Gjest fimlene Skrevet 8. mars 2005 #1 Skrevet 8. mars 2005 noen som vet hva man må gjøre ved skifting av jord på potteplanter. når på året? noe å huske på?
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2005 #3 Skrevet 8. mars 2005 a) ikke skift til veldig mye større potte, da planten kan få problemer med å bruke opp alt vann o.l ,slik at det kan bli mugg/råteskader på røttene. Gå opp en str eller to. B) legg grus/potteskår i bunnen av poota som drenering c) den nye blomsterjorda inneholder sannsynligvis næring, så ikke gi gjødning de første ukene etter omplanting, da kan det fort bli overkill. d) sukkulenter o.l vil gjerne ha sandblandet jord, og drenering er viktig e) Viktig å skifte i plantenes vekstperiode, dvs fra våren av, for da har planten mulighet til å fylle ut potta, så unngår man problemer som i a).
Gjest fimlene Skrevet 8. mars 2005 #4 Skrevet 8. mars 2005 takk for svar hm slik jeg forstår det må jeg jo da kjøpe masse nye potteskjulere som, og det har jeg ikke lyst til. kan man heller dele opp planten. med våren mener du fra mars til og med mai?
Grooo Skrevet 8. mars 2005 #5 Skrevet 8. mars 2005 Det kommer ann på hva slags plante du har, men mange kan deles ja. De fleste tåler også fint at du kutter bort en god del av røttene slik at det blir mere plass i potta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå