AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #1 Skrevet 23. juli 2018 Og det er i utgangspunktet greit, det. Jeg har sagt meg villig til å lage vegetarretter 1-2 ganger i uka og sørge for å ha salater og grønnsaker til når vi andre har kjøtt eller gryterett. Så hun kan spise dette. Har puttet linser og slikt oppi for å få det til å mette. Jeg har altså sagt at når vi har dette får hun spise dette tilbehøret. Da protesterte hun vilt, for da kunne hun lage sin egen mat! Hun liker nemlig ikke linser og vil ha tofugreier og vegetarburgere osv. Problemet er bare at jeg har ikke råd til 2 forskjellige middager hver dag og spesialprodukter for at hun skal spise vegetarmat. Hun har fått ideen fra ei venninne som hun sier får lov til det. Jeg har ikke så mye å rutte med. Og har et barn til og en mann som ikke vil bli vegetarianere. Jeg føler meg som en dårlig mor og lurer på hvordan løse dette? Anonymkode: 16067...a51
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #2 Skrevet 23. juli 2018 Vil hun lage sin eget mat så er det jo bare å si at hvis hun vil er hun fri til å kjøpe inn og lage hva enn hun vil av det hun kjøper inn. Anonymkode: f0dd5...5b3 9
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #3 Skrevet 23. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil hun lage sin eget mat så er det jo bare å si at hvis hun vil er hun fri til å kjøpe inn og lage hva enn hun vil av det hun kjøper inn. Anonymkode: f0dd5...5b3 Ja jeg sa det, men endte opp med smelling av dører. Det tåler jeg, men litt bekymret for at hun da velger å ikke spise noe. Anonymkode: 16067...a51
FantasDick Skrevet 23. juli 2018 #4 Skrevet 23. juli 2018 Hvor gammel er hun? Tofu kan man få kjøpt veldig billig på typiske "asiabutikker" forresten. ☺️ 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #5 Skrevet 23. juli 2018 Du er jo ikke en dålig mir i det hele tatt, du strekker deg jo langt her og er virkelig løsningsorientert. Om din datter ikke vil ha linser vil hun få problemer med helsa, det er nemlig ganske viktig med enten bønner, linser og kikerter i vegetar kost. Be heller datteren din sette seg inn vegetar kosthold før hun legger om, man trenger nemlig mye kunnskap for å unngå mangler som vegetarianer eller veganer. Det er ikke noe hun bare kan overse. Hun bør heller ikke gå over til 100% vegetar på en dag, det bør taes gradvis for å unngå nettopp mangler på vitamin mineraler osv. Dette er et prosjekt som kommer til å ta tid. Anonymkode: 196d5...021 12
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #6 Skrevet 23. juli 2018 2 minutter siden, FantasDick skrev: Hvor gammel er hun? Tofu kan man få kjøpt veldig billig på typiske "asiabutikker" forresten. ☺️ 13 år. Ja har kjøpt litt og prøvd til middag for alle. Det funket helt greit, litt smakløst kamskje? Takk for tips. Anonymkode: 16067...a51
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #7 Skrevet 23. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er i utgangspunktet greit, det. Jeg har sagt meg villig til å lage vegetarretter 1-2 ganger i uka og sørge for å ha salater og grønnsaker til når vi andre har kjøtt eller gryterett. Så hun kan spise dette. Har puttet linser og slikt oppi for å få det til å mette. Jeg har altså sagt at når vi har dette får hun spise dette tilbehøret. Da protesterte hun vilt, for da kunne hun lage sin egen mat! Hun liker nemlig ikke linser og vil ha tofugreier og vegetarburgere osv. Problemet er bare at jeg har ikke råd til 2 forskjellige middager hver dag og spesialprodukter for at hun skal spise vegetarmat. Hun har fått ideen fra ei venninne som hun sier får lov til det. Jeg har ikke så mye å rutte med. Og har et barn til og en mann som ikke vil bli vegetarianere. Jeg føler meg som en dårlig mor og lurer på hvordan løse dette? Anonymkode: 16067...a51 Jeg har en datter som er 17 som sluttet spise kjøtt og fisk for ca 6 måneder siden, men jeg lager ekstra ved siden av. Kjøper både vegetar burgere og veg pølser innimellom, men min datter spiser alt av både bønner, linser, kikerter etc. Det bør også din datter gjøre, viktig å tenke på at hun får i seg nok vitaminer ,proteiner etc. Jeg lager middag x 2(finner erstatning til kjøtt , fiks bl.a), men oftets bruker hun alt vi spiser bortsett fra kjøtt og fisk, så lager jeg til taco f.eks svarte bønner istedetfor kjøtt, Etter hun sluttet spise kjøtt så er hun mye flinkere til å finne oppskrifter hun vil prøve og gjerne lage selv. Merker jo at det kanskje blir noe dyrere, men det får vi heller lever med, soya melk brukte hun i utgangs punktet siden hun ikke kan drikke vanlig melk. Viktig for meg å bidra også for å sikre at hun får i seg tilstrekklig av det hun trenger. Spiser både egg og vanlig ost, mye frukt og grønt, bær og nøtter bl.a Anonymkode: 8d43b...3a1 5
Tvist Skrevet 23. juli 2018 #8 Skrevet 23. juli 2018 Spesialprodukter er dyrt. Men det finnes andre ting enn linser. Bønner, sopp. kikerter o.lMan kan også få rimelige vegetarburgere på kiwi eller coop, tror Liv laga serien på coop er ganske god og ikke så dyr. Ellers er det ikke så vanskelig å lage veggieburgere selv av kikerter eller bønner. Det finnes ca en million oppskrifter på det på nettet. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #9 Skrevet 23. juli 2018 Det er hennes eget valg å bli vegetarianer, og da får hun ta konsekvensene av det og ikke styre resten av familien. Anonymkode: 5800f...57d 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #10 Skrevet 23. juli 2018 Tenkte å lage hummus, men hvor får man tak i tahini? Om noen har litt peil på gode sider med oppskrifter og tips for vegetarianere blir jeg glad. Anonymkode: 16067...a51
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #11 Skrevet 23. juli 2018 Du er en kjempesnill mor som gidder imøtegå grillene hennes så mye som du gjør her. Hvis dette ikke er nok for henne, er det på tide å gi henne en realitetsorientering, og si at om hun ønsker mer enn det, må hun ta ansvar selv ved å tjene egne penger på egnet barnearbeid og handle det resterende selv. Anonymkode: c1b3b...aa4 5
Gjest Overrasket Skrevet 23. juli 2018 #12 Skrevet 23. juli 2018 (endret) Jeg ville ha oppfordret henne til å samarbeide med deg og være åpen for en nøye dialog sammen. Det er faktisk ikke nødvendigvis så enkelt som å slegge en tofuburger i stekepannen og kalle seg for en sunn vegetarianer. Dere burde sammen ta initiativet hennes seriøst ved å hjelpe og dytte henne til å sette seg inn i næring og mat, ikke bare velge dyre løsninger i plastikkbeholdere fra kjøledisken. Man kan lage vegetarburgere selv av nær sagt hva som helst av grønnsaker. Det kreves litt innsats per gang, men dersom man lager store porsjoner kan man ha mat liggende i fryseren. Det å være vegetarianer trenger ikke bety at man sluker rått masse ferdiglagde produkter fra matinudstrien. Det kan være veldig nyttig og lære om næring og matlaging. Så når hun sier at hun like godt kan lage maten selv hadde jeg tatt henne på ordet på en vennlig måte og invitert henne til at dere skal finne ut av det sammen. Å slenge med dørene er jo ikke akseptabelt. Skal hun være så veldig snill mot dyrene, men ikke mot medmennsker? Hun får lære seg å oppføre seg og å ta litt ansvar for egne valg. Det kan f.eks. starte med å gå sammen med mamma og lage vegetarburgere hjemme på kjøkkenet. 10 minutter siden, AnonymBruker said: Tenkte å lage hummus, men hvor får man tak i tahini? Om noen har litt peil på gode sider med oppskrifter og tips for vegetarianere blir jeg glad. Anonymkode: 16067...a51 Du trenger ikke tahini i hummus. Jeg liker det faktisk mye bedre uten. Bare kikerter, olivenolje, hvitløk og sitronjuice holder lenge. Igjen, man må ikke la seg kjøpe av en hel industri som markedsfører masse alternative ingredienser og matvarer. Lag vegetarmaten hjemme av råvarer som er enkle å få tak i. Endret 23. juli 2018 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #13 Skrevet 23. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenkte å lage hummus, men hvor får man tak i tahini? Om noen har litt peil på gode sider med oppskrifter og tips for vegetarianere blir jeg glad. Anonymkode: 16067...a51 Meny f.eks eller innvandrerbutikker. Anonymkode: c1b3b...aa4
Tvist Skrevet 23. juli 2018 #14 Skrevet 23. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte å lage hummus, men hvor får man tak i tahini? Om noen har litt peil på gode sider med oppskrifter og tips for vegetarianere blir jeg glad. Anonymkode: 16067...a51 Tahini finner man på helsekosten. Der finner man også en hel del pålegg til vegeterianere, men det er ofte dyrt. Jeg lager nøttesmør selv f. eks, veldig enkelt men er litt jobb. Hasselnøtter i mikseren og moser til det omtrent setter seg fast, så løsner jeg det og dytter det ned igjen og setter på igjen. Gjenta til det er helt mos. Jeg tilsetter gjerne litt soyamelk i tillegg så det blir litt løsere i konsistensen. Synes det smaker litt som nugatti, bare sunt. Jeg bruker denne siden mye: http://www.veganmisjonen.com/, og henter inspirasjon fra facebooksider, f. eks vegetarblioggen.
Inwe Skrevet 23. juli 2018 #15 Skrevet 23. juli 2018 Om hun ikke liker linser, hva med bønner og kikerter? Man kan fint lage sine egne burgere på dette, noe din datter fint kan lære seg. Vi er veganere, men spiser sjelden erstatningene i butikken om vi ikke vil at det skal gå veldig kjapt. Maten vår er billigere nå enn når vi spiste kjøtt, så det er mulig å gjøre veldig billig, men din datter må da forsøke å lage maten sin selv. Vi spiser også mye av det samme som før, tacokjøttdeigen er byttet med linser (kan fortsatt bruke krydderet) og vi bruker bønner i pastasausen, så det trenger ikke være komplisert. Om din datter vil bli vegetarianer må hun takle å spise det vegetarianere spiser uten at det går utover familiens økonomi. Sider jeg bruker til oppskrifter: https://greenbonanza.com/ http://www.veganmisjonen.com/ https://www.etkjokken.com Siste der har både vegan, vegetar og kjøttoppskrifter. Kan kanskje være noe for familien deres da flere av kjøttrettene også har kikerter og er mettende uten kjøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #16 Skrevet 23. juli 2018 15 minutter siden, Overrasket skrev: Jeg ville ha oppfordret henne til å samarbeide med deg og være åpen for en nøye dialog sammen. Det er faktisk ikke nødvendigvis så enkelt som å slegge en tofuburger i stekepannen og kalle seg for en sunn vegetarianer. Dere burde sammen ta initiativet hennes seriøst ved å hjelpe og dytte henne til å sette seg inn i næring og mat, ikke bare velge dyre løsninger i plastikkbeholdere fra kjøledisken. Man kan lage vegetarburgere selv av nær sagt hva som helst av grønnsaker. Det kreves litt innsats per gang, men dersom man lager store porsjoner kan man ha mat liggende i fryseren. Det å være vegetarianer trenger ikke bety at man sluker rått masse ferdiglagde produkter fra matinudstrien. Det kan være veldig nyttig og lære om næring og matlaging. Så når hun sier at hun like godt kan lage maten selv hadde jeg tatt henne på ordet på en vennlig måte og invitert henne til at dere skal finne ut av det sammen. Å slenge med dørene er jo ikke akseptabelt. Skal hun være så veldig snill mot dyrene, men ikke mot medmennsker? Hun får lære seg å oppføre seg og å ta litt ansvar for egne valg. Det kan f.eks. starte med å gå sammen med mamma og lage vegetarburgere hjemme på kjøkkenet. Du trenger ikke tahini i hummus. Jeg liker det faktisk mye bedre uten. Bare kikerter, olivenolje, hvitløk og sitronjuice holder lenge. Igjen, man må ikke la seg kjøpe av en hel industri som markedsfører masse alternative ingredienser og matvarer. Lag vegetarmaten hjemme av råvarer som er enkle å få tak i. Takk for svar. Hun bestemte seg for 3 uker siden og jeg har laget vegetarburgere selv, kjøpt tofu erstatning for kjøtt laget vegetarpizza, laget linsesuppe, laget salat med egg. Så jeg er ikke helt tafatt, liker å utforske nye ting og ser ikke galt i at hele familien kutter kjøtt. Da har hele familien spist dette til middag. Men det er et godt poeng at vi burde ta en samtale om det og at hun er med å lager. Her om dagen skulle hun bare spise pasta med ketchup og endte opp med å trampe opp trappa i sinne da jeg sa at dette ikke er et fullverdig måltid og at hun ikke kan lage sin egen middag hver dag. Vi sliter litt økonomisk for tiden. Og når min datter i tillegg nekter å spise billige ting som linser og bønner så blir det vamskelig. Hun liker ikke ditt og datt periode også. Hun nekter å spise i det hele tatt noen ganger fordi hun ikke får spise det hun selv ønsker. Håper det er en periode. Anonymkode: 16067...a51 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #17 Skrevet 23. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hun bestemte seg for 3 uker siden og jeg har laget vegetarburgere selv, kjøpt tofu erstatning for kjøtt laget vegetarpizza, laget linsesuppe, laget salat med egg. Så jeg er ikke helt tafatt, liker å utforske nye ting og ser ikke galt i at hele familien kutter kjøtt. Da har hele familien spist dette til middag. Men det er et godt poeng at vi burde ta en samtale om det og at hun er med å lager. Her om dagen skulle hun bare spise pasta med ketchup og endte opp med å trampe opp trappa i sinne da jeg sa at dette ikke er et fullverdig måltid og at hun ikke kan lage sin egen middag hver dag. Vi sliter litt økonomisk for tiden. Og når min datter i tillegg nekter å spise billige ting som linser og bønner så blir det vamskelig. Hun liker ikke ditt og datt periode også. Hun nekter å spise i det hele tatt noen ganger fordi hun ikke får spise det hun selv ønsker. Håper det er en periode. Anonymkode: 16067...a51 Altså at hele familien kutter ned på kjøttspisingen. Ikke helt, men 1 dag til 2 i uka er greit nok. Anonymkode: 16067...a51
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #18 Skrevet 23. juli 2018 8 minutter siden, Inwe skrev: Om hun ikke liker linser, hva med bønner og kikerter? Man kan fint lage sine egne burgere på dette, noe din datter fint kan lære seg. Vi er veganere, men spiser sjelden erstatningene i butikken om vi ikke vil at det skal gå veldig kjapt. Maten vår er billigere nå enn når vi spiste kjøtt, så det er mulig å gjøre veldig billig, men din datter må da forsøke å lage maten sin selv. Vi spiser også mye av det samme som før, tacokjøttdeigen er byttet med linser (kan fortsatt bruke krydderet) og vi bruker bønner i pastasausen, så det trenger ikke være komplisert. Om din datter vil bli vegetarianer må hun takle å spise det vegetarianere spiser uten at det går utover familiens økonomi. Sider jeg bruker til oppskrifter: https://greenbonanza.com/ http://www.veganmisjonen.com/ https://www.etkjokken.com Siste der har både vegan, vegetar og kjøttoppskrifter. Kan kanskje være noe for familien deres da flere av kjøttrettene også har kikerter og er mettende uten kjøtt. Tusen takk for tips til sider. Anonymkode: 16067...a51
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #19 Skrevet 23. juli 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er en kjempesnill mor som gidder imøtegå grillene hennes så mye som du gjør her. Hvis dette ikke er nok for henne, er det på tide å gi henne en realitetsorientering, og si at om hun ønsker mer enn det, må hun ta ansvar selv ved å tjene egne penger på egnet barnearbeid og handle det resterende selv. Anonymkode: c1b3b...aa4 Takk. Noen ganger blir kampene så slitsomme å stå i at man trenger å høre at det er bra det man gjør. 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er jo ikke en dålig mir i det hele tatt, du strekker deg jo langt her og er virkelig løsningsorientert. Om din datter ikke vil ha linser vil hun få problemer med helsa, det er nemlig ganske viktig med enten bønner, linser og kikerter i vegetar kost. Be heller datteren din sette seg inn vegetar kosthold før hun legger om, man trenger nemlig mye kunnskap for å unngå mangler som vegetarianer eller veganer. Det er ikke noe hun bare kan overse. Hun bør heller ikke gå over til 100% vegetar på en dag, det bør taes gradvis for å unngå nettopp mangler på vitamin mineraler osv. Dette er et prosjekt som kommer til å ta tid. Anonymkode: 196d5...021 Bør jeg kontakte lege om dette vedvarer for tips. Vil jo ikke at hun skal få mangelsykdommer. Anonymkode: 16067...a51
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #20 Skrevet 23. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Hun bestemte seg for 3 uker siden og jeg har laget vegetarburgere selv, kjøpt tofu erstatning for kjøtt laget vegetarpizza, laget linsesuppe, laget salat med egg. Så jeg er ikke helt tafatt, liker å utforske nye ting og ser ikke galt i at hele familien kutter kjøtt. Da har hele familien spist dette til middag. Men det er et godt poeng at vi burde ta en samtale om det og at hun er med å lager. Her om dagen skulle hun bare spise pasta med ketchup og endte opp med å trampe opp trappa i sinne da jeg sa at dette ikke er et fullverdig måltid og at hun ikke kan lage sin egen middag hver dag. Vi sliter litt økonomisk for tiden. Og når min datter i tillegg nekter å spise billige ting som linser og bønner så blir det vamskelig. Hun liker ikke ditt og datt periode også. Hun nekter å spise i det hele tatt noen ganger fordi hun ikke får spise det hun selv ønsker. Håper det er en periode. Anonymkode: 16067...a51 Hehe, bruker hun vegetar som en unnskyldning for å spise junk (pasta og ketchup)? Da jeg vokste opp lagde mor middag og vi måtte spise det, gå sulten eller spise noe sunt som skive med pålegg. Hun kan da ikke hate absolutt alt av bønner og linser? Det finens jo 1 million ulike smiker alt etter hvilken bønne og hvilke rydder og tilbehør man bruker Jeg ville nok prøvd å bare lage vegetarmiddag som du har lyst å lage, og hun får spise det eller hun får spise skive med sunt pålegg, havregrøt e.l. Å mislike noen få retter er normalt, å mislike alt og heller ville spise pasta med ketchup er for så vidt normalt i den alderen, men ikke ok. Just now, AnonymBruker said: Takk. Noen ganger blir kampene så slitsomme å stå i at man trenger å høre at det er bra det man gjør. Bør jeg kontakte lege om dette vedvarer for tips. Vil jo ikke at hun skal få mangelsykdommer. Anonymkode: 16067...a51 Om du får henne til å spise bønner, linser, grønnsaker, nøtter, frø osv så er det veldig vanskelig å utvikle mangler. Du kan evt gi henne b12 tablett. https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/vegetarisk-og-vegansk-matpyramide/ Anonymkode: 19629...8c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå