Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Angående tisselaken, hva slags tisselaken bruker dere? Jeg har hørt at disse ikke puster og derfor er litt skumle å bruke på hele madrassen (dumt å kjøpe pustende øko-tex-godkjent madrass også ødelegge effekten med plastlaken, liksom). Men finnes det tisselaken som er tryggere eller bruker dere de bare på nederste halvdel av madrassen? 

Anonymkode: 50fb5...a21

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Minlillelykke skrev:

Vi har ikke brukt tisselaken, rett og slett pga komfort. Ellers ville jeg hatt litt ulltøy i bakhånd. Minsten her ble født midt november og vi brukte stortsett ull.

Vi tar i allefall vanlig laken over merker jo ikke noe til tisselakenet under. Enig med angående ull

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ammeinnlegg, hvis du vil amme :) og amme-bher et par størrelser større enn du bruker nå.

Og hvis det er noen sjans for at du vil samsove (jeg skulle ALDRI samsove. Lol, nå har vi samsovet i fem måneder) så ville jeg hatt madrassbeskytter/tisselaken av noe slag på egen seng. Vi har fått så mye bæsj og gulp i vår seng.

Bæresele/ferdigknytta sjal tilpasset nyfødte, som close caboo. Praktisk for byssing og mulighet for å lage deg mat, gå på do osv selv når baby ikke sover og gråter om du legger han/hun ned.

Anonymkode: c2965...097

Hvor kjøper man madrassbeskytter/tisselaken til voksen seng?

Anonymkode: d5626...dc0

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor kjøper man madrassbeskytter/tisselaken til voksen seng?

På Ikea, Jysk, Kid interiør, Princess - blant annet :)

Anonymkode: 50fb5...a21

AnonymBruker
Skrevet

Da vi skulle ha datteren vår kjøpte vi ALT MULIG, men endte opp med å ikke bruke masse av det, rett og slett fordi det ikke ble nødvendig. Så mitt tips er å handle det du vet du kommer til å trenge som seng, bleier, bilsete, klær osv og heller spare penger og kjøpe inn det du ser blir nødvendig etter at barnet er kommet😊 

Anonymkode: 2e49c...ef6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hei jeg er førstegangs og har termin i begynnelsen av november. Jeg har startet med shopping. Kan du gå gjennom lista mi og fortelle om jeg har tatt med alt og håper jeg ikke har kjøpt noe unødvendig.

Jeg har kjøpt:

* 1 stk tisseunderlag. Trenger jeg flere? JA! Kjøp til din egen seng også.

* babyteppe en i ull og en i bomull

* 2 stk badehåndklær - Ville hatt flere, så du slipper å vaske så ofte. 

* smokk

* saltvann - Hva skal du bruke dette til??

* nesesuger

* negleklipper 

* rumpesalve , sinksalve, intyol - Igrunn ikke vits å kjøpe om du henter deg gratispakker fra apotek osv. de varer en stund de som følger med der, og så finner man ut hvilken man liker å bruke. Vi bruker kun bepanthen

* shampoo/såpe - Trenger ikke dette med det første

* babyolje

* stellematte

* koseklut

* vitamin D dråper - Hvofor ikke tran i stedet?

* paracet

* bomullspinner

* termometer som man bruker i rumpa - Dette får man vanligvis med hjem fra sykehuset

* 6-7 langarmede bodyer i bomull str.50/56

* 3 sparkedress/ pyjamas

* 4-5 par sokker i bomull

* 2 strømper i bomull

* 1 lue i bomull

Jeg visste ikk at det fantes sommer ull og vinter ull. Skulle kjøpe ull som finnes på babyshop. Damen i butikken fortalte meg at ulltøy som jeg får kjøpt nå er sommer ull. Jeg må vente på vinter ull som kommer om noe måneder. Jeg visste ikke det. Det var bra jeg fant dette ut. Ellers hadde jeg brukt sommer ull på babyen da det skulle bli minus grader. Så venter med å kjøpe ull klær.

Ellers har jeg disse tingene på lista mi som jeg skal kjøpe når neste lønn kommer :

* Seng

* sengetøy

* madrass

* laken

* tåteflaske

* brystpumpe

* babynest

* termometer som man bruker i øre

* badebalje

* gulpekluter

* bleier

* våtservietter

* vaselin - Hva skal du med det?

* gulpesmekker i ull

* babygym

* babycall

* bilstol

* baksetes peil

* barnevogn

* vognpose

* bæresele - Vent til baby er kommet og prøv deg frem med baby i butikk. Evt. spør om noen kan låne deg en så du kan prøve hjemme. Husk at babybjørn sine ikke er ergonomiske og ikke bør brukes til helt små/nyfødt. 

* vippestol - Dette trenger du ikke!! Ikke anbefalt. 

* stelleveske - Smak og behag hva en liker å bruke til stelleveske/sekk. Ofte følger de med vogn. 

høres det bra ut??

hvilken badebalje anbefaler du? Får du plass til badebaljen inne i dusj kabinetten?

hvor finner jeg gulpekluter?

takk for hjelpen 🙂

--- kommentarer over --- 

elles vile jeg skaffet et sett yttertøy (om ingen i fam. strikker hentesett). Mer ull, men det har du jo tenkt til. Ville ikke kjøpt så veldig mye i str. 50, tilfelle baby går rett på str. 56. Vanskelig å si på forhånd. Ellers varer str. 68 og 74 lenge (når baby har vokst litt - er min erfarig i allefall). Klær er enklere å se an behovet etter baby er født. Du vil nok få litt gaver, og ellers er det bare å sende mannen avgårde på shopping (med liste!). 

Vi har også stellekommode med badebalje i. Den badebaljen varte til baby var ca. 3 mnd (tror jeg?) så kjøpte vi bare en stor balje med propp i bunn på europris. Den fikk plass i vårt dusjkabinett (90x90 tror jeg). 

Gulpekluter, både flanell og gas, får du tak i på butikker som princess, kid, sparkjøp osv. De fleste babybutikker har også, men kanskje i litt dyrere prisklasse. Ville kjøptt noen, og så sett an om det ble behov for flere eller ikke. Vi fikk gulpebaby, så her har vi sikkert 50+ stk. 

Anonymkode: cc11c...e6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor henter du det fra at tripp trapp setet er bedre enn vippestol? Baby sitter jo helt likt i de. 

Nå vet jeg ikke hvor mye tid som er anbefalt for det finner jeg ikke nøyaktig info på, men det står mange steder at nyfødte frem til 5-6 mnd hovedsakelig alltid skal ligge på rygg og mage. Det er først når man begynner med fast føde at tripp stol og vippestol kan taes i bruk slik jeg forstår det. 

Anonymkode: 5d17a...4b1

Tripp trapp stol er bedre fordi det er en mer naturlig avgrensing av tid. Om du bruker den som oppbevaring av ungen på samme måte som mange gjør med vippestol er de like ille.

Når man begynner mrd fast føde bør ungen sitte og ikke halvligge slik som i newborn og vippestol.

Man anbefaler stoler som Tripp trapp fra før de kan sitte for å sosialt inkludere barnet i matesituasjoner. Så det er utrolig mange hensyn å ta. Alt med måte og husk å avgrense tiden. 

Anonymkode: 3b211...ec8

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

--- kommentarer over --- 

elles vile jeg skaffet et sett yttertøy (om ingen i fam. strikker hentesett). Mer ull, men det har du jo tenkt til. Ville ikke kjøpt så veldig mye i str. 50, tilfelle baby går rett på str. 56. Vanskelig å si på forhånd. Ellers varer str. 68 og 74 lenge (når baby har vokst litt - er min erfarig i allefall). Klær er enklere å se an behovet etter baby er født. Du vil nok få litt gaver, og ellers er det bare å sende mannen avgårde på shopping (med liste!). 

Vi har også stellekommode med badebalje i. Den badebaljen varte til baby var ca. 3 mnd (tror jeg?) så kjøpte vi bare en stor balje med propp i bunn på europris. Den fikk plass i vårt dusjkabinett (90x90 tror jeg). 

Gulpekluter, både flanell og gas, får du tak i på butikker som princess, kid, sparkjøp osv. De fleste babybutikker har også, men kanskje i litt dyrere prisklasse. Ville kjøptt noen, og så sett an om det ble behov for flere eller ikke. Vi fikk gulpebaby, så her har vi sikkert 50+ stk. 

Vi har ikke fått termometer med noen av våre

AnonymBruker
Skrevet
On 7/23/2018 at 11:26 AM, Minlillelykke said:

Vi har ikke fått termometer med noen av våre

Nei, det er vel kanskje ikke uvanlig med ulik praksis fra sykehus til sykehus....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...