Gå til innhold

22. juli og 2. verdenskrig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sikkert et minefelt å ta opp slike spørsmål, æsrlig p åen dag som dette.

Men jeg stiller meg svært kritisk til sammenligningen mellom overlevende etter Hitlers konsentrasjonsleiret og overlevnde etter terroren fra ABB.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/p6jg01/Jeg-overlevde-22-juli-Na-truer-et-sydende-hat-med-a-rekruttere-flere-til-vold-Vi-kan-gjore-mer-for-a-stoppe-det-Vi-ma--Per-Anders-Torvik-Langerod

"1. En nasjonal ordning med tidsvitner.

Jeg husker at det brukte å være stille i klasserommet når det kom gjester utenfra. Denne gangen var intet unntak. Mellom pultene og ranslene som stod spredt i klasserommet til 9C gikk en tilsynelatende snill og beskjeden eldre mann, i sort dress og en alvorlig mine, opp mot tavlen.

Vi var blitt fortalt at personen vi hvilte øynene på, hadde overlevd en av Hitlers konsentrasjonsleirer. Han snakket, viste frem arrene og merkene.

Besøk fra en av oss over 500 overlevende fra Utøya og Regjeringskvartalet bør brukes som ressurser, for skoler, arbeidsplasser og andre som markerer denne dagen eller lærer om hatet — som må stoppes."

Det er alltid vanskelig når man må kvantifisere sorg og traumer, men jeg mener virkelig at å overleve 22. juli ikke kan sammenlignes med å overleve en konsentrasjonsleir.

Anonymkode: 1eb40...8c1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å overleve en terrorhandling fra én enkelt person er noe ganske annet enn å overleve en krig som la verden i ruiner og endret menneskeheten for all tid i etterkant, og som har enormt stor historisk beydning for nærmest alt som skjedde siden.

Ofre etter ABB må sammenlignes med ofre etter andre terrorhendelser. Som for eksempel terroren i 11. spetember eller terroren i Nice. Ikke 2. verdenskrig.

Anonymkode: 1eb40...8c1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

2. verdenkrig og 22.juli kan ikke sammenlignes i det hele tatt, å gjøre det viser bare hvor utrolig liten forståelse man har for bakgrunnen for andre verdenskrig. En kompleks bakgrunn med utgangspunkt i 1.verdenskrig, tysklands økonomi, arbeidsledighet og store sosiale utfordringer. Tidsvitner derfra var viktig, fordi det var en stor strømning og historisk sett noen som varte over flere tiår. 22.juli er en person en dag, og aldeles ikke med samme komplekse bakgrunn. Tidsvitner herfra har liten å tilføre i samme grad, ofte ingenting annet enn sin egen lidelseshistorie.

Det er faktisk ganske frekt av auf-erene å sammenligne sin halvannen time på utøya med motstandsfolk som risikerte liv og helse i flere år for å kjempe for friheten. Dette er bare nok en ting i den lange rekken som gjør at man får ap/auf laaangt oppi halsen og må spy dem ut. Skal man ha tidsvitner i dag så finn flyktninger som kan fortelle om undertrykkelse og forfølgelse i flere år, der er en historie folk bør høre. 

Anonymkode: 95ae7...59a

• Liker 5
Skrevet

Som samfunnsfagslærer selv vil jeg åpenbart si at et tidsvitne fra andre verdenskrig er langt mer verdt for elevenes læring enn Utøya-overlevende. Det er klart Utøya er viktig, men jeg ville vært noe skeptisk til å invitere noen til klasserommet sånn helt uten videre.

Det kommer selvfølgelig helt an på hva vedkommende vil si. Å invitere en politiker fra kun ett parti har absolutt noen problematiske sider, om personen velger å bruke anledningen til å slå politisk mynt på det som skjedde. Så er det en gang sånn at mekanismene bak det som skjedde hos gjerningspersonen er langt mer viktig enn detaljene for hva som faktisk skjedde.

22. juli er såpass nytt og informasjon er såpass tilgjengelig for alle, at et "tidsvitne" i et slikt perspektiv er ikke det samme som en/ei som for eksempel satt i konsentrasjonsleir under krigen. Vil påstå det er ganske arrogant og mene at det kan sammenliknes.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...