Gå til innhold

Fiberrik mat, som ikke er kornprodukter?

Snabeltann

Anbefalte innlegg

Holder på å kvitte meg med et par feriekilo, og det går bra! Unngår så mye brød og poteter - men ser på my fitnesspal at jeg hver dag er på minus når det gjelder fiber. Hva er smart å spise for å likevel få i seg fiber? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ha 25g fiber i meg hver dag, iflg my fitnesspal. Hva kan det f. Eks være, helt konkret i matvarer, om noen har kunnskaper om dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Snabeltann skrev:

Jeg skal ha 25g fiber i meg hver dag, iflg my fitnesspal. Hva kan det f. Eks være, helt konkret i matvarer, om noen har kunnskaper om dette. 

Grønnsaker inneholder mye fiber

Anonymkode: f2d27...e11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hør lydboken food pharmasy på storytel! 

Anonymkode: 9af28...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Snabeltann skrev:

Fiberinnhold pr 100 gram:

"

TOPP 10 FIBER - GRØNT

• Erter: 6 g
  • Solbær: 6 g
  • Nype: 6 g
  • Pastinakk: 5 g
  • Avokado: 5 g
  • Rabarbra: 4 g
  • Rosenkål: 4 g
  • Bringebær: 4 g
  • Brokkoli: 3 g

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fiberinnhold pr 100 gram:

"

TOPP 10 FIBER - GRØNT

• Erter: 6 g
  • Solbær: 6 g
  • Nype: 6 g
  • Pastinakk: 5 g
  • Avokado: 5 g
  • Rabarbra: 4 g
  • Rosenkål: 4 g
  • Bringebær: 4 g
  • Brokkoli: 3 g

Tenke det blir mye fising om man skal hive i seg 500 gram erter hver dag! 😄 Finnes det tilskudd med fiber? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Snabeltann skrev:

Tenke det blir mye fising om man skal hive i seg 500 gram erter hver dag! 😄 Finnes det tilskudd med fiber? 

Ja, man får kjøpt fibertabletter på apotek, men jeg vet ikke hva de inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, Snabeltann skrev:

Holder på å kvitte meg med et par feriekilo, og det går bra! Unngår så mye brød og poteter - men ser på my fitnesspal at jeg hver dag er på minus når det gjelder fiber. Hva er smart å spise for å likevel få i seg fiber? 

Kruskakli er fiberrikt http://www.regal.no/produkter/mel/kli-og-hvetekim/kruskakli-400g/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kålrot har 2,3 g fiber pr 100 gram og kan også spises rå som snacks :) Om du spiser et par pærer  og noe grønnsaker pr dag, er det lett å komme opp i den fibermengden du nevner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er jo et kornprodukt. Skal du helst ikke spise kornprodukter? Allergi eller annet?

Neida, ikke allergier - bare prøver å redusere brødspising, og særlig hvitt mel, i en periode. :) spiser ett ryvita, knekkebrød med mye pålegg til frokosten, eller havregryn. Så det går fint. Om jeg blander mer fiberrik korn i den eller kruskakli så kanskje "fiber streken" øker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Knask agurk - om du teller kalorier og ikke vil ha for mye fruktsukker heller. Agurk er bare vann og fiber, sånn stort sett :)

Anonymkode: da6ba...fba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er ingen grunn til å kutte ut brød eller kornprodukter med mindre man ikke tåler det. Det er bare noe lavkarbo-naziene har funnet på. 

Anonymkode: 6d684...a3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bønner og linser. Men om du har lite fiber i dietten kan du få litt luft i magen i begynnelsen av fiberrike matvarer

Spesielt linser er rike på folat og jern, noe mange norske kvinner får i seg litt for lite av. Linser fungerer som kjøtterstatning, faktisk er det en av de viktigste næringskildene i mange fattige land der de ikke har råd til kjøtt eller husdyr. 

Når det gjelder linser kan du legge dem i vann (som du skyller av) 3-5 timer før du skal spise de (de kan fint ligge over natten). For noen gir det mindre luftplager

Bønner kan være litt mer tilvenning før luften går over, men som regel er det en vanesak der man merker bedring etter 1-2 uker.

Ellers er grønnsaker alltid topp. Nordmenn får ofte ikke i seg "5 om dagen" slik som er anbefalt. 

Anonymkode: 7d3a1...376

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke bare å ignorere det da? Fiber gir oss ikke noe vi trenger. Les gjerne "Fiber Menace" av Konstantin Monastyrsky. 

Anonymkode: daecc...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke bare å ignorere det da? Fiber gir oss ikke noe vi trenger. Les gjerne "Fiber Menace" av Konstantin Monastyrsky. 

Anonymkode: daecc...5b8

Ville nok ikke automatisk stolt på den boken. Er mange ulike mennesker som forsøker tjene penger på å overbevise mennesker om hvordan og hva de burde spise. Vi har sett at blant verdens lengstlevende folk fra gammelt av, finner vi mennesker som spiste blant annet store mengder søtpotet. Noe som betyr de fikk i seg mye fiber. Å spise fiber er også korrelert med mindre tarmkreft. Nordmenn spiser for lite fiber, samme med de fleste som følger "the western diet". Den dietten er korrelert med diabetes, hjertesykdom og andre helseplager

Anonymkode: 7d3a1...376

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...