Gå til innhold

Kan du anbefale meg sprinkelseng...bilstol...vippestol...vogn...bæresele..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg har termin om noen uker og vi ser etter

Sprinkelseng

Elektrisk vippestol

Bilstol

Barnevogn

Hvilken har du?hvilken var det du var fornøyd med?

Seng: Først hadde vi planer om å kjøpe bedside crib. Men leste på nette at den får man ikke brukt etter noen få måneder og at det ikke er noe vits å bruke så mye penger på bedside crib. Fikk anbefalinger om å heller kjøpe en god seng og ta av den ene siden og la sprinkelsengen stå helt inntil vår egen seng. Så hvilken seng anbefaler du?

Vippestol: Har lyst på elektrisk vippestol som går på strøm. Har sette på denne:  https://www.jollyroom.no/babyutstyr/vippestoler-husker/vippestoler/4moms-mamaroo-vippestol-4-0-classic-gra?gclid=EAIaIQobChMIu7v37LOz3AIVHsayCh2S1ADhEAQYASABEgIUD_D_BwE

Og denne:

https://www.barnashus.no/teddy-cradeling-swing-rocker.html?gclid=EAIaIQobChMIo5yr47Sz3AIVlpIYCh0d2QoLEAQYByABEgLAU_D_BwE

Bilstol: Hvilken bilstol burde jeg kjøpe?

Vogn: Jeg liker stokke sin barnevogn. Den har jeg likt i mange mange år nå. Den er litt dyr. Ofte tenker jeg at vi bruker kun bil når vi skal ut . Vognen kommer jeg bare til å bruke når jeg og babyen skal på trille tur. Utenom det skal den bare stå i boden. Så er det vits å bruke så mye penger på en slik vogn som kommer til å bli veldig lite brukt?

Bæresele: hvillen anbefaler du?

Anonymkode: 92aad...0cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt IKEA Sundvik sprinkelseng til begge barna her. Enkel og grei seng, kan ta av den ene siden slik at man kan bruke sengen lenge.

Vi har hatt besafe babysete, vært veldig fornøyd med det. Stod mellom det eller maxi cosi.

Om du vil ha Stokkevogn, så hvorfor ikke? Trenger jo ikke kjøpe ny. Den jeg har vært mest fornøyd med er Emmaljunga super viking, hadde lett kjøpt den igjen om jeg skulle hatt baby nå.

Tula free to grow eller angelpack bæresele. Evt caboo close sjal til de første månedene.

Anonymkode: 6464d...3fc

Gjest Boxee
Skrevet

Vi er veldig fornøyd med emmaljunga edge duo og ergobaby adapt bæresele. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sprinkelseng fra IKEA. Husker ikke hva den heter, men kan ta av ene siden. 

Maxi cosi cabriofrix har vi. Den kan festes både med isofix og bilens seler, samt uten base. 

Hadde lyst på Emmaljunga, men endte opp med TFK. Fikk helt ny vogn med sportsdel og bag til underkant av 6000,-. Var tilbud på babybanden.

Ergobaby 360 er vi veldig fornøyd med. Nå bærer vi ikke så fryktelig mye da. 

Anonymkode: dcb4a...d74

Skrevet (endret)

Vi har brukt bedside crib i 8 måneder, kunne ikke vært foruten da vi ikke har plass til sprinkelseng på vårt rom. Ikea sin gulliver er veldig populær vet jeg. Vi har emmaljunga mondial duo, babyjogger city versa, babyjogger city tour lux og bugaboo cameleon(står fast i spania), av disse er emmaljungaen favoritteb hos oss og babyen. Av bilstol ville jeg sett på besaze izi go modular, cybex aton q eller besafe izi gox1. Besafe sine babystoler kan festet med belte, og basene kan festes med isofix. Cybex hat kombi base selv. Vi er akkurat ferdig med å bruke vårt cybex aton q sete. Har vært veldig fornøyd. Av bæresele foretrekker jeg manduca, men til de minste synes jeg sjal er best. Likte godt caboo close. Av vippestol har vi vært innom den elektriske hos barnas hus og babybjørn. Førstnevnte ble raskt solgt da barnet vårt foretrakk babybjørnen. De skal jo helt ikke sitte i slike stoler pga belastning på rygg.

Endret av Minlillelykke
AnonymBruker
Skrevet

Seng: Vi har kjøpt troll vugge å ha som en slags bedside crib i første månedene, kjøpte brukt, så ingen stor utgift. Vi har ikke plass til sprinkelseng på soverommet, da går ikke døra opp! Så vi håper det varer lenge. 

Vogn: Vi har kjøpt en Britax smile 2 (tidligere brio), mange har gode erfaringer med den og den er ikke dyr. Den er kompakt og passer i vår lille bil/oppgang/leilighet. Mange sier at den kan fort bli kort i ryggen, men vi har ingen problemer med å måtte selge den og kjøpe ny større trille/sportsvogn etter 2 år - da har vi kanskje større bil og hus og (og kanskje ny baby som kan arve smilen?). 

Bæresele: Vi skal ihvertfall ha en ergonomisk sele som passer fra nyfødt. Anbefaler å melde inn i bæregruppa på Facebook og se på lista over anbefalte seler under filer. Vi skal på bærebutikk og prøve, men foreløpig ser vi på ergobaby adapt eller angelpack, i tillegg lurer jeg på om jeg har lyst å ønske meg en caboo close. 

Bilstol tar vi utgangspunkt i Forbrukerrådets tester og hva som passer i vår bil. Pluss hvis det kan festes rett i vognstellet også. 

Vippestol blir ikke aktuelt å kjøpe inn før vi eventuelt har behovet :)

Anonymkode: d0344...c02

AnonymBruker
Skrevet

Seng Ikea

Vogn Emmaljunga City Cross

Bilstol MaxiCosi

Bæresele og vippestol Babybjørn

Hatt alt og storfornøyd med alt. God kvalitet som nå brukes av barn nr 3. Det vil kunne brukes av enda flere (-bilstolen pga alder). Fine priser.

Anonymkode: 16d46...bc1

Skrevet

Ikea seng, emmeljunga vogn, vi har edge duo, ville valgt den nyeste lette om den hadde eksistert da vi kjøpte, men fornøyd likevel, maxicosi bilstol, kjøpte en tula free to grow bæresele til nr to nå og er overbevist om at den er ypperlig. Babybjørn vippestol👍

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Seng Ikea

Vogn Emmaljunga City Cross

Bilstol MaxiCosi

Bæresele og vippestol Babybjørn

Hatt alt og storfornøyd med alt. God kvalitet som nå brukes av barn nr 3. Det vil kunne brukes av enda flere (-bilstolen pga alder). Fine priser.

Obs, selv de nyeste bæreselene til babybjørn er ikke ergonomiske nok i ryggen og anbefales ikke. Den må isåfall kun brukes korte tidspunkt av gangen (10-20 min) og ikke av de minste (kan være bedre for baby over 6-9 mnd som kan sitte oppreist selv)

• Liker 2
Skrevet

Seng: Gulliver sprinkelseng fra IKEA. Har tatt av den ene langsiden, og har sengen inntil vår seng.
Vogn: Britax Smile 2 (har i tillegg kjøpt adapter til den slik at bilsetet kan festes på understellet til vognen)
Bæresele: Angelpack
Bilstol: MaxiCosi Cabriofix

Vippestol har vi fremdeles ikke sett behovet for. Babyen er straks 3 måneder.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Obs, selv de nyeste bæreselene til babybjørn er ikke ergonomiske nok i ryggen og anbefales ikke. Den må isåfall kun brukes korte tidspunkt av gangen (10-20 min) og ikke av de minste (kan være bedre for baby over 6-9 mnd som kan sitte oppreist selv)

Sldri hørt om. Ble sterky snbefalt da jeg kjøpte den. Brukt til mine 3 uten problem. Men ts får sette seg inn i det hvis det er aktuelt.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Sldri hørt om. Ble sterky snbefalt da jeg kjøpte den. Brukt til mine 3 uten problem. Men ts får sette seg inn i det hvis det er aktuelt.

Ja, det er lurt å sette seg litt inn i før man kjøper! Dessverre selges mye rart til baby som ikke er heldig å bruke! Butikker skal jo selge og har ikke alltid god kompetanse. Og ting som var bra for ti år siden kan vi nå ha bedre kunnskap om å vite ikke er bra allikevel :) Anbefaler Norsk bæregruppe på Facebook, under filer ligger mye god informasjon. Jeg orker ikke engasjere meg i gruppa selv,  men  det er veldig mye god, ryddig informasjon med anbefalinger fra fagfolk (fysioterapeuter osv) der. Noen butikker som Bæreglede i Oslo har god kompetanse. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal vippestolen være elektrisk? Er ikke babyens bevegelser godt nok?

Skrevet (endret)

Vi har leander seng til vår. Den kan mekkes om til vanlig barneseng etterhvert som ungen vokser, så er veldig praktisk. 

Vi har babybjørn vippestol. Det har holdt lenge for vårt bruk. Babyen sparker og beveger stolen selv. Elektrisk har ikke vi trengt til våre to barn. 

Til første barn hadde jeg emmaljunga Edge duo vogn. Den er stødig og god, baggen kan brukes lenge pga lengden, og sportsdelen kan snus mot meg. Den er fin, men litt stor hvis man skal på bytur. Til andre kjøpte vi mountain buggy city jogger, og den er mye lettere å manøvrere rundt og tar mye mindre plass i bilen ved transport. Minus er at sportsdelen ikke kan snus mot deg, og baggen er litt kort. 

Vi har ergobaby bæresele, og er veldig fornøyde med den. Kan også anbefale manduca.

Bilstolen vi har er maxicosi cabriofix. Den er god og kommer godt ut i tester.

Endret av atropos
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte en enkel seng med justerbar side.

Brukte ikke vippestol.

Kjøp et sete som passer bilen

Hva ser du etter i en vogn? Vi er veldig fornøyd med smile 2.

Kjøp ergonomisk, vi endte ned tfg

Anonymkode: 4d293...d5d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt emmaljungavogn, og veldig veldig fornøyd med denne. Veldig fin og kjempe bra i bruk. 

Ergobaby bæresele, og fornøyd med denne også. Men med neste så tror jeg at jeg bare skal ha ett sånn sjal. Og bruke det mer. 

Maxicosi bilsete først, deretter BeSafe. kjempefornøyd med disse også. 

Anonymkode: f9485...e05

AnonymBruker
Skrevet

De fleste spinkel senger kan man ta fra hverandre og lage om til bedside crib 😊Har akkurat gjort det med min og den passer perfekt mtp sengehøyden. Min er fra IKEA. Kjøpt brukt.

Ettersom det ikke faktisk er en bedside crib må den sikres ordentlig da det ikke følger med stropper. Men det gjøres jo enkelt. Tok meg fem minutter 👍

Anonymkode: 665ef...c0d

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste med bilstol er at den passer din bil. Dra til en forhandler og prøv, viktig at det er riktig helling. 

Vi har hatt 4 moms vippestol, men den har vi brukt veldig lite. 

Har Stokke Trailz og elsker den. 

Anonymkode: fc0cb...c66

Skrevet

Billigste sprinkelseng på ikea med en god madrass. Sett den på høyeste nivå med ene siden av. På den siden du har tatt av fester du en planke nederst(den som følger med). Sett sengen inntil deres og fest bena på sprinkelseng fast til bena på deres seng med lastestropper f.eks. Min datter sov mest i min seng, men var helt fin løsning😊

Kjøpte maxi cosi carbiofix med base. Syntes hun vokste litt fort ut av den, ellers var jeg fornøyd. Vær obs på at det kan bli veldig varmt om du har solskjerm oppe og sola steker mot vinduet når dere kjører. 

Vippestol hadde vi babybjørn og tiny love 3i1. Var mest fornøyd med babybjørn av de to, men hadde en slyngevugge jeg likte bedre. Hun fikk ligge på matte på gulvet ellers. 

Vogn så har vi babyjogger City elite og cybex priam. Kjøp den vogna du liker best med en gang. Det jeg syntes er viktig er at den kan legges lett sammen og tar lite plass i bilen. Stor bag og at sportsdelen kan snus begge veier. Sånn sett er priam en min favoritt, men oppdaget den ikke før hun var 6mnd. Tenk også på hva slags underlag du kommer til å trille på. Små hjul er håpløst i snø og på grus. 

Bæretøy, jeg likte best bæresjal når hun var mindre. Nå som det er mye opp og ned bruker jeg mest manduca bæresele. Hadde ergobaby 360, men solgte den fordi den ikke passet meg helt og jeg likte ikke borrelåsen. Vekte ungen hver gang🙈 neste gang vil jeg ha caboo close rett etter fødsel. 

Kjøp brukt(ikke bilstol og madrass). Da kan du lettere bytte ut om noe ikke var helt for dere 😊

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hei 

Jeg har termin om noen uker og vi ser etter

Sprinkelseng

Elektrisk vippestol

Bilstol

Barnevogn

Hvilken har du?hvilken var det du var fornøyd med?

Seng: Først hadde vi planer om å kjøpe bedside crib. Men leste på nette at den får man ikke brukt etter noen få måneder og at det ikke er noe vits å bruke så mye penger på bedside crib. Fikk anbefalinger om å heller kjøpe en god seng og ta av den ene siden og la sprinkelsengen stå helt inntil vår egen seng. Så hvilken seng anbefaler du?

Vippestol: Har lyst på elektrisk vippestol som går på strøm. Har sette på denne:  https://www.jollyroom.no/babyutstyr/vippestoler-husker/vippestoler/4moms-mamaroo-vippestol-4-0-classic-gra?gclid=EAIaIQobChMIu7v37LOz3AIVHsayCh2S1ADhEAQYASABEgIUD_D_BwE

Og denne:

https://www.barnashus.no/teddy-cradeling-swing-rocker.html?gclid=EAIaIQobChMIo5yr47Sz3AIVlpIYCh0d2QoLEAQYByABEgLAU_D_BwE

Bilstol: Hvilken bilstol burde jeg kjøpe?

Vogn: Jeg liker stokke sin barnevogn. Den har jeg likt i mange mange år nå. Den er litt dyr. Ofte tenker jeg at vi bruker kun bil når vi skal ut . Vognen kommer jeg bare til å bruke når jeg og babyen skal på trille tur. Utenom det skal den bare stå i boden. Så er det vits å bruke så mye penger på en slik vogn som kommer til å bli veldig lite brukt?

Bæresele: hvillen anbefaler du?

Anonymkode: 92aad...0cc

Støtter kjøp av seng og madrass hos ikea. Hadde kjøpt seng der selv, om det ikke var for vi arvet en - men madrass er kjøpt på ikea. 

Vippestol trenger du ikke - den skal ikke brukes til baby som ikke kan sitte selv - de tilbyr null støtte, og vippestoler generlt er frarådet. Hvorfor gjøre seg avhenig av noe som ikke er anbefalt? Baby kan fint ligge på gulvet på matte, og etterhvert kan dere heller kjøpe en lekegrind til de små stundene dere må ha hendene fri til andre ting. 

Vi har maxi-cosi cabriofix. den er veldig universal med tanke på at basen kan festes med både isofix og bilens belte. Så har du ikke isofix kan du fortsatt bruke den. Stolen i seg selv kan også brukes uten base. Denne stolen var vel best i test for noen år siden, og de har vel beholdt design og funksjonalitet så vidt jeg vet, men vet samtidig det er andre bilstoler som kommer bedre ut i nyere tester - les dere litt opp på dette. 

Vi har emmaljunga edge duo og er kjempefornøyd. Den er stor, ja, men den er også stabil og varer lenge. God å trille. Vi har bil som er stor nok for en slik vogn, og vi henger ikke rundt på kjøpesentre og slik. Hadde vi hatt mindre bil og skulle brukt vogn mye i by, på butikk, buss/bane etc. så hadde vi kanskje vurdert annerledes. Men vi bor på landet. 

Bæresele anbefaler jeg å vente med til baby er komt, og så ta med baby i butikk for å prøve. Evt. hør om noen kan låne deg for å prøve. Vi ble sterkt frarådet babybjørn sine bæreseler da vi var på en kontroll på sykehuset. De var ikke ergonomiske i det heletatt. Vi ble anbefalt ergobaby 360 eller tilsvarende. Vi prøvde litt forskjellig i butikken med baby, og endte opp med ergobaby 360. Men er ikke sånn kjempefan av den bårrelåsen, skule ønske det heller var sele som man strammet... Men jeg endte ikke opp med å bruke den så mye som først antatt - baby likte seg best på matte på gulvet med leker rundt seg. 

Anonymkode: e733a...f5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...