Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å studere medisin, men har ikke karakterene til å komme direkte inn. Jeg må altså skaffe meg noen flere poeng, og har regnet ut at jeg antageligvis klarer å komme inn året jeg fyller 23. Er det noen som studerer medisin ol, som vet om det er vanlig med studenter på denne alderen? Jeg ønsker jo å være en del av studentmiljøet osv :) Er det noe arbeidsgivere ser på som negativt, at jeg ikke er ferdig utdannet før jeg er 29? I bunn og grunn tenker jeg at det må da også være en positiv faktor at jeg er litt mer moden når jeg begir meg ut på et slikt studium.

Lurer også på om dere har noen tips til meningsfylte ting å fylle disse årene med, før jeg begynner å studere? Jeg skal jo ta opp fag, men vil gjerne at årene skal bestå av mer enn som så.

Setter pris på alle tilbakemeldinger! Når begynte dere å studere, og når var dere ferdig utdannet? :)

Anonymkode: 3234e...865

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes studenter i alle aldre! Men spesielt på medisin tror jeg ikke dette er noe problem. Bare tenk på så mange som må få alderspoeng og forbedre karakterer for å komme inn. Jeg er helt sikker på at på medisin vil du møte et vidt spekter i alder, spesielt pga poenggrensene. 

Ellers ville nå hvert fall jeg ha jobbet mens jeg tok opp fag. Jobbet og bygget meg opp en solid økonomisk buffer. Jeg er ikke medisinstudent selv, men ser for meg et krevende studie som kanskje ikke tillater så mye jobb ved siden av (kan ta feil av dette og, jeg har egentlig ikke peiling). Da kan det være greit å ha noe ekstra man kan ta av. Uansett vinner du jo på å få lagt deg opp penger som f.eks kan brukes som egenkapital hvis du ikke trenger det under studiene. 

Lykke til :)

Anonymkode: 4b7d4...525

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe problem.

Anonymkode: 46ed2...ab5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å studere medisin, men har ikke karakterene til å komme direkte inn. Jeg må altså skaffe meg noen flere poeng, og har regnet ut at jeg antageligvis klarer å komme inn året jeg fyller 23. Er det noen som studerer medisin ol, som vet om det er vanlig med studenter på denne alderen? Jeg ønsker jo å være en del av studentmiljøet osv :) Er det noe arbeidsgivere ser på som negativt, at jeg ikke er ferdig utdannet før jeg er 29? I bunn og grunn tenker jeg at det må da også være en positiv faktor at jeg er litt mer moden når jeg begir meg ut på et slikt studium.

Lurer også på om dere har noen tips til meningsfylte ting å fylle disse årene med, før jeg begynner å studere? Jeg skal jo ta opp fag, men vil gjerne at årene skal bestå av mer enn som så.

Setter pris på alle tilbakemeldinger! Når begynte dere å studere, og når var dere ferdig utdannet? :)

haha..dere er nå søte. Begynte når jeg var 38. Du overlever nok ser du ;)

Anonymkode: 270e4...7e6

• Liker 4
Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

...

Endret av middagshøyden
AnonymBruker
Skrevet

Det er null problem å starte når du er 23. Anbefaler deg å skaffe en jobb innen helse ved siden av å ta opp fag, f.eks på sykehjem eller i bofellesskap. Kan gi deg verdifull insikt og erfaring, samt at du kan legge deg opp litt penger før studiene. 

Anonymkode: 05a3d...f1d

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

haha..dere er nå søte. Begynte når jeg var 38. Du overlever nok ser du ;)

Anonymkode: 270e4...7e6

Problemet med å begynne så sent er at færre får LIS1 stilling etterhvert som alderen stiger. Under 30 er dog null problem, men ferdig etter 40 er en helt annen sak. 

Anonymkode: 05a3d...f1d

• Liker 2
Gjest Reputation
Skrevet

Det er kjempe krise og du kommer til å være den eldste..

..neida. Snittalderen er nok en god del høyere på studier som krever høyere snitt. Å være 30 år og ferdig utdannet er ikke dumt og du har fortsatt 37 år du kan jobbe etterpå. Ta opp fag, jobb gjerne på sykehjem så du får litt erfaring og nyt studenttiden!

Skrevet

Jeg er 32 år og vurderer å studere igjen. Enten en ny bachelorgrad eller videreutdanning til master. 23 år er ingenting :) 

AnonymBruker
Skrevet

Skal begynne som lærling i en alder av 26. I mellom tiden jobbet jeg i forskjellige yrker for å teste litt forskjellig. Har også reist litt og vært ansvarlig for 6 andre ansatte. Så har fått prøve meg i lederrolle og vanlig ansatt. Er veldig glad for å ha prøvd litt forskjellig nå før jeg endelig tar et fagbrev.

Anonymkode: d7695...5c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjeeeesp.... finnes så mange tråder med nøyaktig samme spørsmål. Nei du er ikke for gammel til å studere

Anonymkode: f384e...1bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Startet på medisin i Oslo da jeg var 28. Folk i alle aldere, ingen problem. Bare slapp av 🙂 

Anonymkode: 94c5b...db3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jøss. Du er eldgammel. Du burde rett og slett holde deg unna studier. Alle studenter skal komme rett fra videregående, eller senest innen 1 år. 

Anonymkode: 05e49...f6f

Skrevet

Ei jeg kjenner begynte på veterinær medisin i alder av 54. Hun er ferdig nå og angrer ikke. Koser seg med en jobb hun liker.

en kollega kom inn på medisin i år. Han er i tretti åra.

tror ikke du skal bekymre deg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 21.7.2018 den 18.54, AnonymBruker skrev:

Du virker i hvertfall veldig umoden nå, som mener at du blir en gammel student som 23 åring!! Tror nok det er bra du venter litt, så du blir voksen før du begynner å studere medisin. 

Endret av tirben
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, tirben said:

Du virker i hvertfall veldig umoden nå, som mener at du blir en gammek srudent som 23 åring!! Tror nok det er bra du venter litt, så du blir voksen før du begynner å studere medisin. 

Hvilken sammenheng har umodenhet med spørsmål om hvilke aldersgrupper man finner på medisinstudie? Det vet da ikke jeg som vgs elev noe om :)

Ellers til dere andre, tusentakk for gode innspill! Tenker at det er dette jeg skal gå for :) 

-TS

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken sammenheng har umodenhet med spørsmål om hvilke aldersgrupper man finner på medisinstudie? Det vet da ikke jeg som vgs elev noe om :)

Ellers til dere andre, tusentakk for gode innspill! Tenker at det er dette jeg skal gå for :) 

-TS

Kanskje ikke umodenhet, men manglende livserfaring i alle fall. Det er nok ikke så rart hvis du fortsatt går på videregående, men en assistentjobb i helsevesenet der du får innsikt i den gruppen mennesker du kommer til å arbeide med kan kanskje ikke være så dumt. Da forstår du hvor privilegert du faktisk er når du stiller spørsmål om du er for gammel til å studere som 23-åring. Men antakeligvis har du skjønt det om en 10 års tid ca. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 24 når jeg begynte å studere, og har flere i klassen som er over 30. Alder er ingen hindring :)

Anonymkode: f3f8f...d5f

Gjest Reputation
Skrevet

Kanskje ikke umodenhet, men manglende livserfaring i alle fall. Det er nok ikke så rart hvis du fortsatt går på videregående, men en assistentjobb i helsevesenet der du får innsikt i den gruppen mennesker du kommer til å arbeide med kan kanskje ikke være så dumt. Da forstår du hvor privilegert du faktisk er når du stiller spørsmål om du er for gammel til å studere som 23-åring. Men antakeligvis har du skjønt det om en 10 års tid ca. 

Nå må du klappe igjen. Hvor gammel er du da? Du følte aldri usikkerhet rundt samme alder?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Reputation skrev:

Nå må du klappe igjen. Hvor gammel er du da? Du følte aldri usikkerhet rundt samme alder?

Kanskje du skal lese innlegget om igjen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...