AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #1 Skrevet 21. juli 2018 Vet ikke om angrep er riktig ordet her. Den første var litt verre. Han har aldri gjort det før, kun tatt igjen når andre har provosert han. Det som er med han er at han kan leke og gå fint med andre hunder, men i bånd prøver jeg å begrense. Virker som ukastrerte hannhubder og min ikke er god match(min er kjemisk kastrert). Hatt han i 3 mnd. Han er 6 år. 1. Det gikk hund forbi i bånd, min i langline. Jeg fikk ikke med meg hva son skjedde; alt gikk så fort. Men den andre hunden gjorde ingenting, bare sto der(slik jeg så). Min hund gikk nærmere og nærmere og begynte å bjeffe og skulle til å angripe/bite- husker ikke om han fikk tak eller ikke. Jeg tok han i halsbåndet og han prøvde å bykse mer. Så mista jeg taket på han og han løp etter. Fikk heldigvis stoppa han før han kom til hunden. 2. Møter en annen bedaglig søt tispe, kjemperolig. Gjør nada. De hilser noen sekunder (har båndet slakt), når tispa går mot meg for å hilse tar han brått og biter henne (lett) i nakken. Hva skjer? Han aldri gjort slikt som dette helt uprovosert før. Bør jeg ta han med til veterinær? Hundeekspert? Synes genrelt det er litt slitsom å passe på han og alle andrw hunder hele tiden, lurer på om noe ac dette kan avlæres? Synes også det er ganske pinlig. De stakkars uskyldige hundene gjorde jo ingenting. Hva kan jeg gjøre her? Beklager evt skrivefeil og rot, dårlig batteri og er litt oppbrakt. Anonymkode: c81e6...38b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #2 Skrevet 21. juli 2018 Ingen råd her? Tar gjerne i mot tips på hvordan han kan bli flinkere sosialt også, og det med passeringer i bånd. Anonymkode: c81e6...38b
Julie Skrevet 21. juli 2018 #3 Skrevet 21. juli 2018 Vet du noe om bakgrunnen til denne hunden? Noen tidligere eier du kan kontakte for å forhøre deg litt? Søk kyndig hjelp. Inntil da ville jeg unngått å la ham hilse på andre hunder. Har vært borti lignende scenario med egen hund (omplassering) for en del år tilbake. 3
Tabris Skrevet 21. juli 2018 #4 Skrevet 21. juli 2018 Det første steget å ta her er å passe på at din hund ikke får treffe andre hunder i bånd. Når du ser det kommer noen med hund forbi på tur så ville jeg trukket ut av veien og fått større avstand til den passerende hunden. Så stor avstand at din hund er avslappet og ikke stresser seg opp. Så kan du stå der og belønne din hund med godbiter til den andre hunden har passert og din hund har glemt den hunden og bare fokuserer på deg og godbitene. Du kan gjerne starte hjemme med kontakttrening. Ta en neve med godbiter og still deg opp på gulvet med hendene på ryggen. Gi hunden din en gratis godbit sånn at han vet at du har noe. Når han har svelget den og ser på deg for å få en til så sier du "bra!" og gir en godbit. Gjenta treningen flere ganger - "bra!" med en gang han ser deg inn i øynene, tell gjerne 1-2 før du beveger hånda og gir ham en godbit sånn at det er en kort pause fra "bra"-ordet til du beveger hånda og gir godbiten. Tren dette så ofte at din hund til slutt vet hva du vil når du stiller deg opp og står med hendene på ryggen. Da kan du ta det med deg ut. Still deg opp ute på et rolig sted med lite forstyrrelser. Ikke rop eller lokk på hunden - hvis den kan det godt nok nå, så vil den vite hva du ønsker når du står med hendene på ryggen. Ser den på deg - "bra!", tell 1-2 og så gi en godbit. Gjenta 2-3 ganger og gå så videre. Gjør dette flere ganger på hver tur sånn at hunden blir vant med å trene ute. Trekk deg gjerne også ut av veien som om det kom hund, selv om det ikke gjør det. Når det da kommer en hund - trekk ut, stå med ryggen til hunden som passerer og stå med hendene på ryggen. "Bra!" og godbit når hunden ser på deg, "Bra!" med en gang den begynner å snu hodet for å se på hunden som passerer og godbit. Gjenta til hunden har passert og din hund bare har fokus på deg. Slik endrer du hundens assosiasjoner til hva passerende hunder betyr. Den lærer for det første at den ikke trenger å forholde seg til dem (du trekker ut og unngår hilsing) og så lærer den at passerende hunder betyr godbit fra deg (du belønner når den ser på andre hunder). Parallelt med dette så er det også lurt, som du nevner, å trene på at han blir flinkere sosialt. Gå gjerne båndtur med andre hunder. Dvs at dere går tur med begge hundene i bånd uten at de får hilse på hverandre. Gå med så stor avstand at begge hundene er avslappet og gå så gradvis nærmere til dere kan gå ved siden av hverandre - fortsatt uten hilsing. Jeg ville startet der. 14
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #5 Skrevet 21. juli 2018 Hva slags rase er din hund ? Langlina burde du legge i nederste skuffen, og gå med kort bånd på han til du har kontroll. Meld deg gjerne på et hundekurs. Anonymkode: f9b58...7b5 13
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #6 Skrevet 21. juli 2018 Må bare si at vi trener på passering - han sitter, ser på meg(så langt det går, noen ganger kommer hundene for nærme eller de er løse og eierne er slappe) og han får godbit. Han har vært i hundeparker og hilst på hunder før (uten bånd) uten problem. Hendelse nummer to med tispa er også en hund han har møtt før uten problem. Han var i bånd, men jeg slapp han da de hilste(skrev feil i HI, huska feil). Så disse to hendelsene forstår jeg ikke helt? Uansett- takk for gode råd! Spesielt til @Tabris😍 tar skjermbilde av svaret ditt 👊🏾 Anonymkode: c81e6...38b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #7 Skrevet 21. juli 2018 42 minutter siden, Julie skrev: Vet du noe om bakgrunnen til denne hunden? Noen tidligere eier du kan kontakte for å forhøre deg litt? Søk kyndig hjelp. Inntil da ville jeg unngått å la ham hilse på andre hunder. Har vært borti lignende scenario med egen hund (omplassering) for en del år tilbake. Vet litt. Eieren tok han over etter et hjem han mistenker ikke var godt (blant annet vold). Eieren sa han gikk godt overens med andre hunder (minus ukastrerte hannhunder) og aldri har gjort noe uprovosert. Det har som sagt ikke jeg opplevd heller. Men tror nok jeg må unngå å la han hilse ja. Hadde han i kort bånd resten av turen(hendelse 1). Åja, hva var bakgrunnen der da? Kanskje jeg skulle kontakta tidligere eier og forhørt meg litt, ja. Ble litt skremt av disse hendelsene. Anonymkode: c81e6...38b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #8 Skrevet 21. juli 2018 Er redd for at det er noe jeg har gjort som har fremprovosert denne atferden:( Anonymkode: c81e6...38b
Julie Skrevet 21. juli 2018 #9 Skrevet 21. juli 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet litt. Eieren tok han over etter et hjem han mistenker ikke var godt (blant annet vold). Eieren sa han gikk godt overens med andre hunder (minus ukastrerte hannhunder) og aldri har gjort noe uprovosert. Det har som sagt ikke jeg opplevd heller. Men tror nok jeg må unngå å la han hilse ja. Hadde han i kort bånd resten av turen(hendelse 1). Åja, hva var bakgrunnen der da? Kanskje jeg skulle kontakta tidligere eier og forhørt meg litt, ja. Ble litt skremt av disse hendelsene. Anonymkode: c81e6...38b Det er dessverre den (potensielt) store drawbacken med å ta til seg en omplasseringshund - en kjenner ikke hundens bagasje på samme måte som med en valp. Det var også situasjonen i mitt tilfelle. Uprovoserte angrep på andre hunder. Nøstet og gravde hos tidligere eier samt oppdretter uten at jeg ble særlig klokere. Oppsøkte kyndig atferdsekspert hvor vi la en plan. Dessverre lyktes jeg ikke. Det kuliminere med at hunden tok nesten livet av nabohunden. Der og da besluttet jeg at nok var nok og bestilte time til avliving. Det er det tyngste valget jeg har tatt som hundeeeier og jeg unner ingen samme opplevelse. I ettertid fant jeg ut at far til hunden hadde samme atferdsproblem. Kort sagt dårlig avl. Etter mange års opphold uten hund kom lysten tilbake og jeg har nok en gang valgt omplasseringshund. Han ble imidlertid valgt med tidligere erfaringer langt fram i pannebrasken. 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #10 Skrevet 22. juli 2018 Ikke sikkert at tidligere eier snakker helt sant. Når hunden har vært hos deg en stund begynner den å vise sitt "egentlige" jeg, så da kan det komme frem ting du ikke har sett før. Hunden kan ha vært stresset med andre hunder uten at du har sett det, og når den begynner å bli tryggere på deg så snur adferden. Det kan også ha vært for mye for hunden å møte hunder i hundeparker og samtidig skifte hjem. Men vanskelig å si hva årsaken er, du må iallefall holde avstand til andre hunder en stund, og koble synet av dem med de beste godbitene han vet slik som Tabris beskriver over. Anonymkode: 4707a...028 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #11 Skrevet 23. juli 2018 Men må bare si noe. Leste tråden om den ikke hundevante tispa der. Jeg har dessverre gitt godbiter når avstanden ikke har vært stor nok. Kan det ha gjort han mer usikker? Visste ikke at avstand var så viktig. Han snur og titter veldig mye når de er for nærme(type gangvei osv). Fikk beskjed fra dressurkurs at jeg kan tvinge han i sitt i disse passering av hund selv om han ikke vil så har fortsatt med det. Fader og altså. Anonymkode: c81e6...38b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #12 Skrevet 23. juli 2018 Oi, veldig bra norsk i innlegget mitt, gitt:s Beklager mye feil, håper det er sånn passe forståelig. Anonymkode: c81e6...38b
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #13 Skrevet 24. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Men må bare si noe. Leste tråden om den ikke hundevante tispa der. Jeg har dessverre gitt godbiter når avstanden ikke har vært stor nok. Kan det ha gjort han mer usikker? Visste ikke at avstand var så viktig. Han snur og titter veldig mye når de er for nærme(type gangvei osv). Fikk beskjed fra dressurkurs at jeg kan tvinge han i sitt i disse passering av hund selv om han ikke vil så har fortsatt med det. Fader og altså. Anonymkode: c81e6...38b Han kan bli mere nervøs om han blir tvunget til å være nær hunder han er usikker på ja. Adrenalinet kan bygge seg opp og så eksploderer det på den neste hunden dere møter. Det kalles "trigger stacking". Anonymkode: 4707a...028
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #14 Skrevet 24. juli 2018 Faen og. Da har jeg kanskje ødelagt mye da. Og det er kanskje grunnen for at han angrep de to hundene også? Anonymkode: c81e6...38b
Tabris Skrevet 24. juli 2018 #15 Skrevet 24. juli 2018 Det er vanskelig å si, men det kan gjøre det verre om man gjør de ti feil rekkefølge. Det skal være: 1. Hunden ser andre under 2. Hunden får godbit Da kan hunden lære seg koblingen Hund = godbit Hvis man gjør det andre veien, dvs: 1. Hunden får godbit(er) 2. Hunden ser en annen hund Så kan hunden lære seg koblingen godbit = hund. Da kan godbiter bli betinget til noe negativt i stedet for at hunder blir betinget til noe positivt. Jeg har gitt min hund godbiter selv når han er stresset og for nær, og han har ikke blitt verre av det. Men jeg venter alltid med å gi godbit til han faktisk har sett hunden. Men det viktigste er uansett avstand, for om hunden er svært anspent så lærer den lite og frykten kan bli forverret i stedet for å bli mindre. (Og er den FOR anspent så tar den ikke godbiter heller ofte). AB over nevner stress stacking. Det er derfor det er viktig at man blir stående og fortsetter å trene kontakt ("bra!" og godbit for hver gang hunden ser deg i øynene) etter hunden har passert og til din hund har glemt den andre hunden og faktisk roet seg ned. Ellers vil stresset gå opp for hver passering og det blir som den berømmelige dråpen og hunden kan eksplodere på noe den ellers ville tålt fint. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #16 Skrevet 24. juli 2018 Tusen tusen takk for svar og sinnsykt gode og lærerike svar! Skal virkelig huske disse rådene, veldig behjelpelig:))) Begynte å trene litt på dette med hendene på ryggen og godbit idag faktisk. Men hvor mye har jeg ødelagt når jeg har gjort dette i 1-2mnd? Kan det snu med masse trening? Anonymkode: c81e6...38b
Tabris Skrevet 24. juli 2018 #17 Skrevet 24. juli 2018 Ikke fokuser på hva du evt har "ødelagt". Det går uansett ikke an å gi noe konkret svar på det, dette er ikke matematikk. Det viktigste er at du begynner å trene nå og at du er konsekvent. Dvs at du trekker hunden ut og får god avstand og trener på hver eneste passering du møter. Hver gang du ikke gjør det, eller avstanden er for kort, og hunden din bjeffer og utagerer, så ramler du litt tilbake i treningen. Kjempeflott at du har begynt! 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #18 Skrevet 26. juli 2018 Nå kommer det sikkert et dumt spm fra meg. Hva gjør jeg når det krever så stor avstand fra hunden min er avslappa at han muligens har "glemt" hunden han så? Han må vel ikke være heeelt rolig? Eller? Anonymkode: c81e6...38b
Tabris Skrevet 26. juli 2018 #19 Skrevet 26. juli 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Nå kommer det sikkert et dumt spm fra meg. Hva gjør jeg når det krever så stor avstand fra hunden min er avslappa at han muligens har "glemt" hunden han så? Han må vel ikke være heeelt rolig? Eller? Anonymkode: c81e6...38b Nei, hunden din skal være klar over at den andre hunden er der. Men ideelt sett være så avslappet at den klarer å trene kontakttrening med deg og ta godbiter. Står den i stram line, har stivt kroppspråk og evt knurrer/bjeffer, så er du for nær. Har den helt glemt at det var en hund der, så er du for langt borte.
Potetjinta Skrevet 26. juli 2018 #20 Skrevet 26. juli 2018 Da vet du det, og ikke lar han hilse på hunder Du må ikke finne på å avlive han, stakkar! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå