Gå til innhold

Vurderer konfliktmegling i Konfliktrådet - noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(Legger innlegget her fordi det i mitt tilfelle handler om sosiale relasjoner, selv om det er en familiesak)

Det har oppstått en ulykkelig konflikt mellom meg og en nærstående. Den andre parten hadde vært gjennom en tøff tid og var muligens deprimert eller «på tuppa» og eksploderte pga et «skjevt» ord fra meg (som verken jeg eller et vitne oppfattet som skjevt) og ble voldelig. Det var et sjokk for alle. Og vi snakker om voksne folk (35 +).

Etter dette har vedkommende slengt usannheter om meg overfor andre for å rettferdiggjøre sin reaksjon, men nekter p ha dialog med meg. Resten av familien er fortvilet. Vi kan ikke samles og barna møter ikke lenger hverandre. Selv har jeg strukket ut hånden i forsøk på å starte en forsoningsprosess, uten hell. Selv om motparten legger skylden på meg, er skammen stor sier moren. Man kan sikkert spekulere i om «det ligger noe annet bak» (sinne på meg), men ingen vet hva det skulle være da det ikle har kommet til uttrykk før og vedkommende ofte har tatt initiativ til treff og ferieturer sammen.

Jeg ønsker ikke å politianmelde; det er eneste gang personen har opptrådt slik, saken vil sikkert bli henlagt tross vitne og jeg vil ikke gjøre saken verre for personens gamle foreldre. 

Men jeg lurer på å melde saken til Konfliktrådet, med formål å få en dialog og en ev avtale som gjør det mulig å omgås og bearbeide det hele og kanskje med tiden lege sårene (selv om min partner mener det er umulig pga den edder og galle som har kommet fra motparten i ettertid). Vet ikke om vedkommende vil stille, det blir jo litt p svare for handlingene sine også, men kanskje det er tvungent oppmøte i noen saker? 

Er det noen som har erfaring derfra? Eller fra liknende saker? 

Anonymkode: 419ff...a60

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring: konfliktrådet ønsket å ta saken, men motparten svarte aldri på deres henvendelser. Dermed ble det ingen megling.

Anonymkode: 40b12...86f

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Min erfaring: konfliktrådet ønsket å ta saken, men motparten svarte aldri på deres henvendelser. Dermed ble det ingen megling.

Anonymkode: 40b12...86f

Takk for svar. Det er min frykt også, at motparten boikotter det.

Det er vel ikke noe som heter tvungent oppmøte (de har vel ikke noen muligheter for å sanksjonere om man ikke stiller).. men for min del er det et alternativ å politianmelde, motparten bør derfor være interessert å heller ta det i konfliktrådet. Samtidig er det ikke positivt for meglingen om jeg skal fremtvinge det frem ved å true med politianmeldelse. Da er det bedre å appellere til gevinsten ved forsoning..selv om jeg kjenner at det sitter langt inne å vise denne personen tillit igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det helt uaktuelt å la saken ligge? Du har jo gjort ditt, og det er strengt tatt den andre som har noe å beklage. Sålenge den andre ikke innser det, eller ønsker forsoning, er jeg usikker på om konfliktrådet hjelper. Hva ville du i tilfelle hatt hjelp til?

Jeg tenker at det er viktig at storfamilien opptrer som vanlig, ikke utelater noen, og heller ikke velger side. Det er den andre personen som støter folk fra seg, i tilfelle. Personen som var voldelig må selv føle at det er på tide å gå i seg selv og be om godt vær. Jeg tror at å melde saken til konfliktrådet kan virke provoserende og løfte konflikten, om man har med feil person og gjøre. 

Dette er vanskelig, siden det gjelder familie. Det er vanskelig for oss å si hva som er best, fordi det avhenger av hvordan personen er, hvilket forhold dere har hatt tidligere, og hvordan det hele vil påvirke hverdagen deres. Er dere nærmeste naboer og barna er bestevenner, eller sees dere to ganger i året på "tvungne" familiesammenkomster? Alle _må_ ikke være venner. Men unngå at storfamilien tar side.

Anonymkode: 8bfe2...5c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...