AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #1 Skrevet 22. juli 2018 Jeg kom ikke inn på vernepleier i år heller. Dette er andre året jeg har søkt på det studiet. Jeg tok opp noen fag fra vgs for å få litt høyere snitt, men jeg klarte det ikke like bra på alle eksamenene og gikk opp kun to poeng. Jeg mangler fortsatt 4 poeng for å få plass på vernepleier... som i år har gjennomsnitt på 46 poeng! Helt sykt hvor mye det har økt de siste årene... Jeg er i midten av 20 årene og alenemamma til ett barn 100% da bf ikke er i stand til å ta seg av seg selv engang. Kjenner det er en stor klump inni meg. Jeg føler meg så mislykket. HVA SKAL JEG GJØRE MED LIVET MITT? Jeg kan ikke bare flytte rundt heller da småen har barnehage og trenger sin trygghet også. Og familie som kan hjelpe meg... derfor kan jeg ikke bare flytte hvor som helst. Eller når som helst. Vurderer årsstudium i psykologi eller grunnmedisin... noen som kan si noe om det? Finner ingen av disse ledig på vanlige høyskoler, kun privatskoler som bjørknes, amh, NKI, kristiania... Vil årsstudium i psykologi eller grunnmedisin godskrives som emnefag i vernepleier? Og så gir det jo meg to studiepoeng da. Men selv om jeg får de to studiepoengene, vil jeg da fortsatt mangle to poeng til for å garantere meg plass på vernepleier neste år. Så jeg driver jo litt sjansespill her hvis jeg velger å betale 74000 kr for å ta årsstudium. Et annet alternativ er å søke på jobb i hjemmetjenesten ol. Men jeg har prøvd det også og det er svært vanskelig å få jobb. Helt umulig. Jeg hører litt dårlig i tillegg og kan derfor heller ikke ta hvilken som helst jobb heller (sånn som tlf/kundeservice jobb ol) Blir helt uvel av tanken på livssituasjonen min nå. Det føltes som uansett hvor mye jeg prøver så går det ikke min vei. Anonymkode: 028a8...243
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #2 Skrevet 22. juli 2018 Uff, kjenner følelsen jeg hadde lyst til å bli vernepleier i ca 7 år før jeg kom inn. Hadde ikke studiekompetanse, og prøvde å ta det, men ble for vanskelig med full jobb og barn. Så, for tre år siden kom jeg inn med realkompetanse, og er nyutdannet nå. Hadde mange års erfaring med utviklingshemmede. Ikke gi opp, det blir din tur en gang 😀 Anonymkode: 59340...004 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #3 Skrevet 22. juli 2018 Ikke ta noe årsstudium. Tviler på at det er noe du får godskrevet. Anonymkode: 59340...004 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #4 Skrevet 22. juli 2018 Grunnmedisin har jeg aldri hørt om en gang, psykologi årsstudium kan sikkert ha noe for seg hvis du vil bli vernepleier, men du bør ikke satse på at det blir tilgodeskrevet noe når du begynner på vernepleien. Hvis det er de to poengene du mest er på jakt etter, ville jeg sjekket restetorget på samordna opptak og sett om det er noen årsstudier på høyskoler/universitet i nærheten av deg du kan søke på. Det finnes en del som ikke har oppmøteplikt der du kan lese hjemme hvis du ønsker, og jobbe ved siden av. Ville ikke brukt titusener av kroner på en privatskole hvis du kan fikse det offentlig. Ellers bør du vel forsøke å ta opp igjen fag for å få høyere poengsum. Hvis ikke du er makset på alderspoengene får du mer derfra og til neste år. Det er ingen grunn til å tro poengsummen kommer til å gå ned de første årene, ettersom arbeidsmarkedet er trangt er det mange som er på jakt etter utdanning som gir trygg jobb. Anonymkode: cb59e...988 8
Afernando Skrevet 22. juli 2018 #5 Skrevet 22. juli 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom ikke inn på vernepleier i år heller. Dette er andre året jeg har søkt på det studiet. Jeg tok opp noen fag fra vgs for å få litt høyere snitt, men jeg klarte det ikke like bra på alle eksamenene og gikk opp kun to poeng. Jeg mangler fortsatt 4 poeng for å få plass på vernepleier... som i år har gjennomsnitt på 46 poeng! Helt sykt hvor mye det har økt de siste årene... Jeg er i midten av 20 årene og alenemamma til ett barn 100% da bf ikke er i stand til å ta seg av seg selv engang. Kjenner det er en stor klump inni meg. Jeg føler meg så mislykket. HVA SKAL JEG GJØRE MED LIVET MITT? Jeg kan ikke bare flytte rundt heller da småen har barnehage og trenger sin trygghet også. Og familie som kan hjelpe meg... derfor kan jeg ikke bare flytte hvor som helst. Eller når som helst. Vurderer årsstudium i psykologi eller grunnmedisin... noen som kan si noe om det? Finner ingen av disse ledig på vanlige høyskoler, kun privatskoler som bjørknes, amh, NKI, kristiania... Vil årsstudium i psykologi eller grunnmedisin godskrives som emnefag i vernepleier? Og så gir det jo meg to studiepoeng da. Men selv om jeg får de to studiepoengene, vil jeg da fortsatt mangle to poeng til for å garantere meg plass på vernepleier neste år. Så jeg driver jo litt sjansespill her hvis jeg velger å betale 74000 kr for å ta årsstudium. Et annet alternativ er å søke på jobb i hjemmetjenesten ol. Men jeg har prøvd det også og det er svært vanskelig å få jobb. Helt umulig. Jeg hører litt dårlig i tillegg og kan derfor heller ikke ta hvilken som helst jobb heller (sånn som tlf/kundeservice jobb ol) Blir helt uvel av tanken på livssituasjonen min nå. Det føltes som uansett hvor mye jeg prøver så går det ikke min vei. Anonymkode: 028a8...243 Har du vurdert noe annet enn vernepleier? har du jobb? 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #6 Skrevet 22. juli 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnmedisin har jeg aldri hørt om en gang, psykologi årsstudium kan sikkert ha noe for seg hvis du vil bli vernepleier, men du bør ikke satse på at det blir tilgodeskrevet noe når du begynner på vernepleien. Hvis det er de to poengene du mest er på jakt etter, ville jeg sjekket restetorget på samordna opptak og sett om det er noen årsstudier på høyskoler/universitet i nærheten av deg du kan søke på. Det finnes en del som ikke har oppmøteplikt der du kan lese hjemme hvis du ønsker, og jobbe ved siden av. Ville ikke brukt titusener av kroner på en privatskole hvis du kan fikse det offentlig. Ellers bør du vel forsøke å ta opp igjen fag for å få høyere poengsum. Hvis ikke du er makset på alderspoengene får du mer derfra og til neste år. Det er ingen grunn til å tro poengsummen kommer til å gå ned de første årene, ettersom arbeidsmarkedet er trangt er det mange som er på jakt etter utdanning som gir trygg jobb. Anonymkode: cb59e...988 Eneste på restetorget som tilbyr årsstudium i den byen jeg bor i er religion, livssyn og etikk. Vet ikke om noe av det er relevant for vernepleier jeg. Kanskje etikk. Men ser for meg at det studiet er dødsskjedelig? Spesielt religion... Vurderer å ta opp samfunnsfag på nytt ja. Jeg har skrevet ned alle kompetansemålene, så det er liksom bare å lese til jeg kan alt flytende. Jeg var nær ved å få en femmer der men landa på en treer mot slutten av eksamen (fikk helt hjernteppe!) så jeg kan klare en femmer. Da går jeg opp to poeng i snittet og med en årsstudium også vil jeg jo få fire studiepoeng mer neste år. Da er jeg på 44,7-45 i snitt. Da TROR jeg at jeg kan ha en sjanse... med mindre snittet neste år plutselig er oppe i 50 da. Anonymkode: 028a8...243
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #7 Skrevet 22. juli 2018 23 minutter siden, Afernando skrev: Har du vurdert noe annet enn vernepleier? har du jobb? Har så klart vurdert det ja. Men er liksom ikke noe annet som virker interessant. Har ikke jobb heller nei. Jeg går på aap og har det siste året her gått på skole og tatt opp 4 fag. Har vurdert helsefagarbeider men det virker som man enten må ha jobbet i det yrket i minst 5 år eller noe og/eller ha vgs utdanning i helse og omsorg? Det har ikke jeg. Jeg gikk interiør og design på vgs og allmenpåbygg siste året.. Hvis jeg kunne velge hvilken som helst jobb, ville det blitt etterforsker Anonymkode: 028a8...243
Gjest GiftMann38 Skrevet 22. juli 2018 #8 Skrevet 22. juli 2018 Hvorfor har du fått barn med en mann som ikke greier å ta vare på seg selv?
Afernando Skrevet 22. juli 2018 #9 Skrevet 22. juli 2018 5 minutter siden, GiftMann38 skrev: Hvorfor har du fått barn med en mann som ikke greier å ta vare på seg selv? Nå stiller du dumt, det er ingen som tar en slik avgjørelse. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #10 Skrevet 22. juli 2018 8 minutter siden, GiftMann38 skrev: Hvorfor har du fått barn med en mann som ikke greier å ta vare på seg selv? Hvorfor svarer du ekkelt til ts.. Anonymkode: 946fd...876 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #11 Skrevet 22. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor svarer du ekkelt til ts.. Anonymkode: 946fd...876 Det er ganske vanlig fra den kanten. Anonymkode: 24019...49a 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #12 Skrevet 22. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom ikke inn på vernepleier i år heller. Dette er andre året jeg har søkt på det studiet. Jeg tok opp noen fag fra vgs for å få litt høyere snitt, men jeg klarte det ikke like bra på alle eksamenene og gikk opp kun to poeng. Jeg mangler fortsatt 4 poeng for å få plass på vernepleier... som i år har gjennomsnitt på 46 poeng! Helt sykt hvor mye det har økt de siste årene... Jeg er i midten av 20 årene og alenemamma til ett barn 100% da bf ikke er i stand til å ta seg av seg selv engang. Kjenner det er en stor klump inni meg. Jeg føler meg så mislykket. HVA SKAL JEG GJØRE MED LIVET MITT? Jeg kan ikke bare flytte rundt heller da småen har barnehage og trenger sin trygghet også. Og familie som kan hjelpe meg... derfor kan jeg ikke bare flytte hvor som helst. Eller når som helst. Vurderer årsstudium i psykologi eller grunnmedisin... noen som kan si noe om det? Finner ingen av disse ledig på vanlige høyskoler, kun privatskoler som bjørknes, amh, NKI, kristiania... Vil årsstudium i psykologi eller grunnmedisin godskrives som emnefag i vernepleier? Og så gir det jo meg to studiepoeng da. Men selv om jeg får de to studiepoengene, vil jeg da fortsatt mangle to poeng til for å garantere meg plass på vernepleier neste år. Så jeg driver jo litt sjansespill her hvis jeg velger å betale 74000 kr for å ta årsstudium. Et annet alternativ er å søke på jobb i hjemmetjenesten ol. Men jeg har prøvd det også og det er svært vanskelig å få jobb. Helt umulig. Jeg hører litt dårlig i tillegg og kan derfor heller ikke ta hvilken som helst jobb heller (sånn som tlf/kundeservice jobb ol) Blir helt uvel av tanken på livssituasjonen min nå. Det føltes som uansett hvor mye jeg prøver så går det ikke min vei. Anonymkode: 028a8...243 Mulig jeg stiller dumt, og er bare nysgjerrig, men hvordan forsørger du barnet når du bare studerer? Tviler på at Lånekassen alene kan hjelpe deg hvis du/dere leier hva gjør kjæresten din? du har 42 poeng? Da har du 0,6 poeng mer enn meg, og det er mange studier du kommer inn, men jeg hadde kanskje flyttet hvis det er lite muligheter der du bor? uansett, ikke gi opp. Jeg har også barn, og er 25 år. Har jobb, men ingen høyere utd enda, men vil ha en bedre økonomi, så jeg har søkt på studiene år. Anonymkode: ee966...411
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #13 Skrevet 22. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg stiller dumt, og er bare nysgjerrig, men hvordan forsørger du barnet når du bare studerer? Tviler på at Lånekassen alene kan hjelpe deg hvis du/dere leier hva gjør kjæresten din? du har 42 poeng? Da har du 0,6 poeng mer enn meg, og det er mange studier du kommer inn, men jeg hadde kanskje flyttet hvis det er lite muligheter der du bor? uansett, ikke gi opp. Jeg har også barn, og er 25 år. Har jobb, men ingen høyere utd enda, men vil ha en bedre økonomi, så jeg har søkt på studiene år. Anonymkode: ee966...411 Med bf - trodde jeg du mente boyfriend, og skjønte etterpå at du mente barnefar...da er dere selvfølgelig ikke sammen. Eller? Vet du hva, det burde være noen du kan ringe som foreksempel en rådgiver. Anonymkode: ee966...411
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #14 Skrevet 22. juli 2018 Har du alle alderspoengene? Hvis det er vernepleie du vil, så er det å ta opp igjen Vgs-eksamen ditt beste kort. Der har du muligheter til mer en 4 poeng. Hvis jeg var deg, og skulle være strategisk, så hadde jeg skrevet meg opp til et rimelig enkelt årstudium for å få inn de to poengene, i tillegg til å ta opp igjen en eksamen fra vgs der jeg hadde forbedringspotensiale, og som helst var litt likt årstudiumet, slik at jeg kunne få en overlap-benefit, og dermed mulighet til å gå opp en del. Det handler om å mobilisere krefter, og fokusere på å finne ut av hva dine svakheter i faget består i og rydde opp i de. Det skjer ikke bare av seg selv, men krever at du analyserer faget og finner ut av hva de krever. Anonymkode: 9f69d...900 2
Celestia Skrevet 22. juli 2018 #15 Skrevet 22. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom ikke inn på vernepleier i år heller. Dette er andre året jeg har søkt på det studiet. Jeg tok opp noen fag fra vgs for å få litt høyere snitt, men jeg klarte det ikke like bra på alle eksamenene og gikk opp kun to poeng. Jeg mangler fortsatt 4 poeng for å få plass på vernepleier... som i år har gjennomsnitt på 46 poeng! Helt sykt hvor mye det har økt de siste årene... Jeg er i midten av 20 årene og alenemamma til ett barn 100% da bf ikke er i stand til å ta seg av seg selv engang. Kjenner det er en stor klump inni meg. Jeg føler meg så mislykket. HVA SKAL JEG GJØRE MED LIVET MITT? Jeg kan ikke bare flytte rundt heller da småen har barnehage og trenger sin trygghet også. Og familie som kan hjelpe meg... derfor kan jeg ikke bare flytte hvor som helst. Eller når som helst. Vurderer årsstudium i psykologi eller grunnmedisin... noen som kan si noe om det? Finner ingen av disse ledig på vanlige høyskoler, kun privatskoler som bjørknes, amh, NKI, kristiania... Vil årsstudium i psykologi eller grunnmedisin godskrives som emnefag i vernepleier? Og så gir det jo meg to studiepoeng da. Men selv om jeg får de to studiepoengene, vil jeg da fortsatt mangle to poeng til for å garantere meg plass på vernepleier neste år. Så jeg driver jo litt sjansespill her hvis jeg velger å betale 74000 kr for å ta årsstudium. Et annet alternativ er å søke på jobb i hjemmetjenesten ol. Men jeg har prøvd det også og det er svært vanskelig å få jobb. Helt umulig. Jeg hører litt dårlig i tillegg og kan derfor heller ikke ta hvilken som helst jobb heller (sånn som tlf/kundeservice jobb ol) Blir helt uvel av tanken på livssituasjonen min nå. Det føltes som uansett hvor mye jeg prøver så går det ikke min vei. Anonymkode: 028a8...243 Send meg en PM, så kan jeg gi deg noen tips?
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #16 Skrevet 22. juli 2018 1 time siden, Afernando skrev: Nå stiller du dumt, det er ingen som tar en slik avgjørelse. Nei det er ikke et dumt spørsmål ? Hvorfor får folk unger med hvem som helst ? Klarer man ikke å ta vare på seg selv eller og man burde skjønne ganske raskt om man har funnet en god barnefar. Når man vet at man ikke klarer, men tror at gode Norge skal forsørge en, så går ting gal vei. Jeg har selv ikke satt unger til verden fordi 1: jeg vil ha trygg jobb og inntekt først 2: en god og stabil og tilstedeværende barnefar som kan bidra. Vet åssen ting fungerer og ser fort om jeg burde få barn med noen eller ei. Anonymkode: 0d6e2...951
Afernando Skrevet 22. juli 2018 #17 Skrevet 22. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke et dumt spørsmål ? Hvorfor får folk unger med hvem som helst ? Klarer man ikke å ta vare på seg selv eller og man burde skjønne ganske raskt om man har funnet en god barnefar. Når man vet at man ikke klarer, men tror at gode Norge skal forsørge en, så går ting gal vei. Jeg har selv ikke satt unger til verden fordi 1: jeg vil ha trygg jobb og inntekt først 2: en god og stabil og tilstedeværende barnefar som kan bidra. Vet åssen ting fungerer og ser fort om jeg burde få barn med noen eller ei. Anonymkode: 0d6e2...951 Det er selvfølgelig en god avgjørelse å få barn når utdanningen er ferdig, men livet byr på overraskelser, uventa situasjoner, uhell bla bla. Jeg synes det er fint at du og mange andre har tatt ett smart valg med å vente, MEN det er foreksempel ikke bare bare å ta abort, eller kanskje man tok en feil avgjørelse. Noen burde ikke fått barn, mens andre burde få. Det viktigste er vel at barnemoren og barnefaren tar ansvar for sine handlinger, selv om det viser seg at barnefaren, som jeg forstår er har løpt sin vei og ikke tar ansvar. En del av livet er å ta konsekvensene for sine handlinger, og vi mennesker tar masse feil valg, eller finner ut at det var feil, eller så har noen havnet i en dum situasjon pga andre. jeg anbefaler at du ikke søker deg som psykolog, eller jobber med mennesker. beklager for den krasse tilbakemeldingen, men den fortjener du!
Afernando Skrevet 22. juli 2018 #18 Skrevet 22. juli 2018 Igjen, beklager men istedenfor å finne problemer, foreslår jeg at du prøver å være løsningsorientert ovenfor problemstillingen som TS har, ellers kan du/dere som har lite nyttig å komme med bare la vær å kommentere! 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #19 Skrevet 22. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom ikke inn på vernepleier i år heller. Dette er andre året jeg har søkt på det studiet. Jeg tok opp noen fag fra vgs for å få litt høyere snitt, men jeg klarte det ikke like bra på alle eksamenene og gikk opp kun to poeng. Jeg mangler fortsatt 4 poeng for å få plass på vernepleier... som i år har gjennomsnitt på 46 poeng! Helt sykt hvor mye det har økt de siste årene... Jeg er i midten av 20 årene og alenemamma til ett barn 100% da bf ikke er i stand til å ta seg av seg selv engang. Kjenner det er en stor klump inni meg. Jeg føler meg så mislykket. HVA SKAL JEG GJØRE MED LIVET MITT? Jeg kan ikke bare flytte rundt heller da småen har barnehage og trenger sin trygghet også. Og familie som kan hjelpe meg... derfor kan jeg ikke bare flytte hvor som helst. Eller når som helst. Vurderer årsstudium i psykologi eller grunnmedisin... noen som kan si noe om det? Finner ingen av disse ledig på vanlige høyskoler, kun privatskoler som bjørknes, amh, NKI, kristiania... Vil årsstudium i psykologi eller grunnmedisin godskrives som emnefag i vernepleier? Og så gir det jo meg to studiepoeng da. Men selv om jeg får de to studiepoengene, vil jeg da fortsatt mangle to poeng til for å garantere meg plass på vernepleier neste år. Så jeg driver jo litt sjansespill her hvis jeg velger å betale 74000 kr for å ta årsstudium. Et annet alternativ er å søke på jobb i hjemmetjenesten ol. Men jeg har prøvd det også og det er svært vanskelig å få jobb. Helt umulig. Jeg hører litt dårlig i tillegg og kan derfor heller ikke ta hvilken som helst jobb heller (sånn som tlf/kundeservice jobb ol) Blir helt uvel av tanken på livssituasjonen min nå. Det føltes som uansett hvor mye jeg prøver så går det ikke min vei. Anonymkode: 028a8...243 Dropp årsstudie på private skoler, det er et pengesluk uten like. Sjekk heller muligheten for å ta enkelte emner på det universitetet du vil inn. Sjekk også muligheten for å melde deg som privatist i emner som feks vernepleien har i sitt studieforløp. De fleste helsefaglige utd kommer trolig til å stige enda mer. Om du ønsker vernepleie kan kanskje sykepleie også være et godt valg. Utvid horisonten din, det er mange veier til mål. Anonymkode: 9b33c...1b8 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #20 Skrevet 22. juli 2018 Helsefagarbeider tas på videregående, og man må ha grunnkurs i helse og sosialfag (eller hva det heter nå for tiden) først. Alternativt kan du jobbe innen pleie i 5 år, og ta eksamen + praktisk prøve. Men siden du er alenemor, er det ikke da litt dumt å utdanne deg til yrker der man jobber turnus? Anonymkode: 59340...004
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå