Gå til innhold

Hva er eksponering av barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva menes egentlig med eksponering av barn i medier? Er det å legge ut bilder som man kanskje burde holde privat, skrive om barns sykdommer og ting som kanskje mange ville sett på som personlig? Er det jeg tenker på når jeg hører om eksponering av barn, eller gjelder det alt? Er det nok med et vanlig bilde? Hva med barn som spiller i filmer eller å ha med barna i youtubevideoer? Hva med de youtubekanaler som legger ut videoer av barn som reagerer på alt mulig? Går det under eksponering av barn og er det dette noe man bør ungå å se på?

Anonymkode: 79274...abc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt dette er eksponering av barn, det er ikke bra, og ja, du burde slutte å se sånne youtube videoer. 

Anonymkode: cb662...61c

AnonymBruker
Skrevet

Alt som legges ut er vel per definisjon eksponering, men vi er mange som ikke ser det helt store problemet med et og annet bilde eller drypp av informasjon på Facebook, Snap osv. Å legge ut mye eller privat informasjon er mer problematisk, jeg synes det er over grensen når foreldre deler ukritisk fra sykesengen for eksempel, selv om det er lett å forstå at det kan være trøst i å dele en vanskelig situasjon. Det er barnet som skal vokse opp med at alle mors/fars følgere har fulgt hvert skritt i behandlingen og vet masse om barnets sykdomshistorikk. 

Anonymkode: d9234...37e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg la ut video av veslas første vellykkede sykkeltur uten støttehjul. Jeg la ikke ut video av veslas første vellykkede dotur. Begge deler er teknisk sett eksponering av barn, men det er litt forskjell på ryggen til en påkledd syklende unge og fronten (eller ryggen for den del) til en naken unge på do.

Anonymkode: df563...798

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt ut bilder av barna inntullet i håndklær på stranda med store smil og bustete, vått hår. 

Jeg har ikke lagt ut bilder fra ti minutter før når de sprang nakne rundt. 

Ikke når de er syke. Ikke med mat rundt munnen. Ikke i raserianfall. Ikke om eldstemanns gryende barneskoleforelskelse og kjærlighetsbrev. (fiktivt, har ikke skjedd, men en bekjent gjorde dette på snap og db) Ikke om datterens raserianfall osv. 

Men jeg kan poste bilde av en skakk bukett markblomster eller tegning.

For meg gjelder tommelfingerregelen "Kunne jeg postet dette bildet/historien i lokalavisen?" hvis ja, så kan jeg poste det i sosiale medier. Jeg må ikke men kan. Hvis nja, nei eller kanskje så postes det ikke.

Og dermed legges ikke ut noe som er mor normalen, som ikke er forventet eller så mainstream at det noensinne kan føre til problemer, at noen finner ut hvor de befinner seg hver tirsdag eller skolen eller lignende. 

Og i tillegg til min lille regel så legger jeg ikke ut ting ofte. Kanskje en gang i kvartalet, og mest for familie som bor langt borte. Jeg har stort sett bare familie og nære venner på Facebook, men er ikke naiv nok til å tenke at det alene er grunn nok til å slippe "mer" gjennom filteret. 

Anonymkode: fabf3...6f5

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...