Gå til innhold

Nybegynner på 5:2 dietten og ketose sp.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊 

Jeg lurer på om ketose skjer i 5:2 dietten eller er det for kort tid etter en dag? Om jeg ikke spiser raske karbohydrater på dagene jeg spiser vil det skje da? Jeg har ikke noe greie på det men synes den dietten er noe som passer for meg. Men har hørt om ketose nettopp og da lurer jeg på litt rundt det. 

Anonymkode: 21700...8d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er 5:2 dietten?

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Terrasse skrev:

Hva er 5:2 dietten?

Du spiser 500 kalorier 2 ganger i uken og vanlig de resterende dagene. Enkelt og effektivt konsept :) 

Anonymkode: 5965f...e1c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men er det en god kombinasjon å gå for lav karbo samtidig som 5:2 dietten? Eller er det effektive ved den at forbrenningen ikke går ned siden du spiser som normalt utenom faste dagene? 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen? 😃 

Skrevet (endret)

Du vil havne i ketose først etter 2-3 dager for å få brukt opp alle glukoselagrene i kroppen og for at kroppen får tid til å lage ketogener slik at du effektivt kan forbrenne lagret fett. I denne perioden kan det oppstå det de kaller keto-flu (at du blir sliten, føler deg dårlig). Forstod ikke helt om du planlegger å kun spise ketogen mat 2 dager i uken eller om du skal spise ketogen mat alle dager men kun to dager som er lavkalori...

Dersom det er det første. 2 dager keto og 5 dager karbomat vil det nok ikke funke.. pga overgangsfasen og du vil nulle ut fremgangen ved å spise karbo mat neste dag. 

Dersom det er det andre, ketomat alle dager men noen lavkaloridager i uken, kan det nok funke. men jeg vil heller foreslå at du prøver periodisk faste i stede. 16 timer faste og et spisevindu på 8 timer i løpet av et døgn. Det vil gjøre at du kommer dypere inn i ketosen/fettforbrenningen siden du øker insulinet i kroppen HVER gang du spiser og ved å forlenge den daglige fasten du har når du sover, vil du få betraktelig lavere insulin nivåer. (insulin hindrer fettforbrenning og gjør at kroppen lagrer fett om det er for mye sukker i blodet)

det beste er å holde deg i ketose. jukse dager vil bare ødelegge for deg. MEN! det er masse gode ketovennelige søtsaker og desserter der ute om du trenger slikt innimellom. Du kan også bake ketobrød om du vil det. Så du vil ikke savne stort.

her kan du lære mer om ketose

https://optimal-ketose.com

mer om ketose og masse gode oppskrifter!

https://www.ruled.me/

Endret av mlifjeld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...