AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #1 Del Skrevet 22. juli 2018 Det er så mange som sier at det er enkelt å gå ned i vekt. Til og med fedmeprofessor Hjelmesæth sier det:Er det vanskelig å gå ned i vekt? – Nei, mener Jøran Hjelmesæth, leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold, og professor ved Universitet i Oslo. - Det er ganske enkelt å gå ned i vekt. Problemet er å holde seg der etterpå. De fleste klarer fint å gå ned i vekt ved å spise mindre. Problemet er at man ikke klarer å stabilisere det, utdyper han. Vel, jeg synes det er dritvanskelig å gå ned i vekt! Når jeg prøver å redusere matinntaket virker det som hele kroppen stritter imot - jeg får vondt i magen, vondt i hodet, sulten overstyrer alle tankene mine. Jeg kan også gå og tenke på hvor sykt lyst jeg har på en bestemt matvare/matrett i mange dager, og da er det vanskelig å ikke gå på en smell til slutt! Og når normale folk begynner å trene flere ganger i uka over lengre tid, så vil vel de fleste bli strammere og gå ned litt i vekt, mens jeg blir så sulten at jeg - om jeg ikke klarer å stå imot dette - ender opp med å overkompensere med å spise for mye og går som regel opp i vekt i de beste treningsperiodene. Én gang klarte jeg å gå ned en del kilo - men det var ved å spise usunt lite, ikke trene, og kun bruke livet på jobb og søvn (veldig lite sosialt liv). For både helse, utseende og livskvalitetsmessig ønsker jeg jo å trene mens jeg går ned, men det virker som en umulig kombinasjon for min kropp. Er det bare meg, eller har andre det på samme måte? Er det eventuelt noen som har klart å finne en vei ut av dette? JA for all del - det er snakk om kalorier inn vs. kalorier ut, så det trenger ingen å komme her i tråden for å fortelle. Det er et forbasket enkelt regnestykke i teorien. Anonymkode: 0941a...a24 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HanenIFlokken Skrevet 22. juli 2018 #2 Del Skrevet 22. juli 2018 Det er uansett sånn at det koster mye å bli kvitt det du spiser for mye. For å forbrenne en halv sjokoladeplate så må du faktisk jogge i 90 minutter for å forbrenne den sjokoladen.. Da burde det være mye lettere å droppe sjokoladen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #3 Del Skrevet 22. juli 2018 Se innlegg om motivasjon og andre tips fra denne tråden: Sitat Motivasjon. Skriv ned: -Hvorfor det er viktig for deg å gå ned i vekt (og les dette hver dag). -Ditt mål. -Dine delmål, og tidsfrister for å nå delmålene. -Dine metoder for å nå dine delmål og mål. Anonymkode: e19bf...5de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #4 Del Skrevet 22. juli 2018 Jaaa... Har aldri fått til å slanke meg overspiser også som resultat av nedgang i mat, og jeg kutter ikke voldsomt i kalorier heller. har forsøkt lavkarbo, kalorimålin/dagbok, delmål, motivasjon osv. Småspiser fremdeles mengder av mat om kvelden Anonymkode: a3e46...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxxMekker Skrevet 22. juli 2018 #5 Del Skrevet 22. juli 2018 Kan virke som du sliter med omstillingen. Jeg legger opp til vekttap et par ganger i året. Det er da snakk om å riste av meg ca 5 kg på noen uker, ikke noe drama. Det som fungerer for meg er å ha en plan for hva jeg skal spise, og når jeg skal spise det. Ved å f.eks kjøre periodisk faste mellom kl 20 og 11 fjerner jeg et problem ved å sove bort sulten. Så fordeler jeg dagens 4, 5 eller 6 måltider på de våkne timene. Dette oppleves som så hyppig at sult og ubehag sjeldent oppstår. Skulle jeg likevel være sulten utover kaloribudsjett, drikker jeg vann. Det døyver. Dette er uvant i en dag eller tre, deretter vane. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inwe Skrevet 23. juli 2018 #6 Del Skrevet 23. juli 2018 (endret) Virker som du spiser ALT for lite når du går ned i vekt. Kanskje du heller skal ta det gradvis? Ikke begynne med å spise 1500 kalorier og trene 6 dager i uka. Denne uken finner du ut hvor mye kalorier du i gjennomsnitt spiser hver dag. La oss ta 2500 som et eksempel. Neste uke spiser du da 2400 kalorier hver dag. Går det fint uten at du føler den ekstremsulten du snakker om her, spiser du 2300 kalorier hver dag uken etter. Sånn fortsetter du til det blir ubehagelig en uke, da kutter du ikke uken etter. Du holder deg på samme kalorinivå til det fungerer for deg til du kutter igjen, da enten med 100 eller 50 kalorier. Når du er der du vil være, så holder du deg der. Gjør det samme med treningen, begynn med 1-2 dager i uken og øk når det føles bra. Så får kroppen din vendt seg til forandringen. Jeg synes det var lett å gå ned i vekt, fordi jeg ikke gjorde det til en stor greie. Jeg koste med med burgere og øl når jeg var sosial, var streng hjemme. Var jeg ekstremt sulten spiste jeg litt mer den dagen. Det er ofte en grunn når kroppen reagerer med ekstremsult. Jeg har heller ikke hatt noe problem med å holde vekten, kanskje fordi jeg ikke gjør noen stor greie ut av det heller. Jeg klarte fint å gå ned 60 kg på den måten, men det tok selvsagt litt tid. Fordelen var at jeg endret hele livet mitt og kunne ikke sett for meg et liv uten trening og sunn mat i dag. Endret 23. juli 2018 av Inwe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 23. juli 2018 #7 Del Skrevet 23. juli 2018 Jeg syns også det er vanskelig, og vi er nok ikke alene om det. Ting kan være vanskelig på ulike måter, og folk er så forskjellige, så vi er ikke utskudd som synes det er vanskelig selv om professorene mener det motsatte. Jeg sliter først og fremst med viljestyrke. Det er mitt svake punkt. Jeg støtter forslaget Inwe over, prøv å gjøre det gradvis! For noen fungerer en dramatisk overgang bra, andre trenger det gradvis. Selv er jeg der at jeg akkurat nå har sluttet å telle kalorier, fordi jeg bare bryter meg selv ned ved å hver dag tallfeste min egen mislykkethet. Etterhvert skal jeg tilbake på kaloritelling, og da skal jeg heller starte for høyt enn for lavt. Hvis du plages veldig med sult kan det være bra å ta det gradvis. Ikke ha det travelt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inwe Skrevet 23. juli 2018 #8 Del Skrevet 23. juli 2018 3 timer siden, Sisti skrev: Jeg syns også det er vanskelig, og vi er nok ikke alene om det. Ting kan være vanskelig på ulike måter, og folk er så forskjellige, så vi er ikke utskudd som synes det er vanskelig selv om professorene mener det motsatte. Jeg sliter først og fremst med viljestyrke. Det er mitt svake punkt. Jeg støtter forslaget Inwe over, prøv å gjøre det gradvis! For noen fungerer en dramatisk overgang bra, andre trenger det gradvis. Selv er jeg der at jeg akkurat nå har sluttet å telle kalorier, fordi jeg bare bryter meg selv ned ved å hver dag tallfeste min egen mislykkethet. Etterhvert skal jeg tilbake på kaloritelling, og da skal jeg heller starte for høyt enn for lavt. Hvis du plages veldig med sult kan det være bra å ta det gradvis. Ikke ha det travelt! Det er superviktig. Når du går gradvis ned i kalorier, sjekk også vekt eller cm-mål (jeg foretrekker sistnevnte), går du ned i vekt/cm kutter du ikke kalorier før det har stoppet opp i noen uker (2-3). Og gå for lavt er å gjøre en bjørnetjeneste for seg selv, det er grunnen til at mange går opp igjen når de har nådd målet sitt. Jeg gikk aldri tilbake til mitt gamle kosthold, antagelig fordi jeg ikke nektet meg selv noe og aldri gikk for lavt og har derfor klart å holde vekten i 3 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #9 Del Skrevet 24. juli 2018 Se også på hva du spiser. Det er langt vanskeligere å overspise på grønsaker enn på potetgull, for å sette det på spissen. Hvis du bestemmer deg for f.eks. 150 g kyllingfillet og 50 g ris til et måltid (basert på hvordan jeg liker å fordele mine kalorier), så fyller du på med grønnsaker til du er mett. Mange kutter i kalorier ved å kun redusere mengde, men jeg tror det kan være like lurt å erstatte kaloriene med noe annet for å unngå nettopp sult og overspising. Anonymkode: 871e5...0a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #10 Del Skrevet 24. juli 2018 På 23.7.2018 den 0.20, AnonymBruker skrev: Jeg kan også gå og tenke på hvor sykt lyst jeg har på en bestemt matvare/matrett i mange dager, og da er det vanskelig å ikke gå på en smell til slutt! Anonymkode: 0941a...a24 Kan du komme med et eksempel? Matglad som jeg er, er det også noen ting jeg føler jeg MÅ ha iblant, typisk pizza. Da har jeg tre alternativer; 1. Bestemme meg for at dette kan jeg ikke spise, og lide i stillhet til jeg går på en smell og ødelegger hele vektnedgangen. 2. Lage en sunnere variant som kan passe bedre i kaloribudsjettet mitt. 3. Legge inn en hard treningsøkt så jeg kan unne meg den pizzaen, i hvert fall en halv. Som regel går jeg - naturlig nok - for alternativ 2 eller 3. Anonymkode: e28de...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurerpådette Skrevet 24. juli 2018 #11 Del Skrevet 24. juli 2018 22 timer siden, Inwe skrev: Virker som du spiser ALT for lite når du går ned i vekt. Kanskje du heller skal ta det gradvis? Ikke begynne med å spise 1500 kalorier og trene 6 dager i uka. Denne uken finner du ut hvor mye kalorier du i gjennomsnitt spiser hver dag. La oss ta 2500 som et eksempel. Neste uke spiser du da 2400 kalorier hver dag. Går det fint uten at du føler den ekstremsulten du snakker om her, spiser du 2300 kalorier hver dag uken etter. Sånn fortsetter du til det blir ubehagelig en uke, da kutter du ikke uken etter. Du holder deg på samme kalorinivå til det fungerer for deg til du kutter igjen, da enten med 100 eller 50 kalorier. Når du er der du vil være, så holder du deg der. Gjør det samme med treningen, begynn med 1-2 dager i uken og øk når det føles bra. Så får kroppen din vendt seg til forandringen. Jeg synes det var lett å gå ned i vekt, fordi jeg ikke gjorde det til en stor greie. Jeg koste med med burgere og øl når jeg var sosial, var streng hjemme. Var jeg ekstremt sulten spiste jeg litt mer den dagen. Det er ofte en grunn når kroppen reagerer med ekstremsult. Jeg har heller ikke hatt noe problem med å holde vekten, kanskje fordi jeg ikke gjør noen stor greie ut av det heller. Jeg klarte fint å gå ned 60 kg på den måten, men det tok selvsagt litt tid. Fordelen var at jeg endret hele livet mitt og kunne ikke sett for meg et liv uten trening og sunn mat i dag. Enig! Er ikke alle kropper som tåler å gå så hardt på med engang. Da vil du bare bli syk. Man må finne sin egen måte og ikke følge hva som funket for mange andre. Ville satt opp en mat plan( frokost, mellom måltider +++) og trent maks 3 ganger i uka som feks mandag, onsdag og fredag. Og ta noen gode lange turer i helgen og ha vann og frukt oppi sekken ( kan smøre 1-2 grove brødskiver som er minst 86 % grovt) og få satt i gang både kropp og motivasjon. Jeg pleide ha mørk sjokolade i kjøleskapet. Den med mest kakao oppi (87-96 % hvis jeg husker riktig) Kan love deg at den er så mektig og bitter at man klarer ikke sitte i sofaen og spise en plate. Jeg pleide ta en liten bit og ha i munnen til den smeltet bort. Tar vekk søtsuget som bare det. Man MÅ gi kroppen tid. Man funker forskjellig. Vet flere som ikke går ned i vekt med engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #12 Del Skrevet 24. juli 2018 Spiser sunt, ikke sjokolade eller noe godis. Eneste jeg har endret på matfronten er mer fisk, ikke saus/dressing, knekkebrød i stedet for brød. Jogger 3 dager i uka og er i aktivitet med noe hver dag. Drikker vann med sitron eller fun light saft. Ligger på 1800 kalorier og jeg går ikke ned i vekt, men opp! Så jeg er under utredning for sykdom, for ingen skjønner noe av dette. Så hvis du vet at du gjør alt riktig og at du likevel ikke går ned så kan en tur til legen være lurt. Anonymkode: 403b3...ebe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurerpådette Skrevet 24. juli 2018 #13 Del Skrevet 24. juli 2018 Og må si en ting til. Å veie seg er faktisk ikke den beste måten. Muskler veier. Har en far som har en vannvittig kropp og han trener en del og unner seg kos når han vil. Det første han sa til meg en gang jeg ikke skjønte hvorfor vekten ikke gikk ned så mye som jeg ville var at muskler veier. Så ja.. jeg gikk ned i vekt men fikk mer muskler og det syntes på vekten. Man blir GAL av å følge vekten. Nå har jeg hatt spiseproblemer hele mitt liv og vet hvor skummelt det er med en vekt. Så vær forsiktig og finn en sunn måte/ livsstil du klarer leve med. Å gå ned i vekt på en sunn måte tar tid for de fleste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #14 Del Skrevet 24. juli 2018 Det med at kroppen stritter i mot er en helt naturlig respons. Kroppen vil prøve å ivareta lagrene sine selv om de er for store og den vil etterspørre store mengder mat om den er blitt underforet over tid. Det som skjer med deg, skjer selv med anorektikere som er profesjonelle sultekunstnere: de ender gjerne med bulimi om de bare begynner å spise igjen, fordi responsen fra kroppen kan bli helt ukontrollerbar når den er underernært og så får mat igjen der de er spesielt ille ute fordi de i utgangspunktet har et ekstremt forhold til mat og dermed raskt kan ende på den andre ekstremsiden. Enten man ønsker å gå opp eller ned i vekt, blir dramaet fra kroppen mye mindre om man gjør det forsiktig og over lang tid. Det er forskjell på å spise nok til at man er akkurat tilfreds, stappmett og at man fortsatt er sulten. Du vil kunne spise deg akkurat tilfreds og likevel gå ned i vekt om du spiser sunn mat. Å gå ned i vekt på usunn mat krever mer selvdisiplin fordi du må spise små volumer med mat. Men egentlig kan man gå ned i vekt samme hvilken kost man har. Du må bare lete etter en kaloribalanse og matvarer som gir deg et lite underskudd på det jevne, men der du kan spise nok til at du er tilfreds etter et måltid, sånn at du unngår ekstrem sult og er like langt fordi du spiste for mye pga av det. Akkurat det med at du blir veldig sulten etter trening, kan det være at du kan unngå ved å prøve å trene til andre tider på døgnet enn det du har gjort til nå. F.eks: hvis du nå trener om ettermiddagen, kan det være du ikke reagerer på samme måte om du trener om morgenen. Du må heller ikke trene, da det er matinntaket som har mest å si. Anonymkode: 8ef14...d0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trikken Skrevet 24. juli 2018 #15 Del Skrevet 24. juli 2018 På 23.7.2018 den 0.20, AnonymBruker skrev: Det er så mange som sier at det er enkelt å gå ned i vekt. Til og med fedmeprofessor Hjelmesæth sier det:Er det vanskelig å gå ned i vekt? – Nei, mener Jøran Hjelmesæth, leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold, og professor ved Universitet i Oslo. - Det er ganske enkelt å gå ned i vekt. Problemet er å holde seg der etterpå. De fleste klarer fint å gå ned i vekt ved å spise mindre. Problemet er at man ikke klarer å stabilisere det, utdyper han. Vel, jeg synes det er dritvanskelig å gå ned i vekt! Når jeg prøver å redusere matinntaket virker det som hele kroppen stritter imot - jeg får vondt i magen, vondt i hodet, sulten overstyrer alle tankene mine. Jeg kan også gå og tenke på hvor sykt lyst jeg har på en bestemt matvare/matrett i mange dager, og da er det vanskelig å ikke gå på en smell til slutt! Og når normale folk begynner å trene flere ganger i uka over lengre tid, så vil vel de fleste bli strammere og gå ned litt i vekt, mens jeg blir så sulten at jeg - om jeg ikke klarer å stå imot dette - ender opp med å overkompensere med å spise for mye og går som regel opp i vekt i de beste treningsperiodene. Én gang klarte jeg å gå ned en del kilo - men det var ved å spise usunt lite, ikke trene, og kun bruke livet på jobb og søvn (veldig lite sosialt liv). For både helse, utseende og livskvalitetsmessig ønsker jeg jo å trene mens jeg går ned, men det virker som en umulig kombinasjon for min kropp. Er det bare meg, eller har andre det på samme måte? Er det eventuelt noen som har klart å finne en vei ut av dette? JA for all del - det er snakk om kalorier inn vs. kalorier ut, så det trenger ingen å komme her i tråden for å fortelle. Det er et forbasket enkelt regnestykke i teorien. Anonymkode: 0941a...a24 Jeg øker aktiviteten, og kan da spise mer og likevel gå ned i vekt. Løfter også vekter slik jeg øker muskelmasse og da forbrenning. Men noe sult vil man alltid ha når kroppen tærer på eget fettlager. Jeg deler opp dagene mine i 3. Dag1: 1800 dag2: 1500 dag 3: 2100 Da vet jeg at selv om jeg er sulten dag 2 så kommer dag 3 og kan spise mer. Har kardio dag 2, og fyller på med mer karbo og kutter fett. Mens dag 1 og 3 mer fett og protein. Men man kan spise mye for 2000 kcal, er bare at det kan bli litt dyrt. Anbefaler styrketrening om vekttap skal være langsiktig. Man klarer ikke leve på lav kalori hele livet. Bedre aldri venne kroppen til å sulte å tære på muskler for så legge på seg etterpå. Som den vil gjøre da det er slik kroppen er laget. Øk muskler og få en sunn livsstil. Bruker granateple som snacks i hverdagen, veldig godt og man kan sitte å spise mens man ser film o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #16 Del Skrevet 24. juli 2018 På 23.7.2018 den 0.20, AnonymBruker skrev: Det er så mange som sier at det er enkelt å gå ned i vekt. Til og med fedmeprofessor Hjelmesæth sier det:Er det vanskelig å gå ned i vekt? – Nei, mener Jøran Hjelmesæth, leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold, og professor ved Universitet i Oslo. - Det er ganske enkelt å gå ned i vekt. Problemet er å holde seg der etterpå. De fleste klarer fint å gå ned i vekt ved å spise mindre. Problemet er at man ikke klarer å stabilisere det, utdyper han. Vel, jeg synes det er dritvanskelig å gå ned i vekt! Når jeg prøver å redusere matinntaket virker det som hele kroppen stritter imot - jeg får vondt i magen, vondt i hodet, sulten overstyrer alle tankene mine. Jeg kan også gå og tenke på hvor sykt lyst jeg har på en bestemt matvare/matrett i mange dager, og da er det vanskelig å ikke gå på en smell til slutt! Og når normale folk begynner å trene flere ganger i uka over lengre tid, så vil vel de fleste bli strammere og gå ned litt i vekt, mens jeg blir så sulten at jeg - om jeg ikke klarer å stå imot dette - ender opp med å overkompensere med å spise for mye og går som regel opp i vekt i de beste treningsperiodene. Én gang klarte jeg å gå ned en del kilo - men det var ved å spise usunt lite, ikke trene, og kun bruke livet på jobb og søvn (veldig lite sosialt liv). For både helse, utseende og livskvalitetsmessig ønsker jeg jo å trene mens jeg går ned, men det virker som en umulig kombinasjon for min kropp. Er det bare meg, eller har andre det på samme måte? Er det eventuelt noen som har klart å finne en vei ut av dette? JA for all del - det er snakk om kalorier inn vs. kalorier ut, så det trenger ingen å komme her i tråden for å fortelle. Det er et forbasket enkelt regnestykke i teorien. Anonymkode: 0941a...a24 Hei du, Jeg har en "hemmelighet." og har gått ned over 20 kilo før, og ti kilo nå i juni. Har du hørt om leirgryte? Jeg også sliter å gå ned i vekt om jeg lager meg middag på den vante måten ved å steke i olje feks. Hos ernæringsrådgiver fant jeg en løsning som fungerte for meg, og det var å ta bort gjærbakst, meieri produkter, sukker og usunt fett fra min diett. Det vil si, at jeg også kuttet ut halvfabrikata da disse inneholder sukker. Tilogmed tacosaus og ketchup har sukker. Jeg måtte finne ut av alt dette "snik-sukkeret" som blir tilsatt i matvarer som ikke behøver det og ikke spise disse. Frukt er jeg også forsiktig med, ost og melk er utelukket. Brød spiser jeg ikke, men man kan sikkert lage brød som ikke inneholder sukker.. Jeg lager til daglig mat i leirgryte. I denne har jeg grønsaker. squash,søtpotet,gulrot,løk,hvitløk mm. Ikke noe olje eller smør, mao jeg lager mat absolutt uten dette. Over grønsakene har jeg enten laks, kylling, kalkun. Disse bakes inne i leirgryten sammen med grønsakene, uten olje og smør så klart. Du kan bruke krydder og krydderurter. For meg så har dette blitt en helse-boost og jeg har masse energi da hver middag blir som en vitaminbombe. Om jeg greier å holde meg til denne måten å lage mat på, uten å skeie ut, så går jeg ned i vekt. Jeg har faktisk gått ned ca ti kilo ila juni. PGA sommerferien har vekten stått stille, mest fordi man tar en is eller drar på middag hos svigers og går på en smell med smør, olje og majones i matlagingen. ( og de lurer på hvorfor de er overvektige) Anonymkode: 3f97c...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #17 Del Skrevet 24. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei du, Jeg har en "hemmelighet." og har gått ned over 20 kilo før, og ti kilo nå i juni. Har du hørt om leirgryte? Jeg også sliter å gå ned i vekt om jeg lager meg middag på den vante måten ved å steke i olje feks. Hos ernæringsrådgiver fant jeg en løsning som fungerte for meg, og det var å ta bort gjærbakst, meieri produkter, sukker og usunt fett fra min diett. Det vil si, at jeg også kuttet ut halvfabrikata da disse inneholder sukker. Tilogmed tacosaus og ketchup har sukker. Jeg måtte finne ut av alt dette "snik-sukkeret" som blir tilsatt i matvarer som ikke behøver det og ikke spise disse. Frukt er jeg også forsiktig med, ost og melk er utelukket. Brød spiser jeg ikke, men man kan sikkert lage brød som ikke inneholder sukker.. Jeg lager til daglig mat i leirgryte. I denne har jeg grønsaker. squash,søtpotet,gulrot,løk,hvitløk mm. Ikke noe olje eller smør, mao jeg lager mat absolutt uten dette. Over grønsakene har jeg enten laks, kylling, kalkun. Disse bakes inne i leirgryten sammen med grønsakene, uten olje og smør så klart. Du kan bruke krydder og krydderurter. For meg så har dette blitt en helse-boost og jeg har masse energi da hver middag blir som en vitaminbombe. Om jeg greier å holde meg til denne måten å lage mat på, uten å skeie ut, så går jeg ned i vekt. Jeg har faktisk gått ned ca ti kilo ila juni. PGA sommerferien har vekten stått stille, mest fordi man tar en is eller drar på middag hos svigers og går på en smell med smør, olje og majones i matlagingen. ( og de lurer på hvorfor de er overvektige) Anonymkode: 3f97c...52b Hvordan passer du på at du får i deg nok kalsium? Anonymkode: e28de...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #18 Del Skrevet 24. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei du, Jeg har en "hemmelighet." og har gått ned over 20 kilo før, og ti kilo nå i juni. Har du hørt om leirgryte? Jeg også sliter å gå ned i vekt om jeg lager meg middag på den vante måten ved å steke i olje feks. Hos ernæringsrådgiver fant jeg en løsning som fungerte for meg, og det var å ta bort gjærbakst, meieri produkter, sukker og usunt fett fra min diett. Det vil si, at jeg også kuttet ut halvfabrikata da disse inneholder sukker. Tilogmed tacosaus og ketchup har sukker. Jeg måtte finne ut av alt dette "snik-sukkeret" som blir tilsatt i matvarer som ikke behøver det og ikke spise disse. Frukt er jeg også forsiktig med, ost og melk er utelukket. Brød spiser jeg ikke, men man kan sikkert lage brød som ikke inneholder sukker.. Jeg lager til daglig mat i leirgryte. I denne har jeg grønsaker. squash,søtpotet,gulrot,løk,hvitløk mm. Ikke noe olje eller smør, mao jeg lager mat absolutt uten dette. Over grønsakene har jeg enten laks, kylling, kalkun. Disse bakes inne i leirgryten sammen med grønsakene, uten olje og smør så klart. Du kan bruke krydder og krydderurter. For meg så har dette blitt en helse-boost og jeg har masse energi da hver middag blir som en vitaminbombe. Om jeg greier å holde meg til denne måten å lage mat på, uten å skeie ut, så går jeg ned i vekt. Jeg har faktisk gått ned ca ti kilo ila juni. PGA sommerferien har vekten stått stille, mest fordi man tar en is eller drar på middag hos svigers og går på en smell med smør, olje og majones i matlagingen. ( og de lurer på hvorfor de er overvektige) Anonymkode: 3f97c...52b Å gå ned ti kilo på en måned høres ikke sunt ut. Anonymkode: 6cd6c...022 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #19 Del Skrevet 24. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan passer du på at du får i deg nok kalsium? Anonymkode: e28de...936 Jeg kan ikke måle hvor mye kalsium jeg får i meg, men blodprøvene har vært normale når jeg har testet. Man trenger ikke melk for å få i seg kalsium. Men jeg spiser mye brokkoli,spinat,bønner. Jeg tar vitamin tilskudd, men ikke hver dag da jeg ikke vil ha for mye. Anonymkode: 3f97c...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #20 Del Skrevet 24. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å gå ned ti kilo på en måned høres ikke sunt ut. Anonymkode: 6cd6c...022 Jeg gikk fra ca 82 til 73 ila juni. 😄For min del var det usunt å være overvektig, jeg kan ikke forklare for ille det var en gang. Blodsukkeret mitt var veldig opp og ned og jeg trodde jeg holdt på å pådra meg diabetes. Jeg følte meg skikkelig syk, men nå som blodsukkeret er stabilt har jeg det mye bedre. Anonymkode: 3f97c...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå