AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #61 Skrevet 24. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, i går laget vi mat sammen. Har også sagt at hun kan få stå for å lage middagen til alle og at jeg kjøper inn til det hun vil lage, hun syntes ikke det var like gøy da... Anonymkode: 16067...a51 Bra Anonymkode: 5800f...57d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #62 Skrevet 24. juli 2018 Jeg hadde aldri i verden støttet at et barn hadde fått for seg noen sånne usunne idéer. Hun burde være takknemlig for at du faktisk godtar denne ugjennomtenkte og potensielt veldig farlige perioden hun har. Jeg håper hun klarer å lese seg opp på emnet senere slik at hun faktisk klarer å spise sånn noenlunde sunt til tross for at hun ikke spiser kjøtt, eller at hun går tilbake til å spise kjøtt. Det er IKKE sunt å kutte ut kjøtt. Man kan likevel ha et bedre kosthold enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren, men det er til tross for mangelen på kjøtt, ikke på grunn av. Det finnes ikke bevis som støtter at rent kjøtt er usunt. Studier av vestlige vegetarianere viser at de røyker mindre, drikker mindre alkohol og trener mer. Dette er grep vi vet er positive for helsa. Og det er der fortrinnet deres er. At de lever et generelt sunnere liv som veier opp for mangelen på kjøtt. Studier av østlige vegetarianere (røyker, drikker og trener like mye som kjøttspiserne) viser at vegetarianere har dårligere helsemarkører enn kjøttspiserne. Og grunnen til at det har blitt allment godtatt som fakta at det er sunt å kutte ut kjøtt er at vegetarianerne er flinke til å drive med lobbyvirksomhet og propaganda basert på løgn. Google "The China Study debunked". The China Study er studien som vegetarianerne lener seg på. Som altså ikke støtter kostholdet deres... Anonymkode: 8a977...83f 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #63 Skrevet 24. juli 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde aldri i verden støttet at et barn hadde fått for seg noen sånne usunne idéer. Hun burde være takknemlig for at du faktisk godtar denne ugjennomtenkte og potensielt veldig farlige perioden hun har. Jeg håper hun klarer å lese seg opp på emnet senere slik at hun faktisk klarer å spise sånn noenlunde sunt til tross for at hun ikke spiser kjøtt, eller at hun går tilbake til å spise kjøtt. Det er IKKE sunt å kutte ut kjøtt. Man kan likevel ha et bedre kosthold enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren, men det er til tross for mangelen på kjøtt, ikke på grunn av. Det finnes ikke bevis som støtter at rent kjøtt er usunt. Studier av vestlige vegetarianere viser at de røyker mindre, drikker mindre alkohol og trener mer. Dette er grep vi vet er positive for helsa. Og det er der fortrinnet deres er. At de lever et generelt sunnere liv som veier opp for mangelen på kjøtt. Studier av østlige vegetarianere (røyker, drikker og trener like mye som kjøttspiserne) viser at vegetarianere har dårligere helsemarkører enn kjøttspiserne. Anonymkode: 8a977...83f Niks, er gjort studier der den type faktorer er kontrollert for, og man ser at veggiser fortsatt lever lengre enn de som spiser kjøtt, er mer beskyttet mot fedme, har mindre forekomst av diabetes 2 og hjerte- og karsykdommer. Det er en myte at ingen studier av veggiser og de som spiser kjøtt har tatt hensyn til den type faktorer. Tror du ikke at en forsker eller to har tenkt på å sjekke den type ting i løpet av de siste 60 årene? Additionally, levels of cholesterol, diabetes, high blood pressure, and the metabolic syndrome all had the same trend – the closer you are to being a vegetarian, the lower the health risk in these areas. In the case of type 2 diabetes, prevalence in vegans and lacto-ovo vegetarians was half that of non-vegetarians, even after controlling for socioeconomic and lifestyle factors. https://publichealth.llu.edu/adventist-health-studies/findings/findings-ahs-2/lifestyle-diet-and-disease Å spise plantebasert er ikke noe å være redd for. Man er minst like sunn og frisk som de som spsier dyreprodukter + man slipper at dyr lider og blir drept. Ingen kalver som trenger bli tatt fra moren innen 24-72 timer. Ingen intelligente og sosiale griser som må lide gjennom smertefull co2 gass der de desperat kjemper for livet. Å skade og drepe dyr er primitivt og noe som hører fortiden til. Vi er intelligente, empatiske mennesker og det er på tide at vi våkner opp fra skaden og frykten vi påfører dyr. Et plantebasert kosthold er et variert og næringsrikt kosthold bestående av belgvekster, grønnsaker, fullkorn, frukt, bær, nøtter og kjerner, med lite eller ingen mat fra dyreriket. Vi er leger, ernæringsfysiologer og annet helsepersonell som vil spre fagkunnskap om kostholdet som burde være førstevalget for alle som vil spise sunt. Her finner du kostholdsråd, kunnskapsoppsummeringer, ny forskning, nettressurser o.l. https://hepla.no/ Anonymkode: 19629...8c1 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #64 Skrevet 25. juli 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Niks, er gjort studier der den type faktorer er kontrollert for, og man ser at veggiser fortsatt lever lengre enn de som spiser kjøtt, er mer beskyttet mot fedme, har mindre forekomst av diabetes 2 og hjerte- og karsykdommer. Det er en myte at ingen studier av veggiser og de som spiser kjøtt har tatt hensyn til den type faktorer. Tror du ikke at en forsker eller to har tenkt på å sjekke den type ting i løpet av de siste 60 årene? Additionally, levels of cholesterol, diabetes, high blood pressure, and the metabolic syndrome all had the same trend – the closer you are to being a vegetarian, the lower the health risk in these areas. In the case of type 2 diabetes, prevalence in vegans and lacto-ovo vegetarians was half that of non-vegetarians, even after controlling for socioeconomic and lifestyle factors. https://publichealth.llu.edu/adventist-health-studies/findings/findings-ahs-2/lifestyle-diet-and-disease Å spise plantebasert er ikke noe å være redd for. Man er minst like sunn og frisk som de som spsier dyreprodukter + man slipper at dyr lider og blir drept. Ingen kalver som trenger bli tatt fra moren innen 24-72 timer. Ingen intelligente og sosiale griser som må lide gjennom smertefull co2 gass der de desperat kjemper for livet. Å skade og drepe dyr er primitivt og noe som hører fortiden til. Vi er intelligente, empatiske mennesker og det er på tide at vi våkner opp fra skaden og frykten vi påfører dyr. Et plantebasert kosthold er et variert og næringsrikt kosthold bestående av belgvekster, grønnsaker, fullkorn, frukt, bær, nøtter og kjerner, med lite eller ingen mat fra dyreriket. Vi er leger, ernæringsfysiologer og annet helsepersonell som vil spre fagkunnskap om kostholdet som burde være førstevalget for alle som vil spise sunt. Her finner du kostholdsråd, kunnskapsoppsummeringer, ny forskning, nettressurser o.l. https://hepla.no/ Anonymkode: 19629...8c1 Adventist-studien glemte jeg å nevne, ja. Den er også veldig kjent, og veg*anere drar stadig frem den, selv om den heller ikke beviser saken deres. Her står det ting som at vegetarianerne spiser færre doughnuts, som definitivt ikke er sunn mat, enn kjøttspisere. Adventist vegetarianere har samme helse som kjøttspisende mormonere faktisk. Adventist-studien viser ikke en gang at veganere er sunnest! Det er de som spiser fisk som er de sunneste i den studien. Men har du lest din egen link?"Although the results do not prove causation, they do suggest that possibility, thus, it is interesting to examine the characteristics of vegans/vegetarians." Og det er jo det jeg sier. Vegetarianere og veganere er sunnere enn den jevne kjøttspiseren. Men det er IKKE på grunn av mangelen av kjøtt. Det er på grunn av andre faktorer. Mangelen på kjøtt påvirker helsa deres negativt. Dyrevelferdet er jeg med på. Og jeg synes det er berømmelsesverdig at mennesker risikerer sin egen helse for at ikke dyr skal lide. Men hadde jeg støttet en unge på 13 år i å bli vegetarianer? Hell no. Anonymkode: 8a977...83f 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #65 Skrevet 25. juli 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Dyrevelferdet er jeg med på. Og jeg synes det er berømmelsesverdig at mennesker risikerer sin egen helse for at ikke dyr skal lide. Men hadde jeg støttet en unge på 13 år i å bli vegetarianer? Hell no. Anonymkode: 8a977...83f Han her er 67 år og har vært veganer siden han ble født. Foreldrene gav han altså vegansk mat fra han nyfødt, og de kunne ikke gå inn på et supermarket og kjøpe veganske burgere. Idag har vi så mye enklere tilgang til mat. Det er skremselspropoganda at man ikke kan lene sunt og lenge som veganer. Hvordan kan vegansk kosthold være så forferdelig om du kan leve til du er 67 år? Okinawaene var også verdens lengstlevende folk inntil de begynte spise mer som oss. Og dietten deres var mindre enn 3% dyreprodukter. At du ikke vil spise plantebasert er greit, men det er en trygg og sunn måte leve på, så det er ingen grunn til at du skal avspore tråden med denne type innlegg der du oppfordrer til at andre må gå inn og rette på deg. Anonymkode: 19629...8c1
Inwe Skrevet 25. juli 2018 #66 Skrevet 25. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Adventist-studien glemte jeg å nevne, ja. Den er også veldig kjent, og veg*anere drar stadig frem den, selv om den heller ikke beviser saken deres. Her står det ting som at vegetarianerne spiser færre doughnuts, som definitivt ikke er sunn mat, enn kjøttspisere. Adventist vegetarianere har samme helse som kjøttspisende mormonere faktisk. Adventist-studien viser ikke en gang at veganere er sunnest! Det er de som spiser fisk som er de sunneste i den studien. Men har du lest din egen link?"Although the results do not prove causation, they do suggest that possibility, thus, it is interesting to examine the characteristics of vegans/vegetarians." Og det er jo det jeg sier. Vegetarianere og veganere er sunnere enn den jevne kjøttspiseren. Men det er IKKE på grunn av mangelen av kjøtt. Det er på grunn av andre faktorer. Mangelen på kjøtt påvirker helsa deres negativt. Dyrevelferdet er jeg med på. Og jeg synes det er berømmelsesverdig at mennesker risikerer sin egen helse for at ikke dyr skal lide. Men hadde jeg støttet en unge på 13 år i å bli vegetarianer? Hell no. Anonymkode: 8a977...83f Det er sant at vi er altetende, men vi skulle aldri ha begynt å spise så mye animalske produkter som den vanlige personen gjør i dag. For mye animalsk fett er ikke bra for oss. Hvor mye fisk og kjøtt spiste de i studien? Og hvor mye egg og meieriprodukter brukte vegetarianerne i studien? Jeg for min del spiser mer søtsaker og junkfood og dirkker mer alkohol i dag enn når jeg spiste kjøtt. Rett og slett fordi denne kosten gir mer rom for det (ikke det at det gjør det sunt) uten at det går utover treningen min og jeg går ikke opp i vekt.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #67 Skrevet 25. juli 2018 Datteren min er vegetarianer, og utvalget i vegetarprodukt/veganprodukt i vanlige matvarebutikker som Coop, Kiwi og Rema har blitt utrolig bra bare det siste året her jeg bor på Vestlandet. Før var det omtrent kun helsekost som hadde slike produkt, nå finnes det lett tilgjengelig for de fleste. Datteren min er eldre enn din og lager gjerne middag til hele familien, og handler også inn produkt selv, hun er flink å passe på når det er på tilbud. Hun kjøper inn og fryser ned slik at hennes mat kan tilpasses vår middag. Siden hun styrer dette selv, så husker jeg ikke helt hvilke produkt som er gode på smak, men det har vært flere måltid der resten av familien trodde det var kjøtt i middagen og ikke vegetarprodukt. Jeg er enig at noen av produktene er dyre, men kjøp når det er på tilbud og frys ned, ofte er disse produktene nedsatt pga dato og da kan man gjøre gode kjøp. Det krever litt mer planlegging, men det går seg til når dere får kommet litt inn i dette. Du får sette deg ned med datteren din og forsøke å skrive litt ukesmenyer der dere sammen kan tilpasse middagene. Anonymkode: d623a...3a1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #68 Skrevet 25. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Datteren min er vegetarianer, og utvalget i vegetarprodukt/veganprodukt i vanlige matvarebutikker som Coop, Kiwi og Rema har blitt utrolig bra bare det siste året her jeg bor på Vestlandet. Før var det omtrent kun helsekost som hadde slike produkt, nå finnes det lett tilgjengelig for de fleste. Datteren min er eldre enn din og lager gjerne middag til hele familien, og handler også inn produkt selv, hun er flink å passe på når det er på tilbud. Hun kjøper inn og fryser ned slik at hennes mat kan tilpasses vår middag. Siden hun styrer dette selv, så husker jeg ikke helt hvilke produkt som er gode på smak, men det har vært flere måltid der resten av familien trodde det var kjøtt i middagen og ikke vegetarprodukt. Jeg er enig at noen av produktene er dyre, men kjøp når det er på tilbud og frys ned, ofte er disse produktene nedsatt pga dato og da kan man gjøre gode kjøp. Det krever litt mer planlegging, men det går seg til når dere får kommet litt inn i dette. Du får sette deg ned med datteren din og forsøke å skrive litt ukesmenyer der dere sammen kan tilpasse middagene. Anonymkode: d623a...3a1 Takk for tips. Jeg kjenner litt på føleøsen av å måtte planlegge og sette meg inn ENDA mer når det er 2 barn som skal kjøres hit og dit og 100% jobb og fritodsaktiviteter. (har kun en bil for øyeblikket) Ting må være enkle og raske. Bløte opp ditt og datt kvelden før osv er jeg litt dårlig på. Økonomien er trang så bruker mye first price produkter til hele familien. Nå ble det litt utlufting og klaging fra mor! Anonymkode: 16067...a51
Lothlorien- Skrevet 25. juli 2018 #69 Skrevet 25. juli 2018 På 23.7.2018 den 12.06, AnonymBruker skrev: Og det er i utgangspunktet greit, det. Jeg har sagt meg villig til å lage vegetarretter 1-2 ganger i uka og sørge for å ha salater og grønnsaker til når vi andre har kjøtt eller gryterett. Så hun kan spise dette. Har puttet linser og slikt oppi for å få det til å mette. Jeg har altså sagt at når vi har dette får hun spise dette tilbehøret. Da protesterte hun vilt, for da kunne hun lage sin egen mat! Hun liker nemlig ikke linser og vil ha tofugreier og vegetarburgere osv. Problemet er bare at jeg har ikke råd til 2 forskjellige middager hver dag og spesialprodukter for at hun skal spise vegetarmat. Hun har fått ideen fra ei venninne som hun sier får lov til det. Jeg har ikke så mye å rutte med. Og har et barn til og en mann som ikke vil bli vegetarianere. Jeg føler meg som en dårlig mor og lurer på hvordan løse dette? Anonymkode: 16067...a51 Hvor gammel er hun? Jeg ble vegetarianer da jeg var 13 år, og det gikk helt fint. Mamma var ikke veldig glad for det i starten, men jeg krevde ikke at hun skulle lage egne spesialmåltid til meg. Hun pleide vanligvis å lage mat som før, bare at hun ofte tok ut en porsjon til meg før hun satte til kjøtt i resten osv. Jeg laget også en del mat selv, om det var vanskelig å lage vegetarversjon av maten de andre skulle spise.
Roci Skrevet 25. juli 2018 #70 Skrevet 25. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Han her er 67 år og har vært veganer siden han ble født. Foreldrene gav han altså vegansk mat fra han nyfødt, og de kunne ikke gå inn på et supermarket og kjøpe veganske burgere. Idag har vi så mye enklere tilgang til mat. Det er skremselspropoganda at man ikke kan lene sunt og lenge som veganer. Hvordan kan vegansk kosthold være så forferdelig om du kan leve til du er 67 år? Okinawaene var også verdens lengstlevende folk inntil de begynte spise mer som oss. Og dietten deres var mindre enn 3% dyreprodukter. At du ikke vil spise plantebasert er greit, men det er en trygg og sunn måte leve på, så det er ingen grunn til at du skal avspore tråden med denne type innlegg der du oppfordrer til at andre må gå inn og rette på deg. Anonymkode: 19629...8c1 Du kan ikke sammenlikne det å ha levd vegansk hele livet med å legge om fra et "vanlig" kosthold med kjøtt/fisk/egg osv. til et vegetarisk/vegansk kosthold. 67 år er heller ikke en spesielt høy alder i vestlige land i dag. Fint at du vil argumentere for fordeler med å leve vegansk, men dette var kanskje ikke et veldig bra eksempel. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #71 Skrevet 25. juli 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri i verden støttet at et barn hadde fått for seg noen sånne usunne idéer. Hun burde være takknemlig for at du faktisk godtar denne ugjennomtenkte og potensielt veldig farlige perioden hun har. Jeg håper hun klarer å lese seg opp på emnet senere slik at hun faktisk klarer å spise sånn noenlunde sunt til tross for at hun ikke spiser kjøtt, eller at hun går tilbake til å spise kjøtt. Det er IKKE sunt å kutte ut kjøtt. Man kan likevel ha et bedre kosthold enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren, men det er til tross for mangelen på kjøtt, ikke på grunn av. Det finnes ikke bevis som støtter at rent kjøtt er usunt. Studier av vestlige vegetarianere viser at de røyker mindre, drikker mindre alkohol og trener mer. Dette er grep vi vet er positive for helsa. Og det er der fortrinnet deres er. At de lever et generelt sunnere liv som veier opp for mangelen på kjøtt. Studier av østlige vegetarianere (røyker, drikker og trener like mye som kjøttspiserne) viser at vegetarianere har dårligere helsemarkører enn kjøttspiserne. Og grunnen til at det har blitt allment godtatt som fakta at det er sunt å kutte ut kjøtt er at vegetarianerne er flinke til å drive med lobbyvirksomhet og propaganda basert på løgn. Google "The China Study debunked". The China Study er studien som vegetarianerne lener seg på. Som altså ikke støtter kostholdet deres... Anonymkode: 8a977...83f https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/naringsrik-vegetarkost Anonymkode: 4b02c...1af
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #72 Skrevet 25. juli 2018 Å bli 67 år er da ikke så gammelt. Uansett tror jeg et kosthold både med og uten kjøtt er sunt. Om man gjør det riktig. Jeg tror ikke den 13 år gamle jenta mi er moden nok til å styre kosthold selv helt enda. Anonymkode: 16067...a51
Morten1 Skrevet 25. juli 2018 #73 Skrevet 25. juli 2018 Hadde jeg kommet til mine foreldre og sagt at jeg skulle ha vegetar mat til middag hadde jeg nok fått beskjed om at jeg kan enten spis det som blir laget til middag eller kjøpe inn og lage egen mat selv. Syns du strakk deg langt nok og datteren din får finansiere maten sin selv om hun ønsker mer enn du kan gi.
duplexx Skrevet 25. juli 2018 #74 Skrevet 25. juli 2018 På 23.7.2018 den 13.00, AnonymBruker skrev: Hun er ikke i begynnelsen av en spiseforstyrrelse da? Utifra det du sier, kan jeg se flere faresignaler. Utelukking av matvarer, vil ikke spise sånn eller slik, sinne når hun ikke får det sånn som hun vil osv osv osv. Jeg sier ikke at det er sånn, men det er i alle fall noe å være oppmerksom på! Anonymkode: 7be13...aec Jeg gjorde sånn da jeg utviklet spiseforstyrrelse. Jeg sier ikke det er det! Overhodet ikke. Men jeg oppførte meg likt.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #75 Skrevet 25. juli 2018 28 minutter siden, duplexx skrev: Jeg gjorde sånn da jeg utviklet spiseforstyrrelse. Jeg sier ikke det er det! Overhodet ikke. Men jeg oppførte meg likt. Men har du lest hi? Hvis du tar innlegget du siterer ut av kontekst så er jeg enig,men når man leser hi blir historien en helt annen. Anonymkode: 4b02c...1af
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #76 Skrevet 25. juli 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri i verden støttet at et barn hadde fått for seg noen sånne usunne idéer. Hun burde være takknemlig for at du faktisk godtar denne ugjennomtenkte og potensielt veldig farlige perioden hun har. Jeg håper hun klarer å lese seg opp på emnet senere slik at hun faktisk klarer å spise sånn noenlunde sunt til tross for at hun ikke spiser kjøtt, eller at hun går tilbake til å spise kjøtt. Det er IKKE sunt å kutte ut kjøtt. Man kan likevel ha et bedre kosthold enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren, men det er til tross for mangelen på kjøtt, ikke på grunn av. Det finnes ikke bevis som støtter at rent kjøtt er usunt. Studier av vestlige vegetarianere viser at de røyker mindre, drikker mindre alkohol og trener mer. Dette er grep vi vet er positive for helsa. Og det er der fortrinnet deres er. At de lever et generelt sunnere liv som veier opp for mangelen på kjøtt. Studier av østlige vegetarianere (røyker, drikker og trener like mye som kjøttspiserne) viser at vegetarianere har dårligere helsemarkører enn kjøttspiserne. Og grunnen til at det har blitt allment godtatt som fakta at det er sunt å kutte ut kjøtt er at vegetarianerne er flinke til å drive med lobbyvirksomhet og propaganda basert på løgn. Google "The China Study debunked". The China Study er studien som vegetarianerne lener seg på. Som altså ikke støtter kostholdet deres... Anonymkode: 8a977...83f Uff, så lite kunnskap. Les deg opp på hvordan kroppen fungerer og fordøyer mat, spesielt kjøtt. I tillegg til all hormoner og annet dritt som finnes i kjøtt. En ting er å slakte et vilt dyr og spise det, en sjelden gang. Noe annet er å spise dyr som er foret opp til et produkt fult av hormoner og annet dritt. Ikke bare er det uetisk og kvalmende, men langt i fra bra for helsa. Det er en grunn til at kreftforeningen blant fler, anbefaler plantekost for å forebygge kreft og også andre sykdommer. Legg gjerne ut studie du beskriver. Det er jo uansett ikke slik at du kan kutte ut en onde, men fortsette med alt annet og tro man får god helse av det. Det er helheten. Å kutte kjøtt er et steg i riktig retning. Anonymkode: 82505...b7e 1
duplexx Skrevet 25. juli 2018 #77 Skrevet 25. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har du lest hi? Hvis du tar innlegget du siterer ut av kontekst så er jeg enig,men når man leser hi blir historien en helt annen. Anonymkode: 4b02c...1af Ja, har leste hele tråden, derfor jeg skriver det ikke måå være sf altså. Men det er en del gjenkjennelig der. Kan selvfølgelig bare være en fase - en tenåring har jo mange av de også 🤓
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #78 Skrevet 25. juli 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Han her er 67 år og har vært veganer siden han ble født. Foreldrene gav han altså vegansk mat fra han nyfødt, og de kunne ikke gå inn på et supermarket og kjøpe veganske burgere. Idag har vi så mye enklere tilgang til mat. Det er skremselspropoganda at man ikke kan lene sunt og lenge som veganer. Hvordan kan vegansk kosthold være så forferdelig om du kan leve til du er 67 år? Okinawaene var også verdens lengstlevende folk inntil de begynte spise mer som oss. Og dietten deres var mindre enn 3% dyreprodukter. At du ikke vil spise plantebasert er greit, men det er en trygg og sunn måte leve på, så det er ingen grunn til at du skal avspore tråden med denne type innlegg der du oppfordrer til at andre må gå inn og rette på deg. Anonymkode: 19629...8c1 En anekdote viser ikke mye. Jeg har hørt om mennesker som røyker hver dag som har blitt over 100 år, det betyr ikke at det er sunt å røyke. Er det skremselspropaganda å si at man risikerer sin egen helse ved å spise et kosthold som i mange tilfeller ikke klarer å tilføre alle vitaminene og mineralene kroppen trenger? Man må jo ha kosttilskudd eller eksotiske, langreiste matvarer. Jeg vet om mange eks-vegetarianere og veganere som måtte begynne å spise kjøtt igjen på grunn av helseproblemer. For eksemple klarer mange mennesker faktisk ikke å konvertere betakaroten effektivt nok til retinol (a-vitamin) og får a-vitamin-mangel hvis de ikke spiser kjøtt. Det finnes ikke a-vitamin i planteriket, bare betakaroten. Mange sliter også med jern, siden planteriket kun inneholder ikke-hemjern som vi kun tar opp en liten del av sammenlignet med hemjern som finnes i animalske råvarer. Planteriket er i tillegg så sleipe at de fleste matvarer som er rike på jern (spinat, nøtter og sånt) inneholder stoffer som hemmer opptaket av ikke-hemjern. Jeg sier ikke at det går an å være sunn vegetarianer, hvis man i tillegg reduserer andre helserisikofaktorer. Det er et negativt grep for helsa å kutte ut kjøtt. OK, du ville dra frem Okinawa, ja. Du vet at Okinawa-studien slettes ikke taler for vegetarianisme eller redusert kjøttinntak i det hele tatt? Nei, de spiste ikke så lite som 3% kjøtt. Folkene i Okinawa spiste MER kjøtt og mindre fisk, totalt mer kjøtt+fisk (nesten bare svin) i forhold til resten av Japan. 200g per dag, mot 70g i resten av Japan. 280g i dagens USA. De spiste betraktelig mer fett og mindre karbohydrater. Stekte maten i smult. Inntak av animalske råvarer var assosiert med økt levealder. De fant ikke en eneste vegetarianer blant de som hadde blitt over 100 år... Så mye for "kutt ned på kjøttet og animalske råvarer og lev lengre"... Abstract quote: The present paper examines the relationship of nutritional status to further life expectancy and health status in the Japanese elderly based on 3 epidemiological studies. 1. Nutrient intakes in 94 Japanese centenarians investigated between 1972 and 1973 showed a higher proportion of animal protein to total proteins than in contemporary average Japanese. 2. High intakes of milk and fats and oils had favorable effects on 10-year (1976-1986) survivorship in 422 urban residents aged 69-71. The survivors revealed a longitudinal increase in intakes of animal foods such as eggs, milk, fish and meat over the 10 years. 3. Nutrient intakes were compared, based on 24-hour dietary records, between a sample from Okinawa Prefecture where life expectancies at birth and 65 were the longest in Japan, and a sample from Akita Prefecture where the life expectancies were much shorter. Intakes of Ca, Fe, vitamins A, B1, B2, C, and the proportion of energy from proteins and fats were significantly higher in the former than in the latter. Intakes of carbohydrates and NaCl were lower. Mer fra studien:The food intake pattern in Okinawa has been different from that in other regions of Japan. The people there have never been influenced by Buddhism. Hence, there has been no taboo regarding eating habits. Eating meat was not stygmatised, and consumption of pork and goat was historically high. It was exceptional among Japanese food consumption. The intake of meat was higher in Okinawa... On the other hand, the intake of fish was lower... Intake of NaCl was lower... Deep colored vegetables were taken more in Okinawa... These characteristics of dietary status are thought to be among the crucial factors which convey longevity and good health to the elderly in Okinawa Prefecture. Anonymkode: 8a977...83f 2
Poltergeist Skrevet 25. juli 2018 #79 Skrevet 25. juli 2018 (endret) Jeg er 21 år og har vært vegetarianer i 1,5 år (ikke spist kjøtt på 2,5 år), og det er ikke problematisk i det hele tatt. Jeg har ingen mangler overhode og gjorde bra med research før jeg bestemte meg for å droppe kjøtt. Jeg tar bare jern og B12-tilskudd (jern har jeg tatt lenge før jeg kuttet ut kjøtt). Et vegetarisk (aller helst vegansk) kosthold er et mye sunnere alternativ enn å spise kjøtt til ethvert måltid (gidder ikke legge til diverse referanselinker nå, det får dere gjøre selv). For meg går det mye i frukt, grønnsaker, korn, brød, egg, melkeprodukter, nøtter, linser, bønner, kjøtterstatninger og hva enn man skulle komme over. Jeg trener og spiser minimalt med søtsaker, og har heller gått opp i vekt og fått vesentlig mer energi. Jeg er attpåtil mye mindre syk enn andre rundt meg som spiser kjøtt. 😉 Endret 25. juli 2018 av Poltergeist 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #80 Skrevet 26. juli 2018 10 timer siden, duplexx skrev: Ja, har leste hele tråden, derfor jeg skriver det ikke måå være sf altså. Men det er en del gjenkjennelig der. Kan selvfølgelig bare være en fase - en tenåring har jo mange av de også 🤓 Men som jeg skrev så hadde ikke datteren til Ts mast om kjøtterstatninger hvis årsaken til ønske om å bli vegetarianer var en skalkeskjul for en sf. Da hadde hun kuttet ut kjøtt og kun spist grønnsaker Anonymkode: 4b02c...1af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå