Gå til innhold

Hvordan bilen ren med små barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg har to barn på 4 og 2 år. Barna er vant til å spise alt mulig rart i bilen og da blir det selvfølgelig masse søl og rot. De kan spise alt fra appelsin, vannmelon, potetgull,pommes frites og is i bilen. Det som faller ned på matten er ikke så farlig. Det er bare å ta ut matten og rengjøre den med  vann og såpe. Men problemet er all slags søl som faller på bilsete..hvordan unngår vi det?  Foreløpig har jeg en billig fleece pledd som jeg har over bilsete for å beskytte den. Men det ser ikke fin ut. Finnes det trekk til bilsete som jeg kan  bruke som beskyttelse?

Anonymkode: dc647...6a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke spis i bilen.

Ellers så får du hundebskyttelse av plastikk på biltema.

Anonymkode: 56440...c77

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk aldri lov å spise eller drikke i bilen. Kjøpte vi is, spiste vi den opp før vi kjørte videre. Unntaket var drops/pastiller. Mine barn er heller ikke vant til å spise i bilen. Skjer en sjelden gang, men aldri noe sånt kliss som du beskriver. Hvorfor må de det?

Anonymkode: 1b6d7...e1d

Skrevet

Her er det fire unger (store nå da, men), og vi har aldri tillatt sånn spising som du beskriver i bilen.... Hadde aldri orket det! 

Når det er sagt mener jeg at du kan kjøpe hundebeskyttelse til baksetet, mulig det kan funke, men om det er noe penere vet jeg ikke da.... Anbefaler evt å bare spise ting som kan støvsuges opp inne i bilen, også ta det som er klissete utenfor, dersom de absolutt MÅ spise i bilen.... 

Gjest Stella Rose
Skrevet

Så ikke la de spise i bilen da vel.

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å la de spise i bilen. Skal dere på lange turer så ta rastestopp. Spising i bilen er noe svineri.

Anonymkode: ee2ce...45e

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ingen grunn til at de absolutt må spise i bilen? Ville begrensa det til ting som ikke lager så mye gris og søl isåfall og bare lagt til vane å tørke ut av setene hver dag og gå over med en sånn liten håndstøvsuger.

Anonymkode: 4302a...fc2

Skrevet

Det finnes trekk til bilsetene ja. Vi har et digert trekk som dekker hele baksetet og bilstolene står oppå disse. Det er ganske upraktisk å ha total nekt av alt spiselig og drikkelig i bilen, særlig når man drar på langturer (skal man kjøre 10 timer den dagen tar det fort mye lenger tid om man skal stoppe og gå ut for hver minste ting som skal spises). Her får de spise i bilen, men ikke grisete ting som is eller appelsin. Det er virkelig hverken vanskelig eller tidkrevende å støvsuge bilen eller riste av trekket nå og da.

Skrevet

Som flere skriver: du lar dem ikke spise klissete mat i bilen. Søler du noe i bilsetene (is, væske og andre ting som setter flekker på klær) så må du rense setene. Ikke dyrt utstyr og absolutt ikke umulig å få rent, men for de som ikke har bilpleie som hobby er det unødvendig tidsbruk.

Bakst og vann er perfekt til bilturer fordi vann sjeldent lager flekker som må renses og bakst er det bare å støvsuge opp. Eventuelt potetgull eller kjeks (uten sjokolade).

Alternativt kjøper du bil med skinnseter neste gang.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei jeg har to barn på 4 og 2 år. Barna er vant til å spise alt mulig rart i bilen og da blir det selvfølgelig masse søl og rot. De kan spise alt fra appelsin, vannmelon, potetgull,pommes frites og is i bilen. Det som faller ned på matten er ikke så farlig. Det er bare å ta ut matten og rengjøre den med  vann og såpe. Men problemet er all slags søl som faller på bilsete..hvordan unngår vi det?  Foreløpig har jeg en billig fleece pledd som jeg har over bilsete for å beskytte den. Men det ser ikke fin ut. Finnes det trekk til bilsete som jeg kan  bruke som beskyttelse?

Anonymkode: dc647...6a1

Det er en måte å unngå matsøl i biler på, nemlig ingen spising i bilen. 

Alt matsølet du lister opp er umulig å få fjernet 100 % derfor blir resultatet oppvekst av mugg i bilen, som dere alle sitter og puster inn. 

Alternativet er at du polstrer bilen med vanntettet trekk både over seter og gulv. 

Jeg har aldri forstått foreldre som lar barna småspise i bilen med mat det bare blir søl av. Stopp og spis, eller spis ferdig før du tar barna inn i bilen. Småspising i bilen og andre steder er heller ikke sunt, bilsyke barn kan du og oppnå å få. Faste måltider utenfor bilen når dere kjører på tur er noe du kan bestemme og inføre for å legge grunnlaget for et godt kosthold med sunne spisevaner. 

Anonymkode: 71004...943

AnonymBruker
Skrevet

På biltema har de et middel som funker perfekt på alle type flekker. Husker jeg selvfølgelig ikke hva det heter. 

Barna spiser i bilen på lengre turer og vasker da bare bort flekkene. Ikke alle som er så nøye på det ;)

Anonymkode: 77d1f...7b5

• Liker 1
Skrevet

Aldri spis i bilen. Det fikk jeg aldri som liten og foreldrene mine hadde alltid ren bil. Noen ganger hadde de til og med et håndkle i gulvet, haha. De var veeeldig nøye med bilene sine.

AnonymBruker
Skrevet

Mine får spise i bilen,men aldri appelsin,sjokolade eller andre veldig klissete ting. Men det var ikke det du spurte om. ;) 

Du kan kjøpe beskyttelse til setene på F.eks Biltema. 

Anonymkode: a6762...400

Skrevet

Mine spiser og drikker i bilen, men ikke ting som er så sølete. Niste som smuler og søl av drikke skjer og kan støvsuge eller vaskes bort. 

Vi har en som er i beltestol og to i isofix-seter bakovervendt. Pga førstnevnte gikk vi til innkjøp av et billig setetrekk, og bruker i tillegg setebeskytter der barna sitter og sparker mot seteryggen (uansett retning). Disse er også kjekke pga lommer og litt sånn til leker, blader og sånt. 

Å ha et setetrekk som er lett å røske ut og vaske er greit i tilfelle uhell i forbindelse med bleieslutt, eller oppkast eller andre morsomme hendelser. At det er billig betyr også at det kan gå greit å kaste og erstatte om det blir ille. Ikke hatt behov for det ennå. 

Å holde orden og ryddig hjelper også litt, egne plasser for leker, drikkeflasker som er vanskelig å søle av, og at vi som sitter foran styrer spisingen og hva som blir spist, trår til med våtservietter og lommetørkle ved behov osv er greie vaner også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri forstått foreldre som lar barna småspise i bilen med mat det bare blir søl av. Stopp og spis, eller spis ferdig før du tar barna inn i bilen. Småspising i bilen og andre steder er heller ikke sunt, bilsyke barn kan du og oppnå å få. Faste måltider utenfor bilen når dere kjører på tur er noe du kan bestemme og inføre for å legge grunnlaget for et godt kosthold med sunne spisevaner. 

Anonymkode: 71004...943

Fine råd, men har du en familie som er mye på farten og har småsøsken som må henge med på lasset, er det ikke fullt så enkelt i praksis som det er i teorien ;) Eller skal rekke en ferge og har hylende unger i baksetet, selv om dere hadde stopp for en time siden?

Men enig angående type mat- hvis man er opptatt av å ha en ren bil, er jo førstepri å velge mat det ikke bare blir søl av. Hvorfor gir du vannmelon og is til en toåring i bilen, TS, hvis du ønsker å holde bilen ren? Det finnes jo tusen andre ting som ikke er like utfordrende og lager flekker og kliss overalt?

Anonymkode: fe786...01c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...