk forresten også ned i Norge på denne tiden. 

Igjen, studier av folkene i Okinawa beviser fortsatt ikke at det er sunt å kutte ned på kjøtt.

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du rett og slett har misforstått studie. De beviser absolutt ikke at det er sunt å spise mye kjøtt. De beviser det motsatte. 

Og nei, de spise ikke nesten bare søt poteter, men veldig mye annet grønt og frukt, særlig grønnsaker med mye farge. 

Opptil 1988 spiste de 50% mer grønt enn resten av befolkningen(i Japan generelt spiser de veldig mye grønnsaker), og ca 20% mer kjøtt. Dog, er det mye mindre kjøtt mengde enn de fleste nordmenn får. 

Så begynte de å spise mer kjøtt og mindre grønt, og fikk fler sykdommer. 

De fleste studier som er gjort viser at mennesker som ikke spiser kjøtt har færre sykdommer og blir sjeldnere syk, lever lengre og har bedre livskvalitet. Hør gjerne på mennesker som har kuttet ut kjøtt hvor de merker store forskjeller på kroppen, helsa og psyken. 

Du kan argumentere så mye du bare ønsker og mene det du vil, men verden har kommet litt lengre. 

Og nei, jeg er ingen veganer. Jeg spiser inne mellom kjøtt, men svært sjeldent og jobber meg mot et mål og kutte all kjøtt. Har kuttet ut kjøtt i perioder, og det er sinnsykt forskjell på kroppen, energinivået og det psykiske. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er du ikke trygg bare fordi du spiser kjøtt. Men du er tryggere. Du er ikke garantert at du overlever en kollisjon med bil hvis du bruker bilbelte, men du sannsynligheten øker. 

Du er klar over at Japan, inkludert Okinawa ikke hadde det så godt på 40-tallet? 2. verdenskrig påvirket dem mye. Så det var en periode der mattilgangen ikke var så god. Det er ikke representativt for hva de tradisjonelt har spist. Selvfølgelig endret matvanene seg etter krigen. Det gjorde det i Norge også. Ikke like mye fisk stekt i tran som ble servert på middagsbord etter krigen og nesten ikke en grønnsak å se bortsett fra potet og kålrot... Hjertesykdom gikk forresten også ned i Norge på denne tiden. 

Igjen, studier av folkene i Okinawa beviser fortsatt ikke at det er sunt å kutte ned på kjøtt.

Du vet at de fleste nordmenn spiste veldig lite kjøtt under krigen, og hjerte og karsykdommer gikk ned? Det de spiste av kjøtt var mest fisk. 

Det er ingen tvil om at kjøtt kan forårsake livsstilssykdommer som hjerte og karsykdommer, kreft, autoimmune sykdommer osv. Det er jo ikke akkurat noe "vegetarianere" finner på 😂

• Liker 1
Skrevet

Er det bare meg som synes dette er helt feil? En 13 åring er fortsatt i vekst og under utvikling og skal derfor ikke ha noen spesiell kost som feks lavkarbo, veganer eller vegetarian mat. Hadde hun vært 16 år og eldre hadde det vært noe annet, men hun kunne betalt maten sin selv så lenge hun bodde hjemme. Ellers så hadde hun måtte spise det som ble servert.

En annen ting er at varsel lampene mine lyser her når en tenåring sier hun skal kutte ut en rekke matvarer og bli vegetarianer. Det kan være et ønske om å slanke seg selv om hun ikke skulle trenge det. Det kan være at hun begynner å få en spise forstyrrelse eller allerede har en.

Skal hun absolutt være vegetarianer så følg nøye med på vekta hennes sier jeg bare. Du trenger ikke å vite tallene, men du vil jo se ettervært om hun går ned eller blir slik hun er idag. Og sørg for at hun tar jo vitaminer. Jeg kjenner noen som har vært vegetarianere og som ble syke fordi de ikke tok vitaminer som kroppen trengte.

Jeg er som sagt i mot et spes type kosthold på barn og ungdom, men hva andre gjør er ikke mitt ansvar. Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva er det med å spise døde dyr som gjør det tryggere å leve mener du?

https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/hvorfor-rodt-kjott-oker-risiko-for-kreft/

https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse/2012/03/rodt-kjott-gir-darligere-helse

https://nasjonalforeningen.no/forebygging/hoyt-kolesterol/

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, tussi84 said:

Er det bare meg som synes dette er helt feil? En 13 åring er fortsatt i vekst og under utvikling og skal derfor ikke ha noen spesiell kost som feks lavkarbo, veganer eller vegetarian mat. Hadde hun vært 16 år og eldre hadde det vært noe annet, men hun kunne betalt maten sin selv så lenge hun bodde hjemme. Ellers så hadde hun måtte spise det som ble servert.

At man ikke ønsker leve på døde dyr og dyr sin lidelse kan vel knapt kalles et spesielt kosthold? Når det er sagt kan man vokse opp sunt og friskt på plantebasert kosthold. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...