Gå til innhold

Jeg ble rett og slett uvel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp kommet hjem fra ett besøk hos ett vennepar med 2 barn. Barna er 14 og 17 år gamle.

De kom hjem fra et tur til NY på Onsdag. Bare en shoppingtur på 5-6 dager.

De har ikke opplevd noen severdigheter i NY. Nå har jeg aldri vært der selv, men det finnes da en del som lan være artig å få med seg selv i den byen.

Vi satt i stua alle sammen og snakket om denne turen. Jeg spurte om de hadde sett mye fint og dattera på 17 fortalte at hun hadde hatt den ferien hun ønsket seg, bare shoppet hver dag. Hun nevnte flere butikker jeg aldri har hørt om engang. 

Den minste og foreldrene syns ferien hadde vært slitsom med mye gåing, mye butikker og egentlig bare mas fra nedentil annen.

Da kommer det sylfrekt fra datteren at hun hadde iallfall kost seg og de visste hun skulle shoppe (for foreldrenes penger). Hu var sur fordi det var ett par butikker hun ikke fikk se, foreldrene orket ikke tråle mer i gatene den siste dagen, bare for at hun skulle få gå i enda flere klesbutikker. Måten det ble sagt på, ingen empati, sur og tydelig høy på seg selv. 

Foreldrene hadde foreslått en sydentur, men nei det måtte bli NY ellers hadde 17 åringen nektet å være med. Hun er troendes til å gjøre alvor av truslene sine, trust me.

Den minste på 14 hadde også lyst til en sydentur for da kunne han bade, men igjen kom den rappkjefta og spydige 17 åringen med tilsvar: Du kan dra til syden når du har fått deg jobb og innen det så kanskje du skjønner at NY er bedre enn 14 kjedelige dager i syden, du er så teit.

Jeg trur den jentungen fint skulle fått vært hjemme neste ferie ja, ikke noe mer sponsetur på en så utakknemlig unge.

Jeg er kvalm av den ungen ennå 

Anonymkode: 59a76...eed

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiller det noen rolle for deg da?

Jeg forstår at det kan være irriterende å høre på der og da, men det er jo hverken din unge eller din ferie.

Foreldrene burde dog tenke seg litt om.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Godt å få ut oppgulpet sitt? 

Anonymkode: b8e1c...1a0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes heller ikke at den jenta du beskriver høres noe hyggelig ut, men det er nå engang foreldrenes ansvar å oppdra ungene sine og å innprente verdier i dem. (Jeg sier ikke at det er enkelt, eller at alle barn er like lette å oppdra.) Dette prosjektet har tydeligvis ikke vært HELT vellykket med den jenta der. 

Anonymkode: 28522...d7d

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

På generell basis vil jeg si at en ferie for fire personer bør inneholde noe alle liker. Dette planlegger man før man drar. Å la en bestemme over hva alle fire skal gjøre hele ferien vitner om en herskesyk tenåring som ikke er vant til å bli motsagt. 

Jeg har reist på noen jenteturer der vi har diskutert formålet med turen og "reglene" på forhånd. Noen ganger har vi valgt å dele oss i grupper fordi gruppe A hadde mest lyst til Xyz mens gruppe B hadde lyst til Æøå. Så møtes man igjen og gjør noe sammen. Dette har fungert som bare det fordi man har respektert hverandre.

Jeg hadde furtet som en sur furie deluxe hvis jeg hadde vært på ferie i New York og det kun hadde stått shopping på programmet. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke vil shoppe - men ikke hele ferien. 

Skrevet

Herregud, må da gå an å få luftet sine tanker et sted. Tror ikke ts sier til foreldrene «for et kvalmt barn dere har!». Neids, hun har ingenting med de å gjøre på det settet, men å bli irritert må være lov. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kva vil du med denna tråden TS?

Anonymkode: 84a65...5ea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg en 17 år gammel datter jeg og, hun hadde og elsket New York og shopping alle dagene. Men her blir det 2 uker til Spania, vi bor i Alicante by, da skal hun få litt shopping, og vi alle får masse strand. Reiser og med lillebror på 11 år, som hater shopping, samme gjør jeg. Til neste år kan hun reise på ren shopping ferie, men det blir uten oss, og hun må betale selv.

Synes virkelig ikke det er rett, at en person skal få styre hele familien. Man finner noe alle har glede av, 17 åringen min, koser seg og på stranda. 

Anonymkode: 6171f...d5a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man lar ikke et familiemedlem styre hele ferien. Her har foreldrene tabbet seg ut. 

Anonymkode: c5d47...cf2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært med på ferie med mine foreldre siden jeg var 16 år og begynte å jobbe. Hadde selv lett droppet en slik kravstor 17 åring fra ferieplanene, dersom det ble truet med "på min måte, ellers blir jeg ikke med". En 17 åring kan fint være hjemme alene, med restriksjoner. Respekteres ikke reglene for å være igjen alene ville neste alternativ være å bli med oss, eller få barnevakt. 

Anonymkode: a47d5...75b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nok en sånn ufyselig tenåring. :) Derfor fikk jeg slippe familieferier fra jeg var 14, var heller hjemme alene og hadde sommerjobb. Ypperlig løsning :) 

Anonymkode: 05370...f31

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp kommet hjem fra ett besøk hos ett vennepar med 2 barn. Barna er 14 og 17 år gamle.

De kom hjem fra et tur til NY på Onsdag. Bare en shoppingtur på 5-6 dager.

De har ikke opplevd noen severdigheter i NY. Nå har jeg aldri vært der selv, men det finnes da en del som lan være artig å få med seg selv i den byen.

Vi satt i stua alle sammen og snakket om denne turen. Jeg spurte om de hadde sett mye fint og dattera på 17 fortalte at hun hadde hatt den ferien hun ønsket seg, bare shoppet hver dag. Hun nevnte flere butikker jeg aldri har hørt om engang. 

Den minste og foreldrene syns ferien hadde vært slitsom med mye gåing, mye butikker og egentlig bare mas fra nedentil annen.

Da kommer det sylfrekt fra datteren at hun hadde iallfall kost seg og de visste hun skulle shoppe (for foreldrenes penger). Hu var sur fordi det var ett par butikker hun ikke fikk se, foreldrene orket ikke tråle mer i gatene den siste dagen, bare for at hun skulle få gå i enda flere klesbutikker. Måten det ble sagt på, ingen empati, sur og tydelig høy på seg selv. 

Foreldrene hadde foreslått en sydentur, men nei det måtte bli NY ellers hadde 17 åringen nektet å være med. Hun er troendes til å gjøre alvor av truslene sine, trust me.

Den minste på 14 hadde også lyst til en sydentur for da kunne han bade, men igjen kom den rappkjefta og spydige 17 åringen med tilsvar: Du kan dra til syden når du har fått deg jobb og innen det så kanskje du skjønner at NY er bedre enn 14 kjedelige dager i syden, du er så teit.

Jeg trur den jentungen fint skulle fått vært hjemme neste ferie ja, ikke noe mer sponsetur på en så utakknemlig unge.

Jeg er kvalm av den ungen ennå 

Anonymkode: 59a76...eed

Kanskje foreldrene var kåte og frustrerte, siden det var så mye mas fra nedentil?

Anonymkode: 576b2...4e5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke vært med på ferie med mine foreldre siden jeg var 16 år og begynte å jobbe. Hadde selv lett droppet en slik kravstor 17 åring fra ferieplanene, dersom det ble truet med "på min måte, ellers blir jeg ikke med". En 17 åring kan fint være hjemme alene, med restriksjoner. Respekteres ikke reglene for å være igjen alene ville neste alternativ være å bli med oss, eller få barnevakt. 

Anonymkode: a47d5...75b

I fjor sommer var min datter 17 år, hun hadde sommerjobb og var alene hjemme i nesten 3 uker mens resten av familien var på ferie. Ikke noe problem.  Selv var jeg alene hjemme i langhelger fra jeg var 13-14 år (vi hadde den reneste dyrehage, så noen måtte være hjemme til enhver tid).

Anonymkode: 8edf7...36d

Skrevet

Dette er da foreldrenes skyld.  De har oppdratt henne, hun ble vel ikke sånn den dagen hun fylte 17 eller dagen før de reiste til NY.

Foreldre må skjerpe seg, iallfall disse. Eller er det for sent?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok siste gangen de har hatt en "ordentlig" familietur. Jeg tror jeg var rundt 16-17 år gammel da jeg sa fast og bestemt at jeg ville være hjemme, i stedet for å bli med på nok en biltur med familien. Nå hadde vi en leietaker i samme hus, som var søsken av en av mine foreldre, da. Jeg har aldri vært noen festløve heller, så de var ikke bekymret for at jeg skulle fylle huset med ungdommer som skulle gjøre hærverk. 

Jeg synes det er svært rart at de foreldrene ikke har satt tydelige nok grenser for den 17.-åringen tidligere i livet. Mitt barn, som er enebarn, skjønner at foreldrene er de som bestemmer.

Må være trasig for alle i den familien å dilte etter 17.-åringen hele ferien. Alle er da ulike individer i en familie, her hadde det blitt slik at alle i familien hadde måttet få lov å oppleve en aktivitet i løpet av turen som man selv hadde veldig lyst å være med på, og at de som trengte det skulle få noe alenetid der det trengtes. 

Barnet vårt går kun på grunnskolen enda, men later til å ha mer respekt for at ting koster penger, enn hva den 17.-åringen har.

Hadde blitt sprø, jeg også, hvis jeg var deg ts.

Tipper det blir familievernkontoret etter sommeren og snarlig skilsmisse på det paret. Oppdater oss gjerne til høsten.

Anonymkode: b13ae...aba

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kva vil du med denna tråden TS?

Anonymkode: 84a65...5ea

Regner med at hun ville lette litt på trykket da hun ble overrasket over jentas utakknemlige og usmakelige oppførsel.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du tenkte ikke på at tenåringer ofte er bråkjekke og viser en fasade som ikke heeelt stemmer med virkeligheten? Og at oppførselen ett øyeblikk ikke trenger være representativt for hvordan de er ellers (og uten fremmede til stede)? 

Og til dere som skriver at hun kan da bare være hjemme, for det var dere da dere var 15-16 - har dere tenåringer selv? Jeg har en, og jeg gruer meg veldig til hun ikke lenger vil være med meg på ferie... Håper hun vil det noen år ennå.

Anonymkode: d8030...ab5

• Liker 2
Skrevet

Tenker du kunne nevnt forsiktig for foreldrene at de kan være venn med barna uten å la seg overkjøre. 
Er mange foreldre som er alt for snill og ikke sier fra, og i fremtiden har de luksusfellen barn... eller du kunne sendt dem en link til en episode av luksusfellen hvor dette var tilfelle og si det var spennende episoder, og spørre hva de syns (uten direkte å si ifra om  datteren). Er flere luksusfelle episoder hvor foreldrene tar på seg gjeld for barna og gjør seg blakk før de sier slutt og ungen sitter igjen med stor gjeld selv ikke foreldre er villig til å dekke. o_O
Husker en episode spesielt hvor faren tjente 1000 kr for å male en vegg eller noe, og datteren ble satt til å gjøre samme jobben for å vite hvor hardt hennes fattige far hadde holdt på for å dekke hennes luksus behov... tror den episoden kunne vært et greit eksempel.

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om flere 17-årige prinsesser som styrer hvor og hva ferien skal brukes på, ja. 

Anonymkode: f8c8f...981

Skrevet

Du høres ikke så hyggelig ut selv Ts. Glad jeg ikke er venn med deg, lite hyggelig av deg å henge ut venners barn på nettet

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...