Gå til innhold

Kattegalskap på hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan få hundene mine til å ikke være så på katter hele turen? Det er så mye katter der jeg bor og de drar og er helt ville om de ser en katt eller lukter katt. Og hundene står på to bein og peser og de blir så innmari gira på resten av turen inntil de får ferten av en ny katt og enda en ny katt på hver eneste tur. Så de er på hele turen. Hvordan får jeg dem til å roe seg? Det er bare katter de er helt gale mot. Heldigvis ikke noe på fugler. I tillegg husker dem hvor katten har vært før og blir helt stressa neste gang på samme sted. De er helt kattegale begge to og jeg sliter sånn med at de skal gjete dem. Det er gjeterhunder begge to. Og blir spinn ville og peser. 

Anonymkode: bef15...b30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg gjøre med dette da jeg snart blir gal av at hundene er helt ville på katter?

En ting til. Hva slags raser er minst intressert til å jage katter? Tenker på neste gang jeg skal ha hund om mange år.

Jeg får ikke helt til dette kattegreiene med hundene mine. De er helt ville og intense.

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere som sliter med det samme problemet her og hva gjør dere med det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hund som skal hilse på katter. Det hender hun løper bort til dem og ofte løper de videre, og så følger hun etter, men hun bjeffer ikke og veier bare 6 kg så jeg klarer fint å holde henne igjen. Hun er vandt med katter fra hun var liten. Muligens derfor hun ikke bjeffer.

Hvor gammel er din hund?

Anonymkode: 3a40a...871

AnonymBruker
Skrevet

Kan bare si at jeg føler med deg😭 Mamma har en sånn hund og når jeg passer den får jeg jo nesten armen ut av ledd😩🙊 Håper du får noen gode råd! 

Anonymkode: d99f5...64a

AnonymBruker
Skrevet

På tide med dressurkurs.

Anonymkode: e81d3...6b5

• Liker 2
Skrevet

Bikkja til foreldrene mine er lik, eller hun skal bare se/løpe bort til de, så roer hun seg. Men, ikke enkelt og holde igjen ei på 70 kg.. :P 

AnonymBruker
Skrevet

Men det er vell ikke katter på ett dressurkurs?

Det er så stort problem at jeg gruer meg til å gå tur siden de blir helt gale og løper og trekker meg over ende.

Prøvd å gi dem godbiter og å trene på kontakt men de er helt uinteresserte så lenge de ser en pusekatt eller lukter en. Eller så tror de at kattene er på samme sted hver gang 😑

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/24/2018 at 11:13 AM, AnonymBruker said:

Det er så stort problem at jeg gruer meg til å gå tur siden de blir helt gale og løper og trekker meg over ende.

Prøvd å gi dem godbiter og å trene på kontakt men de er helt uinteresserte så lenge de ser en pusekatt eller lukter en. Eller så tror de at kattene er på samme sted hver gang 😑

Nei, men du kan lære teknikker for å få bedre kontroll. Når dette har utviklet seg er det nok fordi du har problemer med å ha kontroll på dem i utgangspunktet.

Jeg har en hund som vil sette etter alt vilt, og dette lærte hun seg fordi jeg ikke trente på å gå pent i slakt bånd og kontakt og slikt da hun var unghund. Hun rev meg over ende, slet seg etc. og det var helt grusomt. Men nå har vi trent en del på å høre på meg og å gå pent, samtidig som at jeg bruker en sele med front clip og fester karabinkroken i både den og halsbåndet slik at hun ikke kan dra avgårde med meg uansett hvor mye hun prøver. 

Men katter er utfordrende, da man ikke kan kontrollere dem og det er veldig vanskelig å trene på det med avstand, kattelukter er jo er over alt man går på tur. Den forrigen hunden min hadde lært å jage katter av den forrige eieren, og det var bare klin umulig å trene bort. Heldigvis prøvde hun aldri å slite seg fordi hun hadde også lært å gå i bånd og å høre etter av den forrige eieren.

Anonymkode: 78992...35b

Skrevet

Når en hund mister kontrollen, er det ofte årsak i eier.
Hunder trenger en stødig eier, i alle fall gjeter hunder. 
Gi hunden en annen oppgave om de lukter katten, som f.eks, om de lukter katt, skall de sette seg ned og se på deg.
Så gir du en godbit. 
Ikke gi oppmerksomhet til uønskede adferd. 
Gjeterhunder er veldig krevende og burde ideelt sett ha mye å gjøre, en jobb av et eller annet slag, ellers blir de tullete. 
Fokuser på dressur fremover og gi hunden en jobb, så vil de ha mindre energi på sånt som å jakte på katter. :) 

Skrevet
På 24.7.2018 den 11.13, AnonymBruker skrev:

Tren mye mye mye på kontakt. Jakthunden min kunne nesten trille så tykk var hun mens vi jobbet med kontakt og nå, nå ser hun etter øynene mine hver gang noe eller noen passerer oss men nå får hun stort sett bare ros. 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Drakan skrev:

Når en hund mister kontrollen, er det ofte årsak i eier.
Hunder trenger en stødig eier, i alle fall gjeter hunder. 
Gi hunden en annen oppgave om de lukter katten, som f.eks, om de lukter katt, skall de sette seg ned og se på deg.
Så gir du en godbit. 
Ikke gi oppmerksomhet til uønskede adferd. 
Gjeterhunder er veldig krevende og burde ideelt sett ha mye å gjøre, en jobb av et eller annet slag, ellers blir de tullete. 
Fokuser på dressur fremover og gi hunden en jobb, så vil de ha mindre energi på sånt som å jakte på katter. :) 

Er gjeterhunder mere krevende enn vannhunder feks. Puddel, barbet, lagotto, portugisisk og spansk vannhund? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er gjeterhunder mere krevende enn vannhunder feks. Puddel, barbet, lagotto, portugisisk og spansk vannhund? 

Naboen har en portugisisk vannhund og klarer ikke få bukt med bjeffing. Den bjeffer på absolutt alt. De har hatt mange hunder før denne og var kjent for å ha en enormt god dressur på de...det var før vannhunden. 

Anonymkode: 94b5b...599

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan nok ikke svare helt på det du spør om. Du sier kun at du har gjeterhunder, og forteller ikke om rase. Jeg har nå en Cocker Spaniel med «jegerhund»/jakthund i genene, og han er annerledes enn de fem andre av samme rase vi har hatt i familien. Han er mer «på» og nysgjerrig enn de foregående, men ikke sprø, mtp katter. 

Anonymkode: d036f...c19

AnonymBruker
Skrevet
På 24.7.2018 den 11.13, AnonymBruker skrev:

På dressurkurs vil du lære kpntakt trening, noe som vil avlede hundene fra katter og de vil holde fokuset sitt på deg istedet. Les deg opp på det og begynne å trene allerede nå om du ikke umiddelbart melder deg på kurs. Jo lengre tid hundene får holde på etter katter jo vanskeligere blir det å lære dem av med vanen. 

Anonymkode: 4fdbe...5e1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...