AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #1 Skrevet 23. juli 2018 Arbeider innen helsesektoren og på 2 netter nå så har jeg hatt to pasienter som har dødd veldig brått. En pasient med små barn som nå har mistet den ene foreldren sin, og i den andre familien har ektefellen igjennom 40 år blitt helt alene. jeg ligger nå i sengen min på jobb, får ikke sove. Skulle ønske jeg var hjemme hos min familie. Anonymkode: d8ea0...291 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #4 Skrevet 23. juli 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeider innen helsesektoren og på 2 netter nå så har jeg hatt to pasienter som har dødd veldig brått. En pasient med små barn som nå har mistet den ene foreldren sin, og i den andre familien har ektefellen igjennom 40 år blitt helt alene. jeg ligger nå i sengen min på jobb, får ikke sove. Skulle ønske jeg var hjemme hos min familie. Anonymkode: d8ea0...291 Det er livet i helsevesenet. Har opplevd det flere ganger. Men si meg, sengen din på jobb? Er du hvilende nattevakt? Anonymkode: 5918e...086 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #5 Skrevet 23. juli 2018 Ville ikke skrevet dette her. Kan lett gjenkjennes for pårørende eller andre som jobber der Anonymkode: 7c915...ed6 7
Ardwinna Skrevet 23. juli 2018 #6 Skrevet 23. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke skrevet dette her. Kan lett gjenkjennes for pårørende eller andre som jobber der Anonymkode: 7c915...ed6 Er det brudd på taushetsplikten å ytre at man er lei seg og synes det er vanskelig at pasienter har dødd? Det er ingenting her som røper noe for andre enn pårørende og andre som har hatt med disse pasientene å gjøre, og de vet jo allerede at de er døde. Jeg tror neppe verken de pårørende eller kollegaene til TS reagerer negativt dersom de kjenner seg igjen og ser at TS synes dette er vanskelig. Det er da helt normalt og menneskelig at to dødsfall rett etter hverandre går litt inn på de som har jobbet tett med pasientene og deres pårørende. Hadde jeg vært pårørende ville jeg ha syntes det var et godt tegn om legen/sykepleieren viste sånn omsorg for pasienten og familien. Selv erfarne folk i helsevesenet kan vel kjenne på sånne følelser av og til. De er jo ikke roboter. 13
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #7 Skrevet 23. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke skrevet dette her. Kan lett gjenkjennes for pårørende eller andre som jobber der Anonymkode: 7c915...ed6 Fordi det bare finnes ett sted i Norge som mister to pasienter på én natt? Stor klem til deg, TS. Jeg håper du har noen å snakke med på jobben din så du slipper å ha dette inni deg bare. Det er jo trist når noen dør, selv om det ikke er nær familie eller venner. Anonymkode: cf24f...64f 6
Gjest Stella Rose Skrevet 23. juli 2018 #8 Skrevet 23. juli 2018 Sånt må du bare regne med, når du har valgt det yrket.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #9 Skrevet 23. juli 2018 wow folk er virkelig dømmande og kalde... harlighet! klem ❤️ Anonymkode: e4a12...bec 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #10 Skrevet 23. juli 2018 9 minutter siden, Stella Rose skrev: Sånt må du bare regne med, når du har valgt det yrket. Skjerp deg,eller hold det inne. Herregud. Anonymkode: 547de...eea 12
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #11 Skrevet 23. juli 2018 5 minutter siden, Stella Rose skrev: Sånt må du bare regne med, når du har valgt det yrket. At siden hun har det yrket hun har så skal hun være kald og hard og ikke bry seg når noen dør på jobben? Det var ganske kaldt av deg hvis det var det du mente. Jeg regner nesten med at de som velger å jobbe på sykehjem og med eldre og syke mennesker er de som har en svær dose med empati, og da blir man jo lei seg når noen dør. Jeg hadde blitt skeptisk til manglende empati enn for mye empati. Jeg var glad for at jeg ikke var den eneste som felte tårer da faren min døde på sykehjemmet i fjor. (Muligens fordi jeg var litt flau over å gråte selv) Anonymkode: cf24f...64f 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #12 Skrevet 23. juli 2018 Det blir aldri "normalt" at en pasient dør. Man skal aldri føle at slik bare skjer uten å faktisk føle på det, gjør man det så får man finne ny jobb. Reflekter over det, og husk at du gjør en viktig jobb. Å være der når noen dør er det kun de sterkeste som tåler. Du er sterk. Noen som svarer her i tråden burde ikke en gang omgås mennesker. Anonymkode: 35823...1a5 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #13 Skrevet 23. juli 2018 1 time siden, Ardwinna skrev: Er det brudd på taushetsplikten å ytre at man er lei seg og synes det er vanskelig at pasienter har dødd? Det er ingenting her som røper noe for andre enn pårørende og andre som har hatt med disse pasientene å gjøre, og de vet jo allerede at de er døde. Jeg tror neppe verken de pårørende eller kollegaene til TS reagerer negativt dersom de kjenner seg igjen og ser at TS synes dette er vanskelig. Det er da helt normalt og menneskelig at to dødsfall rett etter hverandre går litt inn på de som har jobbet tett med pasientene og deres pårørende. Hadde jeg vært pårørende ville jeg ha syntes det var et godt tegn om legen/sykepleieren viste sånn omsorg for pasienten og familien. Selv erfarne folk i helsevesenet kan vel kjenne på sånne følelser av og til. De er jo ikke roboter. Innlegget til ts er helt klart brudd på taushetsplikten. Det er gjenkjennbart, og selv om du kanskje ville synes det var koselig om helsepersonell gråt ved dødsfall, så forventer kanskje andre at helsepersonell er såpass profesjonelle at de klarer å legge unna følelsene inne hos den døde. Nå er det vel sjeldent at en lege er tilstede i dødsøyeblikket, og man må heller ikke være sykepleier for å ha ansvar for terminale/ døende. En hjelpepleier/helsefagarbeider har like ofte ansvar der. 1 time siden, AnonymBruker skrev: wow folk er virkelig dømmande og kalde... harlighet! klem ❤️ Anonymkode: e4a12...bec Man trenger virkelig ikke å være kald som helsepersonell om man ikke gråter ved dødsfall. Som helsepersonell oppleves hvert dødsfall ulikt, og man reagerer også derfor forskjellig fra dødsfall til dødsfall. Det betyr ikke at man er uten empati. Hvordan tror du det hadde gått om helsepersonellet stadig skulle gått rundt og sørget eller grått? 1 time siden, AnonymBruker skrev: At siden hun har det yrket hun har så skal hun være kald og hard og ikke bry seg når noen dør på jobben? Det var ganske kaldt av deg hvis det var det du mente. Jeg regner nesten med at de som velger å jobbe på sykehjem og med eldre og syke mennesker er de som har en svær dose med empati, og da blir man jo lei seg når noen dør. Jeg hadde blitt skeptisk til manglende empati enn for mye empati. Jeg var glad for at jeg ikke var den eneste som felte tårer da faren min døde på sykehjemmet i fjor. (Muligens fordi jeg var litt flau over å gråte selv) Anonymkode: cf24f...64f Å ha empati betyr ikke at man er nødt til å sørge ved dødsfall. I mange tilfeller så er det til det beste for pasienten/ beboeren å dø. H*n har kanskje selv ønsket det lenge. Da kan det være godt å vite at endelig fikk personen slippe, kanskje unna masse lidelser og smerter. I eldreomsorgen så blir de gjerne ikke bedre, men det går stadig nedover. Kroppen er ikke laget for å bli over 100 år. Da kommer ofte masse lidelser og smerter. Unner vi noen det da? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det blir aldri "normalt" at en pasient dør. Man skal aldri føle at slik bare skjer uten å faktisk føle på det, gjør man det så får man finne ny jobb. Reflekter over det, og husk at du gjør en viktig jobb. Å være der når noen dør er det kun de sterkeste som tåler. Du er sterk. Noen som svarer her i tråden burde ikke en gang omgås mennesker. Anonymkode: 35823...1a5 Joda, i eldreomsorgen er det normalt at personer dør. Det er normalt at eldre mennesker dør. Skjønner man ikke det så har man ingenting i yrket å gjøre. Dødsfall kan også være fint. Man kan være vitne til at en person sovner fredelig inn. Det er da hverken noe unormalt eller sårt ved det om personen er gammel og mett av dage. Når man opplever dødsfall på vakt så er det uansett greit å "tømme seg" enten til kollegaer eller leder. Man kan ofte ha behov for det før man går av vakt. Det er ikke så enkelt i helger og helligdager, men enklere når det er flere på jobb. Man skal ikke gå hjem å tømme seg til familien. Det er brudd på taushetsplikten. Å man skal ihvertfall ikke tømme seg på sosiale medier. Klart at man også kan oppleve mere dramatiske dødsfall, og av de dødsfallene jeg har opplevd så er det de som går mest inn på meg. Men da må vi huske på å få hjelp til det på arbeidsplassen. Anonymkode: 5918e...086 6
Ardwinna Skrevet 23. juli 2018 #14 Skrevet 23. juli 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innlegget til ts er helt klart brudd på taushetsplikten. Det er gjenkjennbart, og selv om du kanskje ville synes det var koselig om helsepersonell gråt ved dødsfall, så forventer kanskje andre at helsepersonell er såpass profesjonelle at de klarer å legge unna følelsene inne hos den døde. Nå er det vel sjeldent at en lege er tilstede i dødsøyeblikket, og man må heller ikke være sykepleier for å ha ansvar for terminale/ døende. En hjelpepleier/helsefagarbeider har like ofte ansvar der. Anonymkode: 5918e...086 Jeg skrev ingenting om at pårørende skulle synes det var koselig å se helsepersonell gråte. Jeg bare påpekte at det ikke er negativt at helsepersonell viser at jobben deres av og til faktisk går inn på dem. Det er jo menneskelig. Det er ingenting i innlegget til TS som sier noe om at hun gråt foran de pårørende, eller på noen måte oppførte seg uprofesjonelt, så mest sannsynlig gjorde hun en god jobb der og da og så kom reaksjonen etterpå. Hvis dette er uprofesjonelt tror jeg det er mange som må slutte i jobbene sine både i helsevesenet, skoleverket og alle yrker som har med mennesker å gjøre. Man lærer seg å holde en profesjonell avstand men det er ingen som er så følelsesløse at ingenting gjør inntrykk på dem. Så lenge de gjør en god jobb i kontakt med pasienter og pårørende, er det overhodet ikke galt eller uprofesjonelt å gruble og gråte litt etterpå. Jeg vet at det finnes flere ansatte i helsevesenet som kan ha med døde og dødsfall å gjøre, men det har da heller ingenting med saken å gjøre. Så nei, jeg er ikke enig i at det er et brudd på taushetsplikten å skrive så generelt om to tilfeller at ingen av oss aner hvem og hva det er snakk om. Selv de pårørende kan ikke med sikkerhet si at dette gjelder dem, og skulle de det er det ingen sensitiv info som har blitt delt. Og som sagt ser jeg ingen grunn til at de skulle reagere negativt på TS sin reaksjon etter at hun hadde utført jobben sin. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #15 Skrevet 23. juli 2018 Ts her. Takk for god støtte, jeg er fullt klar over dette er en del av jobben, men kan føles tungt for det når det står på. Jeg må påpeke at jeg ikke har brutt noen taushetsplikt. Jeg jobber ikke i Norge, og jobber ikke på en institusjon slik at det ene dødsfallet vet ikke om det andre. Anonymkode: d8ea0...291 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #16 Skrevet 23. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Innlegget til ts er helt klart brudd på taushetsplikten. Det er gjenkjennbart, og selv om du kanskje ville synes det var koselig om helsepersonell gråt ved dødsfall, så forventer kanskje andre at helsepersonell er såpass profesjonelle at de klarer å legge unna følelsene inne hos den døde. Anonymkode: 5918e...086 Nei, innlegget til TS bryter ikke taushetsplikten. Tror du har lite forståelse for hva taushetsplikt innebærer. Anonymkode: 0ea9d...827 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #17 Skrevet 23. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Joda, i eldreomsorgen er det normalt at personer dør. Det er normalt at eldre mennesker dør. Skjønner man ikke det så har man ingenting i yrket å gjøre. Dødsfall kan også være fint. Man kan være vitne til at en person sovner fredelig inn. Det er da hverken noe unormalt eller sårt ved det om personen er gammel og mett av dage. Når man opplever dødsfall på vakt så er det uansett greit å "tømme seg" enten til kollegaer eller leder. Man kan ofte ha behov for det før man går av vakt. Det er ikke så enkelt i helger og helligdager, men enklere når det er flere på jobb. Man skal ikke gå hjem å tømme seg til familien. Det er brudd på taushetsplikten. Å man skal ihvertfall ikke tømme seg på sosiale medier. Klart at man også kan oppleve mere dramatiske dødsfall, og av de dødsfallene jeg har opplevd så er det de som går mest inn på meg. Men da må vi huske på å få hjelp til det på arbeidsplassen. Anonymkode: 5918e...086 Normalt er ment i mitt innlegg som at det er dagligdags og at man bare kan riste på hodet og glemme det, så gå uberørt der i fra. Bedreviter. Anonymkode: 35823...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #18 Skrevet 23. juli 2018 Selvsagt er ikke TS sitt innlegg brudd på taushetsplikten. Det dør unge mennesker med små barn hver eneste dag på norske sykehus, det samme med eldre mennesker hvor den gjenlevende blir sittende igjen alene uten sin partner. Det er helt umulig for noen å vite hvor dette er, eller hvem de er, og selv om de pårørende leser TS sitt innlegg så er det umulig for dem å vite at dette dreier seg om deres slektninger/ partnere eller ikke. Altså ingen brudd på taushetsplikt. Anonymkode: 8c19a...3e0 5
Gjest Stella Rose Skrevet 23. juli 2018 #19 Skrevet 23. juli 2018 4 timer siden, Stella Rose skrev: Sånt må du bare regne med, når du har valgt det yrket. Jeg mente ikke å være kald, med innlegget mitt, bare at det er hverdagslig for folk i helseyrker å oppleve død og sykdommer på nært hold, og når man har vært i helseyrker en stund, blir man på en måte herdet, og det har ingenting med å være kald og ufølsom å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå