Gå til innhold

Baby shopping

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei jeg er førstegangs og har termin i begynnelsen av november. Jeg har startet med shopping. Kan du gå gjennom lista mi og fortelle om jeg har tatt med alt og håper jeg ikke har kjøpt noe unødvendig.

Jeg har kjøpt:

* 1 stk tisseunderlag. Trenger jeg flere?

* babyteppe en i ull og en i bomull

* 2 stk badehåndklær

* smokk

* saltvann

* nesesuger

* negleklipper

* rumpesalve , sinksalve, intyol

* shampoo/såpe

* babyolje

* stellematte

* koseklut

* vitamin D dråper

* paracet

* bomullspinner

* termometer som man bruker i rumpa

* 6-7 langarmede bodyer i bomull str.50/56

* 3 sparkedress/ pyjamas

* 4-5 par sokker i bomull

* 2 strømper i bomull

* 1 lue i bomull

Jeg visste ikk at det fantes sommer ull og vinter ull. Skulle kjøpe ull som finnes på babyshop. Damen i butikken fortalte meg at ulltøy som jeg får kjøpt nå er sommer ull. Jeg må vente på vinter ull som kommer om noe måneder. Jeg visste ikke det. Det var bra jeg fant dette ut. Ellers hadde jeg brukt sommer ull på babyen da det skulle bli minus grader. Så venter med å kjøpe ull klær.

Ellers har jeg disse tingene på lista mi som jeg skal kjøpe når neste lønn kommer :

* Seng

* sengetøy

* madrass

* laken

* tåteflaske

* brystpumpe

* babynest

* termometer som man bruker i øre

* badebalje

* gulpekluter

* bleier

* våtservietter

* vaselin

* gulpesmekker i ull

* babygym

* babycall

* bilstol

* baksetes peil

* barnevogn

* vognpose

* bæresele

* vippestol

* stelleveske

høres det bra ut??

hvilken badebalje anbefaler du? Får du plass til badebaljen inne i dusj kabinetten?

hvor finner jeg gulpekluter?

takk for hjelpen 🙂

Anonymkode: d5626...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anbefaler Stokke badebalje. Den kan legges sammen og får plass inni dusjen. Ellers er det ikke nødvendig å ta helt av på shoppingen. Det er ikke sikkert at du får bruk for alt. F.eks så ser jeg ikke vitsen med to typer termometer. Har to barn fra før og har aldri hatt behov for det. 

Anonymkode: 24939...345

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at butikker er åpne etter fødsel også! På en del ting kan det nok lønne seg å vente og se om man trenger før man kjøper :)

Jeg er førstegangs og har termin i overgang september/oktober og har kjøpt:

-Vogn

-Vugge

-Dyne, laken og dynetrekk

-Stellematte

-Noen plagg, samt arvet noe strikka ull

-Vi har arva en vognpose i lammeskinn

+ Jeg har hentet babypakker fra apotek1, rema1000 og kiwi. Der fikk vi en del bleier og engangskluter, pluss diverse vi kanskje kan få bruk for. 

Vi har en del håndkler og kluter fra før, tenker gå på Sparkjøp eller kid og handle inn litt til før fødsel.

Ellers må vi ordne bilstol og ny madrass til vugga. Også handler jeg nok litt mer klær hvis ikke vi får noe i gave.  

Alt annet tenker jeg vi ser an etter fødsel eller ønsker oss i gave etterhvert. :)

Ull er ull, men når butikken snakker om sommerull så mener de nok at det er ull/silkeblanding eller bare tynnere ull. Ingenting i veien for å også bruke det om vinteren, så lenge man har et lag utenpå. Jeg har kjøpt litt ull på salg nå :) 

Anonymkode: 50fb5...a21

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ser ganske likt ut mi lista. Eg er førstegangs også, kva trenger man tisseunderlag til eigentlig? Er det til farta eller på stellebordet?

Vist du har råd synest eg du skal kjøpa bbhugme ammeputa.

Du trenger også barnestol, f.eks stokke tripp trapp stol med babysete til.

Anonymkode: 6315e...fbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økonomifrue
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei jeg er førstegangs og har termin i begynnelsen av november. Jeg har startet med shopping. Kan du gå gjennom lista mi og fortelle om jeg har tatt med alt og håper jeg ikke har kjøpt noe unødvendig.

Jeg har kjøpt:

* 1 stk tisseunderlag. Trenger jeg flere?

* babyteppe en i ull og en i bomull

* 2 stk badehåndklær

* smokk

* saltvann

* nesesuger

* negleklipper

* rumpesalve , sinksalve, intyol

* shampoo/såpe

* babyolje

* stellematte

* koseklut

* vitamin D dråper

* paracet

* bomullspinner

* termometer som man bruker i rumpa

* 6-7 langarmede bodyer i bomull str.50/56

* 3 sparkedress/ pyjamas

* 4-5 par sokker i bomull

* 2 strømper i bomull

* 1 lue i bomull

Jeg visste ikk at det fantes sommer ull og vinter ull. Skulle kjøpe ull som finnes på babyshop. Damen i butikken fortalte meg at ulltøy som jeg får kjøpt nå er sommer ull. Jeg må vente på vinter ull som kommer om noe måneder. Jeg visste ikke det. Det var bra jeg fant dette ut. Ellers hadde jeg brukt sommer ull på babyen da det skulle bli minus grader. Så venter med å kjøpe ull klær.

Ellers har jeg disse tingene på lista mi som jeg skal kjøpe når neste lønn kommer :

* Seng

* sengetøy

* madrass

* laken

* tåteflaske

* brystpumpe

* babynest

* termometer som man bruker i øre

* badebalje

* gulpekluter

* bleier

* våtservietter

* vaselin

* gulpesmekker i ull

* babygym

* babycall

* bilstol

* baksetes peil

* barnevogn

* vognpose

* bæresele

* vippestol

* stelleveske

høres det bra ut??

hvilken badebalje anbefaler du? Får du plass til badebaljen inne i dusj kabinetten?

hvor finner jeg gulpekluter?

takk for hjelpen 🙂

Anonymkode: d5626...dc0

Vi var veldig nøysomme med hva vi kjøpte inn, og det var både bra og ikke fullt så bra. Første kommentar går på antall tepper - vi har trengt langt fler enn to tepper. Angående tisseunderlag så er det kjekt å ha fler av dette pga blir det uhell på kveldstid, så må du rekke å vaske og tørre før babyen skal sove. Vi har dessuten det i både seng, vogge, bedside og vogn, så kjekt å ha flere dersom du skal ha flere soveplasser. Pysjer ville jeg og kjøpt flere av,», samme med bodyer - blir det gulping kan du fort trenge både 3,4 og 5 bodyer på endar, samme med ptsjer (utrolig hvor både gulp, tiss og bæsj finner veien).

Sånn som vippestol og brystpumpe er ikke nødvendigvis noe du trenger, så det ville jeg venta med og sett om du fikk behov for. 

Babygym trenger du ikke med en gang, barnet har først utbytte av noe sånt fra ca 6 ukers alder. 

Hvorfor øretermometer? Har du til å ta i rumpa, så holder det. 

Shampo, såpe og vaselin trenger du ikke, mens babyolje kan være kjekt å ha til å fjerne bæsj som har satt seg fast til stumpen. 

Og sist, men ikke minst - babyen kommer til å få mye gaver, vi fikk utelukkende klær i str 68 og oppover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ganske likt ut mi lista. Eg er førstegangs også, kva trenger man tisseunderlag til eigentlig? Er det til farta eller på stellebordet?

Tisselaken er lurt å ha i senga hvis babyen tisser/bæsjer seg ut/gulper/blir dårlig og da bør man nok ha to i tilfelle det ene blir skittent. Selv har vi brukt det i mange år fordi at man vet ikke når ungene blir syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, Diamant20 skrev:

Tisselaken er lurt å ha i senga hvis babyen tisser/bæsjer seg ut/gulper/blir dårlig og da bør man nok ha to i tilfelle det ene blir skittent. Selv har vi brukt det i mange år fordi at man vet ikke når ungene blir syke.

Åja, lurt. Då kjøpe eg det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke termin før i januar så for min del var denne listen gull verdt så den skal jeg lagre. Ville bare si tusen takk 😊

Anonymkode: 846d5...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at masse baby ting selges på finn.no veldig billig og det meste er nærmest ubrukt. 

Jeg har handlet mye av det du har på listen og har enda ikke brukt mer enn 3500,- til sammen.

Jeg har ikke tenkt å kjøpe disse tingene før behovet byr seg: Alle mulige salver, våtservietter (jeg lager selv med kokt vann, kokosolje og tørre servietter fra apoteket), brystpumpe, vippestol, babynest, tåteflaske, stelleveske.

Husk at det ikke er anbefalt å bruke Shampoo og balsam på små barn. 

Hva har du tenkt å bruke vaselin til? Husk at huden puster dålig under et lag vaselin. 

Hva skal du bruke saltvann til? Husk at det tørker fort ut huden til baby.

Abg neglklipper har baby så små negler at det er unulig å klippe med neglklipper. Mye lettere å bite de av og da skader man ikke baby om de spreller 👍😁

Ellers vil jeg si du har alt, og enda litt til. 

Eneste du kanskje mangler er ammeinnlegg? 

Anonymkode: 5d17a...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel sendt ut advarsel til alle kommuner i Norge ang nyfødtsete til tripptrapp stol ol. Baby skal ikke settes oppreist over tid før de kan sitte selv. 

Og et tips ang bbhugme! Det ligger flere nærmest ubrukte slike på finn.no til under halve prisen i butikk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at masse baby ting selges på finn.no veldig billig og det meste er nærmest ubrukt. 

Jeg har handlet mye av det du har på listen og har enda ikke brukt mer enn 3500,- til sammen.

Jeg har ikke tenkt å kjøpe disse tingene før behovet byr seg: Alle mulige salver, våtservietter (jeg lager selv med kokt vann, kokosolje og tørre servietter fra apoteket), brystpumpe, vippestol, babynest, tåteflaske, stelleveske.

Husk at det ikke er anbefalt å bruke Shampoo og balsam på små barn. 

Hva har du tenkt å bruke vaselin til? Husk at huden puster dålig under et lag vaselin. 

Hva skal du bruke saltvann til? Husk at det tørker fort ut huden til baby.

Abg neglklipper har baby så små negler at det er unulig å klippe med neglklipper. Mye lettere å bite de av og da skader man ikke baby om de spreller 👍😁

Ellers vil jeg si du har alt, og enda litt til. 

Eneste du kanskje mangler er ammeinnlegg? 

Jeg fikk aldri til å bite av neglene. Det var de får små til. Jeg klippet med neglklipper fra omtrent fødestuen.

Anonymkode: 3b211...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel sendt ut advarsel til alle kommuner i Norge ang nyfødtsete til tripptrapp stol ol. Baby skal ikke settes oppreist over tid før de kan sitte selv. 

Og et tips ang bbhugme! Det ligger flere nærmest ubrukte slike på finn.no til under halve prisen i butikk 😊

Hvor har du det fra? Alle kilder jeg leser sier at nyfødtsetet er helt fint å bruke når mor og far spiser. De sitter jo heller ikke i nyfødtsetet, det er jo som en bilstol eller vippestol. Neste sete fra Stokke derimot er det info om at de ikke skal sitte i utenom matesituasjoner. Før barnet sitter selv må man jo velge mellom å sette i opp eller å mate de i f.eks nyfødtsetet som har en frarådet vinkel til mating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra? Alle kilder jeg leser sier at nyfødtsetet er helt fint å bruke når mor og far spiser. De sitter jo heller ikke i nyfødtsetet, det er jo som en bilstol eller vippestol. Neste sete fra Stokke derimot er det info om at de ikke skal sitte i utenom matesituasjoner. Før barnet sitter selv må man jo velge mellom å sette i opp eller å mate de i f.eks nyfødtsetet som har en frarådet vinkel til mating.

I bilstol skal baby faktisk løftes ut ganske ofte, dvs de skal ikke sitte i det lenge. Det advares også mot sittende vippestol. Og da kan du jo selv tenke deg hvor mye baby sitter med kurvet rygg om man bruker bilstol, vippestol og newborn seat iløpet av en dag! 

Det er ikke stolen i seg selv som er farlig, men summen av tiden dagens babyer sitter med kurvet rygg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

I bilstol skal baby faktisk løftes ut ganske ofte, dvs de skal ikke sitte i det lenge. Det advares også mot sittende vippestol. Og da kan du jo selv tenke deg hvor mye baby sitter med kurvet rygg om man bruker bilstol, vippestol og newborn seat iløpet av en dag! 

Det er ikke stolen i seg selv som er farlig, men summen av tiden dagens babyer sitter med kurvet rygg. 

Bilstol så er anbefalingen  at de ikke ofte skal sitte mye, men ingen som faktisk advarer mot en lang tur i ny og ne. Det et helt sant at det er summen av tid det advares mot, men da er advarselen rettet mest mot vippestol og ikke tripptrappstolen. 

Min neste unge kommer til å bruke alle tre i løpet av en dag, men mindre enn 1 time i snitt. Og det er godt innenfor de offisielle rådene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilstol så er anbefalingen  at de ikke ofte skal sitte mye, men ingen som faktisk advarer mot en lang tur i ny og ne. Det et helt sant at det er summen av tid det advares mot, men da er advarselen rettet mest mot vippestol og ikke tripptrappstolen. 

Min neste unge kommer til å bruke alle tre i løpet av en dag, men mindre enn 1 time i snitt. Og det er godt innenfor de offisielle rådene. 

Hvor henter du det fra at tripp trapp setet er bedre enn vippestol? Baby sitter jo helt likt i de. 

Nå vet jeg ikke hvor mye tid som er anbefalt for det finner jeg ikke nøyaktig info på, men det står mange steder at nyfødte frem til 5-6 mnd hovedsakelig alltid skal ligge på rygg og mage. Det er først når man begynner med fast føde at tripp stol og vippestol kan taes i bruk slik jeg forstår det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt inn en pakke med et av de gigantiske store binda fra apoteket før fødsel, ellers ser du fort hva du trenger og ikke trenger når babyen kommer.

Fikk ikke brukt så mye av klærne i 50 og 56 da min vokste fort ut av de. Pysjamaser med fot synes vi var knall når mini var baby da sokkene alltid falt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparkjøp har fine kluter og gulpekluter. 

Disse brukte jeg mer som underlag på stellebord og ute på farten og lignende:

https://www.sparkjop.no/510252_Flanellsbleie_70x70cm_5pk?type=product&q=flanellsbleie

Disse brukte jeg til gulpekluter og vaskekluter: 

https://www.sparkjop.no/512869_Gazbleier_45x70cm_6pk?type=product&q=bleier

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke brukt tisselaken, rett og slett pga komfort. Ellers ville jeg hatt litt ulltøy i bakhånd. Minsten her ble født midt november og vi brukte stortsett ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ammeinnlegg, hvis du vil amme :) og amme-bher et par størrelser større enn du bruker nå.

Og hvis det er noen sjans for at du vil samsove (jeg skulle ALDRI samsove. Lol, nå har vi samsovet i fem måneder) så ville jeg hatt madrassbeskytter/tisselaken av noe slag på egen seng. Vi har fått så mye bæsj og gulp i vår seng.

Bæresele/ferdigknytta sjal tilpasset nyfødte, som close caboo. Praktisk for byssing og mulighet for å lage deg mat, gå på do osv selv når baby ikke sover og gråter om du legger han/hun ned.

Anonymkode: c2965...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Dropp bæresjal, vippestol og øretermometer til behovet melder seg. Ville også kjøpt noen lette joggebukser til babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...