AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #61 Skrevet 23. juli 2018 Hvordan har det gått med denne saken, da? Det er en stund siden tråden ble opprettet, har du kommet til en løsning, TS? Anonymkode: 8e0a8...c80
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #62 Skrevet 23. juli 2018 Du kan forresten legge spørsmålet ditt inn på diskusjon.no også, jeg vil tro det finnes brukere der som kanskje kan komme med noen innspill. Juss diskuteres her: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=338 Anonymkode: 8e0a8...c80 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #63 Skrevet 23. juli 2018 3 timer siden, Blondie65 skrev: Til den store Brønndiskusjonen: Det er helt vanlig avhjelp til brønneiere at det kommer en tankbil og fyller på. Til opplysning har de nå også fylt på et helt vann på Askøy ved å pumpe vann fra et vann til et annet. Så dere som mener at dette "renner ut igjen" har ikke helt forstått hvordan en brønn fungerer. Brønnen trenger forøvrig ikke være helt tom for at det ikke kommer vann i kranen. Det holder at vannspeilet er under uttaksrøret. Dermed vil påfyllt vann heve dette vannspeilet og man fyller ikke i "naturen" men hever vannspeilet. Ellers ser jeg godt force majeure poengene her. Hvis jeg var leieboer uten vann hadde uansett godt i dialog med min husvert slik at vi i fellesskap kunne funnet en løsning - det viktigste for meg ville vært å ha vann, ikke å ha rett. Jeg forstår at du har svært lite greie på hvordan en brønn med naturlig tilsig fungerer. Dette er så feil så det kan få bli. Når tilsiget fungerer pga fukt i bakken, renner det selvfølgelig vann inn i brønnen. Når bakken tørker opp dypere og dypere pga langvarig tørke, hva tror du skjer med tilsiget da? Og når det virkelig blir tørt, hva tror du skjer med vannet en evn fyller på i brønnen? Jo, det blir selvfølgelig absorbert av den tørre jorden i og rundt brønnen. Hilsen en som vet hva han snakker om. Anonymkode: 4cf48...99b 4
Gjest Blondie65 Skrevet 23. juli 2018 #64 Skrevet 23. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår at du har svært lite greie på hvordan en brønn med naturlig tilsig fungerer. Dette er så feil så det kan få bli. Når tilsiget fungerer pga fukt i bakken, renner det selvfølgelig vann inn i brønnen. Når bakken tørker opp dypere og dypere pga langvarig tørke, hva tror du skjer med tilsiget da? Og når det virkelig blir tørt, hva tror du skjer med vannet en evn fyller på i brønnen? Jo, det blir selvfølgelig absorbert av den tørre jorden i og rundt brønnen. Hilsen en som vet hva han snakker om. Anonymkode: 4cf48...99b Dette er selvfølgelig rett dersom brønnen er helt tom. Hvis det derimot er et vannspeil der vil det hjelpe å fylle på.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #65 Skrevet 23. juli 2018 Når det gjelder utleiers ansvar så bør man som huseier sørge for en mer stabil vannforsyning, dersom dette skjer ofte. Familien min hadde en sånn overflatebrønn som gikk tom flere ganger i året, og endte opp med å borre etter vann. Som selveier vurderer man om ulempen er verdt investeringen, som utleier må du også vurdere om du ender med å ettergi så mye husleie at det vil lønne seg på lang sikt. Anonymkode: a9841...1fd 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #66 Skrevet 23. juli 2018 5 timer siden, Blondie65 skrev: Dette er selvfølgelig rett dersom brønnen er helt tom. Hvis det derimot er et vannspeil der vil det hjelpe å fylle på. Ikke nødvendigvis. Om brønnen har ringer og vannspeilet ligger så dypt at tørken ikke har nådd dit enda, vil bare vannet en fyller på sive ut i den tørre jorden mellom ringene over vannspeilet. Dette har jeg erfart en drøss med ganger. Anonymkode: 4cf48...99b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #67 Skrevet 23. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder utleiers ansvar så bør man som huseier sørge for en mer stabil vannforsyning, dersom dette skjer ofte. Familien min hadde en sånn overflatebrønn som gikk tom flere ganger i året, og endte opp med å borre etter vann. Som selveier vurderer man om ulempen er verdt investeringen, som utleier må du også vurdere om du ender med å ettergi så mye husleie at det vil lønne seg på lang sikt. Anonymkode: a9841...1fd Det er første gang brønnen går tom på de 10 årene jeg har eid huset. Det er en velfungerende brønn. TS Anonymkode: e277d...3fa
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #68 Skrevet 24. juli 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er første gang brønnen går tom på de 10 årene jeg har eid huset. Det er en velfungerende brønn. TS Anonymkode: e277d...3fa Vel, hva har du gjort med saken? Er familien fortsatt uten vann? Anonymkode: 8e0a8...c80 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #69 Skrevet 24. juli 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er første gang brønnen går tom på de 10 årene jeg har eid huset. Det er en velfungerende brønn. TS Anonymkode: e277d...3fa Da tilbyr du en reduksjon i perioden uten vann, og krysser fingrene for at det ikke skjer igjen. Tilby halv husleie feks, så har de penger til å få tilkjørt vann, vaskeri for klær osv. Anonymkode: a9841...1fd 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #70 Skrevet 24. juli 2018 Er det borret eller gravd brønn?? Borret brønn går mye lengre ned enn gravd. Selv har vi en av hver, den borret er det mye vann i, og her er det ikke snø på vinteren. Den gravde har fortsatt vann, men dette er ikke drikkevann. Men å si at leietaker kan reise til familie og venner for å dusje, vaske klær osv, kan en da ikke forvente. Som utleier bør du sørge for at det blir levert vann. Leietaker kan på sin side faktisk holde tilbake hele husleien til dette er ordnet. Anonymkode: db75b...9cb 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #71 Skrevet 24. juli 2018 På 21.7.2018 den 18.19, AnonymBruker skrev: Tipper det er leietaker som har skrevet innlegget, og vil ha støtte for at utleier er urimelig som ikke sørger for vann. Vel, du får min, synes absolutt utleier skal ta ansvar her. Jusen kan jeg ikke, dog. Anonymkode: a922b...8b8 Ja, du har helt rett! Prøvde bare å gjøre meg anonym, og få fram andre synspunkter. Ser det er litt ulike meninger, så har bestemt meg for å ikke be om redusert leie. Det er ikke verdt å skape dårlig stemning over det har jeg kommet til. Men synes jo utleier burde ha tilbudt det selv. Ser uansett ut som det kan ordne seg, de meldes nedbør😃😃 Anonymkode: e277d...3fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå