AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #21 Skrevet 23. juli 2018 Hvis hun skal bli vegetarianer er det veldig viktig at hun får i seg nok vitaminer og mineraler som bare finnes i kjøtt og fisk. Sitat Vitamin B12 Kroppen lager ikke B12, så vitaminet må tilføres. Kilder til vitamin B12 er kjøtt og meieriprodukter, så det er derfor viktig for de som ikke spiser dyreprodukter å ta et tilskudd av vitamin B12. Vitamin B12-mangel kan oppstå hos vegetarianere, og spesielt utsatt er veganere. B12 er nødvendig for normal nervefunksjon og dannelse av blodceller. I en tidlig fase av B12-mangel kan det være få eller ingen symptomer, men langvarig B12-mangel kan gi lav blodprosent og nerveskade. Har du mistanke om at du kan ha B12-mangel, så kan dette undersøkes med blodprøve hos legen. Veganere bør forebygge B12-mangel ved å ta tilskudd av B12. Da jeg gikk på vgs fikk vi et foredrag av ei som hadde vært vegetarianer i mange år og hun hadde ikke visst at det var viktig med B12-tilskudd. Hun hadde ikke tatt det, men så ble hun syk og fordi hun ikke hadde fått i seg nok B12 på flere år så var det ikke nok med bare tabletter lengre, hun måtte ha injeksjoner hver uke eller mnd. Anonymkode: ad091...89a 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #22 Skrevet 23. juli 2018 Vi har dessverre ikke tilgang på invandrerbutikker i nærheten. Var i oslo for en stund siden og forsøkte en butikk der, men jeg hadde jo ikke peiling på hva jeg skulle ha. Vet ikke hva halvparten er og brukes til. Er sjeldent i Oslo og her jeg bor må man reise et stykke for å finne slike butikker. Anonymkode: 16067...a51
Gjest Overrasket Skrevet 23. juli 2018 #23 Skrevet 23. juli 2018 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Hun bestemte seg for 3 uker siden og jeg har laget vegetarburgere selv, kjøpt tofu erstatning for kjøtt laget vegetarpizza, laget linsesuppe, laget salat med egg. Så jeg er ikke helt tafatt, liker å utforske nye ting og ser ikke galt i at hele familien kutter kjøtt. Da har hele familien spist dette til middag. Men det er et godt poeng at vi burde ta en samtale om det og at hun er med å lager. Her om dagen skulle hun bare spise pasta med ketchup og endte opp med å trampe opp trappa i sinne da jeg sa at dette ikke er et fullverdig måltid og at hun ikke kan lage sin egen middag hver dag. Vi sliter litt økonomisk for tiden. Og når min datter i tillegg nekter å spise billige ting som linser og bønner så blir det vamskelig. Hun liker ikke ditt og datt periode også. Hun nekter å spise i det hele tatt noen ganger fordi hun ikke får spise det hun selv ønsker. Håper det er en periode. Anonymkode: 16067...a51 Nei, jeg mente ikke å si at du er tafatt, det var mer myntet på datteren din. Det virker som om hun tror hun kan våkne opp en dag og kalle seg vegetarianer og la mamma fikse resten. Hvis hun virkelig er seriøs bør hun ønske å sette seg inn i kosthold. Pasta og ketchup er faktisk ikke det samme som å være en informert og bevisst vegetarianer. Det høres ut som dere har en trassig tenåring med fikse ideer i hus. Jeg, jeg er helt enig i at hele familien kan ha godt av å redusere kjøttinntaket. Vi har dessverre ikke tilgang på invandrerbutikker i nærheten. Var i oslo for en stund siden og forsøkte en butikk der, men jeg hadde jo ikke peiling på hva jeg skulle ha. Vet ikke hva halvparten er og brukes til. Er sjeldent i Oslo og her jeg bor må man reise et stykke for å finne slike butikker. Anonymkode: 16067...a51 Igjen vil jeg understreke at det er viktig å spise av råvarer og ingredienser som dere kan få lett tak i. Hun må bare bli vant til nye vaner. Jeg forstår egentlig ikke f.eks. hvorfor noen "ikke liker" linser. De har jo ikke så mye egensmak, men tar lett til seg smak fra krydder og sauser. Putt de i en velsmakende saus, så har man jo en kjemperett! Endret 23. juli 2018 av Overrasket
Marina234 Skrevet 23. juli 2018 #24 Skrevet 23. juli 2018 Husk å gi henne vitaminer. Veldig viktig med vitamintilskudd dersom man er vegeterianer. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #25 Skrevet 23. juli 2018 Just now, AnonymBruker said: Hvis hun skal bli vegetarianer er det veldig viktig at hun får i seg nok vitaminer og mineraler som bare finnes i kjøtt og fisk. Anonymkode: ad091...89a B12 er det eneste man ikke får i seg gjennom planter (siden vi dreper bakteriene som produserer b12 som ellers ville vært i drikkevann og på grønnsaker tatt opp av jorden). Nordmenn anbefales å ta D vitamin om vinteren grunnet lite sol, men de fleste gjør det ikke. (Skal sies at d vitaminmangel eller lave verdier ikke er uvanlig i Norge) Så lenge man spiser et normalt vegetarisk kosthold (dvs bønner, linser, korn, nøtter, frø osv) så trenger man ikke kjøpe masse ulike vitaminer. B12 og kanskje litt d vitamin (vegetabilsk) om vinteren er nok. Just now, AnonymBruker said: Vi har dessverre ikke tilgang på invandrerbutikker i nærheten. Var i oslo for en stund siden og forsøkte en butikk der, men jeg hadde jo ikke peiling på hva jeg skulle ha. Vet ikke hva halvparten er og brukes til. Er sjeldent i Oslo og her jeg bor må man reise et stykke for å finne slike butikker. Anonymkode: 16067...a51 Oi, har du ikke mulighet til å kjøpe 2kgs pakker med bønner og linser? Da blir det nok betydelig dyrere, ja. Neste gang kan du se etter bønner og linser, de kommer gjerne i ca 2kg og koster 60-80kr. Bønnene må bløtlegges over natten, men de er mye billigere enn å kjøpe hermetikk til 12kr pr boks. Det er nok også litt sunnere siden du ikke har tilsetningsstoffene som du får i hermetikken Anonymkode: 19629...8c1 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. juli 2018 #26 Skrevet 23. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun skal bli vegetarianer er det veldig viktig at hun får i seg nok vitaminer og mineraler som bare finnes i kjøtt og fisk. Da jeg gikk på vgs fikk vi et foredrag av ei som hadde vært vegetarianer i mange år og hun hadde ikke visst at det var viktig med B12-tilskudd. Hun hadde ikke tatt det, men så ble hun syk og fordi hun ikke hadde fått i seg nok B12 på flere år så var det ikke nok med bare tabletter lengre, hun måtte ha injeksjoner hver uke eller mnd. Anonymkode: ad091...89a Selv har jeg en venninne som spiser MYE kjøtt og fisk, hun tar også B12 sprøyter. Er mange som bør sjekke om de får i seg nok vitaminer, spesielt unge mennesker. Dette gjelder uansett om de er veganere eller kjøttspisere.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #27 Skrevet 23. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: B12 er det eneste man ikke får i seg gjennom planter (siden vi dreper bakteriene som produserer b12 som ellers ville vært i drikkevann og på grønnsaker tatt opp av jorden). Nordmenn anbefales å ta D vitamin om vinteren grunnet lite sol, men de fleste gjør det ikke. (Skal sies at d vitaminmangel eller lave verdier ikke er uvanlig i Norge) Så lenge man spiser et normalt vegetarisk kosthold (dvs bønner, linser, korn, nøtter, frø osv) så trenger man ikke kjøpe masse ulike vitaminer. B12 og kanskje litt d vitamin (vegetabilsk) om vinteren er nok. Oi, har du ikke mulighet til å kjøpe 2kgs pakker med bønner og linser? Da blir det nok betydelig dyrere, ja. Neste gang kan du se etter bønner og linser, de kommer gjerne i ca 2kg og koster 60-80kr. Bønnene må bløtlegges over natten, men de er mye billigere enn å kjøpe hermetikk til 12kr pr boks. Det er nok også litt sunnere siden du ikke har tilsetningsstoffene som du får i hermetikken Anonymkode: 19629...8c1 Har ikke sett slike pakker nei. Har kjøpt fra små kartonger i lakegreier på butikken. Billigere enn kjøtt, men må jo begynne å kjøpe dette i tillegg så blir det jo dyrere. Anonymkode: 16067...a51
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #28 Skrevet 23. juli 2018 Just now, AnonymBruker said: Har ikke sett slike pakker nei. Har kjøpt fra små kartonger i lakegreier på butikken. Billigere enn kjøtt, men må jo begynne å kjøpe dette i tillegg så blir det jo dyrere. Anonymkode: 16067...a51 Men det blir vel ikke dyrere? Du måtte jo brukt mer penger på dyrere kjøtt om datteren din ville spise det istedet. Eller misforstår jeg noe? Hvordan vil det bli dyrere når datteren din spiser billigere? Anonymkode: 19629...8c1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #29 Skrevet 23. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det blir vel ikke dyrere? Du måtte jo brukt mer penger på dyrere kjøtt om datteren din ville spise det istedet. Eller misforstår jeg noe? Hvordan vil det bli dyrere når datteren din spiser billigere? Anonymkode: 19629...8c1 Det blir dyrere til sammen når vi må tilføre mer enn det vi har gjort før. To forskjellige middager på en dag. Og nye pålegg og lignende. Anonymkode: 16067...a51 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #30 Skrevet 23. juli 2018 Hun er ikke i begynnelsen av en spiseforstyrrelse da? Utifra det du sier, kan jeg se flere faresignaler. Utelukking av matvarer, vil ikke spise sånn eller slik, sinne når hun ikke får det sånn som hun vil osv osv osv. Jeg sier ikke at det er sånn, men det er i alle fall noe å være oppmerksom på! Anonymkode: 7be13...aec 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #31 Skrevet 23. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: B12 er det eneste man ikke får i seg gjennom planter (siden vi dreper bakteriene som produserer b12 som ellers ville vært i drikkevann og på grønnsaker tatt opp av jorden). Nordmenn anbefales å ta D vitamin om vinteren grunnet lite sol, men de fleste gjør det ikke. (Skal sies at d vitaminmangel eller lave verdier ikke er uvanlig i Norge) Så lenge man spiser et normalt vegetarisk kosthold (dvs bønner, linser, korn, nøtter, frø osv) så trenger man ikke kjøpe masse ulike vitaminer. B12 og kanskje litt d vitamin (vegetabilsk) om vinteren er nok. Oi, har du ikke mulighet til å kjøpe 2kgs pakker med bønner og linser? Da blir det nok betydelig dyrere, ja. Neste gang kan du se etter bønner og linser, de kommer gjerne i ca 2kg og koster 60-80kr. Bønnene må bløtlegges over natten, men de er mye billigere enn å kjøpe hermetikk til 12kr pr boks. Det er nok også litt sunnere siden du ikke har tilsetningsstoffene som du får i hermetikken Anonymkode: 19629...8c1 Jeg er ikke vegetarianer selv så jeg skal ikke krangle på det, jeg vet bare det om B12. Når det gjelder D-vitaminer så er det nok sånn at det er ganske vanlig med mangel på det hos oss i nord som du sier. Og jeg har lest at D-vitaminmangel kan gi mye litt diffuse plager. I tillegg kan det hende noen trenger tilskudd av magnesium? Jeg vet at det hjalp broren min i hvert fall (han har vært vegetarianer i 20-25 år nå og så hadde han endel kramper i leggene som ga seg da han kjøpte magnesium. Jeg er som sagt ikke vegetarianer, men må også ha tilskudd av magensium for å unngå kramper) Anonymkode: ad091...89a
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #32 Skrevet 23. juli 2018 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis hun skal bli vegetarianer er det veldig viktig at hun får i seg nok vitaminer og mineraler som bare finnes i kjøtt og fisk. Da jeg gikk på vgs fikk vi et foredrag av ei som hadde vært vegetarianer i mange år og hun hadde ikke visst at det var viktig med B12-tilskudd. Hun hadde ikke tatt det, men så ble hun syk og fordi hun ikke hadde fått i seg nok B12 på flere år så var det ikke nok med bare tabletter lengre, hun måtte ha injeksjoner hver uke eller mnd. Anonymkode: ad091...89a B12 kommer i utgangspunktet fra jorda, og dyrene du spiser får også tilskudd av dette i tillegg til at de får det gjennom gresset de spiser. Bare litt tilleggsinfo siden det er så mange som sier at det kommer fra dyr. Anonymkode: 97073...0ed 1
Inwe Skrevet 23. juli 2018 #33 Skrevet 23. juli 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: 13 år. Ja har kjøpt litt og prøvd til middag for alle. Det funket helt greit, litt smakløst kamskje? Takk for tips. Anonymkode: 16067...a51 Du må presse ut vannet av tofuen også marinere den for mer smak. Eventuelt steke den i masse krydder. Finnes masse gode oppskrifter på nett. Tofu kan være kjempegodt, men også det kjedeligste du noen gang har spist. 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er jo ikke en dålig mir i det hele tatt, du strekker deg jo langt her og er virkelig løsningsorientert. Om din datter ikke vil ha linser vil hun få problemer med helsa, det er nemlig ganske viktig med enten bønner, linser og kikerter i vegetar kost. Be heller datteren din sette seg inn vegetar kosthold før hun legger om, man trenger nemlig mye kunnskap for å unngå mangler som vegetarianer eller veganer. Det er ikke noe hun bare kan overse. Hun bør heller ikke gå over til 100% vegetar på en dag, det bør taes gradvis for å unngå nettopp mangler på vitamin mineraler osv. Dette er et prosjekt som kommer til å ta tid. Anonymkode: 196d5...021 Hvorfor ikke? Jeg gikk hel vegansk over natta uten å få en eneste mangel. Leste meg opp på hva jeg må tenke på, spiser veldig variert og tar D3 og B12 vitaminer hver dag, samt at vi har salt med jod. Om noe bør man jo få i seg mer av vitaminer og mineraler når man spiser plantebasert enn om man spiser kjøtt, det er også det jeg har lest andre steder. Så litt nysgjerrig på denne. 1
Villa2000 Skrevet 23. juli 2018 #34 Skrevet 23. juli 2018 Minner meg litt om guttungen som plutselig fant ut at han ville bli vegetarianer:) Han var heldigvis 17 år og ikke helt umulig å ha med å gjøre. Sa at jeg syntes det var et flott ting, men at han måtte ordne med det selv. Jeg har ingenting imot dem som er vegetarianere men her i huset så lager vi EN middag og dem som ikke vil ha det må lage sin egen. Det gjelder for alle med mindre dem har allergier. Etter 2 dager så var det slutt. En ting er å bli vegetarianer. Noe helt annet er det når man må ordne med maten sin selv noe som var helt utenkelig for en 17 åring:D 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #35 Skrevet 23. juli 2018 11 minutter siden, Villa2000 skrev: Minner meg litt om guttungen som plutselig fant ut at han ville bli vegetarianer:) Han var heldigvis 17 år og ikke helt umulig å ha med å gjøre. Sa at jeg syntes det var et flott ting, men at han måtte ordne med det selv. Jeg har ingenting imot dem som er vegetarianere men her i huset så lager vi EN middag og dem som ikke vil ha det må lage sin egen. Det gjelder for alle med mindre dem har allergier. Etter 2 dager så var det slutt. En ting er å bli vegetarianer. Noe helt annet er det når man må ordne med maten sin selv noe som var helt utenkelig for en 17 åring:D Ja. Satser litt på at det er en "periode" og at hun blir lei snart. Helt til hun tjener sine egne penger i alle fall. Skal sies at hun spiste vegetarburgere og tofu med stor entusiasme. Tenkte å prøve bønnetaco en dag 🙂 Er jo litt inspirert selv. Anonymkode: 16067...a51 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #36 Skrevet 23. juli 2018 28 minutter siden, AnonymBruker said: Det blir dyrere til sammen når vi må tilføre mer enn det vi har gjort før. To forskjellige middager på en dag. Og nye pålegg og lignende. Anonymkode: 16067...a51 Men hun spiser jo mindre av de andre påleggene. Det blir ikke dyrere med mindre ingridiensene er dyrere. Fordi hun spiser mindre av den maten dere spiser. Så det går opp i opp. Siden hun er bare en person kan du også kjøpe påleggene sjeldnere siden de varer lenge når kun en som spiser det Du kjøper kjøttmiddag som koster 50kr per person. Dere er, la oss si, 4 stykker. Totalsum 200 kr Så vil hun spise vegetarisk. Du kjøper 1 vegetarmiddag til 45 kr og 3 kjøttmiddager til 50kr. Totalsum 195kr. Det blir ikke dyrere å lage to middager. Med mindre, som sagt, du kjøper dyrere ingridienser. Hun spiser brød, vegetarpålegg = 15kr Dere spiser 3 x kjøttpålegg = 15kr x 3 25 minutter siden, AnonymBruker said: I tillegg kan det hende noen trenger tilskudd av magnesium? Jeg vet at det hjalp broren min i hvert fall (han har vært vegetarianer i 20-25 år nå og så hadde han endel kramper i leggene som ga seg da han kjøpte magnesium. Jeg er som sagt ikke vegetarianer, men må også ha tilskudd av magensium for å unngå kramper) Anonymkode: ad091...89a Fascinerende det med at dere begge fikk kramper. Mulig at det at dere får kramper er noe som går i familien og der tilskudd kan hjelpe, at det ikke er fordi dere får i dere for lite magnesium, men at dere trenger mer enn andre eller noe. Magnesiummangel er ikke utbredt hos vegetarianere så vidt jeg vet, så lenge man ikke føler seg syk eller har påvist for lave verdier trenger man ikke ta tilskudd. Anonymkode: 19629...8c1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #37 Skrevet 23. juli 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hun spiser jo mindre av de andre påleggene. Det blir ikke dyrere med mindre ingridiensene er dyrere. Fordi hun spiser mindre av den maten dere spiser. Så det går opp i opp. Siden hun er bare en person kan du også kjøpe påleggene sjeldnere siden de varer lenge når kun en som spiser det Du kjøper kjøttmiddag som koster 50kr per person. Dere er, la oss si, 4 stykker. Totalsum 200 kr Så vil hun spise vegetarisk. Du kjøper 1 vegetarmiddag til 45 kr og 3 kjøttmiddager til 50kr. Totalsum 195kr. Det blir ikke dyrere å lage to middager. Med mindre, som sagt, du kjøper dyrere ingridienser. Hun spiser brød, vegetarpålegg = 15kr Dere spiser 3 x kjøttpålegg = 15kr x 3 Fascinerende det med at dere begge fikk kramper. Mulig at det at dere får kramper er noe som går i familien og der tilskudd kan hjelpe, at det ikke er fordi dere får i dere for lite magnesium, men at dere trenger mer enn andre eller noe. Magnesiummangel er ikke utbredt hos vegetarianere så vidt jeg vet, så lenge man ikke føler seg syk eller har påvist for lave verdier trenger man ikke ta tilskudd. Anonymkode: 19629...8c1 Tankegangen er god, men vegetarmat koster ofte mye mer. Mens jeg kjøper meg en 10 pack med grillpølser til 39 kr, må min veninne kjøpe en topack til samme prisen pga vegetar. Anonymkode: 62ba5...f57
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #38 Skrevet 23. juli 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hun spiser jo mindre av de andre påleggene. Det blir ikke dyrere med mindre ingridiensene er dyrere. Fordi hun spiser mindre av den maten dere spiser. Så det går opp i opp. Siden hun er bare en person kan du også kjøpe påleggene sjeldnere siden de varer lenge når kun en som spiser det Du kjøper kjøttmiddag som koster 50kr per person. Dere er, la oss si, 4 stykker. Totalsum 200 kr Så vil hun spise vegetarisk. Du kjøper 1 vegetarmiddag til 45 kr og 3 kjøttmiddager til 50kr. Totalsum 195kr. Det blir ikke dyrere å lage to middager. Med mindre, som sagt, du kjøper dyrere ingridienser. Hun spiser brød, vegetarpålegg = 15kr Dere spiser 3 x kjøttpålegg = 15kr x 3 Fascinerende det med at dere begge fikk kramper. Mulig at det at dere får kramper er noe som går i familien og der tilskudd kan hjelpe, at det ikke er fordi dere får i dere for lite magnesium, men at dere trenger mer enn andre eller noe. Magnesiummangel er ikke utbredt hos vegetarianere så vidt jeg vet, så lenge man ikke føler seg syk eller har påvist for lave verdier trenger man ikke ta tilskudd. Anonymkode: 19629...8c1 Ja, det kan jo selvfølgelig hende. Har en søster som også klaget på leggkramper, så det kan være noe i at det ligger i familien. Hun spiser vanlig mat hun også. Anonymkode: ad091...89a
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #39 Skrevet 23. juli 2018 4 timer siden, Inwe skrev: Du må presse ut vannet av tofuen også marinere den for mer smak. Eventuelt steke den i masse krydder. Finnes masse gode oppskrifter på nett. Tofu kan være kjempegodt, men også det kjedeligste du noen gang har spist. Hvorfor ikke? Jeg gikk hel vegansk over natta uten å få en eneste mangel. Leste meg opp på hva jeg må tenke på, spiser veldig variert og tar D3 og B12 vitaminer hver dag, samt at vi har salt med jod. Om noe bør man jo få i seg mer av vitaminer og mineraler når man spiser plantebasert enn om man spiser kjøtt, det er også det jeg har lest andre steder. Så litt nysgjerrig på denne. Du er voksen og skriver selv at du leste deg opp. Datteren til ts er bare 13, og jeg tror ikke hun har satt seg ordentlig inn i næring osv. Det er lettere å gjøre det gradvis enn over natta. Om ikke vil det bli mye pasta med ketsjup, som over tid vil resultere i mangler 👍 Er man veldig engasjert og liker å lage mat kan man selvfølgelig forandre kosthold over natten, men for de fleste blir det "for mye" å forholde seg til på en gang, og da blir det mer stress enn kos å legge om kosten om du skjønner hva jeg mener 😊 Anonymkode: 196d5...021 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #40 Skrevet 23. juli 2018 8 timer siden, Inwe skrev: Du må presse ut vannet av tofuen også marinere den for mer smak. Eventuelt steke den i masse krydder. Finnes masse gode oppskrifter på nett. Tofu kan være kjempegodt, men også det kjedeligste du noen gang har spist. Hvorfor ikke? Jeg gikk hel vegansk over natta uten å få en eneste mangel. Leste meg opp på hva jeg må tenke på, spiser veldig variert og tar D3 og B12 vitaminer hver dag, samt at vi har salt med jod. Om noe bør man jo få i seg mer av vitaminer og mineraler når man spiser plantebasert enn om man spiser kjøtt, det er også det jeg har lest andre steder. Så litt nysgjerrig på denne. Dette! Får man mangler så får man mangler uavhenging av hvor fort man legger om. Ble selv veganer over natta. Leste meg opp og har nå bedre bp enn før jeg la om Anonymkode: 4b02c...1af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå