AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #1 Del Skrevet 21. juli 2018 Jeg har nettopp skjønt at endel plager jeg har kommer av at jeg har tatt kalsiumtilskudd, vitamin d-tilskudd og drukket masse melk. Jeg vet at jeg er en stor idiot, så det trenger dere ikke minne meg om. Kommer ikke til å ta tilskudd igjen utenom at det er avtalt med lege. Jeg har lest om forgiftnig og fått en skikkelig oppvekker. Spørsmålet er hvor raskt jeg kan få nivået ned til normalt. Jeg har jo ingen underliggende sykdommer som forårsaker hyperkalsemi, jeg har bare vært ekstremt dum og gjort det selv. Selvgjort er IKKE velgjort, for å si det sånn... Jeg vil gjøre noe med dette NÅ, så da er det vel ikke så mye annet jeg kan gjøre enn å drikke mye vann? Selvfølgelig ikke for mye, men to-tre liter per dag skal jo være trygt. Så altså, noen som vet hvor raskt jeg kan få ned nivået ved å kutte de idiotiske tilskuddene og melkedrikkingen, og drikke en normal mengde vann? Det er lørdagskveld og dette er selvfølgelig ikke noe jeg ringer legevakten om, så ikke be meg ringe lege. Vil som sagt gjøre noe nå. Hilsen angrende idiot. Anonymkode: 35de9...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #2 Del Skrevet 21. juli 2018 Hvordan kan du vite at du har hyperkalsemi? Du sier du angrer på at du har vært dum, men du forsetter i samme sporet når du driver med selvdiagnosering. Føler du deg syk? Vet at du ikke vil høre det, men det eneste riktige her blir å ta kontakt med lege. Eller så kan du ende opp med å gjøre deg selv syk i forsøket på å kurere noe du ikke engang har... Anonymkode: 86d71...b26 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #3 Del Skrevet 21. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan du vite at du har hyperkalsemi? Du sier du angrer på at du har vært dum, men du forsetter i samme sporet når du driver med selvdiagnosering. Føler du deg syk? Vet at du ikke vil høre det, men det eneste riktige her blir å ta kontakt med lege. Eller så kan du ende opp med å gjøre deg selv syk i forsøket på å kurere noe du ikke engang har... Anonymkode: 86d71...b26 Hvordan kan jeg gjøre meg selv syk ved å kutte ut store mengder melk, kalsium og d-vitamintilskudd, og drikke vann i normale mengder til jeg får legetime? Spørsmålet mitt var hvor fort man kan få ned kalsiumnivået hvis det er for høyt. Anonymkode: 35de9...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #4 Del Skrevet 21. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan jeg gjøre meg selv syk ved å kutte ut store mengder melk, kalsium og d-vitamintilskudd, og drikke vann i normale mengder til jeg får legetime? Spørsmålet mitt var hvor fort man kan få ned kalsiumnivået hvis det er for høyt. Anonymkode: 35de9...701 Poeng. Anonymkode: 26d31...90d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #5 Del Skrevet 21. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan jeg gjøre meg selv syk ved å kutte ut store mengder melk, kalsium og d-vitamintilskudd, og drikke vann i normale mengder til jeg får legetime? Spørsmålet mitt var hvor fort man kan få ned kalsiumnivået hvis det er for høyt. Anonymkode: 35de9...701 Et par uker. Anonymkode: 2e8fa...9e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #6 Del Skrevet 21. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan jeg gjøre meg selv syk ved å kutte ut store mengder melk, kalsium og d-vitamintilskudd, og drikke vann i normale mengder til jeg får legetime? Spørsmålet mitt var hvor fort man kan få ned kalsiumnivået hvis det er for høyt. Anonymkode: 35de9...701 Du spurte også om det var noe annet du kunne gjøre for å få ned nivået. Hvis du får råd ang. dette og så følger disse rådene så kan du bli syk. Anonymkode: 86d71...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #7 Del Skrevet 21. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du spurte også om det var noe annet du kunne gjøre for å få ned nivået. Hvis du får råd ang. dette og så følger disse rådene så kan du bli syk. Anonymkode: 86d71...b26 Ja, jeg blir sikkert dødssyk hvis jeg lar være å spise ost på brødskiva i morgen, spiser noe salt, eller kutter ut brokkoli. Hva tror du egentlig folk kommer til å foreslå? Herlighet. KG og krisemaksimering. Anonymkode: 35de9...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #8 Del Skrevet 21. juli 2018 Da må du ha tatt store mengder over lang tid. Anonymkode: 30650...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #9 Del Skrevet 21. juli 2018 26 minutter siden, AnonymBruker said: Da må du ha tatt store mengder over lang tid. Anonymkode: 30650...2dc Ja, det har jeg dessverre. Minst fire måneder. Har vært hos legen nylig fordi jeg har muskelsmerter, vondt i magen osv. Bare ting man kan få av for mye kalsium som jeg fant ut i dag. Men legen har selvfølgelig ikke tenkt på å måle noe sånt, og jeg tenkte jo heller ikke på det. Veldig misforstått og dumt tilfelle av å prøve å forebygge beinskjørhet. Anonymkode: 35de9...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #10 Del Skrevet 22. juli 2018 Om du fortstat har symptomer hadde jeg gått tilbake og lagt kortene på bordet. I verste fall trenger du medisiner fra legen til å forhindre skade i kroppen din Kalsiumtilskudd er for øvrig en dårlig kilde til kalsium, da kalsiumopptak og funksjon avhenger av en rekke andre vitaminer og mineraler for å være optimalt. Spis mye "leafy greens" (salat, grønnkål osv), mandler brokkoli og du vil klare deg fint. Melkeprodukter er sannsynligvis dårlig for kalsiumopptak, så ingen grunn til å proppe i seg melk og ost. Ost må være en av matvarene det er lettest å bli overvektig på, skal man kutte en matvare fra kostholdet måtte det bli ost. studies again and again had shown a tendency of a higher risk of fracture with a higher intake of milk. Well, there is a rare birth defect called galactosemia, where babies are born without the enzymes needed to detoxify the galactose found in milk; so, they end up with elevated levels of galactose in their blood, which can cause bone loss even as kids. So maybe, the Swedish researchers figured, even in normal people that can detoxify the stuff, it might not be good for the bones to be drinking it every day. A hundred thousand men and women were followed for up to 20 years. Researchers found that milk-drinking women had higher rates of death, more heart disease, and significantly more cancer for each glass of milk. Three glasses a day was associated with nearly twice the risk of premature death, and they had significantly more bone and hip fractures. More milk, more fractures. https://nutritionfacts.org/2017/01/31/why-is-milk-consumption-associated-with-more-bone-fractures/ Anonymkode: 2d969...5d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #11 Del Skrevet 22. juli 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Ja, jeg blir sikkert dødssyk hvis jeg lar være å spise ost på brødskiva i morgen, spiser noe salt, eller kutter ut brokkoli. Hva tror du egentlig folk kommer til å foreslå? Herlighet. KG og krisemaksimering. Anonymkode: 35de9...701 Det handler ikke om krisemaksimering. Men når du mener å ha tatt så mye kalsium at du har blitt syk av det så virker du ikke særlig lur. Så hvis jeg foreslår for deg at du skal spise noe salt, så kunne du gjerne overdrevet det også ganske kraftig, for alt jeg vet. Jeg kjenner deg jo ikke, jeg vet ikke om du er barn eller ungdom. Jeg vet bare at du selvdiagnoserer og at du tror du har greid å ta så mye tilskudd av kalsium at du har blitt syk av det og du vil ikke engang ringe legevakten. Da kunne du kanskje spist en skadelig mengde salt også. Anonymkode: 86d71...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #12 Del Skrevet 22. juli 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Om du fortstat har symptomer hadde jeg gått tilbake og lagt kortene på bordet. I verste fall trenger du medisiner fra legen til å forhindre skade i kroppen din Kalsiumtilskudd er for øvrig en dårlig kilde til kalsium, da kalsiumopptak og funksjon avhenger av en rekke andre vitaminer og mineraler for å være optimalt. Spis mye "leafy greens" (salat, grønnkål osv), mandler brokkoli og du vil klare deg fint. Melkeprodukter er sannsynligvis dårlig for kalsiumopptak, så ingen grunn til å proppe i seg melk og ost. Ost må være en av matvarene det er lettest å bli overvektig på, skal man kutte en matvare fra kostholdet måtte det bli ost. studies again and again had shown a tendency of a higher risk of fracture with a higher intake of milk. Well, there is a rare birth defect called galactosemia, where babies are born without the enzymes needed to detoxify the galactose found in milk; so, they end up with elevated levels of galactose in their blood, which can cause bone loss even as kids. So maybe, the Swedish researchers figured, even in normal people that can detoxify the stuff, it might not be good for the bones to be drinking it every day. A hundred thousand men and women were followed for up to 20 years. Researchers found that milk-drinking women had higher rates of death, more heart disease, and significantly more cancer for each glass of milk. Three glasses a day was associated with nearly twice the risk of premature death, and they had significantly more bone and hip fractures. More milk, more fractures. https://nutritionfacts.org/2017/01/31/why-is-milk-consumption-associated-with-more-bone-fractures/ Anonymkode: 2d969...5d2 Tusen takk for svar! Jeg har økt sjanse for beinskjørhet på grunn av astmamedisinene mine og fikk litt panikk etter en episode i vår, så derfor begynte jeg med tilskuddene. Tåler sol dårlig (rødhåret), så derfor tok jeg vitamin d, og nå leste jeg at vitamin d øker opptaket av kalsium, så det gjorde jo ting enda verre. Er litt undervektig og har vansker med å legge på meg, så derfor har det alltid virket som en god ide med melk og ost, men etter å ha lest innlegget ditt virker det ikke så lurt lenger Jeg skal absolutt dra tilbake til legen og få sjekket alle nivåer, men kan ikke regne med å få time før om et par uker, så derfor ville jeg gjerne gjøre det jeg kunne nå. Føler meg faktisk bedre allerede, så jeg tror jeg har fått skylt et eller annet ut av kroppen som ikke burde være der, men det kan jo være placeboeffekt selvfølgelig. Anonymkode: 35de9...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #13 Del Skrevet 22. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det handler ikke om krisemaksimering. Men når du mener å ha tatt så mye kalsium at du har blitt syk av det så virker du ikke særlig lur. Så hvis jeg foreslår for deg at du skal spise noe salt, så kunne du gjerne overdrevet det også ganske kraftig, for alt jeg vet. Jeg kjenner deg jo ikke, jeg vet ikke om du er barn eller ungdom. Jeg vet bare at du selvdiagnoserer og at du tror du har greid å ta så mye tilskudd av kalsium at du har blitt syk av det og du vil ikke engang ringe legevakten. Da kunne du kanskje spist en skadelig mengde salt også. Anonymkode: 86d71...b26 Jeg vet ikke hvor du bor, men her kan man bare bruke legevakten i akuttilfeller. "Kan noen sjekke om jeg har for mye kalsium, for jeg har noen diffuse smerter rundt om som jeg allerede har tatt opp med legen" regnes ikke som et akuttilfelle. Anonymkode: 35de9...701 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #14 Del Skrevet 22. juli 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for svar! Jeg har økt sjanse for beinskjørhet på grunn av astmamedisinene mine og fikk litt panikk etter en episode i vår, så derfor begynte jeg med tilskuddene. Tåler sol dårlig (rødhåret), så derfor tok jeg vitamin d, og nå leste jeg at vitamin d øker opptaket av kalsium, så det gjorde jo ting enda verre. Er litt undervektig og har vansker med å legge på meg, så derfor har det alltid virket som en god ide med melk og ost, men etter å ha lest innlegget ditt virker det ikke så lurt lenger Jeg skal absolutt dra tilbake til legen og få sjekket alle nivåer, men kan ikke regne med å få time før om et par uker, så derfor ville jeg gjerne gjøre det jeg kunne nå. Føler meg faktisk bedre allerede, så jeg tror jeg har fått skylt et eller annet ut av kroppen som ikke burde være der, men det kan jo være placeboeffekt selvfølgelig. Anonymkode: 35de9...701 Tror ikke du har noen kalsiumoverskudd, det å spise store mengder melkeprodukter kan få hvem som helst til å føle seg dårlig. Det er veldig bra å drikke mye i denne varmen, så det vil man umiddelbart føle seg bedre av. Anonymkode: ff3a1...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #15 Del Skrevet 22. juli 2018 57 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke du har noen kalsiumoverskudd, det å spise store mengder melkeprodukter kan få hvem som helst til å føle seg dårlig. Det er veldig bra å drikke mye i denne varmen, så det vil man umiddelbart føle seg bedre av. Anonymkode: ff3a1...1e3 Det har vært maks ti dager med mer enn 20 grader her siden april, så jeg tror ikke varmen har skylden Men melkeproduktene kan du ha rett om. Anonymkode: 35de9...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #16 Del Skrevet 22. juli 2018 Så vidt jeg forstår så har du først behandlet deg selv med tilskudd, og så har du diagnostisert deg selv med hyperkalsemi? Du har ikke faktisk fått målt en hyperkalsemi? Jeg ville sluttet med tilskuddene, levd "normalt", og ventet på legetime. Jeg ville overhodet ikke "behandlet" meg selv for noe jeg ikke engang var sikker på om jeg hadde... Anonymkode: 6abbf...77f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #17 Del Skrevet 22. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Så vidt jeg forstår så har du først behandlet deg selv med tilskudd, og så har du diagnostisert deg selv med hyperkalsemi? Du har ikke faktisk fått målt en hyperkalsemi? Jeg ville sluttet med tilskuddene, levd "normalt", og ventet på legetime. Jeg ville overhodet ikke "behandlet" meg selv for noe jeg ikke engang var sikker på om jeg hadde... Anonymkode: 6abbf...77f Ja, det er jo akkurat det jeg gjør. Spørsmålet mitt var hvor fort kalsiumnivået går ned når man slutter med tilskuddene og melken. Anonymkode: 35de9...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #18 Del Skrevet 22. juli 2018 På 21.7.2018 den 23.34, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp skjønt at endel plager jeg har kommer av at jeg har tatt kalsiumtilskudd, vitamin d-tilskudd og drukket masse melk. Jeg vet at jeg er en stor idiot, så det trenger dere ikke minne meg om. Kommer ikke til å ta tilskudd igjen utenom at det er avtalt med lege. Jeg har lest om forgiftnig og fått en skikkelig oppvekker. Spørsmålet er hvor raskt jeg kan få nivået ned til normalt. Jeg har jo ingen underliggende sykdommer som forårsaker hyperkalsemi, jeg har bare vært ekstremt dum og gjort det selv. Selvgjort er IKKE velgjort, for å si det sånn... Jeg vil gjøre noe med dette NÅ, så da er det vel ikke så mye annet jeg kan gjøre enn å drikke mye vann? Selvfølgelig ikke for mye, men to-tre liter per dag skal jo være trygt. Så altså, noen som vet hvor raskt jeg kan få ned nivået ved å kutte de idiotiske tilskuddene og melkedrikkingen, og drikke en normal mengde vann? Det er lørdagskveld og dette er selvfølgelig ikke noe jeg ringer legevakten om, så ikke be meg ringe lege. Vil som sagt gjøre noe nå. Hilsen angrende idiot. Anonymkode: 35de9...701 Hvordan vet du at du har for mye calsium i blodet? Og hvorfor får du ikke hjelp med det høye calsiumnivået hos legen som har påvist at du har for mye? Anonymkode: 51233...4c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #19 Del Skrevet 23. juli 2018 Du bør _ikke_ hive deg rundt og drikke 2-3 liter vann om dagen. Alt jeg ville gjort, var å droppe tilskudd, spise og drikke normalt fram til legetime. Jeg ville også sagt fra til legekontoret ved bestilling av time, at du har tatt store doser d-vit/kalsium og er bekymra for hyperkalsemi kan være grunnen til plagene dine. Er mulig du får kjappere time da - for om mistanken din er riktig, så kan det bl.a være tøft for nyrene, og det vet de. Jeg ville også spurt legekontoret om det ble målt kalsiumverdier ved forrige legesjekk, siden det er en ting som kan være kryssa av på en generell sjekk når du kom med div. plager - i så fall ville du nok fått beskjed om det var forhøya. OM det virkelig er sånn at du har klart å spise/drikke deg på en forstyrrelse i sammensetningen av stoffer i blodet/kroppen - så er det siste du bør gjøre vel å begynne å drikke en masse vann, som kan skylle ut elektrolytter og andre stoffer en balansert kropp trenger. I verste fall kan du gjøre vondt verre. Drikk i så fall Farris (ikke Bris, men Farris pga mest salter) - for å forebygge evt. dehydrering + elektrolyttforstyrrelse. Og som du har lært nå - høye doser av d-vitamin + kalsium bør en være under legeoppsyn når en står på, gjør det selv og tar av den grunn jevnlige blodprøver for å overvåke. Anonymkode: 9c018...fa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #20 Del Skrevet 23. juli 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Du bør _ikke_ hive deg rundt og drikke 2-3 liter vann om dagen. Alt jeg ville gjort, var å droppe tilskudd, spise og drikke normalt fram til legetime. Jeg ville også sagt fra til legekontoret ved bestilling av time, at du har tatt store doser d-vit/kalsium og er bekymra for hyperkalsemi kan være grunnen til plagene dine. Er mulig du får kjappere time da - for om mistanken din er riktig, så kan det bl.a være tøft for nyrene, og det vet de. Jeg ville også spurt legekontoret om det ble målt kalsiumverdier ved forrige legesjekk, siden det er en ting som kan være kryssa av på en generell sjekk når du kom med div. plager - i så fall ville du nok fått beskjed om det var forhøya. OM det virkelig er sånn at du har klart å spise/drikke deg på en forstyrrelse i sammensetningen av stoffer i blodet/kroppen - så er det siste du bør gjøre vel å begynne å drikke en masse vann, som kan skylle ut elektrolytter og andre stoffer en balansert kropp trenger. I verste fall kan du gjøre vondt verre. Drikk i så fall Farris (ikke Bris, men Farris pga mest salter) - for å forebygge evt. dehydrering + elektrolyttforstyrrelse. Og som du har lært nå - høye doser av d-vitamin + kalsium bør en være under legeoppsyn når en står på, gjør det selv og tar av den grunn jevnlige blodprøver for å overvåke. Anonymkode: 9c018...fa1 Tusen takk for et veldig godt svar! Jeg ringte og fikk legetime først om to og en halv uke siden legen min er på ferie og det bare er to leger der nå. Hadde fått time tidligere hvis jeg hadde hatt tegn på nyresvikt, men det har jeg ikke, så da var det ikke akutt nok. Jeg har alltid drukket mellom to og tre liter om dagen, så jeg får egentlig ikke mer væske i meg nå, men har byttet ut all melken (mellom en halv og en liter) med vann. Men jeg skal kjøpe Farris Det jeg egentlig lurer mest på nå er om kalsiumnivået går så mye ned de neste to ukene at jeg aldri får vite om det var grunnen. Anonymkode: 35de9...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå