AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #41 Skrevet 23. juli 2018 Hei Ts. Jeg er selv veganer og aktivist og møter mange unge som blir nektet av sine foreldre så du gjør allede mer enn mange andre. Og det kan du si til datter. Vis hun gjerne dette innlegget og stå på krava. Og man trenger ikke alle disse erstatningsproduktene. Det eneste jeg bruker er tofu,ellers lager jeg alt selv,også påleggz Anonymkode: 4b02c...1af
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #42 Skrevet 23. juli 2018 Bønner, linser og kikerter er billig. Din datter mener hun ikke liker linser, men linser smaker jo så å si ingenting. De er derimot (i likhet med bønner og kikerter) svært næringsrike - god kilde til protein, fiber, jern, sink etc. Lag for eksempel en linsesuppe eller linsegryte, mange gode oppskrifter på nett. Anbefaler Veganmisjonen og vegetarbloggen, disse matbloggerne har mange gode oppskrifter på middagsmat, pålegg (bønnepostei eller linsepostei er veldig godt, og billigere å lage selv), snacks etc. Havregryn, pasta, grovt brød etc. er også super mat, og ikke dyrt. Fokusér på hva din datter kan spise, fremfor hva hun ikke kan spise. Det er et hav av muligheter. Dere trenger ikke kjøpe ferdige vegetarburgere, hvorfor ikke lage selv? Mange gode oppskrifter der ute, der burgerne lages av blant annet bønner/linser etc. Grytretter og supper kan man lage i mange former. Finnes også gode oppskrifter på f.eks. vegetarisk lasagne, og taco og pizza er jo ikke noe problem. Anonymkode: f130f...05f 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #43 Skrevet 23. juli 2018 Når det gjelder ernæringsbiten, er det viktig å sørge for at hun har en proteinkilde til måltidene istedenfor kjøtt, slik at hun ikke får mangler og også slik at hun blir mett. Som nevnt er belgvekster utmerkede proteinkilder, og også gode kilder til jern. Viktig å være klar over at c-vitamin (f.eks. i kiwi, paprika) øker jernopptaket som er i vegetabilsk mat, mens kalsium (i f.eks. meieriprodukter) samt te og kaffe, hemmer jernopptaket. Kan derfor være lurt å unngå melkeprodukter til jernrike måltider så godt det lar seg gjøre, og heller inkludere c-vitaminrik mat/drikke til jernrike måltider. Nøtter og grove kornprodukter som f.eks. grovt brød, pasta, havregryn er også gode protein- og jernkilder. Hvis jenta spiser lite meieriprodukter, bør hun ta B12-tilskudd. Skader heller ikke å ta B12-tilskudd for sikkerhets skyld, da et eventuelt overskudd skilles ut med urinen. Ellers finner du mye nyttig på siden til Helsepersonell for plantebasert kosthold: https://hepla.no/ og hos Helsedirektoratet: https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/pass-pa-naringsstoffer-vegetar Anonymkode: f130f...05f 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #44 Skrevet 23. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når det gjelder ernæringsbiten, er det viktig å sørge for at hun har en proteinkilde til måltidene istedenfor kjøtt, slik at hun ikke får mangler og også slik at hun blir mett. Som nevnt er belgvekster utmerkede proteinkilder, og også gode kilder til jern. Viktig å være klar over at c-vitamin (f.eks. i kiwi, paprika) øker jernopptaket som er i vegetabilsk mat, mens kalsium (i f.eks. meieriprodukter) samt te og kaffe, hemmer jernopptaket. Kan derfor være lurt å unngå melkeprodukter til jernrike måltider så godt det lar seg gjøre, og heller inkludere c-vitaminrik mat/drikke til jernrike måltider. Nøtter og grove kornprodukter som f.eks. grovt brød, pasta, havregryn er også gode protein- og jernkilder. Hvis jenta spiser lite meieriprodukter, bør hun ta B12-tilskudd. Skader heller ikke å ta B12-tilskudd for sikkerhets skyld, da et eventuelt overskudd skilles ut med urinen. Ellers finner du mye nyttig på siden til Helsepersonell for plantebasert kosthold: https://hepla.no/ og hos Helsedirektoratet: https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/pass-pa-naringsstoffer-vegetar Anonymkode: f130f...05f Nei man må ikke finne en proteinkilde for å erstatte kjøtt. All mat inneholder proteiner,så så lenge man har et variert kosthold og får i seg nok kalorier får man automatisk i seg nok proteiner Anonymkode: 4b02c...1af 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #45 Skrevet 23. juli 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er ikke i begynnelsen av en spiseforstyrrelse da? Utifra det du sier, kan jeg se flere faresignaler. Utelukking av matvarer, vil ikke spise sånn eller slik, sinne når hun ikke får det sånn som hun vil osv osv osv. Jeg sier ikke at det er sånn, men det er i alle fall noe å være oppmerksom på! Anonymkode: 7be13...aec Jeg har hatt alvorlig anoreksi i over 20 og leser ingen faresignaler. Hun kutter kjøtt,men vil erstatte med kjøtterstattninger dette sier mor nei til og hun blir sint. Typisk tenåringsadferd. Kjøtterstatninger inneholder mere kalorier enn bønner,linser etc som mor tillater. Jeg hadde lest faresignaler hvis datter hadde kuttet ut kjøtt og nektet å spise noe annet en grønnsaker Anonymkode: 4b02c...1af 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #46 Skrevet 23. juli 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Satser litt på at det er en "periode" og at hun blir lei snart. Helt til hun tjener sine egne penger i alle fall. Skal sies at hun spiste vegetarburgere og tofu med stor entusiasme. Tenkte å prøve bønnetaco en dag 🙂 Er jo litt inspirert selv. Anonymkode: 16067...a51 Håper ikke det er en periode og at hun etterhvert beveger seg mot veganisme ;) Anonymkode: 4b02c...1af
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #47 Skrevet 23. juli 2018 Jeg husker jeg ble vegetarianer når jeg var 15 år. Da fikk jeg kjøpe maten selv, spiste endel frukt for å suplimuentere, det samme med yoghurt osv. Det eneste foreldrene mine ville stille med var tilbehør dvs, potet/ris/pasta/brød og kokte grønnsaker og salat (typisk enkel salat), hvilket jeg syntes var ok. Så begynte de å mene at jeg spiste for mye grønnsaker og frukt. Så jeg måtte kjøpe alt av grønnsaker og frukt selv. De er vandt med å spise maks to frukt om dagen. Endte med å at kjøpte alt av min egen mat. Brukte alle pengene mine som jeg tjente på vaskejobben min til det. Får å få historien kortere, det endte det med at jeg utviklet anorexi. Etter hvert ble det min mat, og deres mat. Du er en god mor, du vil engasjere deg. Selvfølgelig kan du ikke kjøpe dyre produkter, men det trenger man ikke hvis man lærer seg enkle oppskrifter. Du får en klem av meg! Anonymkode: 146df...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #48 Skrevet 23. juli 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenkte å lage hummus, men hvor får man tak i tahini? Om noen har litt peil på gode sider med oppskrifter og tips for vegetarianere blir jeg glad. Anonymkode: 16067...a51 På alle utenlandske matbutikker Anonymkode: 08884...853
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #49 Skrevet 23. juli 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke det er en periode og at hun etterhvert beveger seg mot veganisme Anonymkode: 4b02c...1af Det skal hun absolutt få lov til når hun tjener egne penger. Anonymkode: 16067...a51
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #50 Skrevet 23. juli 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt alvorlig anoreksi i over 20 og leser ingen faresignaler. Hun kutter kjøtt,men vil erstatte med kjøtterstattninger dette sier mor nei til og hun blir sint. Typisk tenåringsadferd. Kjøtterstatninger inneholder mere kalorier enn bønner,linser etc som mor tillater. Jeg hadde lest faresignaler hvis datter hadde kuttet ut kjøtt og nektet å spise noe annet en grønnsaker Anonymkode: 4b02c...1af Det er bra. Tror hun bare er vrang tenåring. Og jeg nekter henne ikke det, men jeg har begrenset vegetarmåltider for hele familien til 2 dager først og fremst. Hun kan spise kjøtterststninger om hun kjøper dem selv. Har hatt en liten samtale med henne og i kveld laget vi mat SAMMEN. Det var faktisk hyggelig og vi fant ut av ting sammen. Skal sies at humøret var på topp her i dag da. Kanskje det blir noe positivt ut av det også. Ble også enige om at linsesuppe var godt, mens "linsesalat" ikke var så godt. (det får nå være greit, velge sine kamper? ) Hun sier hun liker bønner og kikerter så får se om jeg finner oppskrifter med det. Flere supper der vi kan steke kjøttet ved siden av evt. Begynner se muligheter, men i en stressa hverdag blir ting fort litt vanskelige. Mor må bare vri hjernen litt. Forandring skader vel ikke. 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker jeg ble vegetarianer når jeg var 15 år. Da fikk jeg kjøpe maten selv, spiste endel frukt for å suplimuentere, det samme med yoghurt osv. Det eneste foreldrene mine ville stille med var tilbehør dvs, potet/ris/pasta/brød og kokte grønnsaker og salat (typisk enkel salat), hvilket jeg syntes var ok. Så begynte de å mene at jeg spiste for mye grønnsaker og frukt. Så jeg måtte kjøpe alt av grønnsaker og frukt selv. De er vandt med å spise maks to frukt om dagen. Endte med å at kjøpte alt av min egen mat. Brukte alle pengene mine som jeg tjente på vaskejobben min til det. Får å få historien kortere, det endte det med at jeg utviklet anorexi. Etter hvert ble det min mat, og deres mat. Du er en god mor, du vil engasjere deg. Selvfølgelig kan du ikke kjøpe dyre produkter, men det trenger man ikke hvis man lærer seg enkle oppskrifter. Du får en klem av meg! Anonymkode: 146df...1f9 Tusen takk. Utrolig glad for at du ikke ser tegn på spiseforstyrrelser. Klem tilbake, håper du er frisk nå. Anonymkode: 16067...a51
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #51 Skrevet 23. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bra. Tror hun bare er vrang tenåring. Og jeg nekter henne ikke det, men jeg har begrenset vegetarmåltider for hele familien til 2 dager først og fremst. Hun kan spise kjøtterststninger om hun kjøper dem selv. Har hatt en liten samtale med henne og i kveld laget vi mat SAMMEN. Det var faktisk hyggelig og vi fant ut av ting sammen. Skal sies at humøret var på topp her i dag da. Kanskje det blir noe positivt ut av det også. Ble også enige om at linsesuppe var godt, mens "linsesalat" ikke var så godt. (det får nå være greit, velge sine kamper? ) Hun sier hun liker bønner og kikerter så får se om jeg finner oppskrifter med det. Flere supper der vi kan steke kjøttet ved siden av evt. Begynner se muligheter, men i en stressa hverdag blir ting fort litt vanskelige. Mor må bare vri hjernen litt. Forandring skader vel ikke. Tusen takk. Utrolig glad for at du ikke ser tegn på spiseforstyrrelser. Klem tilbake, håper du er frisk nå. Anonymkode: 16067...a51 Jeg forsto det,men jeg skrev det sånn bare for å vise hvorfor jeg ikke leste spiseforstyrrelses adferd ut i fra ditt hovedinnlegg :) Håper er er greit jeg slenger tips til rimelige og hjemmelagde pålegg :) http://www.veganmisjonen.com/2014/09/oppskrift-gulrotkrem-bnner-palegg.html?m=1 http://www.veganmisjonen.com/2016/03/besk-i-kjkkenstudio-vi-lager-bonderups.html?m=1. (Næringsgjær fåes på helsekost og kan brukes til absolutt alt #avhenighetsskapende :) Eller så er det faktisk digg med kun moste kikerter toppet med grønnsaker og så drysses man over næringsgjær : Anonymkode: 4b02c...1af
Inwe Skrevet 24. juli 2018 #52 Skrevet 24. juli 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er voksen og skriver selv at du leste deg opp. Datteren til ts er bare 13, og jeg tror ikke hun har satt seg ordentlig inn i næring osv. Det er lettere å gjøre det gradvis enn over natta. Om ikke vil det bli mye pasta med ketsjup, som over tid vil resultere i mangler 👍 Er man veldig engasjert og liker å lage mat kan man selvfølgelig forandre kosthold over natten, men for de fleste blir det "for mye" å forholde seg til på en gang, og da blir det mer stress enn kos å legge om kosten om du skjønner hva jeg mener 😊 Anonymkode: 196d5...021 Jeg leste meg opp endel fordi vi begge trener ganske hard styrke og vi måtte da finne ut hvor mye protein vi trenger på dette kostholdet. Hvilke vitaminer jeg trenger kunne jeg like godt lest her. Hun trenger et tilskudd av B12. Når det kommer til pasta med ketchup er vel det noe alle barn liker. Jeg ville også leve på det, til tross for at jeg spiste kjøtt. Da satt mamma ned foten, slik som ts gjorde. Pasta med ketchup vil føre til vitaminmangel, men ikke proteinmangel som mange tror. Hverken superengasjert eller veldig glad i å lage mat, men ser ut som interessen for matlaging kommer litt med kosten. Det er ikke mer stress å legge om enn at man må kjøpe andre matvarer. Jeg lager som sagt akkurat den samme maten.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #53 Skrevet 24. juli 2018 TS lurer på hvordan hun skal løse dette, og flesteparten kommer med mattips til hvordan HUN kan sette seg inn i vegetarkosthold?! Det er da for pokker meg ikke mor som skal la seg styre av en tenåring som vil bli veggis og bli ekspert her. Det er datteren som må ta konsekvensene av sitt nye valg! Makan. Anonymkode: 5800f...57d 1
Tvist Skrevet 24. juli 2018 #54 Skrevet 24. juli 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS lurer på hvordan hun skal løse dette, og flesteparten kommer med mattips til hvordan HUN kan sette seg inn i vegetarkosthold?! Det er da for pokker meg ikke mor som skal la seg styre av en tenåring som vil bli veggis og bli ekspert her. Det er datteren som må ta konsekvensene av sitt nye valg! Makan. Anonymkode: 5800f...57d TS ville jo ha tips til vegetarretter. Uansett har familien godt av å spise mindre kjøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #55 Skrevet 24. juli 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS lurer på hvordan hun skal løse dette, og flesteparten kommer med mattips til hvordan HUN kan sette seg inn i vegetarkosthold?! Det er da for pokker meg ikke mor som skal la seg styre av en tenåring som vil bli veggis og bli ekspert her. Det er datteren som må ta konsekvensene av sitt nye valg! Makan. Anonymkode: 5800f...57d Takk 🙂 jeg har bedt om tips selv altså, men enig i at 13 åringen ikke f0r bestemme kostholdet til hele familien. Hun kan bestemme selv når hun tjener egne penger. (og er i stand til å skjønne at hun trenger vitaminer og slikt selv) Anonymkode: 16067...a51 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #56 Skrevet 24. juli 2018 6 minutter siden, Tvist skrev: TS ville jo ha tips til vegetarretter. Uansett har familien godt av å spise mindre kjøtt. Det stemmer, men likevår tenåringen får ikke styre hva vi amdre skal ha til middag. Styre dette får hun gjøre når hun tjener penger selv. Anonymkode: 16067...a51
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #57 Skrevet 24. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer, men likevår tenåringen får ikke styre hva vi amdre skal ha til middag. Styre dette får hun gjøre når hun tjener penger selv. Anonymkode: 16067...a51 Styre hva hun selv skal spise * Anonymkode: 16067...a51
Tvist Skrevet 24. juli 2018 #58 Skrevet 24. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer, men likevår tenåringen får ikke styre hva vi amdre skal ha til middag. Styre dette får hun gjøre når hun tjener penger selv. Anonymkode: 16067...a51 Det er fornuftig. Men fint at maten blir litt tilpasset, så får hun testet ut om det er noe hun vil.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #59 Skrevet 24. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk 🙂 jeg har bedt om tips selv altså, men enig i at 13 åringen ikke f0r bestemme kostholdet til hele familien. Hun kan bestemme selv når hun tjener egne penger. (og er i stand til å skjønne at hun trenger vitaminer og slikt selv) Anonymkode: 16067...a51 Så må du passe på at du ikke blir servicepersonell som tilrettelegger for og lager alt av mat til henne. Anonymkode: 5800f...57d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #60 Skrevet 24. juli 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så må du passe på at du ikke blir servicepersonell som tilrettelegger for og lager alt av mat til henne. Anonymkode: 5800f...57d Ja, i går laget vi mat sammen. Har også sagt at hun kan få stå for å lage middagen til alle og at jeg kjøper inn til det hun vil lage, hun syntes ikke det var like gøy da... Anonymkode: 16067...a51 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå