Gå til innhold

Pappa er 75 år, jeg hjelper han med sparepengene .

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har spart 600 000, oppdaget at han hadde de på en lavrente brukskonto i en av storbankene. Har nå hjulpet han så de står på høyrentekonto i stedet. Han har ingen spesielle planer med pengene, de er en trygghet om noe skulle skje. Han har ingen gjeld. Jeg har foreslått aksjesparekonto i stedet, han er hverken positiv eller negativ, sier bare at han ikke vet men stoler på meg. Min mor har heller ingen spesiell mening, hun har litt skral helse og nok med det egentlig. De er sparsommelige begge to. 

Burde jeg råde han til å sette pengene i en ASK? 600000 er jo ganske mye ? 

Anonymkode: a1e05...074

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har spart 600 000, oppdaget at han hadde de på en lavrente brukskonto i en av storbankene. Har nå hjulpet han så de står på høyrentekonto i stedet. Han har ingen spesielle planer med pengene, de er en trygghet om noe skulle skje. Han har ingen gjeld. Jeg har foreslått aksjesparekonto i stedet, han er hverken positiv eller negativ, sier bare at han ikke vet men stoler på meg. Min mor har heller ingen spesiell mening, hun har litt skral helse og nok med det egentlig. De er sparsommelige begge to. 

La pengene stå  på høyrentekonto. Sparing i ASK er kun for langsiktig sparing (10-15-20 år eller mer). Tryggheten er jo borte om pengene settes i ASK, og han plutselig trenger pengene sine på et tidspunkt der han har tapt bort mye av pengene.  Man skal aldri investere mer penger enn man har råd til å tape, i aksjer eller aksjefond.

Anonymkode: 86abc...51d

• Liker 24
Skrevet (endret)

Han er 75 år og ønsker at pengene skal være en trygghet. Hva er da meningen med å utsette de oppsparte midlene for noe som helst risiko, og med hvilken tidshorisont? Det at han potensielt kan få bedre avkastning på pengene er virkelig av mindre betydning sammenliknet med den tryggheten de har i å ha pengene stående på en trygg konto. Renteutbyttet blir jo ikke det helt store, men de har i alle fall den oppsparte summen.  

Endret av Ullvott
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har foreslått aksjesparekonto i stedet

Hvorfor har du foreslått det? Hvorfor tenkte du eventuelt at det hadde vært bra for din far?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Med egne penger hadde jeg investert, lett. Men jeg tar aldri den type risiko, selv i tilfeller risikoen er ekstremt lav, med andre sine penger. De er gamle, jeg ville ikke gjort så mye av det. Om du selv er flink med penger får du heller spandere litt turer e.l på dem i ny og ne. Med mindre du er villig til å erstatte eventuelle penger du taper fordi du var maks uheldig så hadde jeg ikke gjort noe særlig, ass

Anonymkode: 66a78...f14

• Liker 5
Skrevet (endret)

Risikere å gamble bort pengene til faren din når kursene er på topp.. Han bør for all del finne seg noen andre til å ta vare på pengene sine enn deg.

Endret av Leifern
  • Liker 7
Skrevet

Bare la de stå på høyrentekonto, det er det tryggeste du kan gjøre finansielt. Du kan om så va sette av automatisk 1000-2000,- i måneden av de 600 000 til fond.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Jeg syns det har vært gøy å se mine egne sparepenger vokse i fond, er nok derfor, men foreldrene mine er gamle, ingen grunn til å ta unødig risiko - dere har rett i det ... Evt som PussLe over foreslår...

TS

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Jeg syns det har vært gøy å se mine egne sparepenger vokse i fond, er nok derfor, men foreldrene mine er gamle, ingen grunn til å ta unødig risiko - dere har rett i det ... Evt som PussLe over foreslår...

TS

Men det er dine egne penger. Dette er din fars penger. Spesielt når han er gammel og potensielt kan trenge dem selv når som helst, ville jeg ikke gjort annet enn å ha dem på høyrentekonto.

Anonymkode: db4aa...1cf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hvis faren din hadde vært inneforstått med risikoen, og skjønt hva det gikk ut på, så hadde det vært greit. Men det er jo helt åpenbart at dette skjønner faren din ikke.

Anonymkode: db4aa...1cf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om han hverken er positiv eller negativ, så er han kanskje ikke så interessert i å sette seg inn i fordeler, bakdeler og risiko med ASK. (Med mindre det er sykdom i bildet, så er det som regel interesse som stopper en i den alderen, de fleste er klare i hodet som "ung gammel").

Skal man vurdere ASK må han være inneforstått med risikoen syntes jeg, og det virker det jo ikke som han kommer til å bli. Dessuten ville det vært lite logisk å sette alt i ASK nå som han har kommet såpass opp i årene. En tommelfingerregel for småsparere/amatører (de som ikke jobber med investeringer profesjonelt) er at man tar større risiko (og da mulighet for mer avkastning) jo mer tid forut før man trenger pengene, gjerne når man er ung, så sparer man gradvis med mindre risiko etter hvert som man blir eldre og kanskje får behov for pengene på kortere varsel. Jeg ser ikke helt hensikten med å spare i aksjer nå. 

Anonymkode: 7b6be...c29

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han har begynt å få problemer med husken, og min mor har andre problemer med helsen. Så samlet sett har de ikke kapasitet til å sette seg inn i dette med ASK. Om min mor skulle falle fra, kommer pappa til å bli ganske hjelpetrengende (pga dårlig hukommelse). Om han havner på sykehjem om noen år tar kommunen 85% av sparepengene (om jeg har forstått det rett? Hørte det på et radioprogram). Er det ikke da smartere å heller sette pengene i noe kommunen ikke kan ta? F eks selge huset og kjøpe en moderne lettstelt leilighet? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

75 år, og du vil sette pengene hans i aksjefond? Nei nei nei! Han har jo spart opp disse pengene for å ha den tryggheten. Investeres de, forsvinner den tryggheten, da en risikerer å miste pengene. En skal kun investere når en har en tidshorisont på 5-10 år. Ikke ta fra han tryggheten! Flott at du fikk dem inn på høyrentekonto, men det holder. 

Anonymkode: a152a...386

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vel noe i det med å ha verdier når en havner på sykehjem, dette bør du undersøke nærmere. Er i så tilfelle smartest å overføre arv (boligen) mens han lever, men får bo i boligen så lenge han vil

Anonymkode: a152a...386

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har begynt å få problemer med husken, og min mor har andre problemer med helsen. Så samlet sett har de ikke kapasitet til å sette seg inn i dette med ASK. Om min mor skulle falle fra, kommer pappa til å bli ganske hjelpetrengende (pga dårlig hukommelse). Om han havner på sykehjem om noen år tar kommunen 85% av sparepengene (om jeg har forstått det rett? Hørte det på et radioprogram). Er det ikke da smartere å heller sette pengene i noe kommunen ikke kan ta? F eks selge huset og kjøpe en moderne lettstelt leilighet? 

TS

Kommunen kan ikke ta av formue. Det du har hørt om er hvor mye de kan ta av inntekten.

https://www.google.no/amp/s/seniornorge.org/2017/betaling-for-en-plass-pa-sykehjem/amp/

Anonymkode: 18da3...526

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Med 600.000 kr kan han kjøpe seg hjelp i hjemmet ganske lenge før han må på sykehjem, da han i tillegg vil få hjelp fra hjemmetjenesten i kommunen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/1dpX/Tror-du-kommunen-kan-ta-formuen-din-om-du-havner-pa-sykehjem

ingen tar formuen din

Anonymkode: a7886...563

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Er du din fars økonomiske verge? Er det dokumentert at du skal ta deg av din fars økonomi? Hvis ikke, er det ikke greit at du gjør noe som medfører forandringer for din fars økonomi (sparepengene hans, fond etc).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det hadde vært en fordel om disse viktige opplysningene sto i første-innlegget i tråden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du søsken? 

En dag skal arv fordeles. Dersom du er enebarn så spiller dette ingen rolle, men dersom du har søsken og du invisterer sparepengene til dine foreldre på en uklok måte kan dette bli kilde til konflikt den dagen arv skal fordeles. 

Ønsker eller har dine foreldre behov for penger, plutselig en dag, og du har låst pengene i aksjesparing så er det heller ikke en ønsket situasjon. 

Så lenge foreldrene dine ikke er demente og du er oppnevnt som verge, eller begge er døde så lar du pengene deres stå på en høyrentekonto med opp mot 2 % rente. Det er nemlig ikke dine penger, enda. 

Anonymkode: 5aab6...68c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...