AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #1 Skrevet 22. juli 2018 Har alltid sett på meg selv som renslig, men etter at jeg flyttet inn i kollektiv så har jeg begynt å tvile på meg selv. En av de andre jeg bor med spurte forsiktig om det var slik at jeg brukte samme kluter på bad og på kjøkken, og om jeg vasket alle disse klutene sammen? Og ja, det gjør jeg jo. Det betyr ikke at jeg vasker doen med én klut, og så tar med meg samme klut på kjøkkenet for å tørke over benken - men jeg har tenkt at kollektivet har ett "klutlager" som brukes til alt. Det er det jeg alltid har vært vant til. Alle klutene - om de så har blitt brukt til gulv, bad eller kjøkken - hives så sammen på kokvask. Jeg har trodd at kokvask gjør klutene gullende rene, og at det dreper "alt" av bakterier? Men nå har jeg altså fått et lite rykte på meg i kollektivet for å ha denne "ekle" vanen, og det irriterer meg litt. Det er forøvrig jeg som har kjøpt inn alt av mikrofiberkluter i hele kollektivet, og det er jeg som bytter kluter/kjøkkenhåndklær flere ganger i uken. Jeg har skrubbet ovnen, jeg har vasket kjøleskapet, jeg har vasket melfylte skuffer og skap... Jeg ble rett og slett litt flau da jeg fikk denne kommentaren, og jeg lurer på om det virkelig er jeg som tar feil? Er det ekkelt å bruke samme kluter til alt? Og da tenker jeg ikke på om det er ekkelt "mentalt sett", men om det virkelig er en logisk, naturlig grunn til at en skal drive å bruke ulike kluter overalt? Anonymkode: a9765...b61 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #2 Skrevet 22. juli 2018 Jepp, de rosa til badet og de grå til kjøkkenet. De kan vaskes sammen, men bruker dem ikke om hverandre;-) Anonymkode: 77e15...d18
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #3 Skrevet 22. juli 2018 Har de egne rompekluter også? Anonymkode: b9b09...155 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #4 Skrevet 22. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jepp, de rosa til badet og de grå til kjøkkenet. De kan vaskes sammen, men bruker dem ikke om hverandre😉 Anonymkode: 77e15...d18 Hvorfor ikke? Det er det jeg ikke forstår. Anonymkode: a9765...b61 8
visp Skrevet 22. juli 2018 #5 Skrevet 22. juli 2018 Jeg bruker engangskluter som har vært brukt på kjøkkenet for deretter å kaste det etter vask av badet.
ViljaH Skrevet 22. juli 2018 #6 Skrevet 22. juli 2018 Bruker absolutt ikke kjøkkenkluter til å vaske do. Bruker faktisk engangsfiller til do. Svamper til servant og dusj, de har hver sin som skylles med såpe etter bruk, kastes når slitt. Gulvkluter og kjøkkenkluter er ulike kluter, vaskes ikke sammen selv om de går på 90. Jeg har maange av hver heller, ser ulike ut. Kjøkkenkluter og oppvaskhåndkle vaskes sammen på 90. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #7 Skrevet 22. juli 2018 Jeg har egne kluter jeg bruker til vask av bad. Alt av vask på kjøkkenet blir gjort med engangskluter. Ny klut hver morgen, den går i (organisk) søppel hver kveld. Egne kluter til vask på feks stue, soverom m.m. Anonymkode: 03ab7...001
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #8 Skrevet 22. juli 2018 Så lenge de kokvaskes ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 5350b...7f6 20
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #9 Skrevet 22. juli 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, de rosa til badet og de grå til kjøkkenet. De kan vaskes sammen, men bruker dem ikke om hverandre;-) Anonymkode: 77e15...d18 Om du vasker dem sammen er jo hele poenget borte 😳 Anonymkode: 9693a...2ce 14
Oddy Skrevet 22. juli 2018 #10 Skrevet 22. juli 2018 Bruker forskjellige kluter til bad og kjøkken. Kunne aldri brukt samme klut 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #11 Skrevet 22. juli 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har alltid sett på meg selv som renslig, men etter at jeg flyttet inn i kollektiv så har jeg begynt å tvile på meg selv. En av de andre jeg bor med spurte forsiktig om det var slik at jeg brukte samme kluter på bad og på kjøkken, og om jeg vasket alle disse klutene sammen? Og ja, det gjør jeg jo. Det betyr ikke at jeg vasker doen med én klut, og så tar med meg samme klut på kjøkkenet for å tørke over benken - men jeg har tenkt at kollektivet har ett "klutlager" som brukes til alt. Det er det jeg alltid har vært vant til. Alle klutene - om de så har blitt brukt til gulv, bad eller kjøkken - hives så sammen på kokvask. Jeg har trodd at kokvask gjør klutene gullende rene, og at det dreper "alt" av bakterier? Men nå har jeg altså fått et lite rykte på meg i kollektivet for å ha denne "ekle" vanen, og det irriterer meg litt. Det er forøvrig jeg som har kjøpt inn alt av mikrofiberkluter i hele kollektivet, og det er jeg som bytter kluter/kjøkkenhåndklær flere ganger i uken. Jeg har skrubbet ovnen, jeg har vasket kjøleskapet, jeg har vasket melfylte skuffer og skap... Jeg ble rett og slett litt flau da jeg fikk denne kommentaren, og jeg lurer på om det virkelig er jeg som tar feil? Er det ekkelt å bruke samme kluter til alt? Og da tenker jeg ikke på om det er ekkelt "mentalt sett", men om det virkelig er en logisk, naturlig grunn til at en skal drive å bruke ulike kluter overalt? Anonymkode: a9765...b61 Vaske badet kan bety så mangt. La oss begynne med hva du vasker på badet med klutene du omtaler? Toalettet har de fleste toalettbørste til å vaske nedi med, altså ingen klut nedi toalettet. De fleste mener og tror at ved kokvasking i vaskemaskin så drepes alle bakterier, det samme gjelder ved bruk av klorin. Det stemmer imidlertid ikke. Vi har mange og ulike bakterier vi får i hus, i tillegg kommer muggsopper og andre microorganismer inn. Noen drepes ved lave temperaturer men de som er mest uheldige og patogene for oss er hardføre og tåler mye. Etterhvert som vi får antibiotikaresistente bakterier rundt oss i større mengder blir hygiene viktigere enn noen gang. Kjøkkenet der vi lager mat er det viktigst å være nøye med hygienen på. Bytte av benkekluter og bruk av papir når noe søles i mengder er derfor viktig. Til bruk for å vaske lokket og området rundt toalettet er det anbefalt å bruke kluter som kastes etterpå. Får du ecoli fra toalettet i vaskemaskinen så er det ikke sikkert at den drepes i vasken. Vær og obs på at mennesker ofte kan tilpasse seg bakteriene de har i eget hus og omhåes i det daglige uten å bli syke. Det sees særlig hos personer med samlemani der de bor under forhold andre blir skremt av. Så slutt å vaske dokluter, kjøkkenkluter og mopper i samme vaskemaskin. Kjøp dere en gammel billig stålkaserolle og kok klutene på komfyren. Anonymkode: b1229...505 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #12 Skrevet 22. juli 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du vasker dem sammen er jo hele poenget borte 😳 Anonymkode: 9693a...2ce De blir jo rene når de vaskes så da gjør jo ikke det noe! Jeg vasker sengetøy, undertøy og både kjøkken-, bad- og gulvkluter sammen! Anonymkode: d5b01...588 10
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #13 Skrevet 22. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De blir jo rene når de vaskes så da gjør jo ikke det noe! Jeg vasker sengetøy, undertøy og både kjøkken-, bad- og gulvkluter sammen! Anonymkode: d5b01...588 Anonymkode: 3b1bf...c7a 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #14 Skrevet 22. juli 2018 Huh. Jeg bruker de om hverandre. Vasker de sammen også, stort sett på 60, med håndklær 😅 kanskje ikke så smart? 🤔 Nå bruker jeg stort sett engangskluter på toalettet, men gidder ikke styre så mye ellers. På Gulv bruker jeg gulvmopp. Visste du at på sykehus og sykehjem brukes samme klut i ansiktet og i rompa? Lurer på hvordan de vasker klutene der... Anonymkode: b31d2...119 7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #15 Skrevet 22. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Visste du at på sykehus og sykehjem brukes samme klut i ansiktet og i rompa? Lurer på hvordan de vasker klutene der... Da går jeg ut fra at de koker klutene på 100 grader Anonymkode: 3b1bf...c7a 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #16 Skrevet 22. juli 2018 Ja du er ekkel. Forskjellige kluter til forskjellige rom/formål. Vaskes ikke sammen. Helst engangsklut til dass. Hadde jeg bodd i kollektivet hadde jeg nok vasket over alt du har rengjort på nytt. Anonymkode: 76def...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #17 Skrevet 22. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De blir jo rene når de vaskes så da gjør jo ikke det noe! Jeg vasker sengetøy, undertøy og både kjøkken-, bad- og gulvkluter sammen! Anonymkode: d5b01...588 🤢 Anonymkode: 76def...ed0
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #18 Skrevet 22. juli 2018 Så lenge klutene kokvaskes gjør det ingenting! Anonymkode: e2eb4...8af 9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #19 Skrevet 22. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 3b1bf...c7a Skal jeg sette på en maskin med kun en eneste klut inni da? Det er jo veldig bortkastet og vil bli fryktelig dyrt i lengden! Jeg kan jo ikke spare opp klutene fra kjøkkenet og vaske de sammen, det ville jo ha tatt år for å fylle opp en maskin! Det samme med gulvkluter, for det har jeg bare to av! Anonymkode: d5b01...588 15
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #20 Skrevet 22. juli 2018 Her var det mye hysteri. Vasketilstandene i Norge er rare, enten vasker man aldri eller så er man hysterisk redd for bakterier. Å vaske forskjellige kluter i forskjellige vaskeprogram er ikke akkurat miljøvennlig. Så dere har stueklutene i én vask med vaskemaskinen, kjøkkenklutene i en annen, håndklær for seg, kjøkkenhånkle for seg. Herlighet. Hvor mange plagg blir det pr. vask. 3 tøystyker pr. vask? Anonymkode: 9d5b9...68b 27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå